2016-10-24, 20:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Okej, jag har 22100 i 7 månader pch har ingen inkomst resten av året. Jag fick 431 kronor förra året och det kändes lite lite eller är det man får? Jag vill bara veta att jag får rätt ersättning för jag vet att folk har blivit lurade för att inte varit uppmärksamma på vad de skulle ha haft
Men alltså...vad är problemet?...du kikar på vilka inkomster du haft de senaste 12 månaderna, dividerar summan med 12 och skriver in beloppet i rutan, sen får du ett svar.

Jag kan givetvis inte ge dig svaret, om det nu var det du trodde, eftersom jag inte vet vilka andra eventuella inkomster du haft utöver lönen i 7 månader.
Citera
2016-11-01, 11:26
Medlem
Frågar åt en vän.

Är så att han har en vettig förklaring varför han inte redovisat timmar för 44k.
Han har nu betalat tillbaka dessa pengarna men akassan ska ändå envisas med att polisanmäla.
Vad kan straffet bli?
Citera
2016-11-01, 13:47
Medlem
Om man har jobbat deltid innan man blev arbetslös verkar man få oproportionerligt låg a-kasseersättning jämfört med om man har jobbat heltid!?

Säg att man har jobbat 50 procent tiden innan arbetslösheten (normalarbetstiden är 20 timmar i veckan). Nu står man till arbetsmarknadens förfogande 40 timmar i veckan.

Detta innebär för det första att man får lägre dagpenning - jämfört med den som jobbat heltid - då snittinkomsten varit lägre per månad.

Vidare innebär detta ÄVEN att antalet dagar per vecka som man har rätt att få dagpenning påverkas negativt. Har du jobbat femtio procent har du rätt till 2,5 dagar jämfört med om du har jobbat heltid – i sådana fall har du rätt till ersättning för fem dagar per vecka.

Slutsats; den som har jobbat deltid erhåller alltså oproportionerligt låg a-kasseersättning jämfört med den som har jobbat heltid.

Är detta en korrekt slutsats?
Citera
2016-11-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrunder
Frågar åt en vän.

Är så att han har en vettig förklaring varför han inte redovisat timmar för 44k.
Han har nu betalat tillbaka dessa pengarna men akassan ska ändå envisas med att polisanmäla.
Vad kan straffet bli?

Bidragsbrottslag (2007:612)
2 § Den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler
ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla
enligt lag eller förordning, och på så sätt orsakar fara för
att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut
med ett för högt belopp, döms för bidragsbrott till fängelse i
högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller
fängelse i högst sex månader.

3 § Om brott som avses i 2 § är grovt, döms för grovt
bidragsbrott till fängelse, lägst sex månader och högst fyra
år.4 § Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avses
i 2 §, döms för vårdslöst bidragsbrott till böter eller
fängelse i högst ett år.

Om gärningen med hänsyn till beloppet och övriga omständigheter
är mindre allvarlig, döms inte till ansvar.

5 § Den som före utbetalning av en ekonomisk förmån frivilligt
vidtar en åtgärd som leder till att ett korrekt beslut om
förmånen kan fattas, döms inte till ansvar enligt 2-4 §§.

6 § Myndigheter som anges i 1 § samt kommuner och
arbetslöshetskassor ska göra anmälan till Polismyndigheten
eller till Åklagarmyndigheten om det kan misstänkas att brott
enligt denna lag har begåtts.
Lag (2014:667).
Citera
2016-11-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O
Om man har jobbat deltid innan man blev arbetslös verkar man få oproportionerligt låg a-kasseersättning jämfört med om man har jobbat heltid!?

Säg att man har jobbat 50 procent tiden innan arbetslösheten (normalarbetstiden är 20 timmar i veckan). Nu står man till arbetsmarknadens förfogande 40 timmar i veckan.

Detta innebär för det första att man får lägre dagpenning - jämfört med den som jobbat heltid - då snittinkomsten varit lägre per månad.

Vidare innebär detta ÄVEN att antalet dagar per vecka som man har rätt att få dagpenning påverkas negativt. Har du jobbat femtio procent har du rätt till 2,5 dagar jämfört med om du har jobbat heltid – i sådana fall har du rätt till ersättning för fem dagar per vecka.

Slutsats; den som har jobbat deltid erhåller alltså oproportionerligt låg a-kasseersättning jämfört med den som har jobbat heltid.

Nej!
2,5 dagar motsvarar ju 20 timmar.
Citera
2016-11-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Nej!
2,5 dagar motsvarar ju 20 timmar.

Nej, hävdar du?!

Varför skall den som jobbat deltid få så lite i ersättning jämfört med den som jobbat heltid!?

Den som jobbat deltid - t.ex. 50 procent - får ju inte precis hälften i ersättning av det som den tidigare heltidsanställde får! Snarare typ en fjärdedel!!! Rättvist? Knappast!
Citera
2016-11-04, 16:43
Medlem
Citat:

Har du ett utbud på 40 och normalarbetstid på 20 så får du ju 5 dagar per vecka i ersättning.
Det är bara om du sänkt ditt utbud som du isåfall får färre dagar, typ 40 i normalarbetstid och 20 i utbud.
Citera
2016-11-04, 19:16
Medlem
Citat:
Har du ett utbud på 40 och normalarbetstid på 20 så får du ju 5 dagar per vecka i ersättning.
Det är bara om du sänkt ditt utbud som du isåfall får färre dagar, typ 40 i normalarbetstid och 20 i utbud.

Det spelar ingen roll om man har ett utbud på 40 om man har 20 timmar i normalarbetstid.

Se t.ex. följande citat från AEA:s hemsida:

"Din genomsnittliga arbetstid är betydelsefull för hur många ersättningsdagar per vecka du har rätt till och för din dagpenninggrundande inkomst."
Citera
2016-11-06, 09:35
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om man har ett utbud på 40 om man har 20 timmar i normalarbetstid.

Se t.ex. följande citat från AEA:s hemsida:

"Din genomsnittliga arbetstid är betydelsefull för hur många ersättningsdagar per vecka du har rätt till och för din dagpenninggrundande inkomst."

Den har betydelse om du även arbetar deltid, annars inte.
Citera
2016-11-06, 11:34
Medlem
Citat:
Den har betydelse om du även arbetar deltid, annars inte.

?

Oavsett man jobbar deltid eller inte så förändrar det inte hur många ersättningsdagar per vecka som man har rätt till.
Citera
2016-11-09, 09:36
Medlem
För att göra en lång historia kort. Jag jobbar deltid, söker jobb för heltid, dessa dagar jag inte jobbar har jag rätt till a-kassa i 50 dagar tror jag det var. Nu idag fick jag meddelande från min a-kassa byggnads att jag eventuellt får en varning för jag inte besökt arbetsförmedlingen den 7 november. Jag försökte ringa min handläggare och tala om att jag söker jobb för 100% jobbar deltid gjort alla aktivitetsrapporter och att jag inte fått hem någon kallelse, fick mejla för hon var tydligen tillbaka imorgon kl 13 Hursomhelstd det jag undrar är om jag blir av med a-kassan om jag får en varning? blir jag utslängd ur arbetsförmedlingen? närmaste jag hittade var detta, https://www.unionensakassa.se/pagaende-ersattning/varning-och-avstangning-om-du-misskoter-ditt-arbetssokande/ de är unionen och inte byggnads men borde väl vara samma sak?
Citera
2016-11-09, 10:00
Medlem
Nej, du blir inte utslängd från AF. Du får en varning och kanske får indraget pengar för en dag. Så blev det med mig när jag inte var uppmärksam att jag skulle till AF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in