2016-11-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu uppstod den här diskussion om misshandel för att vi diskuterade varför Lotta gick till polisen just den 25/5.

Jag är också övertygad om att Martin misshandlade henne vi flera tillfällen tidigare - han har ju erkänt detta. Ingen här har väl ifrågasatt sanningen i att han misshandlade henne flera gånger under deras förhållande - det var ju därför hon skulle avslutat.

Det vi diskuterade var ju om hon nyligen hade blivit utsatt för en aktuell misshandel den 25/5 när hon polisanmälde. Det verkar inte så efter som hon inte hade några färska skador då - varken uppvisade hos polisen eller konstaterade på obduktionen.
Har vi inte redan konstaterat att Lotta anmälde Martin p.g.a. att han ringde till hennes chef? Lottas chef gav sig inte och sa till Lotta att hon måste anmäla honom? Gör detta förfarande att Lotta ska ses som en sämre människa???
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-19 kl. 00:02.
Citera
2016-11-18, 23:59
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad menar du att jag inte visste innan? Jag känner inte till någon av dessa personer, hur skulle jag ha kunnat veta att det är någon som blir pucklad på innan jag ens hör talas om det? Obduktionsrapporten kunde ju rimligtvis inte funnits till hands när Lotta anmälde?

Ja, man vet det nu när han erkänt, efter han slagit ihjäl henne. Detta fanns inte vid tillfället hon anmälde.

Ja, men varför läser du inte innan du diskuterar? De här handlingarna har legat här i tråden ett bra tag. Det är inte vad han erkänner utan vad domstolen har kommit fram till då det gäller vad åklagaren påstått. Det är således styrkt.
Citera
2016-11-19, 00:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det har ingen som helst betydelse hur långt det är mellan anmälan och misshandeln eftersom det handlar om både våld, hot, och att isolera offret från både arbete och vänner. Styra offret i alla avseende. Du diskuterar något som inte är relevant och drar slutsatser som inte stämmer.
Du påstod att det inte är tid vilket jag gör och resten av normalt funtade individer. Det här är ett typiskt fall som vi får se 17 st av varje år. Det är så här det ser ut med våld, hot innan dom till slut mister livet. Det finns psykisk terror också så vad vet du om den gällande detta fallet?

Tiden har betydelse, anmälan i sig enbart räcker ju inte till att få någon fälld, det är väl lättare att styrka om man har hyfsat färsk bevisning, som exempelvis synliga skador etc. Erkännandet från Martin kommer ju efter han anmält sig själv när han slagit ihjäl henne.
Citera
2016-11-19, 00:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja, men varför läser du inte innan du diskuterar? De här handlingarna har legat här i tråden ett bra tag. Det är inte vad han erkänner utan vad domstolen har kommit fram till då det gäller vad åklagaren påstått. Det är således styrkt.

Men fattar du inte vad man menar med bevisläget vid tidpunkten för hennes anmälan.... skulle polisen begärt att hon lämnade in obduktionsprotokoll över sig själv där?!?!
Citera
2016-11-19, 00:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tiden har betydelse, anmälan i sig enbart räcker ju inte till att få någon fälld, det är väl lättare att styrka om man har hyfsat färsk bevisning, som exempelvis synliga skador etc. Erkännandet från Martin kommer ju efter han anmält sig själv när han slagit ihjäl henne.

Hon har bilderna det räcker och menar du på fullt allvar att hot och terror inte är en form av psykisk misshandel? Det här är ett mönster och inte finns det reglage på när du måste anmäla utan det handlar om att fånga den personen som till slut vågar anmäla. Färsk bevisning är in te ett krav utan det handlar om bevis i form av dokumentation och vittne som stödjer bevisdelen.
Nja, Martin pratar långt innan anmälan med bekanta runt Lotta och så det bör ha framkommit redan vid anmälningstillfället.

Citat:
Men fattar du inte vad man menar med bevisläget vid tidpunkten för hennes anmälan.... skulle polisen begärt att hon lämnade in obduktionsprotokoll över sig själv där?!?!

Du bör läsa igenom allt sedan diskutera för det mesta du diskuterar nu är ju inte i närheten av att du öht läst vare sig domslut eller förundersökning.
Citera
2016-11-19, 00:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Nej att TR anser det styrkt beror bl a just på att Martin erkänt.
TR avkunnar en dom - det betyder att straffet ska utmätas därefter. Om inte högre instanser ändrar.

Det betyder att TR anser att det är styrk. Inte att det är så - för våra domstolar dömer ibland fel(Quick, Rahman osv). Det är en semantisk skillnad, Watson.

Nu är det väl rätt SOLKLART att Martin misshandlade Lotta flera gånger - så jag förstår inte varför vi ska diskutera det - vi tror lika.

Men han hade inte gjort det tiden innan hon gick till polisen. Just då hörde han inte heller av sig en tid.
Så det hade som sagt varit ett gyllene tillfälle för Lotta att bryta med Martin. Han hade en annan, hörde inte av sig o lämnade henne ifred.
När han sedan tog kontakt igen hade det enklaste varit att fortsätta ha honom "blockad" o inte börja om igen.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-19 kl. 00:31.
Citera
2016-11-19, 00:14
Medlem
Citat:
Nja, var det inte så att de i förhör med Martin om tidigare misshandel endast fick ett erkännande när de kunde bevisa att han misshandlat Lotta tidigare? Innan bevisning fick polisen inget erkännande.
Citera
2016-11-19, 00:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
TR avkunnar en dom - det betyder att straffet ska utmätas därefter. Om inte högre instanser ändrar.

Det betyder att TR anser att det är styrk. Inte att det är så - för våra domstolar dömer ibland fel(Quick, Rahman osv). Det är en semantisk skillnad, Watson.

Källa på att det är Martins erkännande som ligger till grund för att TR anser att det åklagaren påstår är styrkt? Det duger inte med att framhålla Quick pedofilen och definitivt inte Rahman som var skyldig.
I detta fallet har ingen domstol dömt fel och det gjorde dom inte i de fall du räknat upp heller.

Vidare så gäller fortfarande videoförhör då en misshandlad kvinnan vågar sig till polisen. Och om åklagare inte orkar titta på vem som anmäls och dra en sund slutsats, så ska åklagaren avsluta sin tjänst och samla på frimärken istället.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-19 kl. 00:18.
Citera
2016-11-19, 00:23
Medlem
Citat:

Nu är det väl rätt SOLKLART att Martin misshandlade Lena flera gånger - så jag förstår inte varför vi ska diskutera det - vi tror lika.

Men han hade inte gjort det tiden innan hon gick till polisen. Just då hörde han inte heller av sig en tid.
Så det hade som sagt varit ett gyllene tillfälle för Lena att bryta med Martin. Han hade en annan, hörde inte av sig o lämnade henne ifred.
När han sedan tog kontakt igen hade det enklaste varit att fortsätta ha honom "blockad" o inte börja om igen.
Du blandar ihop Lotta och Lena Tigerholm. Tror du inte att det säger ganska mycket om vad du anser om kvinnor som blir mördade av närstående?
Citera
2016-11-19, 00:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hon har bilderna det räcker och menar du på fullt allvar att hot och terror inte är en form av psykisk misshandel? Det här är ett mönster och inte finns det reglage på när du måste anmäla utan det handlar om att fånga den personen som till slut vågar anmäla. Färsk bevisning är in te ett krav utan det handlar om bevis i form av dokumentation och vittne som stödjer bevisdelen.
Nja, Martin pratar långt innan anmälan med bekanta runt Lotta och så det bör ha framkommit redan vid anmälningstillfället.

Nej bilderna - selfis i en spegel tagna av Lotta själv - är inget i domstol gångbart bevismaterial. Det kan man aldrig få någon dömd för misshandel på.
Vittnen till misshandeln fanns inte heller - ingen hade sett detta.
Och till slut fanns det heller inte ett misshandelsoffer - eftersom Lotta tog tillbaka allt.

Hade man dessutom från åklagare grävt lite djupare i detta och kunnat notera att hon just då kände sig bedragen enligt t ex sina sms - och att de åter var i en kärleksrelation när han återvände till henne. Ja då hade det verkligen varit helt omöjligt att utan erkännande få Martin fälld för detta.

Vi får ju inte fälla honom pga hans historik - varje enskilt brott ska stå för sig själv. Man kan inte lättare bli dömd pga sin tidigare brottslighet - så funkar vårt rättssystem. Däremot kan man få längre straffpåföljd och dessutom vara mer "intressant" för utredning av om brotts begåtts om man tidigare är dömd.

Det är därför jag tycker att samhället, frivården eller någon instans borde fångat upp o hållit ögonen på vad Martin höll på med.
Citera
2016-11-19, 00:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Du blandar ihop Lotta och Lena Tigerholm. Tror du inte att det säger ganska mycket om vad du anser om kvinnor som blir mördade av närstående?

Ja jag blandar ihop två namn som bägge börjar på L nu mitt natten därför att jag skriver o följer två fall med kvinnor som dött våldsam död samma helg i juni.
Men jag har full kontroll över vilket fall som har vilken historik. Jag har - som vanligt - inte kunnat låta bli att lusläsa Fup o allt material jag kommit över.
Det är därför jag kan resonera om fallen ang såväl BO Lotta som fallet med Lena.
Citera
2016-11-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ja jag blandar ihop två namn som bägge börjar på L nu mitt natten därför att jag skriver o följer två fall med kvinnor som dött våldsam död samma helg i juni.
Men jag har full kontroll över vilket fall som har vilken historik. Jag har - som vanligt - inte kunnat låta bli att lusläsa Fup o allt material jag kommit över.
Det är därför jag kan resonera om fallen ang d såväl BO Lotta som fallet med Lena.
Javisst, det märkligaste är att du dömer Lotta och Lena likadant. Två kvinnor som borde vetat bättre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in