2016-11-17, 13:12
Bannlyst
Jag vill bara ge ett spontant uttryck en känsla av en svenska ser på denna bild manlig ut.
Har hon möjlighen använt samma salva som Johaug. Kan man se så manlig ut i ansiktet som kvinna?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23932274.ab hon verkar dock inte ha sår på läpparna.
Citera
2016-11-17, 13:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag undrar också hur man motiverar att provsvaren hemlighålls.

Hon påstår sig ju vara helt oskyldig. (Har bara "av misstag" använt salvan. Vilket är orimligt.)

I ett läge där hon anser sig helt oskyldig och anser sig kunna förklara situationen så borde hon väl lägga alla korten på bordet.

Exakt samma mönster som var förut med de höga blodvärdena.
Man hävdade bestämt att man var oskyldig men man ville inte visa åkarnas blodvärden efter som det var "personlig" information och det vore integritetskränkande att publicera dessa.

Jo tjena...
Citera
2016-11-17, 23:21
Medlem
Norrmännen har hjärntvättat hela skidvärlden. "Sundby har bara använt en tillåten medicin och det är bara en teknisk miss man gjorde"
Det står i WADAs dopinglista:
Beta-2 Agonister är FÖRBJUDNA medel, undantaget för Salbutamol med intag under 1600microgram och under 1000ng/mL i urinen.
Sundby bröt mot båda gränsvärden 2 gånger. I mina ögon är det hur klart som helst DOPING. 4 års avstängning.
Citera
2016-11-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miraque
Det har diskuterats mycket i den här tråden hur osannolik Johaugs förklaring är. Jag har roat mig med att försöka göra en sannolikhetskalkyl för den. Ja, jag vet att den är ganska ovetenskaplig och att mina värden på sannolikheterna är subjektiva. Hur som helst, det kan vara av intresse att få en grov uppskatting.

Hela förklaringen kan ses som ett händelseförlopp, eller en kedja av händelser. Jag har brutit ner huvudlinjen i fem delar, där varje del har tilldelats en sannolikhet. Den totala sannolikheten för hela förloppet blir då produkten av de fem delarna. Dessa är:

1 Johaug bränner sina läppar, glömmer skydda dem [20%]
2. Johaug gör inget åt sina trasiga läppar på flera dagar [10%]
3. Bendiksen skaffar Trofodermin (med Clostebol) [1%] (nu var jag snäll)
4. Johaug kollar inte preparatet, litar blint på läkaren [5%]
5. Johaug fortsätter använda salvan i över en vecka utan att reflektera [20%]

Detta ger en total sannolikhet på 2 miljondelar eller 1 på 500 000. Motsvara att singla slant och få 19 klave på raken. Eller, det är dubbelt så sannolikt att vinna 6 rätt med ett tilläggsnummer (6+1) på Lotto.

Stackars jänta, vilken otur hon haft.

Bra inlägg. Detta resonemang är egentligen det man får föra då det inte går att bevisa något. Inte fånigt på något vis utan högst relevant. Vi vet inte de exakta sannolikheterna men alla måste nog hålla med om att varje punkt har relativt låg sannolikhet. Kombinationen av dessa blir ju en så låg sannolikhet att historien de dragits kan antas vara falsk. Man kan inte komma med vilka påståenden som helst och ha som förklaring och hävda att de måste accepteras för att motsatsen inte går att bevisa.

Lite som förklaringen mannen drar när hustrun kommer på honom och älskarinnan i sängen "jag halkade och föll och hamnade över henne".

Detta ger ju att
A) hon har använt salvan medveten om clostebolinnehållet av okänd anledning
B) hon har använt clostebol i annan form och skyller på salvan

B) verkar mest troligt givet salvans historia som doping scape goat (sannolikheten att de missat övriga fall med salvan måste vara otroligt låg), även sannolikheten att det är en slump att just muskeluppbyggnad är vad hon behöver och att clostebol är perfekt till det, samt den låga sannolikheten att en helt överlägsen idrottare som de facto åkt fast för doping egentligen är ren. Att förklaringen till överlägsenheten inte är just dopingen. Jämför historiska fall.

Det har skrivits förut: If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck and swims like a duck, then it's probably a duck.

Finner det fascinerande att så många fortfarande tror på historien hon angivit.
Senast redigerad av grobiankungen 2016-11-17 kl. 23:40.
Citera
2016-11-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det har skrivits förut: If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck and swims like a duck, then it's probably a duck.

Finner det fascinerande att så många fortfarande tror på historien hon angivit.
Det är antagligen som Anders Blomqvist sade på SVT igår - han tycker att Johaugs och läkarens förklaring till vad som har hänt är helt osannolik, men han tycker det är ännu mer osannolikt att Johaug medvetet skulle ha dopat sig med anabola. Alltså väljer han att tro på deras historia.

Det är nog en mental spärr för många att komma över - att norrmännen faktiskt fuskar. Att de inte är det där goda sportsliga helyllefolket som man har trott. Jag menar, finländare har dopat sig i skidåkning, svenskar har dopat sig i andra sporter, varför skulle norrmännen vara ädlare än alla andra?

Tereses förklaring och hennes uppträdande på första presskonferensen var så genomskinligt att man redan där blev misstänksam. Och alla fakta som har kommit fram därefter gör hennes historia ännu mer osannolik. En sak som stör mig väldigt mycket är att norrmännen tydligen inte dopingtestar sina åkare alls under sommarsäsongen plus att de annonserar i förväg när nästa dopingtest skall göras? Det är helt sjukt. Dopingtester skall göras ofta och slumpmässigt, det är enda sättet att bekämpa problemet.

Nej, jag är helt övertygad om att Therese har använt anabola steroider under uppbyggnadsfasen (sommarsäsongen) och att historien om läppsalvan är en cover-up.
Citera
2016-11-18, 09:39
Medlem
Bendiksen måste ha gått under jord, för jag antar att journalister har försökt att få tag på honom?
Citera
2016-11-18, 10:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Det är antagligen som Anders Blomqvist sade på SVT igår - han tycker att Johaugs och läkarens förklaring till vad som har hänt är helt osannolik, men han tycker det är ännu mer osannolikt att Johaug medvetet skulle ha dopat sig med anabola. Alltså väljer han att tro på deras historia.

Precis. Varför skulle en mycket duktig idrottare dopa sig för att bli ännu bättre!?
Finns ju inga exempel på att det någonsin har skett tidigare...
Citera
2016-11-18, 10:41
Medlem
Citat:
En sak som stör mig väldigt mycket är att norrmännen tydligen inte dopingtestar sina åkare alls under sommarsäsongen plus att de annonserar i förväg när nästa dopingtest skall göras?

Det där tror jag inte stämmer. Dock testades inte Johaug och Björgen under en lång period det här året vilket kan kritiseras. Jag tor att vissa tester är annonserade medan andra inte är det.

Har du någon källa till ditt påstående ?
Citera
2016-11-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Precis. Varför skulle en mycket duktig idrottare dopa sig för att bli ännu bättre!?
Finns ju inga exempel på att det någonsin har skett tidigare...
Marion jones
Tyson gay
Lance Armstrong
Fuskande norrmän
Citera
2016-11-18, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det där tror jag inte stämmer. Dock testades inte Johaug och Björgen under en lång period det här året vilket kan kritiseras. Jag tor att vissa tester är annonserade medan andra inte är det.

Har du någon källa till ditt påstående ?

Ingen annan källa än mitt minne (som inte är ofelbart). Men jag har för mig att jag läste att Johaug inte blivit testad på fyra månader innan hon åkte fast. Och att testet var förannonserat, alltså hon visste att hon skulle bli testad även om det inte var med någon lång förvarning. Inte heller Marit Björgen hade blivit testad på flera månader. De svenska längdåkningstjejerna däremot säger att de blir testade minst en gång varje månad och kan få hembesök precis när som helst utan förvarning.
Citera
2016-11-18, 14:34
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ingen annan källa än mitt minne (som inte är ofelbart). Men jag har för mig att jag läste att Johaug inte blivit testad på fyra månader innan hon åkte fast. Och att testet var förannonserat, alltså hon visste att hon skulle bli testad även om det inte var med någon lång förvarning. Inte heller Marit Björgen hade blivit testad på flera månader. De svenska längdåkningstjejerna däremot säger att de blir testade minst en gång varje månad och kan få hembesök precis när som helst utan förvarning.

"Johaug testades inte på fyra månader"
"Den norska skidstjärnan Therese Johaug hade lämnat 18 rena dopningsprov det senaste året innan det 19:e visade spår av den anabola steroiden clostebol.
Mellan det 18:e och 19:e testet gick det dock fyra månader. Det gör det inte lättare för den regerande världscupmästarinnan att få ett milt straff."

https://archive.is/ST5oF
Citera
2016-11-18, 15:42
Medlem
Nu är det här på intet sätt något vetenskapligt test eller resultat eftersom jag är en person och inte har något ytterligare belägg, men tänkte ändå dela med mig av mina spirometriresultat så kan gärna folk fortsätta bygga på det, dra sina egna slutsatser eller trolla bäst de vill.

Jag kontaktade min vårdcentral för drygt två månader sedan just för att man börjat läsa mycket runt astma pga den galna norgehistorien, började känna igen mig själv på många av symptomen, tungandad, långa förkylningsperioder, mycket slembildning i luftrören, etc. Förut har jag alltid kopplat astma till de som får rena astmaattacker och verkligen inte får luft, hade själv en kompis när jag gick i lågstadiet som hade astma så det var min rena bild av astma.

Jag gjorde ett spirometritest, vilket innebär att man blåser ett fullt blås in i en pip kopplat till en dator och håller ut så länge man kan och verkligen tömmer lungorna på luft, sedan får man medicin (i mitt fall bricanyl), låter det verka i tio minuter och sen gör man om samma procedur igen. Därefter kontrollerade en läkare mitt resultat och beslutade för att skriva ut pulmicort vilket jag skulle ta i en månad, en puff morgon och kväll, och därefter skulle spirometritestet göras om.

Efter en månad med pulmicort upplevde jag en viss skillnad med mindre slembildning, men ingen avsevärd skillnad ändå, fick dock ont i ryggen för första gången i mitt liv - något jag senare insåg kunde kopplas till pulmicort då det faktiskt står listat som en biverkning, hade läst listan innan jag började med medicinen man ryggont kändes så långt bort att jag aldrig registrerade det då.

Efter en månad gjorde vi om spirometritestet, jag fick hjärtklappning efter att ha tagit bricanylen och var helt skakig i kroppen den här gången (det var inte fallet första gången), när spirometrin med medicin skulle göras om kändes det som att det gick sämre än det första, mycket sämre till och med, så jag frågade sköterskan om hur resultaten hade sett ut; jag hade en liten förbättring vid båda testerna där jag hade tagit bricanyl, båda testomgångarna var mer eller mindre identiska.

Efter en dryg vecka fick jag besked av läkaren att han tyckte jag skulle fortsätta med pulmicort regelbundet eftersom jag själv hade upplevt en förbättring, jag kunde ta ökad dos under förkylningsperioder och minska under perioder jag kände mig frisk. Jag bedömdes dock inte ha astma.

Så vad är min personliga slutsats?
Bricanyl märkte jag personligen inte gav någon bättring (förutom hjärtklappning vid ett tillfälle vilket jag inte direkt klassar som bättring..), men testerna visade dock att det blev en förbättring trots att jag inte bedöms ha astma, jag som vanlig slö medborgare som rör mig som en normal människa och tränar ibland (däribland längdskidåkning men vi har ingen snö här ännu) kände ingen ökad prestationsförmåga, men som en elitidrottare tror jag absolut att det kan ge fördelar då varje millimeter är av vikt. Pulmicort verkade inte ge någon direkt verkan dock eftersom test 1 och 2 (1utan och 2 med bricanyl) var ganska identiska med test 3 och 4 (3 utan och 4 med bricanyl), men där upplevde jag själv att jag kände mig friskare.

Fritt fram för er övriga att dra era egna slutsatser, skulle vara kul om fler kunde offra några kulor för att genomföra en spirometri så vi kan dra ytterligare slutsatser angående om astmamedicin är prestationshöjande eller ej.
Senast redigerad av Sayli 2016-11-18 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in