Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Menar du då att mina iakttagelser från Engelska Kyrkan och Högalidkyrkan och alla undanglidande svar eller rena förtal jag bemötts med då jag frågat om förhållandena där emellan inte skulle vara verkliga och mätbara för någon annan än mig?
Förlåt, men jag har svårt att följa med och jag vill genuint förstå. Och jag tycker inte att du har fått undanglidande svar. Men tillbaka till grundfrågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Eftersom det tydligen kom 400 "svarta män" eller som jag gissar odd fellows okända för anhöriga till begravningen
Dina iakttagelser från Högalidskyrkan gällde en begravning, där 400 personer närvarade i mörk kostym. Du skriver själv att du
gissade att det hade något att göra med Odd Fellow-Orden, eftersom de trycker på begravningar bland sina åtaganden. Men uppenbarligen vet du inte. Jag tänker att den avlidnes släktingar måste vetat om vilka ordnar som personen som begrovs var medlem i. Varför inte fråga dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
så var det uppenbarligen vid inträdet till någon högre grad som denne omtalade hedersman hade valt att dö.
I samband med den här delen så skriver du att en person läggs i en kista och spikas igen, så att den kvävs. På riktigt, tror du att det är så det går till? Inom ordenssällskapen dödar man varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Familjen uppmanades att inte ställa några frågor om dödsorsaken.
Av vem? Varför då? Det är väl bara att fråga på? Vem bryr sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Högalidkyrkan som är ett gammalt frimurarbygge fick användas istället för den närmast tänkta Engelska Kyrkan i Stockholm som då bara inte hade räckt till.
Enligt vem eller vad är Högalidskyrkan "ett gammalt frimurarbygge"? Det enda jag hittar vid en snabb undersökning över nätet är - Flashback, där man sett någon symbol som man tillskriver frimureriet.
Och låt oss leka med tanken att arkitekten var frimurare (har ingen aning om det var så eller inte), gör det i sig kyrkan till en frimurarkyrka? För i så fall blir ju allt som jag kommer i beröring med såsom varande frimurare frimureriskt: jag sitter på en vanlig vit IKEA-pall just nu, men gör det faktum att jag såsom frimurare sitter på den pallen till en frimurarpall? Är mina svarta strumpor frimurarstrumpor eftersom de bärs av en frimurare?
Och vad är det för konstigt med att man byter kyrka om det kommer mer gäster än man beräknat? Begravningar brukar ju ha kort framförhållning, går av stapeln inom någon vecka. Det kan ju vara så att det finns en jättekonspiration bakom. Det kan ju också vara så att närmaste större kyrka redan var bokad? Ockhams rakkniv?
Någonstans känns det som att du vill från fram en herrejösseskonspiration genom en lång rad gissningar och uppslag som inte är verifierade överhuvdtaget. Samtidigt som du hoppar över att göra enklare faktakollar. Och jag tycker att de andra frimurarna här har varit respektfulla i tonen och gett dig korrigerande upplysningar där du har fel eller gissat fel eller missförstått. Om du sedan gillar det du får i svar, det är en annan sak. Men det betyder inte att det är osakligt eller fel.