Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Du hade rätt om eltejpen och jag har rättat. Ägaren har blandat friskt och fel.
Du har alltså sett dessa tejper live. Om man skulle skilja märkena åt kan man se det på loggan på bobbinen?
Används de t.ex för att tejpa fast slangarna på armen när man får dropp?
Det var ju riktigt dåligt klister på dem. Det är väl för att vara skonsamt att ta bort?
Ok.
Ja, bil-/tejpägaren blandar friskt och går på känsla, men prickar lite fel. Det finns ett flertal tillverkare av likvärdiga och förvillande lika "sjukhustejper" av de två typerna plasttejp och papperstejp.
Eftersom ägaren felaktigt kallar rullarna i bilen för micropore, men poliserna skriver Leukopor i beslagsprotokollet, gissar jag att de rullarna har diskret märkning inne i bobinen som han inte observerar. Du har antagligen sett att åtminstone BSN Leukopor/Leukofix finns i variant både med tryck på sidan och tryck i bobinen.
Jag skulle inte kunna skilja på olika fabrikat utan att se på fabrikatmärket eftersom tejpen i sig är så snarlik mellan olika fabrikat. Däremot är det busenkelt att skilja på papperstypen och plasttypen (även på bild...)
Jag har stött på rullar både med och utan tryck på sidan eller i bobinen och rullar med bobin av såväl plast som papper.
Ja, de används till fixering av slangar, kompresser, bandage mm. mm. Tejperna är hudvänliga och har relativt svagt häftämne.
Den perforerade plasttejpen (som i lägenheten) är elektriskt isolerande och jag kan mycket väl tänka mig att KJ, som mindre nogräknad person, kan tycka den går bra att använda till isolering av batterikablar i en airsoftbössa.
Samma slags tejper förekommer även bland regementenas sjukvårdsutrustning och i många förbandslådor. Däremot är det för mig helt uteslutet att någon skulle använda nämnda plasttejp till att tejpa fingrar och tår i sportsammanhang. Den har inga egenskaper som påminner om sporttejp.
(Ps. Bodens och Luleås sjukhus är sedan länge nedlagda och ersatta av Sunderby Sjukhus)
Rullen i lägenheten har pappersbobin utan märkning och är definitivt inte av samma typ som de rullar polisen senare anträffar i bilen.
Rullen i lägenheten ser lite åldrad ut. Antingen har den legat längre än de andra rullarna i bilen eller så är det en rulle KJ haft sedan tidigare (han säger väl att det finns flera i föräldrahemmet) och tejpen på kroppen härrör från rullen som tagits ur bilen och har förbrukats/slängts bort. (Jag är medveten om att andra postare ser andra möjligheter till förklaring).