Citat:
Ursprungligen postat av
Heuristik
Jag fick ett A på senaste tentan i psykologi. Kan garanterat greja VG på uppsatsen. Har presterat VG på kandidat i filosofi för ett arbete som gjordes två dagar innan presentation. Tror jag spenderade 2 timmar på det.
Jag oroar mig för att min intressenivå och sinnesstämning sviktar. Det förekommer depression i mitt släktträd. Samtidigt borde forskartjänst passa mig då jag endast behöver fokusera på skrivande och mina egna prestationer. Det känns som upplagt för en högfungerande autist att just bedriva forskning. Jag hade inte haft något emot att hålla föreläsningar heller på längre sikt heller, om det är ett bindande åtagande.
Är det en dräglig tillvaro för en doktorand? Jag har informerats om att många tvingas söka externa medel för att klara vardagen ekonomiskt.
Du skriver själv att du i högre grad drivs av nyfikenhet än passion. Det är inget gott tecken för en framtida doktorand. Jag tvivlar på att du skrivit VG på en c-uppsats i filosofi på två timmar, eftersom att det skulle motsvara en skrivtakt av två minuter per sida.
Du ska inte behöva söka externa medel för att finansiera din forskning. Jag tror att det var i samband med bologna-processen man även gjorde det bindande för institutionerna att finansiera en doktorandtjänst fullt ut i minst fyra år (fem om du gör institutionstjänstgöring). Förr i tiden var det dock vanligt att folk hade andra jobb och skrev på sina avhandlingar men det är något som på gott och ont har försvunnit.
Efter doktorandtiden kommer du dock att behöva söka externa medel eller försöka bli anställd i ett post-doc projekt.Om du inte får en postdoc eller externa medel kommer det att vara oerhört svårt att få en lektorstjänst.
Det här är i alla fall hur det funkar i humanistiska ämnen, jag vet inte vad som gäller på samhällsvetenskaplig fakultet.