2016-10-22, 23:06
Medlem
Ja, Lotta var medveten om Martins otrohet och svartsjukan befogad. Men ska jag vara ärlig,gör detta förloppet bara än mer skruvat. De var ihop bara ett litet tag och han var redan otrogen....ändå ligger hon på honom som en igel i SMS och ska ha förklarigar osv och när jag läste vissa meddelanden förstår jag inte hur hon orkade konfrontera hans otrohet så ofta, för han svarade henne knappt, något hon själv störde sig på. Han verkade i viss mån totalt ointresserad av henne så nonchalant som han är!

Vem kontaktar en person som är otrogen redan ifrån start i förhållandet och försöker "reda ut det", fast den otrogne absolut inte vill reda ut det? Det är väl ingen bra start? Är man förälskad ligger man inte runt,då vill man umgås dygnet runt med bara sin tjej??? Lotta verkade ha en skadad bild av kärlek tycker jag.
Citera
2016-10-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Precis. Det är tydligen jätteviktigt enligt några dårar härinne att lägga skuld på brottsoffret samt samtidigt påpeka att hon hör till en speciell kategori kvinnor - "dessa kvinnor" –*som "tänker med en annan kroppsdel än hjärnan" osv. Rätt vidrigt när vi pratar om en kvinna som fått huvudet mosat av ett anabolamonster.

Handlar om att förebygga dessa händelser. Människor kan ha otur, men....otur kan vändas till "tur" beroende på egna val man gör. För Lottas del är det för sent, men inte för andra i riskzonen. Hade hon överfallits på gatan av en främling hade det varit en sak, men nu gick en relation snett, en relation som var osund. Sådant måste vi tro kan förebyggas tycker jag.
Senast redigerad av Potifar2 2016-10-22 kl. 23:14.
Citera
2016-10-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Handlar om att förebygga dessa händelser. Människor kan ha otur, men....otur kan vändas till "tur" beroende på egna val man gör. För Lottas del är det för sent, men inte för andra i riskzonen. Hade hon överfallits på gatan av en främling hade det varit en sak, men nu gick en relation snett, en relation som var osund. Sådant måste vi tro kan förebyggas tycker jag.

Det mest effektiva hade väl att "strypa" vid Källan dvs att Martin aldrig skulle varit på fri fot över huvud taget än att lägga över ansvaret på alla som råkar komma i hans väg?
Citera
2016-10-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Solglittret! Jag tror det är fler än mig som tycker att du haft väldigt nyanserade och tänkvärda inlägg i denna debatt!! Tack!!!

Frågan är ju egentligen större än bara Lotta-Martin. Vad är det som gör att kvinnor dras till denna typ av män? Varför inleder kvinnor en relation trots att alla varningstecken finns? Varför väljer kvinnor att stanna kvar efter det första slaget? Redan när Lotta fick se denna anabolstinna varelse med tatueringar överallt borde varningsklockorna börjat ringa. Men hon fortsätter att ha umgänge med honom trots att hon får veta hans "historik" med misshandelsdomar och fängelsevistelser. Hon fortsätter förhållandet trots att han kastar glaset på henne. Hon messar bilder till vänner på sina blåslagna kroppsdelar. Hon får revbenen avslagna.... ÄNDÅ öppnar hon dörren för honom mitt i natten! Hur i hela friden kan man ha så låg självbevarelsedrift eller dåligt konsekvenstänk? Jag förstår inte!!!

Men jag tror också att Martin kommer att få en massa beundrarpost i fängelset. Precis som Juha.....
Det är spänning som gör som att kvinnor dras till psykopater.
Hon var nog naiv, tror jag därför öppnade hon dörren.
Jag förstår inte heller mig på Lottas beteende.
Citera
2016-10-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det är spänning som gör som att kvinnor dras till psykopater.
Hon var nog naiv, tror jag därför öppnade hon dörren.
Jag förstår inte heller mig på Lottas beteende.

Martin tycks på förhand välja sina "offer" bl.a. via Facebook och kontaktar dom först den vägen samt "säljer" in sig själv. Vid positiv respons har han säkerligen kartlagt deras beteenden och kollat upp fakta (var dom bor, arbetar, vägar till och från jobbet mm). Därmed har han hittat sitt byte och han släpper inte taget om det, på några villkor.

Han är en fullblodspsykopat.
Citera
2016-10-23, 00:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Solglittret! Jag tror det är fler än mig som tycker att du haft väldigt nyanserade och tänkvärda inlägg i denna debatt!! Tack!!!

Frågan är ju egentligen större än bara Lotta-Martin. Vad är det som gör att kvinnor dras till denna typ av män? Varför inleder kvinnor en relation trots att alla varningstecken finns? Varför väljer kvinnor att stanna kvar efter det första slaget? Redan när Lotta fick se denna anabolstinna varelse med tatueringar överallt borde varningsklockorna börjat ringa. Men hon fortsätter att ha umgänge med honom trots att hon får veta hans "historik" med misshandelsdomar och fängelsevistelser. Hon fortsätter förhållandet trots att han kastar glaset på henne. Hon messar bilder till vänner på sina blåslagna kroppsdelar. Hon får revbenen avslagna.... ÄNDÅ öppnar hon dörren för honom mitt i natten! Hur i hela friden kan man ha så låg självbevarelsedrift eller dåligt konsekvenstänk? Jag förstår inte!!!

Men jag tror också att Martin kommer att få en massa beundrarpost i fängelset. Precis som Juha.....

Jättetack för ditt inlägg!
Det är precis det jag har försökt förmedla. Att alla kvinnor ska känna ett eget värde och ett ansvar för att inte låta sig behandlas illa. Inte stanna kvar som Lotta gjorde - för en sådan som Martin som fortsätter med sina anabola piller blir inte bättre! Ingen människa ska acceptera att Martins beteende mot Lotta var "normalt".
Det är så sorgligt att Lotta inte själv insåg detta och satte stopp i tid! Men hon var i gott sällskap med alla andra kvinnor som finns där ute i liknande situationer. Det är dem vi behöver ge styrka o support och visa att Lotta gjorde fel - riktigt fel - som fortsatta denna relation.

Om man vägrar erkänna att hon brast i omdöme och fattade dåliga beslut så kan man ju inte heller ta lärdom och visa att man inte ska göra som Lotta. Man ska sätta stopp. Man har ett förbaskat ansvar mot sig själv och de som älskar en att sätta stopp! Och mot eventuella framtida barn som kan födas i en sådan relation.

Massmedias skriverier framförallt i början försökte framställa Lotta o Martins relation som något helt annat. Det byggde på anhörigas o vänners felaktiga uppgifter och slutsatser. Man frågar sig varför dödsmisshandeln av henne skulle framställas som något annat än ett fruktansvärt brott i nära relation.
När det sedan kommer fram att de var ett par och att hon aktivt höll kontakt med honom - ja då vill man få det till att hon ska ha varit så påverkad av Martin att det egentligen inte var hennes beslut att fortsätta relationen.
Kvinnor är inga omyndiga mähän! Kvinnor behöver verkligen inte få sig itutat att man inte har ett eget ansvar för sitt liv. Tvärt om behöver vi konstatera att alla har ansvar och ska välja bort en sådan som Martin - direkt!
Citera
2016-10-23, 00:43
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det mest effektiva hade väl att "strypa" vid Källan dvs att Martin aldrig skulle varit på fri fot över huvud taget än att lägga över ansvaret på alla som råkar komma i hans väg?
Nej,det är irrelevant, jag röstar på 10 000 inlägg där man skuldbelägger offret istället för en person som aldrig borde ha släppts ut efter de sanslösa våldsbrott han redan har begått.
Citera
2016-10-23, 01:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Bara för att det vore bättre att utplåna en sjukdom och stänga in den på ett laboratorium kan man väl inte blunda för hur man ska undvika att drabbas av den.
Citera
2016-10-23, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bara för att det vore bättre att utplåna en sjukdom och stänga in den på ett laboratorium kan man väl inte blunda för hur man ska undvika att drabbas av den.

Du menar att istället för att släppa ut en dödlig smittospridare bland befolkningen så är det effektivare är lära hela befolkningen att vidta preventiva åtgärder för att inte drabbas av den?

Jag tror folk i allmänhet oftast per automatik försöker riskminimera allt möjligt varje dag. Det gjorde säkert Lotta också.

Hon var ett på förhand utvalt offer av en psykopat. Han upprepar samma Modus Operandi gång på gång .....

Han kommer ut från fängelset, behöver bostad .... så är jakten igång. Raskt börjar isolering av offret (avbryta sina kontakter med vänner, familj mm), nedbrytning psykiskt, misshandel, trakasserier och stalking.

Hon blir ensam inlindad i hans förgiftade spindelnät. Lotta försökte ta sig fri och gav motstånd .... och så gick det som det gick.

I Backspegeln kan man ha synpunkter, men Lotta hade Martin ständigt efter sig. Dag som Natt.
Senast redigerad av Remark 2016-10-23 kl. 01:40.
Citera
2016-10-23, 02:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du menar att istället för att släppa ut en dödlig smittospridare (säg 1) bland befolkningen så är det effektivare är lära hela befolkningen att vidta preventiva åtgärder för att inte drabbas av den?

Jag tror folk i allmänhet oftast per automatik försöker riskminimera allt möjligt varje dag. Det gjorde säkert Lotta också.

Hon var ett på förhand utvalt offer av en psykopat. Han upprepar samma Modus Operandi gång på gång .....

Psykopater finns överallt i samhället -3% av alla män har denna antisociala personlighetsstörning. Man kan inte bura in alla. Då är det bättre att vi lär oss hur man identifierar, undviker och skyddar sig istället, framför allt för de allra farligaste..

Han har aldrig slagit ihjäl någon av sina kvinnor tidigare, inte heller någon av dem han umgicks med parallellt med Lotta. Han slog aldrig mer Angelica efter att hon klippte kontakten under några veckor. På något sätt lyckades Angelica och hans andra kvinnliga kontakter undvika att det gick så illa.
Som någon skrev så pricksäkert: Lotta o Martin var "a miss-match from hell"

Vi har inte juridiska möjligheter att bura in Martin för evigt innan han dömts för ett livstidsbrott - och faktiskt inte ens då. Vi måste leva med att Martin och andra som han lever och finns ibland oss.

Men vi borde tagit hand om honom så att han inte som nymuckad våldsbrottsling fritt kunde börja missbruka igen. Om han skulle hindras att återfalla i våldsbrott var det ju av största vikt att han inte missbrukade anabola, opiater, benzo eller alkohol igen. Samtliga tidigare våldsbrott han dömts för har skett under påverkan. Kunde ingen ansvarig av hans kontakter på Frivården sett att man absolut behövde kontrollera att han höll sig borta från missbruk framför allt av anabola. Han stoppade ju i sig sju olika sorter samtidigt utan att någon krävde att han lämnade ett blankt urinprov. Hur kunde man låta honom komma rakt ut i nytt missbruk igen?
Citera
2016-10-23, 08:42
Medlem
Citat:
Du menar att istället för att släppa ut en dödlig smittospridare bland befolkningen så är det effektivare är lära hela befolkningen att vidta preventiva åtgärder för att inte drabbas av den?

Han kommer ut från fängelset, behöver bostad .... så är jakten igång. Raskt börjar isolering av offret (avbryta sina kontakter med vänner, familj mm), nedbrytning psykiskt, misshandel, trakasserier och stalking.

Hon blir ensam inlindad i hans förgiftade spindelnät. Lotta försökte ta sig fri och gav motstånd .... och så gick det som det gick.

I Backspegeln kan man ha synpunkter, men Lotta hade Martin ständigt efter sig. Dag som Natt.

Vi har ju smittor man på eget bevåg kan undvika....eller riskera att utsätta sig för. Vad väljer du? Smittan? Och sedan skylla på smittan och "samhället" ?
Citera
2016-10-23, 08:51
Medlem
Både att Lotta bott i fosterhem och länge haft kontakt med psykiatrin, samt att ett ex bott på ungdomsvårdsskola, är tre udda saker som mycket samolikt präglat hela hennes liv och livsstrategier, men det är det knappast pressetiskt att skriva om.

Två trasiga individer träffades och triggade varandra åt helt fel håll,så ser jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in