Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-19, 05:50
  #80161
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Artikeln är från 1987. Året efter besökte jag Lyktan för att sälja Grobladet 1-88. Jag samtalade lite med Ståhl om MOP och han rekommenderade mig att köpa boken 'Land du förskingrade' och sa att en person som var misstänkt för MOP hade haft boken i sitt hem när polisen kom. Han borde ha menat CP men inga namn nämndes eller var ens kända.

Året efter innebär 1988. Där Christer greps den fjortonde december.

Mig veterligen kom CPs innehav av Land du förskingrade fram först efter polisens husrannsakan. Efter att CP gripits.

1986 hördes Christer upplysningsvis. Utan efterföljande husrannsakan.

Om Ståhl inte var synsk, eller själv rotat i Christers bokhylla, så måste han mena någon annan. Som var så misstänkt att man gjort husrannsakan och hittat boken. En kunskap som nått Ståhl. Eller att det beskrivits i media.

Måste erkänna att jag inte kommer ihåg om VG hade den boken i sin ägo. Eller om boken nämndes i media i samband med MOP före 1989. Eller vilka misstänkta som man genomförde husrannsakningar hos. Förutom kurder och VG.
__________________
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-11-19 kl. 06:20.
Citera
2016-11-19, 07:48
  #80162
Medlem
andersaanderssonas avatar
[quote=Basfakta|59063400]

Citat:
Men någon av förvarningarna och någon av grupperna har med mordet att göra

Hur kan du vara så säker på det.

Min bild av mordet är att det utfördes i hastigt mod. Med kort förberedelsetid. Och inte var resultatet av en långvarig konspiration. Där man lämnade ett antal förvarningar efter sig. Eller en svans av WT-bärare.

Faktum är att mördaren idag är lika okänd som dagen efter mordet. Och det man gör i stunden kan inte förutses. Lika lite som Palmes val av hemväg. Medans hans dagliga promenader mellan bostaden och Rosenbad kunde förutses. Så varför utnyttjade man då inte den kunskapen. Om man nu spanade och kartlade långt i förväg. Och ville utnyttja kunskapen.

Samtidigt kan jag inte utesluta din tro. Och om du har rätt så avviker det kraftigt mot mördarens beteende. Kompetens, iskyla och förmåga att inte synas. Något som du löser genom att mördaren var inhyrd. Ett utländskt proffs. Som utbildats i lokalkännedom. Trots att biobesöket under hans utbildningstid inte var känd.

Det saknas en trovärdig förklaring till att detta proffs lät sig anlitas av amatörer. Som lät många att förvarnas. Och att han efteråt kunde njuta sitt otium. I full förvissning om att hans identitet var okänd. Och att han inte löpte någon som helst risk att senare avrättas för att kapa banden.

I mitt tycke sammanfattade PG Näss detta bra. Mordplatsen är orimlig som han sade. I bemärkelsen att politiska mord/attentat inte går till på detta sättet. Om det var resultatet av en konspiration.

Du har tidigare skrivit att du studerat en mängd av politiska mord.

Vilka i denna mängden tyder på att man i en konspiration använde samma metoder som i MOP. Att man lät slumpen eller tillfälligheterna att råda. Samtidigt som man ändå lyckades i sitt uppsåt.

Anledningen till att PU aldrig utrett spår som leder in till Säpo eller hela underrättelsekomplexet är att det inte får eller kan utredas. Eftersom det avsnittet omgivs av både sekretess och politiskt skydd. Som av politiker gavs rätten att utreda sig själva.

En rätt som inte fanns när Lidbom utredde Säpo. Där hans bok Ett uppdrag visar vad det egentligen handlade om. Liksom Ebbes affär. Och anledningen till att GRK eller tidigare undersökningar saknade CLs gränslösa befogenheter.
__________________
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-11-19 kl. 08:33.
Citera
2016-11-19, 08:38
  #80163
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Året efter innebär 1988. Där Christer greps den fjortonde december.

Mig veterligen kom CPs innehav av Land du förskingrade fram först efter polisens husrannsakan. Efter att CP gripits.

1986 hördes Christer upplysningsvis. Utan efterföljande husrannsakan.

Om Ståhl inte var synsk, eller själv rotat i Christers bokhylla, så måste han mena någon annan. Som var så misstänkt att man gjort husrannsakan och hittat boken. En kunskap som nått Ståhl. Eller att det beskrivits i media.

Måste erkänna att jag inte kommer ihåg om VG hade den boken i sin ägo. Eller om boken nämndes i media i samband med MOP före 1989. Eller vilka misstänkta som man genomförde husrannsakningar hos. Förutom kurder och VG.
Tyvärr kommer jag inte ihåg närmare vilket datum jag var på Lyktan. Men i Grobladet 1-90 står att Grobladet 1-88 kom ut i oktober 1988. Att besöka Lyktan var inte en idé jag hade från början - jag sålde lösnummer i gången mellan T-Centralen och SJ Centralstation och skickade exemplar på spekulation till folk jag hoppades var intresserade (bekanta, journalister etc) - så det kanske var strax före jul som jag mötte Bo Ståhl?

Jag hade säkert läst att någon hade anhållits, men jag tolkade Ståhls påstående om att 'Land du förskingrade' hade påträffats hemma hos en misstänkt, som att det var hemma hos hans bekant Anders Larsson (som jag inte heller kände till namnet på vid den tiden). Men jag har förstått i efterhand att det nog var CP som avsågs.

Hur Ståhl skulle ha fått veta om beslaget vet jag inte, men han hade ju kontakter inom Säpo och det är inte heller omöjligt att CP, som inte var ointresserad av religion, besökte Lyktan ibland och kanske hade köpt den där.
__________________
Senast redigerad av iesho 2016-11-19 kl. 09:07.
Citera
2016-11-19, 09:56
  #80164
Medlem
ieshos avatar
Apropå Edkvist och 'Land du förskingrade':
Tre fascistiska elever från Saltsjöbadens samskola, 17-årige Karl Göran Edqvist, 17-årige Wollrath Tham och 15-årige Lars Olof Bergman - samtliga söner till socialt mycket högtstående män i Stockholm - försökte på lördagskvällen [den 7 februari 1931] bemäktiga sig Moskvatidningen Ny Dags redaktionslokaler, och speciellt hade man för avsikt att slå Hugo Sillén själv i bojor.
(FB) Tråden om Christer Pettersson

Är det någon som har förslag på vilken "socialt mycket högtstående" man som Bergman var son till?
Citera
2016-11-19, 11:16
  #80165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Den världsledande minnesforskaren Elisabeth Loftus varnar för tillförlitligheten just i såna här påbyggda vittnesmål. Risken för icke verkliga fakta ska smyga sig in är uppenbar, därom är lejonparten av vittnesforskarna eniga. De första uppgifterna brukar vara de mest tillförlitliga.

http://lennartremstam.blogspot.se/20...gen-efter.html


Vittnesforskningen säger väl att vittnesuppgifter även tidiga är mycket osäkra och att få vittnen har helt korrekta iakttagelser vid faktiska experiment. Ganska grova fel uppstår även vid den första utsagan. Vittnesmål som genomgår en evolution och blir mer detaljerade eller som muterar helt i takt med att vittnet får externa impulser är skapade minnen eller i vissa fall medvetna lögner.

Flera vittnen förutom LP ägnar sig åt det här där de försöker anpassa sig till senare insikter, information och andra vittnesmål.

Det förklarar också att något vittne ej uppfattat skotten utan bråk och tumult och andra har sett olika slags vapen, sett rökpuffar etc. Hard facts att jämföra deras uppgifter är snarare det tekniska.
Har vittnet sett en kniv eller ingentin medan obduktionen visar att offret sköts på nära håll så minns vittnet fel.

Det mest iögonenfallande sådana är vittnet förutom LP är Fauzzi. Han har möjligen sett på avstånd att något hände men konstruerar ett minne när han talar med vänner om det när han förstått vem som blir skjuten. När det visar sig att hans iakttagelse inte kan stämma och han får chansen att få ihop det misslyckas han totalt då hans konstruktion skapar nya anomalier.

En sak som ingen haft uppe är dock att han får uppfattningen att Paret följs av en Säpovakt som är lite för gammal. Hur visste han hur en sådan såg ut? Troligen av sin erfarenhet på restaurangen där han jobbade som var ett av tillhållen för Donald och hans illustra kollegor.

Vi skall ha klart för oss att alla regelbundna besökare på krogar på Östermalm och i övriga staden som, Sturehof, och inte minst Tennstopet visste vilka dessa var trots att de var "hemliga". Det gäller såväl personal som gäster från journalister och ryska diplomater till taxichaufförer och vanligt folk. Mina vänner på Tennstopet hade många roliga anekdoter om dessa herrar som spanat i tron att vara ikognito.

Sådana vittnen skall man inte bygga några resonemang på över huvud taget.
Citera
2016-11-19, 12:19
  #80166
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GM är i tidsspannet 30-50, 180-85cm lång, något kraftigt byggd, i synnerhet över rygg och axlar.
Klädd i mörka kläder, trekvartslång kappa/rock, mörkhårig eller mörk huvudbonad och lågskor på fötterna.
Det som betecknar honom är kylan och förmågan att gripa tillfället i flykten.
Med grund i Inge Morelius och Helena Lähdes uppgifter pekar det mesta på att han är vid dekorimahörnan ett par minuter innan paret Palme kommer. Trots att det rör sig en del folk vid mordplatsen lyckas han smälta in i miljön och inte iakttas av någon mer än just IM. Detta talar för att det är en person som är en van spanare och med någon form av säkerhetsutbildning.

Han är väl förtrogen med sitt vapen och han besitter en utmärkt lokalkännedom, vilket gör att väldigt mycket talar för att han är svensk. Eftersom ingen sett honom i ansiktet kan jag inte dra några slutsatser om detaljer i utseendet. Lever GM är det mycket möjligt att han läser tråden.

Dessutom tror jag inte han agerat ensam. WT-iakttagelser och framförallt Övervakningspromemorian talar starkt för att en grupp personer mördade Olof Palme.

Jag tror man behöver vara inom ett visst åldersspann för att utföra en sådan handling. Om man tittar på John Ausonius, så var han en bra bit över trettio 1991-1992; han är född -53. Om man tittar på Svartenbrandt, så var han trettio och de några 1979, när han avlossade skott in i en polispikét; han är född -45.

Palmes baneman, skulle med ledning av dessa två isolerade exempel vara född 1947-1953, ungefär.

Tränad spanare, eller formidabel elitsoldat -det är ändå ett gränsöverskridande brott med få motstycken, att mörda statsministern.

Övervakningspromemorian, är det något som står att läsa för allmänheten? Har du läst den, eller bara läst om den?

Vad har du att säga om vittnet Alf Lundin? Jag förstår att han är en veritabel lögnhals mot slutet, men hur kan han så pricksäkert prata om en "intryckning" i kinden hos Palmes förföljare?
Citera
2016-11-19, 12:45
  #80167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag tror man behöver vara inom ett visst åldersspann för att utföra en sådan handling. Om man tittar på John Ausonius, så var han en bra bit över trettio 1991-1992; han är född -53. Om man tittar på Svartenbrandt, så var han trettio och de några 1979, när han avlossade skott in i en polispikét; han är född -45.

Palmes baneman, skulle med ledning av dessa två isolerade exempel vara född 1947-1953, ungefär.



Tränad spanare, eller formidabel elitsoldat -det är ändå ett gränsöverskridande brott med få motstycken, att mörda statsministern.

Övervakningspromemorian, är det något som står att läsa för allmänheten? Har du läst den, eller bara läst om den?

Vad har du att säga om vittnet Alf Lundin? Jag förstår att han är en veritabel lögnhals mot slutet, men hur kan han så pricksäkert prata om en "intryckning" i kinden hos Palmes förföljare?


Hittar ni någonstans förhören med just Svartenbrandt när han förhörs om palmemordet?
Citera
2016-11-19, 15:57
  #80168
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag tror man behöver vara inom ett visst åldersspann för att utföra en sådan handling. Om man tittar på John Ausonius, så var han en bra bit över trettio 1991-1992; han är född -53. Om man tittar på Svartenbrandt, så var han trettio och de några 1979, när han avlossade skott in i en polispikét; han är född -45.

Palmes baneman, skulle med ledning av dessa två isolerade exempel vara född 1947-1953, ungefär.

Tränad spanare, eller formidabel elitsoldat -det är ändå ett gränsöverskridande brott med få motstycken, att mörda statsministern.

Övervakningspromemorian, är det något som står att läsa för allmänheten? Har du läst den, eller bara läst om den?

Vad har du att säga om vittnet Alf Lundin? Jag förstår att han är en veritabel lögnhals mot slutet, men hur kan han så pricksäkert prata om en "intryckning" i kinden hos Palmes förföljare?

Övervaknings-PM A-115 44 ligger fortfarand under förundersökningssekretess. Men det finns ett sammandrag av uppgifterna i Grk. Lagmannen Erik Holmberg har läst PM och han ansåg att utredningen var väl genomförd och höll mycket hög klass. Han var inte någon lallare utan en allmänt respekterad och kunnig jurist.

Alf Lundin är en strålgubbe som ville vara i händelsernas centrum. I "Hänt på bögda" finns en del av hans karaktär både i fråga om kunskap och dialekt.
__________________
Senast redigerad av mvagrippa 2016-11-19 kl. 16:00.
Citera
2016-11-19, 16:09
  #80169
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Joel Haukka

Ahhh..såklart, tack!

Det skulle vara intressant att läsa hans rapporter om MOP som han enligt bifogad artikel lämnat till SSI Artikeln är från SVD 1988-11-18.

http://sv.tinypic.com/r/29epukl/9
Citera
2016-11-19, 16:20
  #80170
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Ahhh..såklart, tack!

Det skulle vara intressant att läsa hans rapporter om MOP som han enligt bifogad artikel lämnat till SSI Artikeln är från SVD 1988-11-18.

http://sv.tinypic.com/r/29epukl/9

I "Mörkläggning" berättar Gunnar Wall om bristerna i Rikskrim utredning. kommissarien Åke A gör sitt bästa för att bortförklara övervakningen av Ola Nilssons mannar.
Blivande åklagaren Per Corsing intervjuas och mellan raderna kan läsas ut att när rikskrim får göra utredningen blir det som att sätta bocken till trädgårdsmästare.

Larouche nyhetsblad lämnar en hel del uppgifter om Joel Haukka, IB/SSI och KGB.
Artiklarna är givetvis vinklade för att gynna Lyndon LaRouche. Ändå går det inte att konstatera hur välinformerade artiklarna är. Kanske inte så konstigt då BfVs mest kortvarige chef Heribert Hallenbroich var bror till den tyska EAP-bossen Anno Hallenbroich.

http://www.larouchepub.com/eiw/publi...wedish_int.pdf
__________________
Senast redigerad av mvagrippa 2016-11-19 kl. 16:38.
Citera
2016-11-19, 17:24
  #80171
Medlem
LeifD2s avatar
Jag har nu hittat en del spår av Carl Lidboms enmansutredning av SÄPO.
Utrednigen hade Hr C förberett en tid; samma dag som han fick uppdraget av Ingvar Carlsson så skickade han ett brev till samme Carlsson med en lista om vad utredningen borde innahålla. Rimligen så skrev han inte den listan under dagen, utan hade den liggande. Eller så hade man (IC) inte så höga krav på att sådana här saker var genomtänkta och väl utförda. Man jag kanske har fel, kanske var det helt OK med några punkter man svängt ihop på en servett under lunchen.
Hur som helst: Rapporten Lidbom så småning om klämde ut verkar mest handla om SÄPOs arbetssätt. Jag har inte läst rapporten, men utgår ifrån att det arbetssätt som beskrivs är det som handlar om den verksameht som SÄPO förväntas bedriva och inom lagens ramar. Illegal avlyssning t.ex., som vi vet nu att SÄPO höll på med, står antagligen inte med i rapporten. Hade det stått så hade vi nog hört ett och annat om det.

Carl Lidbom skrev också en egen bok om denna SÄPO-granskning. Boken heter "Ett Uppdrag". Jag har inte läst den heller, men jag har lycktas hitta en del om vad den handlar om. Utifrån vad jag har hittat så är boken mycket a ett försvarstal för Ebbe C, Carl L och Nils Erik Åhmansson. Mitt intryk är utfrån vad jag sett hitills är att det är rena sagoboken.

Efter en djupdykning nu på förmiddagen så verkar det som att Ebbe C faktiskt trodde på PKK-spåret. Det var inte SÄPO (eller någon annan) som skulle avlyssnas med grejjorna som smugglades in. Det var PKK.
Ebbe Carlsson hade tillgång till hemlig information från SÄPO, bl.a. via Anna-Greta Leijon. Jag tror den infomrationen var falsk. SÄPO låg i fejd med Partiet. Nils Erik Åhmansson (polare med bland annat Carl Lidbom) försökte få bort PG Näss och lyckades väl med det också.
Vi vet att hela PKK-tipset komer från SÄPO och planterades redan senhösten 1985. Leif D har skäl att misstänka att det här fortsatte. Man såg till att Ebbe C och Hand Holmér fick intressanta uppgifter. En del äkta, en del mer kreativa... Varusmugglingen av avlyssningsgrejjorna fastnade inte i tullen av misstag. Någon berättade vem som skulle kollas. CGÖ själv gick till fots av färjan... Rutinerat. Undrar vad han fick betalt...
Fällan slog igen, med en massa snuskbaggar i den, bland annat Nils Erik Åhmansson som senare tvingades avgå i vanära. I princip gick det väl dåligt för alla som försökt dra undan mattan för PG Näss.

Detta är en revidering av mina tidigare teorier som Ebbe Carlsson affären och PKK-spåret. Ebbe C med tillbehör blev blåsta. Utan att själva inse det förrän det var väldigt, väldigt för sent.
Citera
2016-11-19, 19:07
  #80172
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag utgår från Donalds egna uttalanden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274343.ab

Citat.
De hade de här apparaterna innanför sina rockar men då och då var de ju tvungna att dra upp antennerna och blotta sig när de skulle ha samband. Och troligen är det därför det finns så många vittnesobservationer av walkie-talkies under kvällen då Palme mördades, säger Donald Forsberg.

Grupperingens syfte var enligt Donald Forsberg att öva samband i stadsmiljö- vilket man gjorde i samarbete med Föräldraföreningen mot narkotika, FMN, som samlade in uppgifter om gatulangning.

Att gruppen skulle ha haft något att göra med mordet på Olof Palme ser han som "nonsens".


Att det skulle ha haft något att göra med mordet på Palme är så bortom vett och förnuft att jag inte ens reflekterat över att vända mig till polisen, säger Donald Forsberg Slut citat.

Ironin uppstår när han garanterar att de inte hade med mordet att göra. Precis som att han ledde dem. Eller själv deltog. För annars kan han ju inte vara så säker på att de inte bröt rutinen just denna kvällen.
Okay, då förstår jag att du inte utesluter att förekomsten av wt-män kan ha något samband med MOP. Men man måste förstå DF om han själv inte var inblandad i MOP att han har svårt för att stämpla personer som han var bekant med och hade respekt för som simpla mördare.
__________________
Senast redigerad av iesho 2016-11-19 kl. 20:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback