Citat:
Ursprungligen postat av
miraque
Det har diskuterats mycket i den här tråden hur osannolik Johaugs förklaring är. Jag har roat mig med att försöka göra en sannolikhetskalkyl för den. Ja, jag vet att den är ganska ovetenskaplig och att mina värden på sannolikheterna är subjektiva. Hur som helst, det kan vara av intresse att få en grov uppskatting.
Hela förklaringen kan ses som ett händelseförlopp, eller en kedja av händelser. Jag har brutit ner huvudlinjen i fem delar, där varje del har tilldelats en sannolikhet. Den totala sannolikheten för hela förloppet blir då produkten av de fem delarna. Dessa är:
1 Johaug bränner sina läppar, glömmer skydda dem [20%]
2. Johaug gör inget åt sina trasiga läppar på flera dagar [10%]
3. Bendiksen skaffar Trofodermin (med Clostebol) [1%] (nu var jag snäll)
4. Johaug kollar inte preparatet, litar blint på läkaren [5%]
5. Johaug fortsätter använda salvan i över en vecka utan att reflektera [20%]
Detta ger en total sannolikhet på 2 miljondelar eller 1 på 500 000. Motsvara att singla slant och få 19 klave på raken. Eller, det är dubbelt så sannolikt att vinna 6 rätt med ett tilläggsnummer (6+1) på Lotto.
Stackars jänta, vilken otur hon haft.
Bra inlägg. Detta resonemang är egentligen det man får föra då det inte går att bevisa något. Inte fånigt på något vis utan högst relevant. Vi vet inte de exakta sannolikheterna men alla måste nog hålla med om att varje punkt har relativt låg sannolikhet. Kombinationen av dessa blir ju en så låg sannolikhet att historien de dragits kan antas vara falsk. Man kan inte komma med vilka påståenden som helst och ha som förklaring och hävda att de måste accepteras för att motsatsen inte går att bevisa.
Lite som förklaringen mannen drar när hustrun kommer på honom och älskarinnan i sängen "jag halkade och föll och hamnade över henne".
Detta ger ju att
A) hon har använt salvan medveten om clostebolinnehållet av okänd anledning
B) hon har använt clostebol i annan form och skyller på salvan
B) verkar mest troligt givet salvans historia som doping scape goat (sannolikheten att de missat övriga fall med salvan måste vara otroligt låg), även sannolikheten att det är en slump att just muskeluppbyggnad är vad hon behöver och att clostebol är perfekt till det, samt den låga sannolikheten att en helt överlägsen idrottare som de facto åkt fast för doping egentligen är ren. Att förklaringen till överlägsenheten inte är just dopingen. Jämför historiska fall.
Det har skrivits förut: If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck and swims like a duck, then it's probably a duck.
Finner det fascinerande att så många fortfarande tror på historien hon angivit.