Citat:
Det är viktigt, menar jag, att göra skillnad på två olika saker här. Den ena är människors rätt att själva väja partner och så vidare. Det är ingen som invänder mot det. Det andra är hur man kan eller bör handla när brott begås, eller när man har anledning att befara att brott begås. Det är en annan och knepigare fråga. Enligt min mening bör man överväga att ingripa även i vuxna människors liv om man tycker det är absolut nödvändigt, om de är på väg att komma till allvarlig skada av det som sker i deras liv. Med ingripanden kan man mena allt från att tala med personen till att ringa polis eller socialtjänst. Det är inte samma sak som att införa ett 1984-samhälle med övervakning. Det är att visa omsorg och att ta sitt ansvar som närstående, och det har de närstående verkligen försökt göra i det här sammanhanget.
Fast för inte länge sedan, dryga året knappt, stod det ju i tidningarna om. att polisen hade haft något "projekt" där man punktbevakade kvinnor som bedömdes som "utsatta" . Exempel gavs på rapporter från polis där det gavs diverse omdömen om kvinnorna, oftast nedsättande kommentarer med anspelningar på deras psykiska hälsa uppgifter som väl polis vare sig har tillgång till (såvitt de inte spänner på en sladdermaja inom vården som har någon behörighet att se uppgifterna men som riskerar att få sparken för att ssmbo/man/pojkvän fick ett jobb hen inte klarar av utan hjälp från sin kvinna då?)
Sådana "projekt" är väl jävligt begränsande för kvinnorna, att ha förkläden som bevakar dem "utifall att", för att inte tala om att man kanske provocerar fram ett läge som eljest inte skulle uppstå? Människor med normal upofattningsförmåga uppmärksammar ju ofta att något är märkligt, den "utsatta" kvinnan som punktbevakas och kontrolleras kanske uppfattar att hon är stalkad, är man inte psykiskt sjuk innan kan man ju bli. Det finns en hel del exempel från de forna öststaterna på sådana kausalitetetssamband. För stalkade av diverse samhällsfunktionärer var de ju även om det nu synliggjordes genom polisers yttrande. Fast man kan ju undra var sådant initieras och det egentliga bakomliggande syftet? Jag tror ju inte det skedde utan socialtjänsts inblandning. Är man så på att "ragga kunder" eller visa sig behövd?