2016-11-02, 09:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack ;-)

Om Lotta hade haft cykellyset på hade hon kanske hunnit se långtradaren och veja i tid. Nu blev hon mosad bara därför att hon inte såg klart i mörkret..

Sen är det tyvärr så att vissa chaufförer kör bil TROTS att man har dragit in körkortet på dem. Så man kan ALDRIG lita på att alla långtradare har ”godkända” chaufförer bakom ratten. Man måste själv kolla fakta och även se med egna ögon hur dessa chaufförer kör.

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: jag tror inte att man ska fokusera på chaufförer. Jag tror att lösningen finns hos cyklisterna. Endast genom att upplysa dem som kommer att hamna i underläge (i händelse av en kollision) kan man nå tillfredsställande grad av trafiksäkerhet. Vissa chaufförer kommer ALLTID att köra som galningar – med eller utan körkort. Men ifall man undviker att möta dem, gör de inte så stor skada på en tom gata..

Så din lösning är att man förbjuder cyklister? Även de som har både lyse, hjälm och reflexer, då det alltid kommer att finnas dårar som kör som idioter.

Citat:
Hur VET du att Lotta inte har använt kokain/annan sorts narkotika tidigare? Inför sina syskon låtsades hon vara helt emot ALLT som ska klassas som narkotika. Det är därför de inte heller kan tro att detta kan vara sant. Det är därför de påstår att Martin har "tvingat" Lotta att snorta kokain. Av fri vilja kan hon inte ha gjort det..

Du tycks resonera på samma sätt. Eftersom Lotta har sagt det - då är det så.

Men nu råkar vi veta att hon har sagt annat till sina kompisar. Å andra sina har hon även sagt en massa till sina kompisar som inte har stämt med verkligheten. Så vem vet vad som är sant.

För MIG personligen låter det HELT OTROLIGT att en skötsam, medelålders dam skulle plötsligt testa kokain vid flera tillfällen bara därför att hennes pojkvän är blandmissbrukare.

Sen håller jag inte med dig ALLS angående hennes skyldighet att tala sanning inför Per. Jag anser tvärtom att just pga deras långa gemensamma historia och det faktum att Per alltid ställde upp för henne när hon behövde hans hjälp så BORDE Lotta ha varit åtminstone så pass schysst att hon hade talat om för Per att förhållandet definitivt var över för hennes del och att det var fritt fram för Per att leta efter en ny flickvän - istället för att hoppas på en fortsättning de två emellan.

Jag kan inte för mitt LIV förstå heller att Lotta tycktes vara mer bekymrad över det faktum att hon skulle sakna medel att ta hand om Ecco själv ifall Per skulle göra det han hotade med dvs. ta sitt liv (när sanningen om Lottas förehavanden uppdagades). Hur kan man bry sig om en hund mer än om en människa? Särskilt när man dessutom har tillbringat hela sin ungdom tillsammans med just denna människa? Och särskilt när det ändå GÅR att lämna bort en hund man inte har råd att ha.. :-o

Sen måste jag säga att under dessa tider när folk tvingas att arbeta även då när de är svårt sjuka i CANCER känns det lite förmätet att inte orka jobba - men orka göra precis allt annat.

Jag tror inte att våra skattepengar och socialförsäkringar är menade att användas på det sättet.

En mattelärare sa en gång, att innan du plitar ner svaret du räknat ut, så fråga dig själv om det är RIMLIGT. Jag ger samma råd till dig. Jag kan inte svära på att Lotta inte tagit någon drog tidigare. Men det mesta tyder på att så inte var fallet. Hon umgicks inte i de kretsarna innan hon träffade Martin. Hon har ingen historik av missbruk. Hon hade inget i blodet, mig veterligen, vid sin död. Hon hade gått till både läkare, samt psykolog, där inget sådant kommit fram eller misstänkts. Däremot tog hon kokain några ggr med Martin, enligt egen utsago. Men inte ens en läkare inom missbruksvården, skulle klassa det som missbruk eller beroende, utan just bruk.

Hur vet du att hon inte sagt till Per att han var fri att söka en ny flickvän? Det är möjligt att han hoppades på att de skulle bli ihop igen. Men han är en vuxen man, och efter 8 år (?) så borde han insett att de aldrig skulle bli så. Vänner kan man vara ändå, men man kan inte begära av sina vänner att de ska berätta allt om sitt privatliv.

Jag är ingen hundmänniska själv. Så det kan vara svårt för oss att förstå Lottas tankesätt, ja. Men jag känner några hundägare, och speciellt de som inte har barn, är oerhört fästa vid sina jyckar. Det är en familjemedlem, lika värdefull som andra närstående.

Ja, det är katastrofalt att cancerpatienter som inte kan jobba, tvingas till det. Men det är inte relevant för tråden. Lottas halvtidssjukskrivning var utredd och godkänd. Och hon tog sin medicin, gick till psykolog samt tränade, allt som man rekommenderas att göra för att bli frisk. Har du klagomål, så får du vända dig till beslutsfattarna.
Citera
2016-11-02, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Dom var ju otroligt lika. Som klippt och skuret. Båda enormt svartsjuka. Båda var struliga med relationer. Båda hade kontakt med psykvården. Båda sjukskrivna. Båda hade ostabila liv inget eget boende inget fast jobb struliga relationer allmänt rörigt och ostabilt liv, båda var utan barn trots deras ålder, båda hade samma intressen solning, träning, fester osv., båda var väldigt utseedendefixerade och skulle bygga en snygg kropp hon tog till och med "Barbiedrogen" som man blir brun och smal av, båda tog droger, båda tog extrema risker, båda kunde växla snabbt i humöret och hade kort stubin och skällde ut folk. Ja, listan den kan göras lång.

Dom umgicks ju i "träningssvängen". Dom människorna som bor på gymet och som tränar varje dag. Dom är ju alla likadana i den svängen. Dom lever för att sola, träna, festa, knarka och visa upp sig. Kvinnorna i den världen är bruna, smala, vältränade, tatuerade med markerade ögonbryn och 3 kg smink och killarna är söndertatuerade, 100 kg + muskler, rödflammiga, går runt som ett kylskåp och gärna med en pitbullhund i närheten av sig. Oftast är dom dessutom sjukskrivna eller mellan jobb. Dessa människor lever för gymet, krogen och drogerna.

Hur står det till med fördomarna samt förmågan att skilja på äpplen och kålhuvuden?
Även jag är intresserad av att veta mer om den här barbiedrogen. Vad är det för något och var finns dessa uppgifter? I övrigt rätt mycket fantasier i ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Alla tycker självklart att Martin är ett svin som aldrig mer borde få gå lös, han borde inte ha varit lös nu heller, Men många undrar nog hur en medelålders kvinna ger sig in i en relation med någon som faktiskt har mördat, varför hon fortsätter att hålla kontakten och fortsätter att tala om för honom att han är den enda hon vill ha. Systrar och ex ringer polisen vid några tillfällen och Lotta stoppar dom , blockar sitt ex stup i kvarten för att sedan ringa honom när hon behöver hjälp igen. Samma dag hon blev mördad skulle hon och M gå och träna och sola ihop. Varför inte bara byta nummer och stanna hos sitt ex tills hon fått en egen bostad , varför inte ringa polisen istället för att öppna för M mitt i natten . Jag tror att båda var beroende av den andra och kände att de betydde så mycket för någon annan att ingen av de kunde släppa taget . En kvinna som verkligen vill ta sig ur och som inte har barn som låser henne vis en speciell plats, inte en egen lägenhet heller hade med lätthet kunnat hålla sig undan länge

Precis, det är det här jag har försökt att diskutera, istället för att svartmåla Lotta (eller Martin, för den delen).

Min teori är att det är en blandning av många olika saker. Och för att förstå orsakerna till att det här hände, så måste man se det hela ur ett större perspektiv. Bägge deras bakgrunder, var för sig, ligger till grund för att de drogs till varandra. Inte pga. likheter, även om det säkert finns några sådana också. Utan för att de erbjöd varandra något de saknade, var och en på sitt vis.

Att Lotta inte kunde dra sig ur, så enkelt, som många vill göra gällande. Beror troligtvis på att hon var svag psykiskt vid tillfället. Och Martin var "stark", utåt sett. Män som Martin kan vara otroligt manipulativa, de vet precis hur man ska göra för att få folk i gungning. Lotta blev alltså inte starkare av sin relation med Martin, tvärtom. Som man ser på smsen, så är det en j-kla bergodalbana. Och blir man virrig som läsare av dessa, så kan man lätt förstå hur Lotta hade det. De har ju träffats, umgåtts och pratat också, så det vi ser är bara en liten del av all press som hon måste fått försöka hantera.
Citera
2016-11-02, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Medberoende är inte lätt att förstå men Lotta är verkligen inte unik i detta avseende. Är det ingen som undrar varför en människa som tidigare inte uppvisat dessa tendenser helt plötsligt tappar omdömet totalt? Det har med medberoende att göra samt den psykiska misshandel hon utsattes för. Frågan är hur Martin gjorde för att hon skulle reagera så, värt eftertMedberoende är inte lätt att förstå men Lotta är verkligen inte unik i detta avseende. Är det ingen som undrar varför en människa som tidigare inte uppvisat dessa tendenser helt plötsligt tappar omdömet totalt? Det har med medberoende att göra samt den psykiska misshandel hon utsattes för. Frågan är hur Martin gjorde för att hon skulle reagera så, värt eftertanka!

Precis, ytterligare en aspekt att räkna in. Var Per alkoholist? Var killen däremellan notoriskt otrogen? Var Martin störd och kan vi klassa honom som psykopat? Var Lotta "känsloknarkare"? Tja, det kanske är en del av förklaringen.

Jag har skrivit tidigare om hur jag tror Martin gjorde.

Citat:
Detta upprepas som en mantra i tråden utan någon som helst "bevis" på HUR han manipulerade sin omgivning.

Att köpa blommor och trisslotter till någon är inte ett särskilt skickligt sätt att "manipulera" en. Någon annan kvinna skulle inte ha tagit emot buketten från denna kille.

Att bjuda på knark skulle tvärtom vara sista spiken för många. Men inte för Lotta.

Därför tror jag inte på att han var en "skicklig" manipulatör. Jag tror tvärtom att det inte behövdes någon manipulering alls när det gällde Lotta.

Bevisen på hans manipulation lyser och blinkar rött, och är bra mycket tydligare än de "bevis" vissa tror sig hittat för att Lotta skulle missbruka eller utnyttja systemet med sin sjukskrivning. Manipulation är inte bara det du ser, utan är även subtil. Men det vi ser, är följande:

Blommor och lotter var bara kroken. Sedan började han avskärma henne, från vänner och jobb. Han slog henne. Han hotade. Hon var det vackraste han sett, för att sedan kalla henne gammal och ful. Han var otrogen. Han lovade bot och bättring, för att sedan börja om igen. Han ville ha hus och barn, en framtid. För att sedan göra slut. Han krävde att hon svarade på volley, annars blev han förbannad och hon var otrogen....Ska jag fortsätta?

Citat:
Precis detta! Det skulle ha gått - men hon ville inte.

Av någon anledning väljer media att mata oss med den versionen att det var "omöjligt". Martin tillät inte detta. Trots att hon inte ens försökte..

Jag menar att när man inte pratar sanning - då kan man inte hitta lösningar heller, eftersom man inte ser mekanismerna bakom situationen. Det är som att leta efter en nyckel där det finns ljus - inte där man har tappat den i mörkret.

Hade Lotta kunnat vara ärlig hade hon kanske fått den hjälp hon behövde.

Om media var ärlig då kanske man kunde hjälpa andra kvinnor i samma sits.

Nu är media budskap till dessa kvinnor att det är "omöjligt" att ta sig ur den här sortens relationer ifall mannen inte vill. Inget hopp alltså. Och man förminskar dessa kvinnor så att de definitivt inte tror på sin egen förmåga att klara av situationen. "Ingen" i deras omgivning kan hjälpa heller. Enda lösningen är alltså att stanna kvar.. och hoppas att man inte blir dödad.

Återigen. Media talar sällan sanning. Släpp det nu.
Lita till dina egna förmågor istället för medias skyldighet att undervisa dig/folk. De har ingen sådan skyldighet, då hade de alla blivit fällda. Sök din kunskap på andra vägar, det finns massor.

I övrigt är du rätt bra på att förminska Lotta själv, här i tråden. Varför är det så? Känner du någon "Martin" som du vill skydda?

Jag dömer inte Martin så hårt som man skulle kunna tro. Ja, han är ett svin och en mördare. Men jag är helt på det klara med att människan är sjuk, mycket sjuk tom. Det betyder dock inte att jag inte tycker att han sitter bra där han sitter. För jag tror att det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att ändra på honom. Tyvärr.
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-11-02 kl. 10:00.
Citera
2016-11-02, 10:28
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Precis detta! Det skulle ha gått - men hon ville inte.

Av någon anledning väljer media att mata oss med den versionen att det var "omöjligt". Martin tillät inte detta. Trots att hon inte ens försökte..

Jag menar att när man inte pratar sanning - då kan man inte hitta lösningar heller, eftersom man inte ser mekanismerna bakom situationen. Det är som att leta efter en nyckel där det finns ljus - inte där man har tappat den i mörkret.

Hade Lotta kunnat vara ärlig hade hon kanske fått den hjälp hon behövde.

Om media var ärlig då kanske man kunde hjälpa andra kvinnor i samma sits.

Nu är media budskap till dessa kvinnor att det är "omöjligt" att ta sig ur den här sortens relationer ifall mannen inte vill. Inget hopp alltså. Och man förminskar dessa kvinnor så att de definitivt inte tror på sin egen förmåga att klara av situationen. "Ingen" i deras omgivning kan hjälpa heller. Enda lösningen är alltså att stanna kvar.. och hoppas att man inte blir dödad.

Är "media" din enda verklighetsmåttstock i detta fall?

Jag rekommenderar er som har svårt att förstå detta fall, att ta en tur till biblioteket och söka läsning under rubriken " våld i nära relationer" , gå på föreläsningar i ämnet och ta kontakt med kvinnojourer i er närhet. Be att få en pratstund med kvinnor som levt i misshandelsrelationer samt med de som jobbar med dessa för att få en verklighetsanpassad bild och syn på hur och vilka mekanismer som styr i destruktiva relationer där kvinnor inte lyckas lämna, och som utåt sett har "alla möjligheter" att göra det istället för att göda era fördomar och fantasier i en mordtråd på nätet.

Lotta och Martin är enligt min uppfattning typexempel på en alldeles skrämmande vanlig destruktiv relation som har fått en alldeles skrämmande vanlig utgång i besinningslöst våld som lett till döden.
Det krävs djupgående kunskaper om de psykologiska mekanismer som är i gång för att förstå.

Jag skrev några inlägg efter jag läste FUP och deras sms konversationer och det var enkelt att lägga ihop ett och ett här. Jag skrev också att de båda var "lika" i den meningen att jag kunde finna lika psykologiska
emotionella mönster hos de båda som indikerade på en krutdurk av destruktiva bindningar, kemiskt och fysiskt beroende, obefintliga gränssättningar och våld som inte kan leda någon annanstans än rakt ner i dödsskuggans dal.

Det finns inte så mycket skrivet om just mekanismerna bakom det faktum att det även i detta fall syns tydligt att de båda var sjukligt hooked på varandra rent sexuellt och kroppsligt. Det förekommer att en speciell typ av kemisk och kroppslig bindning uppstår i denna blandning av besatthet som stavas åtrå.

Det är uppenbart att Lotta blev mycket bunden till Martins fysiska kropp, hans hud och framförallt som jag vill visa på, hans doft.
Redan där uppstår ett galet band till den andra, som är nära nog omöjligt att bryta om du är det minsta sårbar och sjukligt längtande efter närhet - lätt att sen stava detta "kärlek".
Denna människa, Martin, som växlar mellan våld och ömhet mot dig, får dig att tappa alla "normala" gränssättningar och uppfattningar om vad som kan betecknas "kärlek". Du blir kär i känslan av fantastisk bindning till denna andra, du tappar totalt verklighetsförankring i vad en relation som ska leda någonstans bör bygga på - ömsesidig respekt, nolltolerans för våld, realistiska måttstockar som att ha en stabil grund att bygga ett förhållande, barn och framtid på. Allt trollas bort i ett ögonblick och andra måttstockar råder nu. De räknar istället de få fina stunder som helvetet erbjuder, de gånger han är snäll och de gånger ni haft fantastiskt sex.

När man tittar närmare i Lottas historik så finns även tydliga tecken på att hon var predisponerad för en särskild sorts sårbarhet och brist. Hon hade händelser i sin barndom som tyder på att det varit ostabilt i uppväxten, fosterhemsvistelser osv. Hennes pappa som dog när hon var 1 osv. När dessa behov av någon som kan konsten att binda någon till sig, Martins historik och personlighet har tydliga inslag av dålig självkänsla och naturligtvis hat mot kvinnor - mamman- , även han en mycket ostabil uppväxt, än värre än Lottas, som alltså en person som Martin med psykopatisk läggning i kombination med en kropp som erbjöd Lotta både värme och våld, sexuell galen njutning, så är den destruktiva kemin ett faktum.

Beroendet fanns där troligen redan efter första gången de haft sex, svartsjukan från båda håll kickar in automatiskt när den fysiska kemin har satt sig, oavsett sen om det mer o mer blandas in våld, misstänksamhet och svek, så förvandlas o blandas allt negativt in i den större helheten som bygger just på den sjuka kemin som uppstått genom kropparnas bindning till varandra.

Visst, detta är ingen heltäckande beskrivning och även den en tolkning av deras relation, syftet var att försöka belysa den sexuella och fysiska faktorns betydelse.
Citera
2016-11-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Jag rekommenderar er som har svårt att förstå detta fall, att ta en tur till biblioteket och söka läsning under rubriken " våld i nära relationer" , gå på föreläsningar i ämnet och ta kontakt med kvinnojourer i er närhet. Be att få en pratstund med kvinnor som levt i misshandelsrelationer samt med de som jobbar med dessa för att få en verklighetsanpassad bild och syn på hur och vilka mekanismer som styr i destruktiva relationer där kvinnor inte lyckas lämna, och som utåt sett har "alla möjligheter" att göra det istället för att göda era fördomar och fantasier i en mordtråd på nätet.

Lotta och Martin är enligt min uppfattning typexempel på en alldeles skrämmande vanlig destruktiv relation som har fått en alldeles skrämmande vanlig utgång i besinningslöst våld som lett till döden.
Det krävs djupgående kunskaper om de psykologiska mekanismer som är i gång för att förstå.

Jag skrev några inlägg efter jag läste FUP och deras sms konversationer och det var enkelt att lägga ihop ett och ett här. Jag skrev också att de båda var "lika" i den meningen att jag kunde finna lika psykologiska
emotionella mönster hos de båda som indikerade på en krutdurk av destruktiva bindningar, kemiskt och fysiskt beroende, obefintliga gränssättningar och våld som inte kan leda någon annanstans än rakt ner i dödsskuggans dal.

Det finns inte så mycket skrivet om just mekanismerna bakom det faktum att det även i detta fall syns tydligt att de båda var sjukligt hooked på varandra rent sexuellt och kroppsligt. Det förekommer att en speciell typ av kemisk och kroppslig bindning uppstår i denna blandning av besatthet som stavas åtrå.

Det är uppenbart att Lotta blev mycket bunden till Martins fysiska kropp, hans hud och framförallt som jag vill visa på, hans doft.
Redan där uppstår ett galet band till den andra, som är nära nog omöjligt att bryta om du är det minsta sårbar och sjukligt längtande efter närhet - lätt att sen stava detta "kärlek".
Denna människa, Martin, som växlar mellan våld och ömhet mot dig, får dig att tappa alla "normala" gränssättningar och uppfattningar om vad som kan betecknas "kärlek". Du blir kär i känslan av fantastisk bindning till denna andra, du tappar totalt verklighetsförankring i vad en relation som ska leda någonstans bör bygga på - ömsesidig respekt, nolltolerans för våld, realistiska måttstockar som att ha en stabil grund att bygga ett förhållande, barn och framtid på. Allt trollas bort i ett ögonblick och andra måttstockar råder nu. De räknar istället de få fina stunder som helvetet erbjuder, de gånger han är snäll och de gånger ni haft fantastiskt sex.

När man tittar närmare i Lottas historik så finns även tydliga tecken på att hon var predisponerad för en särskild sorts sårbarhet och brist. Hon hade händelser i sin barndom som tyder på att det varit ostabilt i uppväxten, fosterhemsvistelser osv. Hennes pappa som dog när hon var 1 osv. När dessa behov av någon som kan konsten att binda någon till sig, Martins historik och personlighet har tydliga inslag av dålig självkänsla och naturligtvis hat mot kvinnor - mamman- , även han en mycket ostabil uppväxt, än värre än Lottas, som alltså en person som Martin med psykopatisk läggning i kombination med en kropp som erbjöd Lotta både värme och våld, sexuell galen njutning, så är den destruktiva kemin ett faktum.

Beroendet fanns där troligen redan efter första gången de haft sex, svartsjukan från båda håll kickar in automatiskt när den fysiska kemin har satt sig, oavsett sen om det mer o mer blandas in våld, misstänksamhet och svek, så förvandlas o blandas allt negativt in i den större helheten som bygger just på den sjuka kemin som uppstått genom kropparnas bindning till varandra.

Visst, detta är ingen heltäckande beskrivning och även den en tolkning av deras relation, syftet var att försöka belysa den sexuella och fysiska faktorns betydelse.

Tack
Många kloka ord och bra tips på hur man själv kan skaffa sig kunskap om destruktiva relationer.

Kunskap är ingen garanti mot fördomar men verkar som en impregnering mot att dom tar helt över hjärnans tankar.
Citera
2016-11-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack
Många kloka ord och bra tips på hur man själv kan skaffa sig kunskap om destruktiva relationer.

Kunskap är ingen garanti mot fördomar men verkar som en impregnering mot att dom tar helt över hjärnans tankar.
Efter att ha följt tråden i flera veckors tid så finns det ett uttryck som jag tar med mig för resten av livet, se det fetade.Tack!
Citera
2016-11-02, 13:27
Avslutad
Citat:

Ytterligaren ett vettig analys, samt delförklaring. Det börjar arta sig i tråden, kanske kan vi samla ihop allt och får en vettig bild av hur Lotta och Martin fungerade. Utan att sammanföra dem, då deras problematik ser väldigt annorlunda ut, enligt mig.

Just det här med feromoner slog mig inte förrän du nu tog upp det. Finns forskning om det, och verkar relevant i sammanhanget. Även de som kallar sig "normala", får ju tunnelseende och lever i en dingdongvärld när de drabbas av passionen. Härligt härligt, men farligt farligt, var väl en låt av Skifs (?), som prickar det rätt bra. Och med en sådan som Martin blir det härligt, men livsfarligt.
Citera
2016-11-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ytterligaren ett vettig analys, samt delförklaring. Det börjar arta sig i tråden, kanske kan vi samla ihop allt och får en vettig bild av hur Lotta och Martin fungerade. Utan att sammanföra dem, då deras problematik ser väldigt annorlunda ut, enligt mig.

Just det här med feromoner slog mig inte förrän du nu tog upp det. Finns forskning om det, och verkar relevant i sammanhanget. Även de som kallar sig "normala", får ju tunnelseende och lever i en dingdongvärld när de drabbas av passionen. Härligt härligt, men farligt farligt, var väl en låt av Skifs (?), som prickar det rätt bra. Och med en sådan som Martin blir det härligt, men livsfarligt.
Nja, det finns så många påståenden som indikerar på att det är en Sanning det som postaren skriver. Som t.ex. Det är uppenbart. Det är tydligt Tror du inte att du reagerat annorlunda om inledningen hade varit annorlunda? Din önskan om att försvara Lotta kanske gör dig blind? Alla som verkar positiva att hålla med din tolkning får godkänt. De som inte håller med din tolkning får inte slänga sig med uttryck som på något vis ska tas som sanning. De får inte övertolka något och säga att det är så. Enligt min mening uttrycker sig den här postaren precis likadant som våra opponenter men hens ingress talar för att vi ska tolka det som positivt.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-02 kl. 14:30.
Citera
2016-11-02, 14:46
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:

Ja, tack, det är endast en belyst aspekt såklart jag ville ta upp, och jag är enig med dig att deras problem inte är desamma, de tar sig naturligtvis olika uttryck men som utgångspunkt för ett "hand i handske syndrom" vill jag ta deras till synes olika typer av "sår" från barndomen som har kommit att flyta in i varandra och skapat deras livsfarliga förbindelse.

Jag skulle vilja veta mer om Lottas uppväxt, vad som orsakade hennes vistelse i fosterhem. Det tycks finnas djupa känslor av övergivenhet hos såväl henne som hos Martin, där hennes historia är mer oklar än hans med de, icke verifierade, uppgifterna om sexuella övergrepp och incest av hans mor ( med där efterföljande avvisande?)
Av övergivenhet och svek i kombination med avsaknad av trygghet i hemmet, och där bekräftelse och ömhet från föräldern ofta bygger på prestation från barnets sida. Var Lotta en "duktig flicka" ? Var Martin en "stygg pojke"?
Hur skapas grunden till en klyvning i relationen till föräldern, vars beteende växlar för barnet mellan att bli klappad o slagen som liknelse och exempel, verkar vara den röda tråden i detta fall.

Om du inte kan eller ges möjlighet till att bearbeta eller medvetandegöra dessa sår, kommer denna emotionella bergodalbana du blivit utsatt för som barn senare i livet finnas kvar o kanaliseras hos den vuxna i dess nära relationer. I bästa fall kan du tillsammans med din partner "läka" såren genom att hitta en ny form för tillit och trygghet, men i de fall som läkning inte är möjlig på grund av djupet av dina trauma, kommer dessa att yttra sig som brist på tillit till dig själv och andra, framkalla alla negativa sidor av detta som misstänksamhet, svartsjuka, egen svajig självkänsla, oförmåga att sätta gränser, skilja mellan dåligt och bra för dig själv, neutralisera våld och förneka riskerna precis som en alkoholist gör eller annan sorts missbrukare.

Det går även att likna vid de mekanismer som inträder när du blivit fast i en sekt. Avprogrammering krävs för att kunna bli fri. Det är ganska mycket att begära denna typ av medvetenhet bland Lottas bekanta för att de skulle ha haft mod och insikt att hjälpa Lotta på rätt sätt , dock borde poliserna som såg o mötte Lotta på nära håll ha haft mycket större kompetens att agera med kraft att få henne att ta plats på skyddat boende och skaffat
hjälp.

Citerar några rader ur en artikel idag, A-bladet, som jag är ense med psykologen om, (dock anser jag hennes avslutande sammanfattning o "tips" på lösning på ett märkligt sätt motsäger hennes annars adekvata analys just på grund av den hjärntvätt och blindhet för riskerna som i sådana fall råder, och det då krävs samhällets eller andra utomståendes skydd och konkreta ingripande.
.

- – Om man blivit övergiven på ett smärtsamt sätt tidigare i livet kan hotet om att bli lämnad trigga igång gamla mönster och minnen väldigt omedvetet. Men reagerar med desperation och man vill till vilket pris som helst inte vill bli övergiven. Det är det lilla barnet i en som agerar, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23837269.ab

Inga nya kunskaper, men viktigt att ha med sig i förståelsen av ett fall som detta med Lotta o Martin.
Senast redigerad av PhDSalander 2016-11-02 kl. 14:50.
Citera
2016-11-02, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Nja, det finns så många påståenden som indikerar på att det är en Sanning det som postaren skriver. Som t.ex. Det är uppenbart. Det är tydligt Tror du inte att du reagerat annorlunda om inledningen hade varit annorlunda? Din önskan om att försvara Lotta kanske gör dig blind? Alla som verkar positiva att hålla med din tolkning får godkänt. De som inte håller med din tolkning får inte slänga sig med uttryck som på något vis tas ska tas som sanning. De får inte övertolka något och säga att det är så. Enligt min mening uttrycker sig den här postaren precis likadant som våra opponenter men hens ingress talar för att vi ska tolka det som positivt.

Inte alls. Jag håller inte med om hela inlägget, utan fokuserar på feromonerna som en delförklaring. Och det är förklaringar och orsaker som är intressanta, inte att försvara någon. Varken Lotta, Martin eller tråddeltagare.

Människor är komplexa varelser, och jag tror inte att man kan tillämpa enkla förklaringar, beskrivningar på någon av oss. Speciellt inte på komplicerade förhållanden som L&Ms.

Att jag inte "svarat" eller kommenterat dina eller vissa andras inlägg beror på att jag tycker att de är bra och inte har något mer att tillägga. De står bra, på egna ben. Blir ot om jag, eller andra skulle skriva "Jag håller med"/"Instämmer", under sådant man tycker verkar vettigt.

Sedan är jag inte förmäten nog att tro att jag är allvetandes. Jag skriver sällan att "jag vet", eller "det är så". Uppfattar du mig som arrogant, så ber jag om ursäkt. Jag vill bara försöka diskutera med båda fötterna på jorden, och att detta inte blir en spekulationstråd där man svävar iväg i fantasin och mest "skvallrar" om sådant man hittar på eller tar ur luften.

Lotta och Martin intresserar mig båda två. Vill inte svärta ner någon av dem, då jag tror att båda mådde väldigt dåligt, var och en på sitt sätt. Jag vet inte om NÅGON i tråden sett dokumentären "Ditt förutbestämda liv", som jag länkat till ett par ggr? Avsnitt 2 säger väldigt mycket om människor som Martin. Och det är både upplysande och skrämmande. För enligt den teorin, så var Martin dömd att misslyckas i livet, redan på dagis. Eller nåja, han hade väldigt dåliga förutsättningar, eftersom jag misstänker att han hade det i generna redan från början. Med goda föräldrar, uppväxt och avhållsamhet från droger. Så hade han haft en chans. Men det ville sig annorlunda för honom. Tragiskt, begripligt och förödande, för många människor som kommit i hans väg. Och inte bara för honom.

Det finns mycket intressant i det här fallet. Lottas liv och val. Martins liv och val. Samt deras relation och hur det kunde bli som det blev.
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-11-02 kl. 15:07.
Citera
2016-11-02, 15:11
Medlem
Citat:
Inte alls. Jag håller inte med om hela inlägget, utan fokuserar på feromonerna som en delförklaring. Och det är förklaringar och orsaker som är intressanta, inte att försvara någon. Varken Lotta, Martin eller tråddeltagare.

Människor är komplexa varelser, och jag tror inte att man kan tillämpa enkla förklaringar, beskrivningar på någon av oss. Speciellt inte på komplicerade förhållanden som L&Ms.

Att jag inte "svarat" eller kommenterat dina eller vissa andras inlägg beror på att jag tycker att de är bra och inte har något mer att tillägga. De står bra, på egna ben. Blir ot om jag, eller andra skulle skriva "Jag håller med"/"Instämmer", under sådant man tycker verkar vettigt.

Sedan är jag inte förmäten nog att tro att jag är allvetandes. Jag skriver sällan att "jag vet", eller "det är så". Uppfattar du mig som arrogant, så ber jag om ursäkt. Jag vill bara försöka diskutera med båda fötterna på jorden, och att detta inte blir en spekulationstråd där man svävar iväg i fantasin och mest "skvallrar" om sådant man hittar på eller tar ur luften.

Lotta och Martin intresserar mig båda två. Vill inte svärta ner någon av dem, då jag tror att båda mådde väldigt dåligt, var och en på sitt sätt. Jag vet inte om NÅGON i tråden sett dokumentären "Ditt förutbestämda liv", som jag länkat till ett par ggr? Avsnitt 2 säger väldigt mycket om människor som Martin. Och det är både upplysande och skrämmande. För enligt den teorin, så var Martin dömd att misslyckas i livet, redan på dagis. Eller nåja, han hade väldigt dåliga förutsättningar, eftersom jag misstänker att han hade det i generna redan från början. Men goda föräldrar, uppväxt och avhållsamhet från droger. Så hade han haft en chans. Men det ville sig annorlunda för honom. Tragiskt, begripligt och förödande, för många människor som kommit i hans väg. Och inte bara för honom.

Det finns mycket intressant i det här fallet. Lottas liv och val. Martins liv och val. Samt deras relation och hur det kunde bli som det blev.
Nej, jag uppfattar dig inte alls som arrogant, tvärtom. Däremot så kan ditt senaste inlägg tolkas av våra opponenter som om det som påstås i inlägget ska tas som en sanning och så är vi alla åter igen tillbaka till diskussionsklubben. Jag är då inte man nog att uttala mig om deras fysiska relation. Det kan vara en tänkbar förklaring men att så kategoriskt uttala sig att det är på det sättet bör vi nog alla försöka undvika om vi nu inte ska ha en diskussion om Lottas och Martins sexliv.
Citera
2016-11-02, 15:50
Avslutad
Citat:
Ja, tack, det är endast en belyst aspekt såklart jag ville ta upp, och jag är enig med dig att deras problem inte är desamma, de tar sig naturligtvis olika uttryck men som utgångspunkt för ett "hand i handske syndrom" vill jag ta deras till synes olika typer av "sår" från barndomen som har kommit att flyta in i varandra och skapat deras livsfarliga förbindelse.

Jag skulle vilja veta mer om Lottas uppväxt, vad som orsakade hennes vistelse i fosterhem. Det tycks finnas djupa känslor av övergivenhet hos såväl henne som hos Martin, där hennes historia är mer oklar än hans med de, icke verifierade, uppgifterna om sexuella övergrepp och incest av hans mor ( med där efterföljande avvisande?)
Av övergivenhet och svek i kombination med avsaknad av trygghet i hemmet, och där bekräftelse och ömhet från föräldern ofta bygger på prestation från barnets sida. Var Lotta en "duktig flicka" ? Var Martin en "stygg pojke"?
Hur skapas grunden till en klyvning i relationen till föräldern, vars beteende växlar för barnet mellan att bli klappad o slagen som liknelse och exempel, verkar vara den röda tråden i detta fall.

Om du inte kan eller ges möjlighet till att bearbeta eller medvetandegöra dessa sår, kommer denna emotionella bergodalbana du blivit utsatt för som barn senare i livet finnas kvar o kanaliseras hos den vuxna i dess nära relationer. I bästa fall kan du tillsammans med din partner "läka" såren genom att hitta en ny form för tillit och trygghet, men i de fall som läkning inte är möjlig på grund av djupet av dina trauma, kommer dessa att yttra sig som brist på tillit till dig själv och andra, framkalla alla negativa sidor av detta som misstänksamhet, svartsjuka, egen svajig självkänsla, oförmåga att sätta gränser, skilja mellan dåligt och bra för dig själv, neutralisera våld och förneka riskerna precis som en alkoholist gör eller annan sorts missbrukare.

Det går även att likna vid de mekanismer som inträder när du blivit fast i en sekt. Avprogrammering krävs för att kunna bli fri. Det är ganska mycket att begära denna typ av medvetenhet bland Lottas bekanta för att de skulle ha haft mod och insikt att hjälpa Lotta på rätt sätt , dock borde poliserna som såg o mötte Lotta på nära håll ha haft mycket större kompetens att agera med kraft att få henne att ta plats på skyddat boende och skaffat
hjälp.

Citerar några rader ur en artikel idag, A-bladet, som jag är ense med psykologen om, (dock anser jag hennes avslutande sammanfattning o "tips" på lösning på ett märkligt sätt motsäger hennes annars adekvata analys just på grund av den hjärntvätt och blindhet för riskerna som i sådana fall råder, och det då krävs samhällets eller andra utomståendes skydd och konkreta ingripande.
.

- – Om man blivit övergiven på ett smärtsamt sätt tidigare i livet kan hotet om att bli lämnad trigga igång gamla mönster och minnen väldigt omedvetet. Men reagerar med desperation och man vill till vilket pris som helst inte vill bli övergiven. Det är det lilla barnet i en som agerar, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23837269.ab

Inga nya kunskaper, men viktigt att ha med sig i förståelsen av ett fall som detta med Lotta o Martin.

Ja du, jag vet inte varför Lotta var på fosterhem, men det finns kanske någon i tråden som kan svara på det? Separationsångest, grundrar sig givetvis i något. Och hennes uppväxt kan vara en del i det. Hon verkar även ha varit en "tillåtande" och förstående person. Kan någon ge mer info. om Pers eventuella alkoholism? Hon verkar även har förlåtit otrohet, i en senare relation? Jag tror inte att Lotta gick på antidepp, "enbart" pga. en kraschad relation, jag tror att det låg lång tid av kämpande, innan hon till sist insåg att hon behövde hjälp.

Hjärntvätt tog jag upp för ett tag sedan i tråden, men ingen "nappade" på idèn. Tills någon övertygar mig om motsatsen, så står jag fast vi att Martin utsatte henne för en form av det.

Artikeln du länkade, tyckte jag "sådär" om. Den säger ju inget egentligen, än det som redan sagts.
Och "råden" är lätta att ge, när man inte sitter mitt i det själv.
Det är förövrigt åt h-vete att "tala lugnt" med en sådan som Martin, och försöka mästra honom genom att på det viset berätta att, nu är det slut. Samt tala med hans familj. Har han inte slått ihjäl dig innan, så gör han det då.
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-11-02 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in