Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Företag får endast dra av momsen på kostnader, vad jag vet. Inte hela kostnaden. Om jag till exempel köper nya däck för 10k får jag bara dra av momsen på detta belopp. Jag har enskild firma. Jag har köpt bilen på avbetalning, men jag skulle kunna betala av hela beloppet på en gång med pengar jag har lånat på bostaden.
Enskild firma....Då betalar du schablonskatt va?
Då fungerar ju inte heller lånesnurran. Hade du haft ett AB hade du som sagt kunnat låna pengarna som privatperson till ditt företag, tagit ut ränta varje månad och betalat av bilen med dessa. Sen betala tillbaks de pengarna med företaget, alltså med oskattade pengar istället för att få tillbaks pengarna genom lön som ska betalas med skatt samt arbetsgivaravgift.
Det är därför man låter företaget stå för det hela då det är billigare att betala av ett lån som företag istället för som privatperson då det är mycket mer skatt för en privatperson att få ut pengar.
Då är det bättre att du använder dom pengarna för att generera en inkomst från annat håll, tex investera långsiktigt på börsen samtidigt som du låter företaget stå för lånet. Du sparar pengar genom att låta företaget ta hand om lånet samtidigt som du tjänar pengar genom att investera. Alltså dubbelvinst i nån mån.
Men eftersom du har enskild firma spelar det väl inte det någon roll? Men det var det här jag pratade om.
Jag är inget proffs så lyssna inte för mycket på mig. Du är proffset på reglerna för en enskild firma. Inte jag. Fråga din revisor ifall det finns nån regel som gör att du kan ta ut dina pengar oskattade ifall du använder dom till ditt företag. Om inte låter det dumt. För isåfall må du slippa betala lite ränta. Men det kanske blir än mer i skatt när du ska ha ut dom igen? Det är vad du behöver fråga revisorn.