Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Nu skriver du "Absolut inte" men jag ser inget i ditt inlägg som på något sätt falsifierar det jag skrev.
Betalmedel är fordringar. Försvinner fordringarna är såväl betalmedel som skulder borta.
Sedan får vi hoppas att dina prognoser om att vi faller tillbaka till byteshandel inte blir verklighet. För då åker vi tillbaka till 1700-tals standard eller något därikring. Kanske ännu sämre. Och en sådan ekonomi kan inte föda så många. Vi får räkna med att kanske 80% av oss svälter ihjäl.
Fel, fordringar kan man sätta i vad man vill. Går man över till byteshandel så åsätter man varje fastighet en skatt. Detta fungerade på medeltiden så varför inte idag?
Och fordringarna är inte borta. Alla dataregister lär vara kvar. Om ditt hus hade marknadsvärde 4 mil och tax värde 3 mil med 2 mil i lån så sätter man räntan till 3% (eller vad den nu är) av 2 mil. Sedan räknar man om detta till sådant som fortfarande finns i den nya penninglösa ekonomin. T ex räntan skulle varit 60 papp om året brutto, dvs 42 papp netto om året. Detta kanske motsvarar en månadslön (säger vi) för familjen netto enligt senaste taxering. Ok, så din nya skatt är en månadslön om året eller ett tolfte. På samma sätt gör man med fastighetsskatten/avgiften.
Du betalar alltså i fortsättningen ett tolfte av allt du producerar. Bara att sätta dig i arbete på fälten och så kollar man vad du producerar. Ett tolfte av det du får behålla går till banken, dvs den nye feodalherren. Betalar du inte driver man in i natura och sätter dig i fängelse. Eller piskar dig. Eller säljer din dotter som fru för att driva in pengarna. Eller tror du skatt uppfanns med uppfinningen av pengarna?
Du borde läsa texten till Björn Afzelius låt (odödliggjord av Monika Thörnell) "Kungens man".
Jag tror dock inte att det går så här illa i någon krasch men min poäng är alltså att det går alldeles utmärkt att köra vidare som om pengarna och fordringarna fanns. Krävs bara en polisapparat.