2016-11-07, 20:18
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När domaren Carl-Anton Spak formulerade domskälen som han gjorde, dvs. att Härm och Allgén skulle ha styckat da Costa, skapade han en mycket speciell omständighet som gav de här förödande konsekvenserna för de två läkarna. De dömdes alltså inte för något brott, men Spak ville ha med det här i domen som en "konsumentupplysning".

Genom att straffa dem för något de inte hade gjort, dessutom med en "dom" som inte gick att överklaga, skapade Carl-Anton Spak dessutom historia. Det här förklaras utförligare i t.ex. boken "Döden är en man". Det har också förklarats åtskilliga gånger här i tråden, senast för några dagar sedan:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Det förklaras också i den här artikeln i Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Anton_Spak

Kan tycka att begreppet <konsumentupplysning> verkar olämpligt och direkt märkligt i sammanhanget. Men den faktiska bevisvärderingen, som var hans huvuduppgift, kan jag inte se att han hade kunnat göra på något annat sätt.
Citera
2016-11-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det spelar egentligen ingen roll vilket mina syften är att närvara i denna debatt, jag har enbart gjort en tolkning av det material som ligger till allmänhetens förfogande i utredningen om fallet Catrine da Costa och jag har dessutom vävt in kriminologiska fakta och statistik som ger ett visst stöd åt de olika teorier jag brukar framföra i tråden. Det här är knappast något som kan jämställas med en kampanj även fast jag tycks ha stort andligt stöd för de olika teorier jag framför i tråden.

Om mina motiv att närvara är av ett så stort intresse så kan man faktiskt också ställa sig den högst relevanta frågan om varför Eremona, du, Draifos, NiklasP driver något som liknar en kampanj där Vinof Olausson, Robert, Monika mfl utmålas som högst suspekta och misstänkta?

Era syften är helt uppenbarligen personliga och ingen har nog undgått er totala motvilja att erkänna att det finns inget som direkt pekar mot inblandning från Vinof Olausson och hans anställda&bekanta och det här måste nog vara det största problemet ni har att brottas med för Vinof Olausson&Co är märkligt frånvarande i Catrine da Costas sista tid i livet.

Du, Draifos, NiklasP, Eremona mfl hänvisar väldigt ofta till varandras inlägg fast ni spelar i samma lag, ni är som en välorkestrerad ensemble som tycks koordinera era inlägg och det är så uppenbart att ni är en del i en kampanj med rätt klara syften, Eremonas bok är det största beviset på detta då den mer eller mindre har utvecklats parallellt här i tråden samtidigt med bokens färdigställande.

Varför kan inte du respektera att det finns personer som gjort en helt annan tolkning av alla de märkliga omständigheter som omgärdar det här fallet?

En ny bok om fallet är förresten en riktigt bra ide, tack för uppslaget.

Låter lite som klassisk överföring här Lawn. Det är du som är rättshaveristen här och dina tolkningar är inga tolkningar alls utan endast insinuationer signerade Christina Allgén, Hanna Olsson, Jovan Rajs och Lars Borgnäs. Samtliga 100%-igt avfärdade som stollar.

Skriv din bok och ge ut den. Har du lagt undan besparingar? Gör det innan utgivning. När det sen gäller genomgång och eget undersökande av nyckelfigurer runt offret hennes sista tid i livet så är dessa till övervägande del kriminella och fd kriminella våldsbrottslingar, langare mm som kniper käft i flera decennier. De förekommer INTE med eget namn och de har alla chanser i världen att öppna upp och berätta. Det betyder heller inte att någon av dem är GM. Men vissa personkopplingar under mycket kritiska tidpunkter har alltså bekräftats. Om du undrar.
Citera
2016-11-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kan tycka att begreppet <konsumentupplysning> verkar olämpligt och direkt märkligt i sammanhanget. Men den faktiska bevisvärderingen, som var hans huvuduppgift, kan jag inte se att han hade kunnat göra på något annat sätt.

Och vad bestod den bevisningen av? Nyfiken.
Citera
2016-11-07, 21:23
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Och vad bestod den bevisningen av? Nyfiken.

Till stora delar var det vittnesmål som rätten hade att värdera. Du hittar allt i åklagarens stämningsansökan.

Jag är lika nyfiken på vad du menar att jag bör läsa in mig på som direkt motsäger vad jag skrev i ett tidigare inlägg?
Citera
2016-11-07, 21:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hanna Olsson i svampfrisyr och Studio 68-brillor med samma "dagbok" i händerna.

Tja, det sägs ofta att Catrin da Costa var så snäll med barn (vilket kanske inte alltid är så bra, hon förlorade ju vårdnaden om sina) men för densskull måste man väl inte ställa ett hittepåvittne i båset med sanma stylist som clownen Ronald McDonald?
Citera
2016-11-07, 21:49
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tja, det sägs ofta att Catrin da Costa var så snäll med barn (vilket kanske inte alltid är så bra, hon förlorade ju vårdnaden om sina) men för densskull måste man väl inte ställa ett hittepåvittne i båset med sanma stylist som clownen Ronald McDonald?

Undrar om du kan besvara mina tidigare frågor.

Vad skulle åklagaren ha gjort för någon som eventuellt kan ha varit tjänstefel? Stödjer du dig på något i rättegångsbalken, eller någon praxis, när du behandlar olämpligheten i domskälen?
Citera
2016-11-07, 21:54
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Lawns samlade verk i den här tråden pekar mot en återvunnen beskrivning som till punkt och pricka stämmer överens med Hanna Olssons och /eller Lars Borgnäs respektive sinnessjuka beskrivningar/grova förtal av två oskyldiga personer: Thomas Allgén och Teet Härm. Eftersom de inte har med något av detta fall att göra annat än som brottsoffer för ett rättsvidrigt domskäl och allt som hörde till både innan och efter så skulle Lawns bok vara välkommen. Inte som läsning utan som verktyg i en process. Givetvis finns inte det förlag som väljer att gå i konkurs, återstår då egen utgivning dvs personlig konkurs om inte Lawn sitter på en förmögenhet.

Är böckerna anmälda för förtal, eller är det din högst lekmannamässiga uppfattning du framför?

Jag har inte läst samtliga drygt 3500 poster som trådens mest flitige användare skrivit, men kan du, eller någon annan, pekat på ett inlägg av dessa som skulle kunna vara förtal? Skulle vara mycket intressant att få se.
Citera
2016-11-07, 21:56
Medlem
Någon vänlig själ som kan lägga upp hela senaste FUP(1.5) någonstans? Någon måste väl ha kvar den på sin hårddisk??
Citera
2016-11-07, 22:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men den faktiska bevisvärderingen, som var hans huvuduppgift, kan jag inte se att han hade kunnat göra på något annat sätt.
Citat:
Till stora delar var det vittnesmål som rätten hade att värdera.
Menar du på fullt allvar att Carl-Anton Spak inte hade kunde göra annat än att utifrån vittnesmålen slå fast att det måste ha varit Härm och Allgén som hade styckat da Costa?
Citera
2016-11-07, 22:21
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Menar du på fullt allvar att Carl-Anton Spak inte hade kunde göra annat än att utifrån vittnesmålen slå fast att det måste ha varit Härm och Allgén som hade styckat da Costa?

Nej, det menar jag inte. Jag syftade på förfarandet.
Citera
2016-11-07, 22:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte. Jag syftade på förfarandet.
Men det är det du vill insinuera, eller hur?
Citera
2016-11-07, 22:25
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Men det är det du vill insinuera, eller hur?

Varför tror du det? Att värdera bevis, ta till sig dem, säger inget om vilken slutsats man kommer fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in