Citat:
Ursprungligen postat av
Shelby
Känns högst otroligt att ett sådant avtal skulle komma tillstånd endast för Assanges skull. Likhetsprincipen gäller även Assange och att kringgå den, speciellt i ett mål av denna relativt låg dignitet, är knappast troligt. Att då gå så långt som att kringgå ett ev. domslut det skulle aldrig hända. Då måste nog Sveriges utlämningsavtal med USA sägas upp först.
Ovanliga saker har hänt förr i detta fall som aldrig hänt i något annat fall där de beskrivna gärningarna legat på gränsen mellan brott och icke-brott. Någon likhetsprincip har definitivt inte följts, vilket Leif GW antydde här om dagen när han sa att detta skulle ha varit ett avskrivningsärende om inte det gått prestige i fallet. En ovanlig åtgärd som vidtogs på förslag av Ecuador efter att länge ha avfärdats av Sverige var att upprätta ett bilateralt rättsavtal mellan länderna. Det berodde enbart på JA-fallet att det kom till stånd, även om det förstås kan komma till användning i andra fall i framtiden.
Sen vill jag också påpeka att jag inte sagt att det är troligt att svenska politiker använder sin kreativitet till att omöjliggöra utlämning till USA, bara att det skulle vara möjligt trots våra folkrättsexperters bedyranden. Det skulle kräva en del kurage och det finns inte mycket av, plus att antipatin mot JA är stark i de kretsarna efter WLs avslöjanden.
"Kringgå" kanske man kan kalla det, jag skulle föredra "föregripa", men som sagt, särskilt sannolikt är det inte. Dock blir JAs vistelse på ambassaden ett fortsatt problem för både Sverige och Ecuador om åtal väcks, så man kan inte helt utesluta att Sverige till slut biter i det sura äpplet och går med på avtal ändå. Om inte situationen förändras genom en benådning från Trumps sida när han tillträder - vilket jag tvivlar på med tanke på de republikanska hökar han kommer att tillsätta när han tillträder, plus att JA vore naiv om han litade på en utfästelse från den mannen.