2016-11-13, 22:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast hon hade ju knappt egna pengar, det kan ju knappast vara Martins fel att hon inte hade egen bostad, sjukskriven (för det var hon väl långt innanhon träffade Martin), men hon kanske tyckte livet med Martin var spännande? Hon kanske tyckte han var attraktiv, eller om det var något i att hon kände sig bättre med honom, som ett sämre slags morsa, att hon skulle typ få ordning på honom istället för på sig själv?

Jag tror att det ligger en hel del i detta. Lotta hade uppenbarligen sina skäl till att hon ville vara tillsammans med Martin. Riktigt vilka kan vi bara spekulera om.
Men jag tror inte att just rädsla drev henne.
Citera
2016-11-13, 23:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
När jag skrev mitt svar till IQ130 ville jag bemöta en sakfråga, och valde att göra det med ett exempel. Jag hade inte tänkt mig att det skulle utgöra en inbjudan till andra att gå till attack mot IQ130. Jag tog inte illa upp av IQs kommentar, men jag ville tala om att jag inte höll med om tolkningen av min egen tidigare utsaga, och därmed var jag nöjd. Det var inte min avsikt att påstå något mer allmänt om vare sig IQ eller mig själv.

Raljerandet om IQ130s och ditt eventuella larmsamtal var inte direkt menat som att gå till attack. Det var mest för att visa hur absurd det blir om man - mot Lottas vilja - hade gått vidare men en anmälan och slagit på stora trumman.
Citera
2016-11-13, 23:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
När jag skrev mitt svar till IQ130 ville jag bemöta en sakfråga, och valde att göra det med ett exempel. Jag hade inte tänkt mig att det skulle utgöra en inbjudan till andra att gå till attack mot IQ130. Jag tog inte illa upp av IQs kommentar, men jag ville tala om att jag inte höll med om tolkningen av min egen tidigare utsaga, och därmed var jag nöjd. Det var inte min avsikt att påstå något mer allmänt om vare sig IQ eller mig själv.

Ja det är knappast en "attack" mot IQ130 där, jag tyckte det var en rätt rolig kommentar eftersom IQ 130 inte dragit sig för att påstå att alla som yttrat annan åsikt än hen råkar hysa är psykiskt defekta.

Enär hen föreskriver åtgärder som inte ligger helt långt från vad som skulke kunna misstänkas vara Munchenhauser by Proxy...
Citera
2016-11-14, 00:06
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Inom rimliga gränser, det finns ju en kriminalvård och eftervård, varför inte se till att där finns resurser till en relevant kvalitet? Istället för att för att pruta bort dem till förmån för diverse barocka sociala projekt som utfomas för att få bidrag från EU?

I många fall är det väl så att mannen inte är kriminell eller att eventuell kriminalitet ligger långt bak i tiden. Hur ska man då motivera punktbevakning som annat än stalking innan något skett som självständigt kan ligga till grund för fällande dom vid ett eventuellt ingripande?

Absolut. Jag förespråkar inte absurd övervakning, hellre fria än fälla osv. Det är alltid avvägningar. Här var det en person som var villkorligt frigiven, då borde villkoret vara att friheten gäller tills man misstänks för brott?
Citera
2016-11-14, 00:10
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Raljerandet om IQ130s och ditt eventuella larmsamtal var inte direkt menat som att gå till attack. Det var mest för att visa hur absurd det blir om man - mot Lottas vilja - hade gått vidare men en anmälan och slagit på stora trumman.

Det går visst att driva åtal vidare mot Lottas vilja. Står så i lagen. Det borde åklagaren ha gjort. Samhället borde samtidigt ha erbjudit skyddat boende. Jag tror att Lotta accepterat detta om åklagaren bedömt ärendet korrekt. Det var fel att inte driva ärendet vidare, det tror jag man kan konstatera nu. Du verkar inte förstå att det går att göra så.
Citera
2016-11-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Absolut. Jag förespråkar inte absurd övervakning, hellre fria än fälla osv. Det är alltid avvägningar. Här var det en person som var villkorligt frigiven, då borde villkoret vara att friheten gäller tills man misstänks för brott?

Misstanken borde väl vara något konkret, det vore ju illa om det räcker att ringa in till sociala eller polis och anmäla som tredje person utan att där finns någon substans. Det händer ju att folk jävlas med andra, ibland kanske det finns hyfsat god orsak, men ändå att jävlas. Om man misstänks för brott borde man få möjlighet att bemöta det snarast möjligt väl det får man ju inte genom "punktbevakning" väl?
Citera
2016-11-14, 00:18
Medlem
Citat:
Det går visst att driva åtal vidare mot Lottas vilja. Står så i lagen. Det borde åklagaren ha gjort. Samhället borde samtidigt ha erbjudit skyddat boende. Jag tror att Lotta accepterat detta om åklagaren bedömt ärendet korrekt. Det var fel att inte driva ärendet vidare, det tror jag man kan konstatera nu. Du verkar inte förstå att det går att göra så.

Det går att driva åtal, men det är svårt att skaffa bevisning som räcker till fällande dom om inte BO vill medverka och inga direkta vittnen finns till misshandel. Tror inte åklagare att hen har bevis som räcker till fällande dom så är det tjänstefel att driva ett brottmål.
Citera
2016-11-14, 00:19
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Misstanken borde väl vara något konkret, det vore ju illa om det räcker att ringa in till sociala eller polis och anmäla som tredje person utan att där finns någon substans. Det händer ju att folk jävlas med andra, ibland kanske det finns hyfsat god orsak, men ändå att jävlas. Om man misstänks för brott borde man få möjlighet att bemöta det snarast möjligt väl det får man ju inte genom "punktbevakning" väl?

Nu får du hålla dig till just detta ämne, där vi diskuterar en person som frivården ansvarade för. Den personen borde ha en kortare sträcka till buren. Det finns flera anledningar till det, ej färdigvårdad framförallt. Vissa är så störda att de inte kan ha relationer eller fungera i samhället och en del, som du ger exempel på, kan absolut missbruka det där med att ringa och anmäla folk. De kanske tittar selektivt, så som en del gör i tråden.
Citera
2016-11-14, 00:21
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Det går att driva åtal, men det är svårt att skaffa bevisning som räcker till fällande dom om inte BO vill medverka och inga direkta vittnen finns till misshandel. Tror inte åklagare att hen har bevis som räcker till fällande dom så är det tjänstefel att driva ett brottmål.

Vad exakt anmälde Lotta i målet som lades ned?
Senast redigerad av IQ130 2016-11-14 kl. 00:25.
Citera
2016-11-14, 00:29
Medlem
Citat:
Nu får du hålla dig till just detta ämne, där vi diskuterar en person som frivården ansvarade för. Den personen borde ha en kortare sträcka till buren än andra.

Jag håller mig till detta ämne. Det där resonemanget du driver driver man i mera primitivt utvecklade länder. Ett återfall i brottslighet ska inte enligt svensk rätt på något sätt "ha kortare sträcka till buren" än andra. Det är fortfarande samma beviskrav för diverse tvångsmedel, åtal m. m. och den misstänkte har ett rätt till ett försvar, att kunna bemöta vad som ligger en till last etc.

Däremot, när process är såpass långt gången att man ev uppfyller beviskraven och når fällande dom så reflekteras det i domen att man tar hänsyn till att fråga är om återfallsbrottslighet, det visar sig att man lägger sig något högre i straffmätningen.
Citera
2016-11-14, 00:30
Medlem
Citat:
Vad exakt anmälde Lotta i målet som lades ned?

Övertala henne? Eller hur menar du?

Lotta fick stöd att stå fast vid sin anmälan. Men hon ville ju inte därför att vid det läget var hon redan sams med Martin. Det var inte aktuellt längre.

Ärendet borde hamna i domstol inom en kvart när det gäller Lottas typ av anmälare. Och det är inte realistiskt.

Läs hennes SMS. Hon byter åsikt och linje inom en mycket kort tidsintervall när humöret ändras. Martin är hennes stora kärlek - tio minuter senare är hon less. Sen längtar hon efter honom igen - efter en kvart.
Citera
2016-11-14, 00:32
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror att det ligger en hel del i detta. Lotta hade uppenbarligen sina skäl till att hon ville vara tillsammans med Martin. Riktigt vilka kan vi bara spekulera om.
Men jag tror inte att just rädsla drev henne.

Vänta nu här. Är du svartsjuk, eller, på en död?

Du spekulerar lite för mycket om att Lotta ville vara tsm med Martin. Känns inte sunt.

Hur var det nu, satt den andra kvinnan, som jobbade i vården, i taxin med GM innan han begav sig till Lotta? Kan hon ha hetsat mot Lotta? Visste de om varandra, kvinnorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in