2016-11-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Det är ju märkligt att ingen vill hjälpa till att reda ut varifrån de äldsta traditionerna härstammar om det nu är så som du påstår att ingen konkurrens på något sätt förekommer brödrasällskapen emellan. Brittiska inflytandet över svenskt frimureri är tydligen en känslig fråga.

Nej det är inte en känslig fråga eftersom det inte finns någon konkurrens mellan svenskt och engelskt frimureri.

Tvärtom så lever vi i harmoni.

Odd fellows är yngre än SFMO med ca. 15 år.
Citera
2016-11-15, 22:26
Medlem
Citat:
Det är ju märkligt att ingen vill hjälpa till att reda ut varifrån de äldsta traditionerna härstammar om det nu är så som du påstår att ingen konkurrens på något sätt förekommer brödrasällskapen emellan. Brittiska inflytandet över svenskt frimureri är tydligen en känslig fråga.

Inte det minsta känsligt. Bägge ordnarna erkänner varandra som reguljära frimurarloger och det är tillåtet att besöka sammankomster i varandras loger.

Det är heller inte ovanligt att en del är med både i odd fellow och SFMO. I sådana fall kan det dyka upp bröder från bägge sällskap i samband med begravning.

Du har helt enkelt gjort en höna av en fjäder här. Det finns ingen osämja, konkurrenssituation eller beroendeförhållande mellan SFMO, UGLE och Odd Fellow.
Citera
2016-11-15, 23:02
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Det har inte funnits några brittiska loger här sedan några hundra år tillbaka.....Odd Fellows är ett helt annat ordenssällskap som inte är kopplat till frimureri.
Citat:
......Det finns en del rätt stora problem med hur du beskriver, främst att information om ett sådant sammarbete inte hade kunnat gå att hålla hemligt.....
Om man säger som så här, med tanke på hur många ordensällskap det finns i Sverige så hade ev. storpolitiska maktspel mellan ordnarna förr eller senare läckt ut....
Citat:
.... jag har TRO bröder som har varit med Odd men som lämnat eftersom de anser att Odd är ett gyckelspel....
Citat:
......eftersom det inte finns någon konkurrens mellan svenskt och engelskt frimureri.
Tvärtom så lever vi i harmoni. Odd fellows är yngre än SFMO med ca. 15 år.
Dessa konstiga invändningar mot mina frågor om brittiskt inflytande över svenskt frimureri som i alla tider visat sig på olika sätt gör mig nu ännu mer betänksam över förhållandena. Vilka är de verkliga gycklarna?
Citera
2016-11-15, 23:24
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Inte det minsta känsligt. Bägge ordnarna erkänner varandra som reguljära frimurarloger och det är tillåtet att besöka sammankomster i varandras loger.
Det är heller inte ovanligt att en del är med både i odd fellow och SFMO. I sådana fall kan det dyka upp bröder från bägge sällskap i samband med begravning.
Du har helt enkelt gjort en höna av en fjäder här. Det finns ingen osämja, konkurrenssituation eller beroendeförhållande mellan SFMO, UGLE och Odd Fellow.
Tänk då om alla är mer eller mindre infiltrerade av NATOs inflytelseagenter så som också svenska myndigheter och maffia visat sig vara! Läckagen är nu uppenbart medvetet styrda så att alla kan få anledning att misstänka varandra. Någon ansvarig för illdåden som faktiskt sker i statlig regi är då omöjlig att få fram.
Citera
2016-11-16, 04:34
Medlem
Citat:
Dessa konstiga invändningar mot mina frågor om brittiskt inflytande över svenskt frimureri som i alla tider visat sig på olika sätt gör mig nu ännu mer betänksam över förhållandena. Vilka är de verkliga gycklarna?

Mina invändningar beror på att du har en massa felaktigheter. Svenskt frimureri saknar brittiskt inflytande och har alltid gjort det eftersom våra grader härstammar från kontinenten och inte från de brittiska öarna.
De engelska loger som fanns och sedan blev stängda existerade endast under en väldigt kort tid (1756-1770) och kan inte anses ha influerat SFMO då Sverige rent historiskt var mer influerade av vad som hände på kontinenten än England.
Eller kort och gott, dina invändningar saknar grund baserat på mät bara fakta.
Citera
2016-11-16, 10:15
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Mina invändningar beror på att du har en massa felaktigheter. Svenskt frimureri saknar brittiskt inflytande och har alltid gjort det eftersom våra grader härstammar från kontinenten och inte från de brittiska öarna.
De engelska loger som fanns och sedan blev stängda existerade endast under en väldigt kort tid (1756-1770) och kan inte anses ha influerat SFMO då Sverige rent historiskt var mer influerade av vad som hände på kontinenten än England.
Eller kort och gott, dina invändningar saknar grund baserat på mät bara fakta.
Menar du då att mina iakttagelser från Engelska Kyrkan och Högalidkyrkan och alla undanglidande svar eller rena förtal jag bemötts med då jag frågat om förhållandena där emellan inte skulle vara verkliga och mätbara för någon annan än mig? Jag har drabbade vänner och familj som i första hand och i vilket fall som helst måste få en förklaring.
Själv är jag enbart intresserad av varifrån idéerna kommer och lägger inga värderingar i saken.
Det är idéerna som påtagligt och mätbart inverkar på skeendena runtom i världen. Idéer skapas eller försvinner inte bara för att organisationer etableras eller förbjuds. Makten ligger fortfarande hos dem som sedan kunnat hålla värsta hemligheterna för sig själva och likt falska religioner kunnat se till att andra görs ansvariga för det man fått veta men själva inte velat förstå.
Kistritualen och mystiken som kan spåras längre bak i tiden än någon frimurarloge av idag undrar jag hur och varför detta kan fortgå trots dödsfall och ouppklarade konflikter som bevisligen haft samband med dessa.
Citera
2016-11-16, 19:16
Medlem
Citat:
Menar du då att mina iakttagelser från Engelska Kyrkan och Högalidkyrkan och alla undanglidande svar eller rena förtal jag bemötts med då jag frågat om förhållandena där emellan inte skulle vara verkliga och mätbara för någon annan än mig?

Förlåt, men jag har svårt att följa med och jag vill genuint förstå. Och jag tycker inte att du har fått undanglidande svar. Men tillbaka till grundfrågan.
Citat:
Eftersom det tydligen kom 400 "svarta män" eller som jag gissar odd fellows okända för anhöriga till begravningen
Dina iakttagelser från Högalidskyrkan gällde en begravning, där 400 personer närvarade i mörk kostym. Du skriver själv att du gissade att det hade något att göra med Odd Fellow-Orden, eftersom de trycker på begravningar bland sina åtaganden. Men uppenbarligen vet du inte. Jag tänker att den avlidnes släktingar måste vetat om vilka ordnar som personen som begrovs var medlem i. Varför inte fråga dem?

Citat:
så var det uppenbarligen vid inträdet till någon högre grad som denne omtalade hedersman hade valt att dö.
I samband med den här delen så skriver du att en person läggs i en kista och spikas igen, så att den kvävs. På riktigt, tror du att det är så det går till? Inom ordenssällskapen dödar man varandra?

Citat:
Familjen uppmanades att inte ställa några frågor om dödsorsaken.
Av vem? Varför då? Det är väl bara att fråga på? Vem bryr sig?

Citat:
Högalidkyrkan som är ett gammalt frimurarbygge fick användas istället för den närmast tänkta Engelska Kyrkan i Stockholm som då bara inte hade räckt till.
Enligt vem eller vad är Högalidskyrkan "ett gammalt frimurarbygge"? Det enda jag hittar vid en snabb undersökning över nätet är - Flashback, där man sett någon symbol som man tillskriver frimureriet.

Och låt oss leka med tanken att arkitekten var frimurare (har ingen aning om det var så eller inte), gör det i sig kyrkan till en frimurarkyrka? För i så fall blir ju allt som jag kommer i beröring med såsom varande frimurare frimureriskt: jag sitter på en vanlig vit IKEA-pall just nu, men gör det faktum att jag såsom frimurare sitter på den pallen till en frimurarpall? Är mina svarta strumpor frimurarstrumpor eftersom de bärs av en frimurare?

Och vad är det för konstigt med att man byter kyrka om det kommer mer gäster än man beräknat? Begravningar brukar ju ha kort framförhållning, går av stapeln inom någon vecka. Det kan ju vara så att det finns en jättekonspiration bakom. Det kan ju också vara så att närmaste större kyrka redan var bokad? Ockhams rakkniv?

Någonstans känns det som att du vill från fram en herrejösseskonspiration genom en lång rad gissningar och uppslag som inte är verifierade överhuvdtaget. Samtidigt som du hoppar över att göra enklare faktakollar. Och jag tycker att de andra frimurarna här har varit respektfulla i tonen och gett dig korrigerande upplysningar där du har fel eller gissat fel eller missförstått. Om du sedan gillar det du får i svar, det är en annan sak. Men det betyder inte att det är osakligt eller fel.
Senast redigerad av jonar242 2016-11-16 kl. 19:23.
Citera
2016-11-17, 00:14
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Förlåt, men jag har svårt att följa med och jag vill genuint förstå. ..... Jag tänker att den avlidnes släktingar måste vetat om vilka ordnar som personen som begrovs var medlem i.......så skriver du att en person läggs i en kista och spikas igen, så att den kvävs......
Enligt vem eller vad är Högalidskyrkan "ett gammalt frimurarbygge"?.....
Någonstans känns det som att du vill från fram en herrejösseskonspiration genom en lång rad gissningar och uppslag som inte är verifierade överhuvdtaget. Samtidigt som du hoppar över att göra enklare faktakollar. Och jag tycker att de andra frimurarna här har varit respektfulla i tonen och gett dig korrigerande upplysningar där du har fel eller gissat fel eller missförstått. Om du sedan gillar det du får i svar, det är en annan sak. Men det betyder inte att det är osakligt eller fel.
Om du genuint vill förstå vad frågan handlar om bör du hålla dig till det vi faktiskt skriver och inte lägga till egna vantolkningar samtidigt med att konsekvent undvika det väsentliga. Anhöriga fick alltså inte säga eller fråga något om dödsorsaken eller varför alla dessa svarta män kom och styrde över till Högalidkyrkan fast familjen velat ha begravningen i den egna och mest naturliga Engelska kyrkan.
Det jag fått reda på om kistritualen för invigning i högre grader och därmed förbundna hemligheter är att aspiranterna får välja mellan att bära hemligheten vidare inom brödraskapet, utestängas och vanhedras eller stilla somna in utan att själv eller låta någon kringstående öppna locket efter att sanningen meddelats från stormästaren. Den man som nu valde att dö kan jag mycket väl tänka mig var större än dem alla.
Högalidskyrkans tillblivelse som redogörs för i en minnesskrift från 1923 visar att byggherrar och finansiärer enades om en dubbelt så stor kyrka mot vad församlingen hade önskat. Insmugna symboler i trots mot Nathan Söderblom talar för ett avgörande frimurarintresse doldes i bakgrunden.
Riktiga frimurare och SFMO har jag bästa erfarenhet av och alltid fått givande diskussioner med. När falska talesmän som du eller Baath lägger sig i blir det däremot bara trams.
Citera
2016-11-18, 15:34
Medlem
Citat:
Anhöriga fick alltså inte säga eller fråga något om dödsorsaken
Klart de får, varför inte??? De anhöriga kan väl alltid få ut det från sjukvården, vem skulle neka dem det?
Citat:
eller varför alla dessa svarta män kom och styrde över till Högalidkyrkan fast familjen velat ha begravningen i den egna och mest naturliga Engelska kyrkan.
Men det är ju inte de 400 svartklädda männen som äger begravningen. Det är ju de närmast anhöriga. De fattar alla beslut så varför du framställer det som att de har blivit överkörda förstår jag inte riktigt. Och inte heller att de inte visste vilka dessa personer var. 1. Din gissning är Odd Fellow skrev du, men du vet inte: varför inte fråga de anhöriga varför det blev som det blev? 2. Var den döde med i ett eller flera ordenssällskap? 3. Vad var det faktiska skälet till att FAMILJEN beslutade sig för att välja Högalid istället, det kan ju inte ha beslutats av någon annan. Var det en förhoppning från "de 400" eller var det så att andra kyrkor var upptagna. För även om "de 400" hade kommit med förslaget, så är det fortfarande familjen fritt att välja vilken kyrka som helst.

Citat:
Det jag fått reda på om kistritualen för invigning i högre grader och därmed förbundna hemligheter är att aspiranterna får välja mellan att bära hemligheten vidare inom brödraskapet, utestängas och vanhedras eller stilla somna in utan att själv eller låta någon kringstående öppna locket efter att sanningen meddelats från stormästaren. Den man som nu valde att dö kan jag mycket väl tänka mig var större än dem alla.
Det finns i olika ordenssällskap inslag av symbolisk död, både i Sverige och utomlands. Men en faktisk död, tror du verkligen det på allvar???
En del av den mänskliga naturen är att vi inte kan hålla hemligheter. Bara ett exempel: tittar vi på anglosaxiskt frimureri till exempel så är all ritualtext avslöjad och sökbar via internet. Det finns ett gammalt talesätt: "Det som tre vet, vet hela världen". Eftersom det inte finns någon som helst rapportering om att folk läggs i kista och dör en faktisk död - genom läckor - så är den sannolikaste tolkningen att något sådant inte finns i den verkliga världen. Punkt.

Citat:
Högalidskyrkans tillblivelse som redogörs för i en minnesskrift från 1923 visar att byggherrar och finansiärer enades om en dubbelt så stor kyrka mot vad församlingen hade önskat.
Det kan vara helt riktigt, men du har inte visat att detta har något överhuvudtaget med vare sig Odd Fellow-Orden, Svenska Frimurare Orden eller "de 400" att göra.
Citat:
Insmugna symboler i trots mot Nathan Söderblom talar för ett avgörande frimurarintresse doldes i bakgrunden.
Det finns symboler i Högalidskyrkan. Men visa mig källan på att det skulle vara frimurarsymboler specifikt. Eller Odd Fellows. SÅ visst, det finns symboler, men det säger noll och intet om frimurarintressen i fråga om byggnationen av Högalidskyrkan om du inte också kan visa kopplingen. Och googlar man på symboler i Högalidskyrkan så visar det ju sig att det är Nathan Söderblom som tvärtom faktiskt står bakom en del av dem. Ex. porten: http://www.readthestreets.se/stadshusporten.html

Citat:
Riktiga frimurare och SFMO har jag bästa erfarenhet av och alltid fått givande diskussioner med. När falska talesmän som du eller Baath lägger sig i blir det däremot bara trams.
Ingen frimurare som deltar i Flashback gör det som "talesman" - vi är några frimurarbröder som gärna ser diskussioner om frimureri, men då utifrån någon form av verklighetsförankrad grund. Ibland är det enklare för de som vi diskutera med att bortse från det vi för fram, eftersom vi utmanar dessas föreställningar. Vi är ärliga och bemödar om oss att förklara och om det inte uppskattas så kan vi tyvärr inte göra något åt det.
Citera
2016-11-18, 17:11
Medlem
Citat:

Vad gör mig till en falsk talesman? Är det det faktum att jag inte är officiell talesman för SFMO som är problemet eller tvivlar du på att jag öht är frimurare?
Citera
2016-11-19, 09:56
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Klart de får, varför inte??? De anhöriga kan väl alltid få ut det från sjukvården, vem skulle neka dem det?.....Var den döde med i ett eller flera ordenssällskap? .....även om "de 400" hade kommit med förslaget, så är det fortfarande familjen fritt att välja vilken kyrka som helst.
Det finns i olika ordenssällskap inslag av symbolisk död, både i Sverige och utomlands. Men en faktisk död, tror du verkligen det på allvar??? ...... Och googlar man på symboler i Högalidskyrkan så visar det ju sig att det är Nathan Söderblom som tvärtom faktiskt står bakom en del av dem......
I frågorna som anhöriga fortfarande ställer sig har ännu ingen ansvarig vågat framträda. Även i de mest självklara familjeangelägenheter blev man totalt och i alla led överkörd från början precis som vid Palmemordet.
Att någon skulle ta den annars symboliska kistritualen på dödligt allvar är givetvis något oerhört även i frimurarkretsar men frågan är hur det är med Odd Fellows som ju anser sig förmer än andra och då särskilt måna om att få bära största statshemligheten med sig i graven.
Min källforskning sträcker sig betydligt djupare än den lyckträff du råkat få här på Google.
Citera
2016-11-19, 11:14
Medlem
Citat:
I frågorna som anhöriga fortfarande ställer sig har ännu ingen ansvarig vågat framträda. Även i de mest självklara familjeangelägenheter blev man totalt och i alla led överkörd från början precis som vid Palmemordet.
Som jonar242 skriver, kan du inte förklara mer uttömmande hur något sådant ens är möjligt i stället för att bara konspiratoriskt upprepa att det ska ha skett.

Citat:
men frågan är hur det är med Odd Fellows som ju anser sig förmer än andra och då särskilt måna om att få bära största statshemligheten med sig i graven. Min källforskning sträcker sig betydligt djupare än den lyckträff du råkat få här på Google.
Vad i himmelns namn pratar du om. Statshemligheter? Förmer? Odd Fellows medlemsstock är medelklass/övre medelklass. Varken den politiska eliten eller företagseliten samlas där. Du har säkert många fina källor. Frågan är hur trovärdiga de är, när jonar242 enkelt visar med en googling att du sitter på felaktiga fakta och har dragit felaktiga slutsatser.
Senast redigerad av Kams 2016-11-19 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in