2016-11-09, 22:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontsiuspilatus
Jag får en känsla av att det finns bara 2 potentiella mördare CYKELMANNEN ELLER MR P ur ditt synsett. Frågan ställs åter,Hur många potentiella mördare finns i detta fall?
De två som enligt Börje Öhman har varit föremål för en mer ingående granskning är väl "Cykelmannen" och "Mr.P", om det är det du menar. Sedan kan det naturligtvis vara någon helt annan som egentligen är gärningsmannen. "Cykelmannen" har enligt Börje Öhman avförts från utredningen. När det gäller "Mr.P" verkar polisen vara mer förtegna.
Citera
2016-11-09, 23:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Hur fungerar Mr P i vanliga fall?Är han mystisk eller är han precis som vem som helst?
Är han känslokall eller har lätt att tappa humöret?kan han ta till våld?
Blev han förändrad efter mordet på Eva och hunden?
Finns mer fakta om honom som inte framkommit än?

Utåt sett verkar Mr P. fungera bra, han jobbar och har en del andra uppdrag på orten. Det finns många människor som har olika psykiska diagnoser men som ändå klarar av att leva ett ganska hyfsat vanligt liv. Han kan säkert uppfattas som vem som helst, förmodligen anstränger han sig också lite extra för att uppfattas som trevlig, snäll osv. Det finns förmodligen ingen som skulle misstänka något eller tro något ont om honom. Det gjorde ju inte Eva's familj heller...

En person som är kapabel att mörda någon med 11 knivhugg är givetvis känslokall och har uppenbart problem med impulskontrollen. Mr P. har säkerligen i ett flertal situationer tappat humöret tidigare och ja även våld i nära relationer kan givetvis ha förekommit men i vilken utsträckning är det ingen utomstående som vet.

Tror inte att han blev särskilt förändrad efter mordet på Eva, åtminstone inte utåt sett.

Ja det är klart.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-11-09 kl. 23:45.
Citera
2016-11-09, 23:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Men varför gömde inte mördaren Evas kropp?

Kan anledningen vara tidsbrist eller vad kan de bero på?

Jag antar att den som mördar någon man har en koppling till oftare gömmer kroppen, medan t.ex. en random sexmördare kanske inte har anledning att t.ex. fördröja upptäckt eller dölja dödsorsak. Enligt teorin i TV-programmet var det här mordet utfört av en anhörig, men på ett sätt som skulle få det att se ut som ett random sexmord. Hade han nu gömt eller grävt ner kroppen så hade ju ingen fått se arrangemanget som alltså var avsett att leda bort misstankarna från honom själv.
Citera
2016-11-09, 23:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De två som enligt Börje Öhman har varit föremål för en mer ingående granskning är väl "Cykelmannen" och "Mr.P", om det är det du menar. Sedan kan det naturligtvis vara någon helt annan som egentligen är gärningsmannen. "Cykelmannen" har enligt Börje Öhman avförts från utredningen. När det gäller "Mr.P" verkar polisen vara mer förtegna.

Uppgifterna går isär när det gäller Mr P.
Börje Öhman påstår att Mr P. "givetvis är noggrant utredd". Vilket kan vara lämpligt att påstå när man har misslyckats totalt med en mordutredning. Börje kanske räknar kallt med att om vi bara glömmer Eva-mordet och förpassar det till historien så kommer ingen människa någonsin att kunna få insyn i hur illa skött den här utredningen är.
Bosse och Mark hävdar motsatsen i tv-programmet "Svenska fall för FBI", deras utredning pekar ut Mr P. som GM. Duon informerar också om att Mr P. under dessa snart 30 år som gått, aldrig har varit misstänkt för mordet på Eva, han har enligt Bosse och Mark heller aldrig utretts ordentligt.
Citera
2016-11-09, 23:47
Medlem
Vad jag vill är att man på detta forum håller sig till sanningar o relevanta fakta.Det är bara det som driver en utredning vidare.Ställer vi det som krav kommer tydligen denna tråd att dö.Boanchgt han försvann,varför.Jag ställde några högst relevanta frågor o bemötes med lögner som jag ifrågasatte.Programmet med B/M kan man starkt ifrågasätta.Vän 1 live tv svarar på frågor,sen blir det klipp.Bo återkommer o säger den där Mr P som vi talat om är det den självutnämnde pojkevännen.Vännen svarar JA.Snacket om Mr P fick inte vi höra.Nästa intervju med vännina som körde Eva.Hon fanns upptagen på telefon med förvrängd röst.Hon bekräftade att hon skjutsade o lämnade av Eva vid korsningen för att rastade Laban under promenaden hem.Hon beskrev även Labans personlighet.Men Bo ställde inte den mest relevanta frågan. VILKEN VÄG KÖRDE NI?Istället spekulerar han att Mr P skulle ta en snabbare väg.Sen har vi systern som vill varken vara i TV eller telefon med förvrängd röst.Bo kommer till Mark o säger att han prata med Anneli o hade bra information.De hade varit bra om Bo hade dragit frågorna med oss TV tittareo sen svaren.Nu känns det som att svaren inte är relevanta.Kan vara tagna ur luften
Citera
2016-11-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jag citerar signaturen PontiusPilatus igen:

Jag resonerar på samma sätt om du måste veta, jag kan inte spekulera i antalet möjliga gärningsmän förrän jag sett hela förundersökningen. Förresten fick du en källhänvisning av mig om de liftande flickorna, du tänker inte ens säga tack?
80% av gärningsmännen har en relation till mordoffret rent statistisk,då borde du utifrån det beräkna antal potentiella mördare
Citera
2016-11-10, 00:01
Medlem
Citat:
80% av gärningsmännen har en relation till mordoffret rent statistisk,då borde du utifrån det beräkna antal potentiella mördare

Förstår inte vad du syftar på, vart vill du komma? Anneli hade en ex-pojkvän Mr M, sedan Mr P, och en annan pojkvän utanför Kramfors. Dessa har ju diskuterats flitigt i tråden, det är ju knappast enbart cykelmannen och P som diskuterats. Men ingen vet till vilken grad dessa personer har granskats av polisen.
Citera
2016-11-10, 00:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad jag vill är att man på detta forum håller sig till sanningar o relevanta fakta.Det är bara det som driver en utredning vidare.Ställer vi det som krav kommer tydligen denna tråd att dö.Boanchgt han försvann,varför.Jag ställde några högst relevanta frågor o bemötes med lögner som jag ifrågasatte.Programmet med B/M kan man starkt ifrågasätta.Vän 1 live tv svarar på frågor,sen blir det klipp.Bo återkommer o säger den där Mr P som vi talat om är det den självutnämnde pojkevännen.Vännen svarar JA.Snacket om Mr P fick inte vi höra.Nästa intervju med vännina som körde Eva.Hon fanns upptagen på telefon med förvrängd röst.Hon bekräftade att hon skjutsade o lämnade av Eva vid korsningen för att rastade Laban under promenaden hem.Hon beskrev även Labans personlighet.Men Bo ställde inte den mest relevanta frågan. VILKEN VÄG KÖRDE NI?Istället spekulerar han att Mr P skulle ta en snabbare väg.Sen har vi systern som vill varken vara i TV eller telefon med förvrängd röst.Bo kommer till Mark o säger att han prata med Anneli o hade bra information.De hade varit bra om Bo hade dragit frågorna med oss TV tittareo sen svaren.Nu känns det som att svaren inte är relevanta.Kan vara tagna ur luften

boanchga ställde upprepade frågor till dig men du valde att inte svara på dessa eller så kunde du inte svara på dom. Hur var det nu, ville du inte eller kunde du inte svara på dom?
Hur vet du att boanchga bemötte dig med lögner? Kan du ge ett enda exempel på en sådan lögn? Nej det kan du inte...
Citera
2016-11-10, 00:03
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Hur många potentiella mördare finns i detta fall?

Mördaren kan enligt teorin kunna komma från Kramfors, Sverige eller hela världen. Som mest rör det sig om någon miljard potentiella gärningsmän. Som minst ett fåtal. Vad tycker du själv är rimligt?
Citera
2016-11-10, 00:03
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag antar att den som mördar någon man har en koppling till oftare gömmer kroppen, medan t.ex. en random sexmördare kanske inte har anledning att t.ex. fördröja upptäckt eller dölja dödsorsak. Enligt teorin i TV-programmet var det här mordet utfört av en anhörig, men på ett sätt som skulle få det att se ut som ett random sexmord. Hade han nu gömt eller grävt ner kroppen så hade ju ingen fått se arrangemanget som alltså var avsett att leda bort misstankarna från honom själv.

Jag skulle vilja tillägga följande:

1. TV-programmets teori innebär naturligtvis att det här är en förslagen mördare. När det gäller diagnos OM nu mördaren skulle efter mordet iskallt umgås med vänner och familj precis som vanligt är det naturligtvis en grav variant av antisocial personlighetsstörning som är aktuell. Jag har beskrivit GM:s troliga diagnosbild tidigare i tråden. Men vi kan också citera auktoriteten Hare:

"Robert D. Hare beskriver psykopater som "mänskliga rovdjur som använder charm, manipulation, provokation och våld för att kontrollera andra och tillfredsställa sina egna själviska behov. Med en brist på samvete och medkänsla för andra, tar de kallblodigt vad de vill ha och gör som de själva vill, och bryter mot sociala normer och förväntningar utan den minsta skymt av skuld- eller ångerkänslor"."

2. Flytta kroppen. Det var naturligtvis också det mest praktiska beslutet att kamouflera mordet som ett sexbrott än att flytta den tunga kroppen. Kanske var mördarens första tanke att flytta liket, och började därför klä av Eva de tunga, blöta kläderna - och fick först då iden att "arrangera" mordplatsen istället?
Senast redigerad av MyBladeIsSharp 2016-11-10 kl. 00:14.
Citera
2016-11-10, 00:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Programmet med B/M kan man starkt ifrågasätta.
Håller med om att programmet var vinklat, men nu är ju så att säga skadan redan skedd för Mr.P i och med att Åström och Safarik framställde honom som huvudmisstänkt. Om jag var Mr.P skulle jag gå till polisen och fråga om jag verkligen var misstänkt för mordet, och i så fall skulle jag vilja få möjlighet att reda ut ev. missförstånd. Om polisen däremot inte misstänker Mr.P så borde man ju avföra honom också, som man gjorde med Sture i programmet.
Citera
2016-11-10, 00:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja det stämmer men hur många av dessa potentiella gärningsmän som hade en relation till Eva hade även ett motiv?.
Svar: Endast en. Mr P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in