Citat:
Vill man ha ett opartiskt och juridiskt bindande uttalande om detta så ska man givetvis vända sig till ECHR. TIlls dess gäller domstolsbeslut i Sverge i juridisk mening. Jag välkomnar att ärendet tas upp i ECHR men JA lär vara livrädd inför risken att få en dom i ECHR som går i åklagarens riktning.
Man kan undra varför svenska domstolar inte följer UN WGADs beslut. Svenska domstolar har ju så att säga fått hjälp av en internationell expertgrupp för att tolka den absurda situation som uppkommit. Svenska domstolar har även kritiserat Marianne för hennes passivitet. När kom HDs kritik? Var inte det i november 2014 (rätta mig om jag har fel) då häktningen varat i fyra år? Ungefär vid samma tidpunkt tror jag det var som JA vände sig till UN WGAD med vädjan om ett skyndsamt beslut.
I två år har det alltså stått klart att Marianne agerat fel som tagit så lång tid på sig. På den punkten är svenska domstolar och UN WGAD överens.
UN WGAD har gått längre och fattade ett år senare beslutet att Mariannes passivitet gjorde att hennes häktning av förhörsobjektet samtidigt som hon inte förhörde faktiskt utgjorde ett godtyckligt frihetsberövande i ljuset av de konventioner om mänskliga rättigheter som Sverige förbundit sig att följa.
Svenska domstolar har å andra sidan nöjt sig med att kritisera Marianne men ändå låta henne fortsätta. Två år efter HDs kritik har Marianne genomfört ett förhör, avklarat hela tre dagar innan sexårsdagen av hennes häktningsframställan.
Hennes försvar är att hon månat om förhörskvaliteten, men den har knappast förbättrats under de sex år som gått.
Svenska domstolar har genom sina beslut inte tvingat Marianne att hålla den misstänkte häktad. De har istället överlåtit på Marianne att själv bestämma om hon ska hålla honom häktad eller ej. Marianne har själv haft möjlighet att följa UN WGADs beslut. I någon mening kan man faktiskt säga att UN WGADs beslut är mer tvingande för Marianne än vad svenska domstolars beslut varit. Svenska domstolar tillåter häktningen, de beordrar den inte.
Man kan (och bör) kritisera domstolarna för att de tillåter häktningen, men Marianne har hela tiden varit fri att följa UN WGADs experttolkning. UN WGAD är mer kompetenta än Marianne själv på den punkten. Marianne skulle aldrig kvalificera sig som medlem i UN WGAD, det är ett som är säkert. Marianne bör alltså böja sig för deras beslut.