Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Då är det som jag misstänkte. UGLE har godtagit SFMO men aldrig Odd Fellows som jämförbara loger. Varför har aldrig någon velat ge besked då jag direkt frågat om dessa förhållanden?
De olika brödraskapen verkar under alla omständigheter fungera efter samma principer i förhållande till sina respektive största hemligheter. Därmed är det som upplagt för storpolitiska infiltratörer att låta småbröder spelas ut mot varandra och tjäna nyttiga idioter åt finans, statsmaffia osv.
Hur Odd Fellows gradsystem fungerar har inte heller jag någon aning om men trodde du kunde reda ut den saken.
Odd Fellows är tydligen de som satsar mest på begravningar.
Odd Fellows påstår sig inte ens vara en frimurarorden utan är en helt egen orden med ett eget gradsystem, jag kan gissa mig till att det är därför folk inte riktigt vill jämföra dem. En enkel beskrivning finns på
https://en.wikipedia.org/wiki/Odd_Fellows
Det finns en del rätt stora problem med hur du beskriver, främst att information om ett sådant sammarbete inte hade kunnat gå att hålla hemligt.
Gradsystemet finns med i ovannämda artikel.
En nog felaktig syn på det hela, jag har hört att Odd satsar mer på det men jag vet att både SFMO och TRO (som jag också är medlem i) är aktivt med i begravningar.
Om man säger som så här, med tanke på hur många ordensällskap det finns i Sverige så hade ev. storpolitiska maktspel mellan ordnarna förr eller senare läckt ut. Framförallt vid t.ex. TRO vars stormöten (eller General konvent) är otroligt öppna och demokratistiska.