2016-11-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
majoriteten av alla BRF'er på t ex Hammarbyhöjden i Stockholm lär tillhöra dessa "luftslott".

Jag har själv varit ordförande i en, så jag vet.

Problemet med just Hammarbyhöjden är att alla föreningar är väldigt små, ofta är 1 hus en förening, som i mitt fall, 12 lägenheter/medlemmar. Därav den låga sannolikheten för att det finns tillräckligt med kunnigt folk i styrelsen. Eftersom föreningarna är små så är det ju inte styrelseproffs anställda som i större föreningar.

Se upp!
Det krävs inte så mycket för att driva en BRF, det handlar om att skapa balans mellan intäkter och utgifter, ha en hyffsad kassa för oförutsedda kostnader, underhålla fastigheten, finns det lån ska dessa naturligtvis amorteras och lite annat.
Sitter själv i styrelsen sedan många är i en BRF med 20 lägenheter
2016-11-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Du får väl läsa länkarna som jag skickar med.
Nu var det du som påstod och då frågar jag dig.

Är det så att du inte vet får du väl backa på dina påståenden.

Annars ger du en välgrundad och vattentät redogörelse baserat på uppmätt fakta.

Varsågod och börja.
2016-11-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Nu står bubblan inför hårda tider. IMF konstaterar : Bostadspriserna ligger 40 % över normalt sett i ett 20 års perspektiv/relativt inkomsterna

Invandring/Asyl kommer de närmaste åren att bromsas enormt.
Var har du fått det ifrån?
Någon förvirrad bloggare kanske.

Justeringarna i Utlänningslagen är synnerligen temporära. De upphör med automatik efter valet.

Fö är bostadspriserna strax ovanför vad det kostar att bygga. Därav viss nyproduktion. Faller bostadspriserna så går prisnivån under produktionskostnaden för nyproduktion och den i det närmaste upphör.
2016-11-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ja, SMS-lån kanske ingen bryr sig om efter en större kris, men husen står ju där de står. Att någon som har möjlighet att tjäna pengar på det skulle låta bli att kolla upp om husen är betalda eller ej är inte särskilt sannolikt om jag ska uttrycka det milt.
Nu var väl påståendet att betalmedel skulle försvinna. Och det är fordringar.
Försvinner nu fordringarna så är skulderna per definition borta.

Trots att jag tjatar om det som en papegoja på steriods så verkar inte den informationen nå in mellan öronen på en hel del skribenter.

Citat:
Bankerna, kreditinstituten och konkursförvaltarna som åker runt och kollar om husen och bostadsrätterna är betalda har antagligen tillgång till diagrammet i länken i min signatur. Den som tittar på det ser att det finns många, sköna anledningar att leta på bolånen igen i Sverige efter en kris. Det finns mycket gott att hämta där. I Rumänien däremot skulle de inte ha mycket att hämta.
"Bankerna, kreditinstituten" ???
Hur i all världen kan du tro att det finns sådana kvar när valutan har upphört och vi byter potatis mot rabarber för att överleva. Byteshandel var det som gällde.

Skrev inte jag 1700-tal? Förstår inte folk vad det betyder?
2016-11-18, 19:27
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu var väl påståendet att betalmedel skulle försvinna. Och det är fordringar.
Försvinner nu fordringarna så är skulderna per definition borta.

Trots att jag tjatar om det som en papegoja på steriods så verkar inte den informationen nå in mellan öronen på en hel del skribenter.
Vad är det för "steriods" du talar om? Även efter gigantiska kriser, såsom världskrig och liknande när hela valutor försvinner, så finns det förteckningar kvar som visar vem som äger vad. Exemplet med familjen Krupp i Tyskland som fick behålla sin lilla firma efter kriget har ju redan postats i tråden. På liknande sätt finns det förteckningar över vilka bostäder som inte är betalda. Det kommer alltid att poppa upp någon sorts administration som ser till att driva landet vidare, och då ingår konkursförvaltarna. Swedbank konkade och har inga möjligheter att se till att bolånetorsken fortsätter att betala räntor och amorteringar, men det kommer alltid att finnas någon som tar över där Swedbank failade. Det handlar ju om biljoner.

Citat:
"Bankerna, kreditinstituten" ???
Hur i all världen kan du tro att det finns sådana kvar när valutan har upphört och vi byter potatis mot rabarber för att överleva. Byteshandel var det som gällde.

Skrev inte jag 1700-tal? Förstår inte folk vad det betyder?
Ja, du började svamla om rabarber och 1700-tal, Och, ja, vi vet inte vad det betyder eller vad du vill ha sagt.
2016-11-18, 22:24
Medlem
Citat:
Vad är det för "steriods" du talar om? Även efter gigantiska kriser, såsom världskrig och liknande när hela valutor försvinner, så finns det förteckningar kvar som visar vem som äger vad. Exemplet med familjen Krupp i Tyskland som fick behålla sin lilla firma efter kriget har ju redan postats i tråden. På liknande sätt finns det förteckningar över vilka bostäder som inte är betalda. Det kommer alltid att poppa upp någon sorts administration som ser till att driva landet vidare, och då ingår konkursförvaltarna. Swedbank konkade och har inga möjligheter att se till att bolånetorsken fortsätter att betala räntor och amorteringar, men det kommer alltid att finnas någon som tar över där Swedbank failade. Det handlar ju om biljoner.
Biljoner potatisar eller vaddå?
Premissen var att ekonomin havererade, betalmedel upphörde att existera och vi övergår till byteshandel.
Hur menar du att men skall upprätthålla fordringar om fordringarna som betalmedlet utgör upphör att existera.
Du får väl se till att läsa vad jag skriver iaf.

Citat:
Ja, du började svamla om rabarber och 1700-tal, Och, ja, vi vet inte vad det betyder eller vad du vill ha sagt.
Vad för ekonomi tror du vi kan upprätthålla med byteshandel?
Därav att 80% av befolkningen svälter ihjäl.

Gå tillbaka till tidigare inlägg. Läs och begrunda. Om du menar att vi kan upprätthålla något bättre än en 1700-talsekonomi utan betalmedel, så får du väl beskriva hur det ska gå till.
2016-11-18, 23:43
Medlem
Trillskes avatar
Det Alpha vill säga är att i alla scenarion är hans låga köpkraft kontra höga belåning ingen fara, för om det blir jobbigt läge kommer hela samhället defaulta och livet som vi känner det försvinna. Tack och lov, så slipper man fogden.
2016-11-19, 09:48
Medlem
Citat:
Nu skriver du "Absolut inte" men jag ser inget i ditt inlägg som på något sätt falsifierar det jag skrev.

Betalmedel är fordringar. Försvinner fordringarna är såväl betalmedel som skulder borta.

Sedan får vi hoppas att dina prognoser om att vi faller tillbaka till byteshandel inte blir verklighet. För då åker vi tillbaka till 1700-tals standard eller något därikring. Kanske ännu sämre. Och en sådan ekonomi kan inte föda så många. Vi får räkna med att kanske 80% av oss svälter ihjäl.
Fel, fordringar kan man sätta i vad man vill. Går man över till byteshandel så åsätter man varje fastighet en skatt. Detta fungerade på medeltiden så varför inte idag?

Och fordringarna är inte borta. Alla dataregister lär vara kvar. Om ditt hus hade marknadsvärde 4 mil och tax värde 3 mil med 2 mil i lån så sätter man räntan till 3% (eller vad den nu är) av 2 mil. Sedan räknar man om detta till sådant som fortfarande finns i den nya penninglösa ekonomin. T ex räntan skulle varit 60 papp om året brutto, dvs 42 papp netto om året. Detta kanske motsvarar en månadslön (säger vi) för familjen netto enligt senaste taxering. Ok, så din nya skatt är en månadslön om året eller ett tolfte. På samma sätt gör man med fastighetsskatten/avgiften.

Du betalar alltså i fortsättningen ett tolfte av allt du producerar. Bara att sätta dig i arbete på fälten och så kollar man vad du producerar. Ett tolfte av det du får behålla går till banken, dvs den nye feodalherren. Betalar du inte driver man in i natura och sätter dig i fängelse. Eller piskar dig. Eller säljer din dotter som fru för att driva in pengarna. Eller tror du skatt uppfanns med uppfinningen av pengarna?

Du borde läsa texten till Björn Afzelius låt (odödliggjord av Monika Thörnell) "Kungens man".

Jag tror dock inte att det går så här illa i någon krasch men min poäng är alltså att det går alldeles utmärkt att köra vidare som om pengarna och fordringarna fanns. Krävs bara en polisapparat.
2016-11-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Fel, fordringar kan man sätta i vad man vill. Går man över till byteshandel så åsätter man varje fastighet en skatt. Detta fungerade på medeltiden så varför inte idag?
Visst kan överheten kräva in skatt i potatisar eller morötter. Det kolliderar inte med vad jag skrev.
När du nu invänder får du väl komma med en relevant invändning.

Citat:
Och fordringarna är inte borta. Alla dataregister lär vara kvar. Om ditt hus hade marknadsvärde 4 mil och tax värde 3 mil med 2 mil i lån så sätter man räntan till 3% (eller vad den nu är) av 2 mil. Sedan räknar man om detta till sådant som fortfarande finns i den nya penninglösa ekonomin. T ex räntan skulle varit 60 papp om året brutto, dvs 42 papp netto om året. Detta kanske motsvarar en månadslön (säger vi) för familjen netto enligt senaste taxering. Ok, så din nya skatt är en månadslön om året eller ett tolfte. På samma sätt gör man med fastighetsskatten/avgiften.
Om betalmedel är borta så är ju fordringarna som är betalmedlet borta. Det där får du förklara i detalj hur du menar.

Vad är det för mil och papp du talar om? Drömmer du dig tillbaka till den tid när det det fanns ett monetärt betalmedel som mättes i SEK.

Vad får dig att inbilla dig att vi skulle ha dataregister i en byteshandelsekonomi, som har havererat så katastrofalt att man inte ens klarar att upprätthålla ett monetärt betalmedel?

Du inte förstått.
2016-11-19, 10:15
Medlem
en mil är alltså en miljon kronor, en papp är ettusen kronor. Och man kan mycket väl räkna om gamla fordringar i något nytt.

Varför skulle man inte kunna driva en centralt administrationskomplex med bensingenerator eller en lokal vattenkraftstation så att ett centralt datasystem kan hållas igång?`

Vad jag menar är alltså att efter kollapsen när Kejsar Alpha IOI tagit kontrollen så gör man en skatteuträkning som om ekonomin fortfarande fanns för att få reda på antingen hur många potatisar varje fastighet skall betala alternativt hur mycket den svenne som bor där skall betala i andel av vad han producerar. Ser inget konstigt i det. Du får gärna förklara varför inte resonemanget fungerar. Fördelen med att beräkna en skattekvot är ju att den inte beror av vad man betalar med.

Sedan går det ju att införa priskontroll och tvinga alla att använda en valuta som saknar värde. Gick alldeles utmärkt i Rumänien även om folk givetvis fuskade med byteshandel. Likadant i Japan och Tyskland efter kriget. Man inför en temporär valuta och tvingar folk att använda den. Som jag sa så är polisapparaten central i att få en valuta att fungera i ett kollapsat samhälle även om det givetvis fuskas.
2016-11-19, 10:28
Medlem
Citat:
en mil är alltså en miljon kronor, en papp är ettusen kronor. Och man kan mycket väl räkna om gamla fordringar i något nytt.
"kronor" ??
De finns inte kvar när samhället havererat så vi är tillbaka i en icke-monetär byteshandelsekonomi.

Citat:
Varför skulle man inte kunna driva en centralt administrationskomplex med bensingenerator eller en lokal vattenkraftstation så att ett centralt datasystem kan hållas igång?`
Hur skaffar du utrustning och reservdelar mm, från t ex HP när du inte har någon valuta att betala med. Nu är du mer än lovligt förvirrad.

Gå tillbaka och titta på mina svar. I stället för att komma med "goddag yxskaft"-invändningar.
2016-11-19, 10:48
Medlem
Citat:
"kronor" ??
De finns inte kvar när samhället havererat så vi är tillbaka i en icke-monetär byteshandelsekonomi.
De finns kvar (eller en ny valuta som man kan räkna om till) så länge det finns en centralmakt med vapen. Som sagt, jämför Tyskland efter kriget. Riksmarken var värdelös men man lyckades få igång ekonomin ändå. Dock har du rätt i det fall centralmakten kollapsar och vi övergår till ett Mad Max-samhälle. Annars räknar man om till € eller annan valuta som finns kvar eller räknar om till kopparplåt. Bara att ansätta en växelkurs och säga att du har kvar ditt huslån som numera är 100 ton koppar.

Citat:
Hur skaffar du utrustning och reservdelar mm, från t ex HP när du inte har någon valuta att betala med. Nu är du mer än lovligt förvirrad.
Dels finns det utrustning som räcker ett tag hos myndigheter. Sedan raidar man HP:s centrallager i Sverige. När detta tar slut får man byta till sig från HP i Europa någonstans mot stångjärn. Läs gärna låttexten "....för jag är Kungens man och jag tar vad jag vill ha...."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in