Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Naturvetenskap är inte "propaganda från Greenpeace". Vad Trump än säger.

Kommer i vilket fall bli underbart med Trump som president. Att äntligen få se vad som händer med etablissemanget som betalar forskare att lägga fram vinklade rapporter.
2016-11-12, 23:15
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commufi
Kommer i vilket fall bli underbart med Trump som president. Att äntligen få se vad som händer med etablissemanget som betalar forskare att lägga fram vinklade rapporter.
Trump kan lägga fram hur många rapporter han vill, men verkligheten (som vetenskapen studerar) förändras inte för det. Vetenskap har vissa kriterier som gör att din önskan inte kommer att fungera.
2016-11-12, 23:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Naturvetenskap är inte "propaganda från Greenpeace". Vad Trump än säger.

Det säger inte Trump alls. Dock har han helt rätt i att klimatfrågan är gravt överskattad, näst intill löjligt är det. Miljöpartiet kom in i riksdagen 1988, för snart 30 år sedan, på temat att jorden går under alldeles strax. Sedan dess kanske medeltemperaturen har ökat med några tiondelars grad och ingen kan säga att det inte är naturligt. Med ca 500 års mellanrum ökar och minskar jordens medeltemperatur, och just nu är vi i en sådan period när temperaturen "ska" vara lite högre, så det sammanfaller väl.

Visst kanske mänskligheten gör någon påverkan, men det är knappast nog för att skicka oss alla tillbaka till medeltiden i sättet att leva, samt ge alla vita män någon sorts arvssynd (som MP vill).
2016-11-12, 23:17
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Det är helt orelevant vad människan, vi kan elda så mycket kol att det försvinner och jorden skulle ändå klara av att hantera det. Vi har under hela historien haft varmare och kallare perioder, om det har orsakat massdöd, för att citera dig So fucking what? Det spelar ingen roll vad vi människor gör, om jorden blir varmare skulle det ha hänt oavsett om vi bara använde solenergi, källsorterade och sån skit.

https://xkcd.com/1732/
Tycker du spiken på slutet ser naturlig ut jämfört med dom tusentals åren innan?

Hur kommer det sig att du tror att det är konspiration från Greenpeace (av alla möjliga lol)? Varför skulle dom skapa en sån konspiration?
2016-11-12, 23:18
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det säger inte Trump alls. Dock har han helt rätt i att klimatfrågan är gravt överskattad, näst intill löjligt är det. Miljöpartiet kom in i riksdagen 1988, för snart 30 år sedan, på temat att jorden går under alldeles strax. Sedan dess kanske medeltemperaturen har ökat med några tiondelars grad och ingen kan säga att det inte är naturligt. Med ca 500 års mellanrum ökar och minskar jordens medeltemperatur, och just nu är vi i en sådan period när temperaturen "ska" vara lite högre, så det sammanfaller väl.

Visst kanske mänskligheten gör någon påverkan, men det är knappast nog för att skicka oss alla tillbaka till medeltiden i sättet att leva, samt ge alla vita män någon sorts arvssynd (som MP vill).
Ärligt talat så känner jag mig ganska oberörd av klimatförändringarna. Det jag avskyr är antivetenskap, antiintellektuella tendenser och total dumhet. Den här valrörelsen har ju inte varit den bästa i mina ögon, precis. Inte heller Trump, som jag anser är direkt skadlig för mänsklighetens framtid.

Så bara det faktum att du (till skillnad från andra Trumpsupportrar som t.ex. Commufi) erkänner mänsklighetens påverkan på jordens temperatur är gott nog för mig. Om vi ska vara oroliga eller inte är en annan fråga. Men för att diskutera det så måste de flesta människor först kunna greppa vetenskap.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-11-12 kl. 23:22.
2016-11-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurrebox
https://xkcd.com/1732/
Tycker du spiken på slutet ser naturlig ut jämfört med dom tusentals åren innan?

Hur kommer det sig att du tror att det är konspiration från Greenpeace (av alla möjliga lol)? Varför skulle dom skapa en sån konspiration?

Varför? För att ge människor dåligt samvete, man får inte göra det, inte det och inte det. Allt ska vara PK hela tiden.
2016-11-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ärligt talat så känner jag mig ganska oberörd av klimatförändringarna. Det jag avskyr är antivetenskap, antiintellektuella tendenser och total dumhet. Den här valrörelsen har ju inte varit den bästa i mina ögon, precis. Inte heller Trump, som jag anser är direkt skadlig för mänsklighetens framtid.

Så bara det faktum att du (till skillnad från andra Trumpsupportrar som t.ex. Commufi) erkänner mänsklighetens påverkan på jordens temperatur är gott nog för mig. Om vi ska vara oroliga eller inte är en annan fråga. Men för att diskutera det så måste de flesta människor först kunna greppa vetenskap.

Temperaturen påverkas inte något nämnvärt, det är lika kallt ute varje år, gick ut på balkongen nyss och det är iskallt. Vi har haft klimatförändringar i hela historien.
2016-11-12, 23:24
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Varför? För att ge människor dåligt samvete, man får inte göra det, inte det och inte det. Allt ska vara PK hela tiden.
Citat:
Temperaturen påverkas inte något nämnvärt, det är lika kallt ute varje år, gick ut på balkongen nyss och det är iskallt. Vi har haft klimatförändringar i hela historien.

Suck. Du är verkligen bortom all räddning. Totalt oförmögen att resonera. Aja, du lär passa bättre in än mig i Trumps idiocracy.

Får man fråga om du tror på evolutionsteorin? Eller har Trump inte klargjort sin ståndpunkt där ännu?

(Han har anlitat en jävla massa evolutionsförnekare, men har inte hört att honom presentera sin egna åsikt)
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-11-12 kl. 23:33.
2016-11-12, 23:35
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:

Du tror inte att det kan vara så att kol och oljeindustrin är dom som försöker få dig att tro att det är en bluff? Dom står ju faktiskt att förlora miljarder om vi går mot mer miljövänliga alternativ. Om vi ändå ska prata konspirationer.

Låter enligt mig rimligare än att någon hittat på det för att vara PK.
(Jag hatar för övrigt dagens PK-retorik/identitetspolitiken men jag tror inte att det är boven i det här dramat).
Senast redigerad av snurrebox 2016-11-12 kl. 23:36. Anledning: Stavning
2016-11-12, 23:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Får man fråga om du tror på evolutionsteorin? Eller har Trump inte klargjort sin ståndpunkt där ännu?

(Han har anlitat en jävla massa evolutionsförnekare, men har inte hört att han sagt hans egna åsikt)

Trump är en ganska logisk och realpolitisk person, så jag är säker på att han tror på den teori som säger att jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan, och inte 7000 år sedan. Dock; inom det republikanska partiet är det många som är djupt kristna och tror på skapelseberättelsen.

Detta har väl ändå rätt liten betydelse för hur vi löser problemen i världen här och nu. Till exempel att USA har tappat industrijobb och att ledande politiker kallar vanliga hårt arbetande människor för "Deplorable" (bedrövliga).
2016-11-12, 23:41
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Trump är en ganska logisk och realpolitisk person, så jag är säker på att han tror på den teori som säger att jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan, och inte 7000 år sedan. Dock; inom det republikanska partiet är det många som är djupt kristna och tror på skapelseberättelsen.

Detta har väl ändå rätt liten betydelse för hur vi löser problemen i världen här och nu. Till exempel att USA har tappat industrijobb och att ledande politiker kallar vanliga hårt arbetande människor för "Deplorable" (bedrövliga).
Någon som inte tror på bevis eller vetenskap är ju också en person som är beredd att förespråka alternativ som inte har någon grund i verkligheten. Tänk dig en sådan domstol.

Dessutom tror jag att en sådan inställning skulle påverka forskningen negativt, genom minskad finansiering och ökat finansiering till antivetenskapliga ting.

En hel del republikaner vill t.ex. införa kreationismen som ett "alternativ" till evolutionen. Som om verkligheten vore något man "väljer" eller "tycker". Så det hade även påverkat utbildning och allmän inställning till vikten av sådana saker som bevis och forskning
2016-11-12, 23:43
Medlem
Beethovanias avatar
Man hör från vissa håll hur Trump håller på att gå om Clinton i popular vote, medan andra säger tvärtom att hon drar ifrån. Någon som vet hur det ligger till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in