Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-19, 22:37
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kass analys. Trump fick fler röster av minoriteterna för att han är en bättre kandidat totalt sett än Romney.

Och det är väldigt stora skillnader mellan olika vita i USA när det gäller värderingar. Som jag skrev går Trumps fräcka New York-personlighet inte hem i Mellanvästern, där folk är konservativa, vänliga och starkt religiösa. Det var där han förlorade delstater mot den konservative Ted Cruz i primärvalen. Däremot röstade tillräckligt många av dessa på republikanerna ändå, trots Trump.

Däremot lyckades Trump hålla sydstaterna, som präglas av en anti-feministisk, halv-rasistisk machomentalitet, där negativa uttalanden om muslimer, mexikaner och feminister går hem.

Dessutom lyckades miljardären Trump vinna över den vita arbetarklassen i rostbältet, som traditionellt röstar på demokraterna, är med i facket etc. Ingen annan av de republikanska kandidaterna hade lyckats lika bra med det.

Så Trump överpresterade inte bland vita, men han vann över "rätt vita", d.v.s. sydstatare och folk i rostbältet.
Svår jämförelse dock, då Obama hade enormt starkt stöd bland de svarta. Vi vet inte hur Trump stått sig mot Obama om de ställts mot varandra. Skulle jag gissa tror jag att han gjort ännu sämre ifrån sig än Romney.
2016-11-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Svår jämförelse dock, då Obama hade enormt starkt stöd bland de svarta. Vi vet inte hur Trump stått sig mot Obama om de ställts mot varandra. Skulle jag gissa tror jag att han gjort ännu sämre ifrån sig än Romney.

Vad gäller Mellanvästern så var Romney ganska nära i de stater Trump vann valet på. Trump tog republikanerna över mållinjen i just dessa stater.

Romney var en dålig kandidat för att vinna de delstaterna medan Trump är en ganska bra kandidat. Av den anledningen tror jag att ett sådant val hade slutat likadant som detta val.
2016-11-19, 23:57
Medlem
Snapcounts avatar
Såg just på : Donald Trump " Objectified "

https://www.youtube.com/watch?v=qi1df15VmCs

Och visst, det är ju ett litet mys-program med ledande frågor ifrån journalisten, men syns det var bra. En enkel sak tycker jag att journalisten missar : Vad är det Trump ser hos människor ?

(i.o.m sin karriär är ju han beroende utav skickligt folk under sig, så är det med alla ledare)

Kul annars med brev ifrån Nixon och höra litet närmare om hans avoghet emot sprit. Tror det tog honom tyngre med sin brors död, än han vad han vill erkänna på kamera, i.o.m inte bara hans nykterhet, utan att han är en renodlad absolutist.

I ärlighetens namn så erbjöds ju även fru Clinton samma upplägg ifrån journalisten, men hon tackade nej. Antar att i september när detta spelades in så var hon mycket självsäker på att få posten. Nu när hon har en möjlighet att se sig i backspegeln.., så undrar jag om inte hon ångrar sig.

Annars att han har Träffat Romney är bara bra : Det som är hänt är bakom oss, nu är det landet först, och dess behov !

Men att ett riktigt närmande skulle ske mellan de.., att de skulle verkligen kunna lita på varann.., det ser jag som svårt. Men det skadar aldrig att komma ut med en olivkvist.., och känna på om motparten känner på samma sätt. För det kommer ju alltid en morgondag..
Senast redigerad av Snapcount 2016-11-20 kl. 00:39.
2016-11-20, 00:32
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Episkt! Donald Trump kommer färdigställa germansk idealism:

https://www.youtube.com/watch?v=iOk6HB609po

Går helt i linje med mina tankar.
2016-11-20, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Episkt! Donald Trump kommer färdigställa germansk idealism:

https://www.youtube.com/watch?v=iOk6HB609po

Går helt i linje med mina tankar.

intressant. kommer trump eller putin vara först med att berätta om aliens är frågan. primärminstern i ryssland har ju sagt åt obama att om inte han förklarar så kommer putin att göra det
2016-11-20, 01:20
Moderator
Unitys avatar
Detta är inte tråden om amerikanska presidentvalet. Läs moderatormeddelandet och sluta vara efterblivna.
/Mod
2016-11-20, 04:11
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Åh, NEJ!!! Air FOrce One??? Han är ju heeeelt gaaaaaaalen!!! Usch och fy för Trump. Hans frisyr är ju helknäpp också. Avsätt direkt Han är ju gaaaaalen.

Jag tycker uppriktigt synd om dig. Hur har du det i verkliga livet? Är det mycket som är väldigt jobbigt runtomkring dig? Tycker du ofta folk beter sig underligt? Känner du dig ensam och isolerad?

Det är väl snarare dig, och ditt plötsliga neurotiska anfall som man ska tycka synd om. Eftersom du inte verkar belagd med intelligens nog att fatta poängen utan att bara ser svart och kommer med personliga påhopp så fort någon kommer med lite befogad kritik och frågetecken.

Menade bara att det inte blir särskilt förtroendeingivande, det är ett segertal där man utsetts till President i USA, inte Oscarsgalan. Men dem kunde ju lika gärna ha haft "The winner takes it all". Det hade väl vart okej det med
2016-11-20, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
1. Det är inte konstigt att önska sig varmare väder när man fryser. Har du aldrig längtat till värmen?

2. Ja, långenergilampor innehåller kvicksilver som är extremti giftig. Bara för att du saknar kunskap betyder det inte att citatet är "stört".

3. Det var troligtvis Hillary Clinton, eller någon i hennes stab, med tanke på att det var Hillary som drog igång birther-kampanjen. Antar att du var okunnig om detta också. Patetiskt.

4. Ja. Han har upprepade gånger sagt att han ska bomba skiten r dem. Har du verkligen missat det? Det verkar som om du har kognitiva bekymmer.

5 Du tycker att man är motståndare mot vaccin om man vill att barn ska ta ett vaccin i taget? Är det logiken, läsförståelsen eller något annat som brister hos dig?

6 Det här med humor är problematiskt för dig Det ställer säkert till med problem i verkligheten, eller hur Går du ofta runt med pannan i veck och försöker klura ut vad folk menar?

Stackare. Men hatare ska hata.

Vi kör extremt enkla frågor för dig; extremt anti pk utan egna åsiker.

Vad är hans extremt enkla åsikter som bla har fått is till förhandlingar, redan nu? Han är nu inte osynlig så de enkla lösningar bör väl nått fram nu, barmhärtige välgörare, åh vår eviga frälsare?
Senast redigerad av Pojen 2016-11-20 kl. 04:45.
2016-11-20, 09:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Det är väl snarare dig, och ditt plötsliga neurotiska anfall som man ska tycka synd om. Eftersom du inte verkar belagd med intelligens nog att fatta poängen utan att bara ser svart och kommer med personliga påhopp så fort någon kommer med lite befogad kritik och frågetecken.

Menade bara att det inte blir särskilt förtroendeingivande, det är ett segertal där man utsetts till President i USA, inte Oscarsgalan. Men dem kunde ju lika gä ha haft "The winner takes it all". Det hade väl vart okej det med
Han tog också upp en barnkör som sjöng You can´t allways get what you want, av Rolling Stones. Det var nog lite extra salt i såren.
2016-11-20, 09:07
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojen
Vi kör extremt enkla frågor för dig; extremt anti pk utan egna åsiker.

Vad är hans extremt enkla åsikter som bla har fått is till förhandlingar, redan nu? Han är nu inte osynlig så de enkla lösningar bör väl nått fram nu, barmhärtige välgörare, åh vår eviga frälsare?
Nu skriver du som en psykiskt sjuk person. Klart han inte vill förhandla med ISIS. Han vill döda dem. Borde vara lätt att förstå.
2016-11-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du är galen. Han gick tillbaka bland vita väljare men framåt bland kvinnliga väljare i jämförelse med vilken annan republikansk kandidat. Men det som verkligen gjorde att han vann var att han gick framåt bland minoriteterna speciellt bland hispanics:

Vad nu? Det där är ju inte sant om man inte räknar extremt vinklat. Visserligen fick Trump fler svarta röster än Romney och McCain de föregående valen, men det beror ju på att det i de valen fanns en svart man på valsedeln. Däremot fick han, helt enligt fördomarna, en lägre andel av de kvinnliga rösterna än sina föregångare. Vad som verkligen skiljer ut Trumps resultat jämfört med Romneys och McCains är det gigantiska Trump-stödet bland lågutbildade väljare. Obama vann de segmenten under de tidigare valen men Trump dominerade dem fullständigt den här gången. Då spelade det ingen roll att Clinton vann större andel av de högutbildade än Obama någonsin lyckades med.
2016-11-20, 11:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Vad nu? Det där är ju inte sant om man inte räknar extremt vinklat. Visserligen fick Trump fler svarta röster än Romney och McCain de föregående valen, men det beror ju på att det i de valen fanns en svart man på valsedeln. Däremot fick han, helt enligt fördomarna, en lägre andel av de kvinnliga rösterna än sina föregångare. Vad som verkligen skiljer ut Trumps resultat jämfört med Romneys och McCains är det gigantiska Trump-stödet bland lågutbildade väljare. Obama vann de segmenten under de tidigare valen men Trump dominerade dem fullständigt den här gången. Då spelade det ingen roll att Clinton vann större andel av de högutbildade än Obama någonsin lyckades med.
Han gick tillbaka hos vita väljare men gick framåt hos minoriteterna, främst bland spansktalande. Jag postulerar således att det var det som gjorde att han säkrade en de avgörande staterna Florida. Beredd att satsa en peng. Sätter du emot?

Betänk också att marknaden tog ett glädjeskutt efter segern. Gissar att man kan hitta en del av de s.k. "shy-voters" bland en viss grupp av människor som inte direkt tillhör hillbillies eller red-necks.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in