2016-11-13, 13:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men nu snurrade du väl till det ordentligt. habet har väl aldrig påstått att frågan om antalet gärningsmän är intressant, det är det ju du som gör. Först driver du i flera år linjen att det var två gärningsmän.

Stopp och belägg, jag har faktiskt utvecklat mina hypoteser och du kan inte hänvisa till flera år gamla inlägg nu vilket jag åtskilliga gånger påpekat för dig i debatten och visst är antalet möjliga gärningsmän av högsta intresse eftersom statistik kan säga oss väldigt mycket om vilka personer som kan komma på fråga som möjliga gärningsmän, ingen inbillar sig väl att da Costa blev dödad och styckad av en 85-årig äldre kvinna med rullator eftersom det är en statistisk omöjlighet, på samma sätt så är teorin om flera inblandade gärningsmän mindre trolig ur ett statistiskt perspektiv vilket jag redovisat tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sedan vill du med hjälp av statistik visa att det var en ensam gärningsman?

Nej jag vill inte visa att det var en ensam gärningsman med hjälp av statistiken, jag vill visa att den statistiska sannolikheten för flera inblandade gärningsmän är mindre än teorin om en ensam gärningsman.

Det är lätt att föreställa sig din vånda här, den statistiska sannolikheten för att da Costa råkade ut för en ensam GM sorterar alltså ut både Vinofligan och teorin om allmänläkaren och obducenten men den sistnämnda konstellationen har du sorterat ut för länge sen men du håller ändå fast vid spekulationerna om Vinofligan med vissa utlöpare som Saba och Monika, det är bara att läsa dina inlägg som till stor del är karbonkopior på Eremonas tidigare inlägg.
Citera
2016-11-13, 13:19
Medlem
poffansoffans avatar
Någon snäll själ som kan länka en fungerande länk till fup?
Citera
2016-11-13, 13:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En sak är dock rätt underlig, borde inte du välkomna den mer troliga teorin om en ensam gärningsman eftersom den pekar bort från inblandning av vissa parkonstellationer av misstänkta som låg i fokus på 80-talet?
Att dina insinuationer nu "på statistiska grunder" riktar sig mot enbart Teet Härm gör inte ditt skrivande här i tråden mer försvarbart. Är det inte bättre att du talar klarspråk nu, och berättar vad du grundar dina teorier om hans inblandning på? Då kan ju var och en som läser tråden sedan bedöma rimligheten i dina teorier.
Citera
2016-11-13, 13:38
Medlem
vargladas avatar
skulle inte en av de två styckläkarna ge ut en bok? Det borde de/han gjort för länge sen, där finns verkligen nåt unikt att berätta.
Citera
2016-11-13, 13:45
Medlem
vargladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Någon vänlig själ som kan lägga upp hela senaste FUP(1.5) någonstans? Någon måste väl ha kvar den på sin hårddisk??

"senaste fup"? finns fup i olika versioner??
Citera
2016-11-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varglada
"senaste fup"? finns fup i olika versioner??

Det finns en fup hos polisen, delar av den har skannats in och laddades upp kontinuerligt när nytt material lades till, den senaste versionen kallade jag 1.5.
Citera
2016-11-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poffansoffan
Någon snäll själ som kan länka en fungerande länk till fup?

Tyvärr verkar ingen ha sparat ned den, eller vill ladda upp den igen. Jag uppmanade folk att ladda ner torrenten men ingen brydde sig tyvärr.
Citera
2016-11-13, 14:22
Medlem
Citat:
skulle inte en av de två styckläkarna ge ut en bok? Det borde de/han gjort för länge sen, där finns verkligen nåt unikt att berätta.

Varken Jovan Rajs eller Lars Borgnäs har skrivit om sina förehavanden sommaren 1984. Kanske Kari Ormstad lossnar och äntligen berättar.
Citera
2016-11-13, 14:44
Medlem
vargladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det finns en fup hos polisen, delar av den har skannats in och laddades upp kontinuerligt när nytt material lades till, den senaste versionen kallade jag 1.5.

ok, hur komplett är den?
Citera
2016-11-13, 14:50
Medlem
Citat:
ok, hur komplett är den?

10% kanske, samma som här
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa
Citera
2016-11-13, 17:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Så återigen, varsågod ge oss nu din arbetshypotes på en gärningsbeskrivning där TH och TA är inblandade. Ge oss en där endast TH är inblandad och gör en på Anker också då du även har det som en arbetshypotes. Jag skulle också i dessa vilja se vilka fakta du grundar dem på.

Inget av detta kommer att ske och jag är också medveten om att det är fullständigt meningslöst att föra debatten med dig men som jag gör det som ren KONSUMENTUPPLYSNING till eventuellt nytillkomna läsare i tråden.

Men jag har ju redan tidigare lämnat flera tänkbara scenarion i tråden och försökt utveckla olika teorier där da Costa sammanstrålar med sin absolut sista kund men där något går väldigt snett under denna samvaro och da Costa råkar avlida, du kan säkert foga in både arkitekten, TH eller någon person från det halvt dussin alternativa läkare som finns i dessa arbetshypoteser. Och bara för sakens skull så går det givetvis inte att helt utesluta inblandning från Vinof som också var sexköpare likt de andra männen.

Du efterlyser också fakta som kopplar ihop dessa män med offret och jag vet inte om du är både blind och döv men att arkitekten hade en sedan länge fastställd koppling till da Costa den sista tiden är ställt utom allt rimligt tvivel, hans bostad är da Costas sista kända sovplats och hans bil är det sista kända fordonet som da Costa klev in i och efter besöket hos arkitekten så försvinner da Costa helt från radarn. Frågan du och alla vi andra borde ställa oss är alltså om arkitekten verkligen talade sanning om avlämningen vid Kungsan efter det nattliga besöket?

Vad gäller TH så vet du mkt väl att kopplingen till offret går via en kvinnlig polis observation och TH rörde sig också på Malmskillnadsgatan där han studerade könshandeln plus det faktum att hans arbetsplats var belägen nära de platser där delar av offret dumpades. Svaga indicier måhända men dom existerar likväl.

De alternativa läkarna i utredningen hade fastställd koppling till da Costa och de flestas nummer återfanns i hennes telefonbok då hon haft kontakt med dessa män och fick då bla tabletter utskrivna och hon övernattade också hos minst en av dessa läkare vid två kända tillfällen, dom här männen var kunder till da Costa och dom är självklart intressanta eftersom det fanns en koppling och jag har här tagit da Costas gamla vän Raines uppgifter i beaktande om att da Costa kände läkare som försåg henne med hur mycket valium och annat fludder som helst, frågan är bara hur da Costa betalade för fluddret och om det fanns något bakomliggande motiv till att detta måste hållas hemligt?

Teorin om en sista ensam kund till da Costa som i teorin då begår brottet har stöd av de statistiska fakta som jag har presenterat tidigare då de flesta likstyckare arbetar ensamma och det är än mer troligt i detta fall eftersom offret sålde sex till en man i taget såvida inte du tror på teorin om flera kunder samtidigt men då är vi återigen inne på flera gärningsmän och det motsägs fortfarande av statistiken. Vid sexualmord/lustmord på en prostituerad kvinna så är det dessutom nästan alltid en inblandad gärningsman, inte flera.

Jag hoppas att jag har svarat på några av dina frågor nu och du kan gott plöja igenom mina inlägg det senaste halvåret där jag försökt utveckla teorin om en ensam gärningsman. Mitt inlägg kan sägas vara en konsumentupplysning till dig och de läsare som inte är så insatta och det finns inga felaktigheter i mitt inlägg, om du är av annan mening så kom då med en saklig invändning och inte det sedvanliga snacket om att dina meningsmotståndare trollar.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-11-13 kl. 17:18.
Citera
2016-11-13, 18:19
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det där är ju bara skitsnack, teorin om "obducenten och allmänläkaren" är visserligen en hypotes som till viss del minskat i sannolikhet med åren men det finns ett antal obesvarade frågor som fortfarande inte fått något tillfredsställande svar och du kan inte på fullt allvar mena att det går att helt avfärda dessa två män som möjligen inblandade? Lika lite som det går att helt avfärda Vinof eller Robert som möjliga gärningspersoner, egentligen så går det nog inte att avfärda någon mansperson som hade koppling både till Malmskillnadsgatan OCH det rätt begränsade geografiska område där likdelarna utplacerades. Din teori däremot om inblandning från personer som exempelvis Vinof, Robert, Monika och Saba kan faktiskt sägas vara din teori eftersom det inte finns ett vittnesmål i universum som binder ihop dessa personer med da Costas död och nedmontering, inte heller finns det några vittnen som sett da Costa i närheten av dessa personer de sista dagarna och ingen har heller sett da Costa röra sig vare sig i Hjorthagen, på Sigtunagatan eller på Eugeniavägen. Är inte det här ett jätteproblem?

Inte för att jag i nuläget tror jättemycket på "barnets berättelse men ingen har ju hittills lyckats bevisa att den är lögn, dikt och förbannad osanning, eller hur? Att du avfärdar den på okända grunder vet vi andra här i tråden men du utgör knappast någon talesperson för en stor majoritet människor som kan ha en avvikande åsikt vad gäller detta.

Det finns inte heller någon skribent i tråden som har lyckats motbevisa mig på ett sakligt sätt, tvärtom faktiskt så har jag lyckats "slita" ut ett antal skribenter som till slut gett upp eftersom dessa inte haft tillräcklig kunskap för att ge sig in i debatten, att du sen gör en helt annan tolkning kan ju faktiskt bero på att du saknar både kunskap om fallet i stort plus att du inte läst igenom utredningen och inte minst, du har inget som helst intresse för statistik och kriminologiska fakta som pekar bort från dina supermisstänkta likstyckare med Vinof, Monika, och Robert mfl i spetsen.

Du har också en otäck förmåga att misstolka mina inlägg, jag har faktiskt flera arbetshypoteser och antalet möjliga gärningsmän varierar mellan dessa men min huvudteori i nuläget går ut på att det var en gärningsman och likstyckare och denna hypotes har faktiskt stöd av statistiken vilket jag förgäves försökt förklara för dig otaliga gånger.
Menar du verkligen allvar med det fetade Lawn?

Du och jag har ju diskuterat barnets berättelse i många många inlägg och jag har försökt med alla medel att få dig att ta till dig forskningen om hippocampus och om att den inte är tillräckligt utvecklad vid 18 månaders ålder för att koda in minnen på det sätt som den påstods ha gjort i det här fallet. Att du länkade till artiklar om att barn minns mer än man trott tidigare hjälpte dig föga då dessa artiklar inte handlade om samma sak som vi diskuterade.

Att det slutade med att din klassiska faktaresistens slog till och du drog trumfkortet "det går inte att utesluta att..." gör inte att barnets berättelse inte är motbevisad. Den ÄR motbevisad även om inte du utesluter att framtida forskning kommer att ändra på den nuvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in