Citat:
Ursprungligen postat av daydreamer
Halloj.
Har en fundering på vad som krävs för att få kalla sig "Doktor" i ett ämne.
Ponera att jag går en högskolekurs i ett ämne under 10 HP samt sedan skriver nån form av uppsats om detta.
Kan jag sedan titulera mig doktor hipp som happ eller vad behövs?
Det finns ju olika sätt att erhålla titeln doktor och det är olika status på doktorstitlarna.
Det enklaste sättet att bli doktor i Sverige är förstås att doktorera. I princip så krävs idag enbart en högskoleexamen för att få påbörja forskarstudier även om undantag kan göras lokalt. Vanligtvis krävs magister eller masterutbildning. När forskarstudierna påbörjats så kan studenten välja ifall den vill bli en bajspappersdoktor eller riktig doktor, då alla doktorexaminor och doktorandkurser alltid godkänns av ekonomiska skäl (oavsett om det är doktoranden eller professorn som skrivit tentan eller avhandlingen).
Ett annat sätt att bli doktor på är genom hedersdoktoraten. En hedershatt kan man få genom att tex. skriva en massa smörja om forskning, genom att anställa en massa universitetsstudenter, genom att göra en god gärning för forskningen (vanligtvis en god ekonomisk gärning) eller genom att skapa någon ny konstform eller nytt ämne. Eller annars som kompensation för något.
Det sista sättet att bli doktor på är genom politisk promovering, denna form av hatt är den vanligaste inom samhällsvetenskap och humaniora och avser egentligen en form av belöning för formulering av politiska gärningar, politiska formuleringar eller annars kompensationer.
Man kan nog säga att doktorshatten idag är ganska urvattnad och en doktorshatt motsvarar idag ungefär samma status i de bättre fallen som en civilingenjörs eller magisterexamen på fytiotalet. Rent generellt blir avhandlingarna sämre och sämre för varje år liksom kvaliteten på forskarklientelet.
Slutligen finns det inget lagbrott för att titulera sig doktor så länge man inte försöker dra nytta av titeln (vanligtvis ekonomiskt eller medicinskt).