2016-11-11, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Kan väl tillägga att dessa funderingar kanske kan skjutas lite på framtiden?

Det återstår kandidatuppsats samt masteruppsats. Känner du någonstans i mitten av masters uppsatsen att det är något du vill fortsätta med så kan du då fortsätta fundera på om det passar dig.

Jag måste ta ett CSN-lån för att fortsätta. Blir jag doktorand i kraft av min förmåga resonera och skriva om ämnet, eller krävs det specifika inriktningar också? Rent generellt.
Citera
2016-11-11, 18:33
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Jag måste ta ett CSN-lån för att fortsätta. Blir jag doktorand i kraft av min förmåga resonera och skriva om ämnet, eller krävs det specifika inriktningar också? Rent generellt.

Jag förstår inte vad frågan går ut på. Det är omöjligt för oss att avgöra om du kan bli doktorand om du inte ens gjort din c-uppsats eftersom att det är första gången du skriver något under en längre period. Jag visste inte ens att jag ville doktorera förrän någonstans mitt under magisteruppsatsen.

För att få doktorera i humaniora eller samhällsvetenskap så behöver du (utöver de formella kraven) ha VG på uppsatsen, som i sig ska vara nyskapande och tillföra något nytt till ämnet. Därutöver behöver du i vissa ämnen ha bra betyg samt ha en riktigt bra forskarplan som ska hålla avancerad nivå på fyra sidor. Då har du kanske en chans. Jag fick söka tre-fyra gånger innan jag blev antagen,har man otur så kommer man dessutom konstant tvåa på tjänsterna, vilket innebär att det kan ta upptill tio försök innan du kommer in.
Citera
2016-11-11, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag förstår inte vad frågan går ut på. Det är omöjligt för oss att avgöra om du kan bli doktorand om du inte ens gjort din c-uppsats eftersom att det är första gången du skriver något under en längre period. Jag visste inte ens att jag ville doktorera förrän någonstans mitt under magisteruppsatsen.

För att få doktorera i humaniora eller samhällsvetenskap så behöver du (utöver de formella kraven) ha VG på uppsatsen, som i sig ska vara nyskapande och tillföra något nytt till ämnet. Därutöver behöver du i vissa ämnen ha bra betyg samt ha en riktigt bra forskarplan som ska hålla avancerad nivå på fyra sidor. Då har du kanske en chans. Jag fick söka tre-fyra gånger innan jag blev antagen,har man otur så kommer man dessutom konstant tvåa på tjänsterna, vilket innebär att det kan ta upptill tio försök innan du kommer in.

Vad sökte du till? Var du tvungen att byta stad?
Citera
2016-11-11, 19:12
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Vad sökte du till? Var du tvungen att byta stad?

Jag tänker inte outa mig så den första frågan vill jag inte svara på. Ja och nej. Kom in på två ställen till slut, varav ett var min hemstad. Däremot så ökar dina chanser rejält om du är beredd på att flytta på dig. I humaniora är det inte ovanligt att det kan gå ett par-tre år mellan utlysningarna i vissa ämnen, särskilt mindre. Till exempel så vet jag att det på ett av landets största lärosäten inte kommer utlysas någon doktorandtjänst på humanistisk fakultet nästa år på grund av budgetbesparingar.

Vidare så är det lite så att om man inte är beredd på att flytta så ska man nog inte doktorera, eftersom att det är en av många uppoffringar du får göra för att din karriär ska ta fart. Behöver du inte flytta när du vill doktorera så får du vara beredd på att göra det när du ska ha en postdoc.
Citera
2016-11-11, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag tänker inte outa mig så den första frågan vill jag inte svara på. Ja och nej. Kom in på två ställen till slut, varav ett var min hemstad. Däremot så ökar dina chanser rejält om du är beredd på att flytta på dig. I humaniora är det inte ovanligt att det kan gå ett par-tre år mellan utlysningarna i vissa ämnen, särskilt mindre. Till exempel så vet jag att det på ett av landets största lärosäten inte kommer utlysas någon doktorandtjänst på humanistisk fakultet nästa år på grund av budgetbesparingar.

Vidare så är det lite så att om man inte är beredd på att flytta så ska man nog inte doktorera, eftersom att det är en av många uppoffringar du får göra för att din karriär ska ta fart. Behöver du inte flytta när du vill doktorera så får du vara beredd på att göra det när du ska ha en postdoc.

Det är jag beredd att göra. Ovilligheten att byta har mer att göra med att jag faktiskt uppskattar institutionen och har mycket goda relationer med samtliga lektorer. Två av dem har visat sin uppskattning för mitt fördjupade intresse. Lustigt att det kan skilja så mellan filosofi och psykologi.
Citera
2017-06-01, 06:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
OT (0.03) raderat.

Rubriken på ursprungstråden har ändrats från ''Doktorera vid fint universitet'' till ''Samlingstråden för generella frågeställningar om att doktorera.''/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-03 kl. 09:07.
Citera
2017-06-13, 18:53
Medlem
Opiumtal18s avatar
Vad innebär det att man är Excellens och Doktorand på universitet?

Är det att man är den bästa bland doktoranderna?
Citera
2017-06-13, 19:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-06-13, 19:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Är det att man är den bästa bland doktoranderna?

En snabb googling gav ett par resultat, som kanske kan vara av intresse och relevans för din fråga:

Skolan för Bioteknologi, KTH
utlyser TVÅ EXCELLENSTJÄNSTER avseende forskarstudier i fyra år (2013)
.

Excellensdoktorandtjänster inom Styrkeområde Nano.

Citat från den sista länken:

Citat:
De flesta doktorandtjänster utlyses av en enskild forskargrupp, finansierade av ett specifikt forskningsprojekt. Med en Excellensdoktorandtjänst har Du din egen finansiering och detta ger Dig naturligtvis en betydligt större frihet i att välja både forskargrupp och forskningsprojekt.
Citera
2017-06-14, 00:32
Medlem
Askenars avatar
http://www.dagensjuridik.se/2017/06/regelbrott-har-blivit-praxis-15-ar-av-olagliga-anstallningar-vid-universitetet
Citera
2017-06-14, 01:56
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
http://www.dagensjuridik.se/2017/06/regelbrott-har-blivit-praxis-15-ar-av-olagliga-anstallningar-vid-universitetet

Sverige i ett nötskal. I stort sett alla institutioner och organisationer i Sverige är korrupta på något vis.
Citera
2017-06-14, 21:22
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Sverige i ett nötskal. I stort sett alla institutioner och organisationer i Sverige är korrupta på något vis.

Absolut men i Chalmers fall är det intressant då de är en privat teknisk högskola och inte behöver utlysa vem som fått tjänsten.

De statliga högskolorna kringgår ju regelverket och överklaganden genom att välja en kandidat som arbetat på institutionen ett tag. Egentligen skapas tjänsten utefter en person som ska doktorera.

Ur http://www.chalmers.se/sv/styrkeomraden/nano/nyheter/Sidor/Excellence-PhD-student-positions-within-AoA-Nano.aspx är ju följande positivt:

Under hösten 2016 hoppas vi kunna erbjuda en workshop där du får professionell hjälp med att skriva och presentera dina idéer, i anslutning till utlysningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in