Citat:
Ursprungligen postat av
Kayleigh
Solglittret! Jag tror det är fler än mig som tycker att du haft väldigt nyanserade och tänkvärda inlägg i denna debatt!!

Tack!!!
Frågan är ju egentligen större än bara Lotta-Martin. Vad är det som gör att kvinnor dras till denna typ av män? Varför inleder kvinnor en relation trots att alla varningstecken finns? Varför väljer kvinnor att stanna kvar efter det första slaget? Redan när Lotta fick se denna anabolstinna varelse med tatueringar överallt borde varningsklockorna börjat ringa. Men hon fortsätter att ha umgänge med honom trots att hon får veta hans "historik" med misshandelsdomar och fängelsevistelser. Hon fortsätter förhållandet trots att han kastar glaset på henne. Hon messar bilder till vänner på sina blåslagna kroppsdelar. Hon får revbenen avslagna.... ÄNDÅ öppnar hon dörren för honom mitt i natten! Hur i hela friden kan man ha så låg självbevarelsedrift eller dåligt konsekvenstänk? Jag förstår inte!!!
Men jag tror också att Martin kommer att få en massa beundrarpost i fängelset. Precis som Juha.....

Jättetack för ditt inlägg!
Det är precis det jag har försökt förmedla. Att alla kvinnor ska känna ett eget värde och ett ansvar för att inte låta sig behandlas illa. Inte stanna kvar som Lotta gjorde - för en sådan som Martin som fortsätter med sina anabola piller blir inte bättre! Ingen människa ska acceptera att Martins beteende mot Lotta var "normalt".
Det är så sorgligt att Lotta inte själv insåg detta och satte stopp i tid! Men hon var i gott sällskap med alla andra kvinnor som finns där ute i liknande situationer. Det är dem vi behöver ge styrka o support och visa att Lotta
gjorde fel - riktigt fel - som fortsatta denna relation.
Om man vägrar erkänna att hon brast i omdöme och fattade dåliga beslut så kan man ju inte heller ta lärdom och visa att man inte ska göra som Lotta. Man ska sätta stopp. Man har ett förbaskat ansvar mot sig själv och de som älskar en att sätta stopp! Och mot eventuella framtida barn som kan födas i en sådan relation.
Massmedias skriverier framförallt i början försökte framställa Lotta o Martins relation som något helt annat. Det byggde på anhörigas o vänners felaktiga uppgifter och slutsatser. Man frågar sig varför dödsmisshandeln av henne skulle framställas som något annat än ett fruktansvärt brott i nära relation.
När det sedan kommer fram att de var ett par och att hon aktivt höll kontakt med honom - ja då vill man få det till att hon ska ha varit så påverkad av Martin att det egentligen inte var hennes beslut att fortsätta relationen.
Kvinnor är inga omyndiga mähän! Kvinnor behöver verkligen inte få sig itutat att man inte har ett eget ansvar för sitt liv. Tvärt om behöver vi konstatera att alla har ansvar och ska välja bort en sådan som Martin - direkt!