2016-11-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Nej, du blir inte utslängd från AF. Du får en varning och kanske får indraget pengar för en dag. Så blev det med mig när jag inte var uppmärksam att jag skulle till AF

Okej, så behöver inte vara orolig för att bli av med all a-kassa, utslängd från både a-kassa och arbetsförmedling? vilken a-kassa tillhör du?
Citera
2016-11-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O
?

Oavsett man jobbar deltid eller inte så förändrar det inte hur många ersättningsdagar per vecka som man har rätt till.

Du borde söka på hur många ersättningar du har rätt till på tex. AEA webb, så lär du finna att du har rätt till 5 dagar.
Citera
2016-11-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Du borde söka på hur många ersättningar du har rätt till på tex. AEA webb, så lär du finna att du har rätt till 5 dagar.

Antalet ersättningsdagar som man har rätt till vid en normalarbetstid på 20 timmar är 2,5 dagar per vecka som sagt. Om du inte tror mig kan du ju alltid kontakta exempelvis AEA själv och fråga.
Citera
2016-11-11, 00:18
Bannlyst
En kompis har precis blivit provanställd på ett företag i 6 månader är de lönt för honom att gå med i a-kassan?
Citera
2016-11-11, 05:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrProsit
En kompis har precis blivit provanställd på ett företag i 6 månader är de lönt för honom att gå med i a-kassan?
Hur ska någon på FB kunna avgöra vilket behov av ekonomisk trygghet din kompis upplever att hen behöver, och är villig att betala för? Om en person aldrig blir arbetslös, är det aldrig lönsamt ("lönt" som du skriver) för hen att vara medlem i en a-kassa, oavsett bransch. På samma sätt är det sannolikt "lönt" för så gott som alla att bli medlem om det visar sig att man blir arbetslös.

Själv hade jag sökt medlemskap oavsett vilken bransch jag jobbar/jobbar/ska jobba i, eftersom kostnaden är så låg och fördelarna så stora om jag skulle bli arbetslös. Det är helt enkelt en väldigt låg kostnad för en försäkring som gör väldigt stor skillnad om det skulle skita sig.
Citera
2016-11-11, 08:37
Medlem
Hej,

Jag driver ett AB företag tillsammans med en kompis på fritiden. Vi har inga vinstinkomster från företaget. Har vid sidan om jobbat heltid på ett annat företag för att täcka finansieringar för AB företaget.

Har nu blivit av med mitt vid sidan om heltidsjobb. Har jag någon som helst rätt till arbetslöshetsersättning när jag fortfarande är delaktig i AB företagsform?
Citera
2016-11-14, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur ska någon på FB kunna avgöra vilket behov av ekonomisk trygghet din kompis upplever att hen behöver, och är villig att betala för? Om en person aldrig blir arbetslös, är det aldrig lönsamt ("lönt" som du skriver) för hen att vara medlem i en a-kassa, oavsett bransch. På samma sätt är det sannolikt "lönt" för så gott som alla att bli medlem om det visar sig att man blir arbetslös.

Själv hade jag sökt medlemskap oavsett vilken bransch jag jobbar/jobbar/ska jobba i, eftersom kostnaden är så låg och fördelarna så stora om jag skulle bli arbetslös. Det är helt enkelt en väldigt låg kostnad för en försäkring som gör väldigt stor skillnad om det skulle skita sig.

Är unionen bästa a-kassan?
Citera
2016-11-14, 02:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrProsit
Är unionen bästa a-kassan?
Definiera bäst.
Citera
2016-11-14, 14:15
Medlem
A-kassa när man söker jobb utomlands

Blev nyligen av med jobbet och kommer snart att skriva in mig på AF för att få a-kassa. Dock har jag alltid varit sugen på att flytta utomlands för att jobba ett tag och fundera därför på att ta tillfället i akt nu.

Nu till min fråga; Om man är inskriven på AF och är berättigad till a-kassa, får man ersättning om man bara söker jobb i utlandet eller måste man söka jobb i sitt närområde för att få ut någon ersättning? AF är ju mest intresserade av de aktiviteter man gör för att öka sina chanser till jobb. Om man anser att ens chanser att få jobb är större i utlandet så borde man väl få ersättning för det också?
Citera
2016-11-14, 14:31
Medlem
A-kassa när man söker jobb utomlands:

Blev nyligen av med jobbet och kommer snart att skriva in mig på AF för att få a-kassa. Dock har jag alltid varit sugen på att flytta utomlands för att jobba ett tag och fundera därför på att ta tillfället i akt nu.

Nu till min fråga; Om man är inskriven på AF och är berättigad till a-kassa, får man ersättning om man bara söker jobb i utlandet eller måste man söka jobb i sitt närområde för att få ut någon ersättning? AF är ju mest intresserade av de aktiviteter man gör för att öka sina chanser till jobb. Om man anser att ens chanser att få jobb är större i utlandet så borde man väl få ersättning för det också?
Citera
2016-11-14, 14:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
A-kassa får du så länge du är arbetslös. Nu för tiden är den villkorad.
Med andra ord så får du ersättning så länge du uppfyller villkoren. Kan det vara så svårt att förstå detta själv?
Citera
2016-11-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
A-kassa får du så länge du är arbetslös. Nu för tiden är den villkorad.
Med andra ord så får du ersättning så länge du uppfyller villkoren. Kan det vara så svårt att förstå detta själv?

Jag tror inte du förstod frågan riktigt. Jag uppfyller villkoren för att få a-kassa. Men för att få stå kvar som arbetssökande på AF måste man rapportera sina aktiviteter, vilka jobb man sökt, intervjuer man varit på etc. Frågan är om det klassas som att man aktivt söker jobb när man endast söker jobb i utlandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in