Citat:
Ursprungligen postat av
Heuristik
Jag måste ta ett CSN-lån för att fortsätta. Blir jag doktorand i kraft av min förmåga resonera och skriva om ämnet, eller krävs det specifika inriktningar också? Rent generellt.
Jag förstår inte vad frågan går ut på. Det är omöjligt för oss att avgöra om du kan bli doktorand om du inte ens gjort din c-uppsats eftersom att det är första gången du skriver något under en längre period. Jag visste inte ens att jag ville doktorera förrän någonstans mitt under magisteruppsatsen.
För att få doktorera i humaniora eller samhällsvetenskap så behöver du (utöver de formella kraven) ha VG på uppsatsen, som i sig ska vara nyskapande och tillföra något nytt till ämnet. Därutöver behöver du i vissa ämnen ha bra betyg samt ha en riktigt bra forskarplan som ska hålla avancerad nivå på fyra sidor. Då har du kanske en chans. Jag fick söka tre-fyra gånger innan jag blev antagen,har man otur så kommer man dessutom konstant tvåa på tjänsterna, vilket innebär att det kan ta upptill tio försök innan du kommer in.