Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag antar att den som mördar någon man har en koppling till oftare gömmer kroppen, medan t.ex. en random sexmördare kanske inte har anledning att t.ex. fördröja upptäckt eller dölja dödsorsak. Enligt teorin i TV-programmet var det här mordet utfört av en anhörig, men på ett sätt som skulle få det att se ut som ett random sexmord. Hade han nu gömt eller grävt ner kroppen så hade ju ingen fått se arrangemanget som alltså var avsett att leda bort misstankarna från honom själv.
Jag skulle vilja tillägga följande:
1. TV-programmets teori innebär naturligtvis att det här är en förslagen mördare. När det gäller diagnos OM nu mördaren skulle efter mordet iskallt umgås med vänner och familj precis som vanligt är det naturligtvis en grav variant av antisocial personlighetsstörning som är aktuell. Jag har beskrivit GM:s troliga diagnosbild tidigare i tråden. Men vi kan också citera auktoriteten Hare:
"Robert D. Hare beskriver psykopater som "mänskliga rovdjur som använder charm, manipulation, provokation och våld för att kontrollera andra och tillfredsställa sina egna själviska behov. Med en brist på samvete och medkänsla för andra, tar de kallblodigt vad de vill ha och gör som de själva vill, och bryter mot sociala normer och förväntningar utan den minsta skymt av skuld- eller ångerkänslor"."
2. Flytta kroppen. Det var naturligtvis också det mest
praktiska beslutet att kamouflera mordet som ett sexbrott än att flytta den tunga kroppen. Kanske var mördarens första tanke att flytta liket, och började därför klä av Eva de tunga, blöta kläderna - och fick
först då iden att "arrangera" mordplatsen istället?