2016-11-09, 00:04
Medlem
Jag tror ändå Mark var inne på en viktig punkt, en främmande GM borde väl struntat i hunden, han kunde ju inte veta var Eva bodde, att hunden skulle springa hemmet några hundra meter bort och larma föräldrarna..Och borde inte hunden rivit eller klöst en främling som fått upp honom i famnen?

Visst skulle en främling göra sig av med ett störande moment, men för GM är det ju bara en öde plats, vem skulle bry sig om en hund som skäller lite i natten. L skulle väl knappast yla och skälla hela natten? Regnet dämpar väl skallen lite..

Och varför inte dölja mordet lite bättre om man är en främling, täcka över med löv eller liknande, kanske ville GM få det att se ut som ett sexöverfall, det blir ju väldigt övertydligt med en naken kropp..
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-09 kl. 00:14.
Citera
2016-11-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hunden skällde redan väldigt högt uppe på backen och kan ha läst av situationen, finnspetsar ska ha ett speciellt skall, modern var säker på att det var Laban, därför måste den tystas för att föräldrarna inte skulle gå ut och leta. GM hade koll misstänker jag. Sannolikt sprang hunden efter bilen och ungdomarna ledde tyvärr Laban mot sin död...
De flesta mord som sker utförs av någon bland offrets bekantskapskrets. Mycket tyder på att detta är ett svartsjukedrama. Öhman påstår att mannen som misstänks i filmen har blivit ordentligt kartlagd. Undrar hur den kartläggningen sett ut? Någon husrannsakan gjordes knappast i tidigt skede.
Citera
2016-11-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Kärngänget sitter kväll efter kväll efter kväll och gissar och gissar och gissar. Ett minimum vore ju om någon av er hörde av sig till produktionsbolaget som anlitat era supersnuthjältar och ber att få ta del av hela intervjun dom hade med P från början till slut för att förvissa er om att man inte varit kreativ vid klippbordet och lurat upp er på läktaren för att få ett spektakulärt slut på programmet. Det borde vara fan så högre prioriterat för er än att leta gamla tidningsklipp som oftast visar sig vara fel från början till slut.
Jag har tidigt deklarerat att programmet ger inget nytt som skulle hålla i en rättegång.Ni kan försöka att "hitta på" allt som skulle tala för Mr P. Som mgm för mord får man inte ett allmänt ombud typ advokat i Kramfors,utan manvälja fritt själv typ Silbersky eller Tomas olsson. Förvaret skulle angripa direkt en alternativ gärningsman.välkommen till juridikens undebara värld.
Citera
2016-11-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
De flesta mord som sker utförs av någon bland offrets bekantskapskrets. Mycket tyder på att detta är ett svartsjukedrama. Öhman påstår att mannen som misstänks i filmen har blivit ordentligt kartlagd. Undrar hur den kartläggningen sett ut? Någon husrannsakan gjordes knappast i tidigt skede.

Nej jag har väldigt svårt att se att de vände upp och ned på hans lägenhet, gått igenom soprummet, kontrollerat de kläder han bar mordnatten osv. Allt de gjorde mot Sture med andra ord.
Citera
2016-11-09, 00:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om jag minns rätt så står Evas syster och en till uppe i backen ca 100 m från mordplatsen och det är helt omöjligt att PAJ kan se var dom tittar när dom är så långt borta.
Inte ens på halva avståndet hade han lyckats pricka rätt plats genom att se vad dom tittar, så enda möjligheten för honom att veta var Evas kropp ligger är att han VET att den ligger där.
Enligt uppgifter i tråden så gick det inte att se från vägen var kroppen låg.

Om jag minns rätt igen... Dom som hittade kroppen hittade ett anteckningsblock på parkeringen som ligger på vänster sida av vägen och därifrån ser dom in i skogen att något ligger där.
Dom ser det alltså från parkeringen och kommer den vägen fram till kroppen och inte från vägen där PAJ sprang in.

Skulle tro att när Evas syster fick vetskap om att Eva var död och var hon låg så gick hon och vännen inte heller rakt in mot platsen från vägen... men det gjorde PAJ...
Dom gick antagligen till personerna som hade hittat kroppen och dom stod mest troligt på parkeringen för dom gick ju från kroppen för att larma... och då finns spår från parkeringen till kroppen men inga spår från vägen precis där PAJ stannade.

Här finns en länk till en karta och med tanke på att Eva slogs för sitt liv och avståndet från cykeln till mordplatsen så har mördaren jagat henne en bit.
Evas syster och en till stod på vägen nästan uppe vid föräldrahemmet så det finns inte en chans att dom med sina blickar kunde visa PAJ mordplatsen.
Dessutom så tror jag att mördaren inte gick ut ur skogen till grusvägen utan han tog vägen mot parkeringsplatsen och därifrån tog han sig hem för att hämta bilen.
Han dyker upp genomblöt på Kramm för att skaffa sig ett alibi och efter det så återvänder han till mordplatsen för att leta efter saker som kan avslöja honom och undanröja cykeln och kanske arrangera kroppen lite mer så det ska se ut som ett sexmord.
https://dacostarkivet.files.wordpress.com/2016/05/scan-296-page-61.jpg?w=599&h=979

Stort misstag av PAJ att han kunde springa till exakt rätt ställe från vägen!
Det är även ett stort misstag att han inte kör upp till systern först för att trösta henne vilket en normal människa skulle göra som inget visste om mordet.
Troligen sprang han till kroppen för att försäkra sig om att inget fanns där som kunde avslöja honom som han hade glömt i mörkret.
Mannen med ficklampan såg väl lite dåligt där i skogen på natten i all stress

Edit: OBS var parkeringen ligger och där blocket hittades och var cykeln låg. Där började mördaren jakten på sitt offer.

Ja men han jagade henne knappast in i skogen fram till mordplatsen. Eva var knivhuggen både bakifrån och framifrån, så man kan anta att när hon blir rädd och försöker fly situationen, d.v.s. springer upp för Långbacken så släpper PAJ cykeln och springer efter, han hinner ikapp henne efter några meder och hugger henne i ryggen minst en gång. Vad jag har förstått så behöver någon som blir allvarligt skadad av t.ex. upprepade knivhugg inte ge ifrån sig några dödsångestskrik utan det kan utlösa ett mer jämrande, stönande läte eller att man efter ett hugg som tar riktigt illa snabbt blir utslagen och tyst av den anledningen. Paj har alltså förmodligen delat ut minst ett knivhugg i backen och därefter släpar han in Eva till "mordplatsen" där han fullbordar det hela med ytterligare knivhugg framifrån när hon ligger ner. Hade han inte huggit henne bakifrån utan istället tagit fast henne och dragit in henne i skogen så hade hon förmodligen skrikit något fruktansvärt och för sitt liv, något som många borde ha hört. Handgemänget och själva "slagsmålet" när Eva ska ha fått hudavskrap under naglarna kan mycket väl ha skett innan hon blev knivhuggen, det var förmodligen den "slagsmåls-situationen", dom kanske började slita och dra i varandra som hon tillslut lyckades slita sig loss ifrån och som gjorde att hon kunde börja springa hemåt. Laban var dock den enda som lyckades ta sig hela vägen hem.
Citera
2016-11-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nej jag har väldigt svårt att se att de vände upp och ned på hans lägenhet, gått igenom soprummet, kontrollerat de kläder han bar mordnatten osv. Allt de gjorde mot Sture med andra ord.
Mark Safari och Bosse Åström fick ju ta del av undersökningen och den så kallade kartläggningen av PAJ(enl. Öhman). De måste ha insett hur usel denna har varit annars skulle de inte gå ut med sina teorier i filmen. Alltså den så kallade "ordentliga kartläggningen" var inte mycket för världen.
Citera
2016-11-09, 00:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Vid huset" har jag läst någonstans. Punkt 3 är fyndplatsen och punkt 4 föräldrahemmet på den här bilden: http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/evaso-flygfoto_500.jpg

Står man "vid huset" (föräldrahemmet) på Kapellvägen så ser man inte ner för Långbacken som leder förbi mordplatsen. För att kunna se när PAJ kommer och hoppar ur bilen måste dom ha stått ute på vägen (Långbacken), förmodligen stod dom en bit upp där Kapellvägen tar vid.
Citera
2016-11-09, 00:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Mannen med hund var den som nästan blev påkörd på natten men den placerade PAJ där dagen efter i stället... leakage kallas det. Man tar något som är sant men placerar det vid fel tidpunkt.

Det låter mycket trovärdigt, jag tror absolut att det är så det ligger till.
Citera
2016-11-09, 00:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Konstigt att inte polisen tyckte det var konstigt redan då att han sprang in i skogen precis på rätt ställe, och ljög om en gubbe med hund! Det har gått 30 år redan, och först nu blossar det upp.

MrP måste vara helidiot om han ljuger om en sån sak som en hundförare som inte skulle existera, eftersom han vet att han har vittnen som kan avslöja honom, ingen smart GM precis. Helknäppt!

För att en så pass osmart GM ska lyckas klara sig undan mord i 30 år krävs det en MINST lika osmart polis = Olöst brott - Cold Case.
Citera
2016-11-09, 00:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej polisen tyckte inte det var konstigt för 30 år sen för den uppgiften fanns inte då.
Det kom fram i programmet som en förklaring från PAJ till varför han sprang in på rätt ställe.
Leakage kallas det.

Tänk att PAJ mindes hundföraren nu men inte för 30 år sedan, han som hade glömt så mycket...
Citera
2016-11-09, 00:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag syftade snarare på vittnena. De borde ju ha misstänkt P redan då i så fall (och rimligen ha berättat det här för polisen, ja).

Det är jag helt övertygand om att dom gjorde också men polisen brydde sig väl inte, dom var ju övertygade om att det var Sture och det tog ju 9 år innan dom förstod bättre.
Citera
2016-11-09, 00:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nästan fyra timmar. Jag kan tänka mig att man blir rätt villrådig efter att ha dödat sin flickvän, och man kanske behöver tid att samla tankarna en stund. Och lite hade han väl att pyssla med under tiden. Döda hunden, arrangera "sexualmordet", smyga till ån och tvätta av sig blodet och dumpa kniven. Han kanske också ville ligga lågt tills alla ungdomar hade tagit sig hem från skoldiscot som var den där kvällen. Jag tror aldrig han var upp till huset alls. Körde inte bil, var inte till någon pub...

Men inte en endaste liten tanke på att flytta cykeln dök upp under dessa nästan 4 timmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in