2016-11-08, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Är du dum? Det var ju du som skrev att frågan var viktig...
Jasså, var skrev jag det?
Hursom, så skrev jag i det av dig citerade att frågan inte är så viktig. Det är det som gäller för min åsikt.

Citat:
Alltså - Luffa har rätt - för att ha en filial i Sverige (Bedriva filial = bedriva verksamhet) så skall det vara ett registrerat bolag
Om nu xxxxxx är så korkad så att han skriver om en filial som han själv bör veta redan är avregistrerad så visar det på en obefintlig kunskap i hur man driver ett företag.
Ja, om man bedriver verksamhet så är det säkert så att den skall vara registrerad. Men om man har en lägenhet eller liknande i Sverige för att kunna diskutera med folk där någon transaktion inte ingår tror åtminstone jag att det inte behöver vara registrerat men ändå kalla det för filial. Nu vet jag inte detaljerna i detta, det var bara min tanke kring en av. filial. Jag vet åtminstone två utländska företag som har lokaler i Sverige för samtal mm som de kallar filial utan att de registrerat det.

Citat:
Och då bör xxxxxxxx heller inte driva 70 företag - eftersom det uppenbarligen lär gå åt skogen likadant.
(FB) Granitporten AB, Migliore Fondspar mfl Thony Norelli-bolag /Mod
OK! Då tycker jag att du får bevisa eller på annan sätt visa att killen driver 70 företag. Nu menar jag inte företag där han är en del av flera ägare, konsult, aktieägare eller liknande utan just driver dem.

Finns det fler som Luffa Bluffa jagat på samma smutsiga uthängarvis som dessa personer?
Senast redigerad av Ackeson 2016-11-08 kl. 18:51.
Citera
2016-11-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackeson
Ja, om man bedriver verksamhet så är det säkert så att den skall vara registrerad. Men om man har en lägenhet eller liknande i Sverige för att kunna diskutera med folk där någon transaktion inte ingår tror åtminstone jag att det inte behöver vara registrerat men ändå kalla det för filial.
Beroende på sammanhang kan man säkert kalla det vad man vill, men du missar helt poängen i det aktuella fallet. Här har T.N i en stämningsansökan inlämnad i Januari 2016 angett att han företräder ett bolag med en registrerad filial (och även angett organisationsnumret, 502061-7360, på denna filial), men där den åsyftade filialen avregistreras redan 2013. Som ombud för företaget borde han ha känt till detta, i det minsta eftersom han tar upp det som en egen punkt i dokumentet.

Källa: Stämningsansökan (Punkt 2.1)
Källa: Solidinfo

Citat:
Då tycker jag att du får bevisa eller på annan sätt visa att killen driver 70 företag. Nu menar jag inte företag där han är en del av flera ägare, konsult, aktieägare eller liknande utan just driver dem.
Det har redan bevisats mer än 10% av denna lista. Det finns absolut inget som tyder på att resten av den skulle vara fel - även om det ännu inte har presterats bevis. Tids nog kommer väl dokumentationen fram även på resten, och då lär det väl visa sig om hela listan var korrekt eller ej. För min del så spelar det egentligen ingen roll om det är 10 eller 70 företag. Av det jag sett hittills så är det uppenbart att T.N inte borde ha någon ledande funktion i något företag alls. I alla fall inte där det finns den minsta risk att 3:e part (kunder, leverantörer eller samhället) kan förlora pengar.
Citera
2016-11-08, 23:22
Medlem

Citat:
"Thony Norelli hade heller inte rätt att handla med aktierättigheterna eftersom han inte ägde några aktier i de aktuella bolagen. Vidare pågick oegentligheter med handeln av aktierättigheterna. /.../ Thony Norelli har även tidigare sysslat med oegentligheter i bolag.

Kul att ännu en "kompanjon" berättar i ett nytt tvistemål om Thony Norelli's förehavanden. Synd bara att denne måste ljuga om hur Thony jobbar.

För det kan inte stämma att svärfars(mar)drömmen Thony "SnabbaCasch" Norelli skulle syssla med några oegentligheter?? Vi har tack vara trådens grymmaste grävare ständigt fått oss tilldelade mängder av dokumentation som visar att Thony är utsatt för en grym komplott. Den är Iscensatt av H.S och utförd av Luffa's entourage bestående av bl.a. Polisen, Skattmasen, Media, FB's moderatorer, FB's medlemmar bara för att nämna några.

Thompan visar även enligt domen på ett gott föräldraskap när han i strikt pedagogiskt (naturligtvis) syfte, använder sina barns konton för att visa hur PappaThony gör sina affärer. Ett mycket bra initiativ av farsan Thony, att redan från början visa sina små gluttar i konsten att göra pengar av luft. Fan det är ju tack vare sin ärlige och mycket hårt arbetande far de har några pengar på kontot överhuvudtaget, så det är absolut helt i sin ordning att han "räntar" ungarna.

Citat:
Jag vet åtminstone två utländska företag som har lokaler i Sverige för samtal mm som de kallar filial utan att de registrerat det.

Litar på dig "grävaren" att du i vanlig ordning avser att delge oss andra de källor du har på det?? I synnerhet nu efter att även du tycker att Citat: -"Jag menar att alla påståenden utan källor är skvaller, vare sig mer eller mindre." För visst var det så du själv skrev va?? Så inget skvaller om ditten och datten mer från din sida, utan visa nu på att du håller dig till vad du själv tycker.

Jag gör det väldigt enkelt för dig nu, påstående(Pluss)KÄLLA=Bra som fan för oss alla, speciellt för din trovärdighet. Men Påstående(minus)KÄLLA=Skvaller vare sig mer eller mindre, mindre bra för din trovärdighet.

EDIT: Glömde en Hakparentes [ såg inte bra ut, men nu är det fixat.
Senast redigerad av Wau 2016-11-08 kl. 23:55.
Citera
2016-11-09, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Beroende på sammanhang kan man säkert kalla det vad man vill, men du missar helt poängen i det aktuella fallet. Här har x.x i en stämningsansökan inlämnad i Januari 2016 angett att han företräder ett bolag med en registrerad filial (och även angett organisationsnumret, 502061-7360, på denna filial), men där den åsyftade filialen avregistreras redan 2013. Som ombud för företaget borde han ha känt till detta, i det minsta eftersom han tar upp det som en egen punkt i dokumentet.

Källa: Stämningsansökan (Punkt 2.1)
Källa: Solidinfo
Jo, men nu diskuterade jag strikt om ett utländskt företag får ha en filial i Sverige utan att den är registrerad om det bara förekommer möten i filialen.
Min tanke var att först reda ut det och sedan titta på vad som ligger bakom det som står i dokumentet. Jag har själv varit indragen i en rättsprocess en gång i tiden. Det jag framförde hade jag förberett mycket noggrant inför och var petnoga när jag sade det jag skulle säga så att allt blev rätt. När jag några veckor senare läste domen upptäckte jag att det de skrev om vad jag sade inte alls stämde med vad jag egentligen sade. Det som var min mycket viktiga poäng var inte alls med.
Jag ringde upp domaren och fick tala med honom. Han berättade då för mig hur det gick till när domen faller och hur det ibland, inte alltid, går till när domen renskrivs. Han frågade mig sedan om han skulle se till att domen skulle skrivas om. Eftersom domen friade den jag vittnade för sade jag "nej". Av den anledningen vill jag egentligen höra hur det verkligen gick till, inte bara denna gång, utan alla andra gånger för att i detalj kunna gå i polemik. Eftersom jag inte tänker tala med de inblandade så kan jag inte gå i polemik i detalj, men jag kan ifrågasätta det jag tror är fel.

Citat:
Det har redan bevisats mer än 10% av denna lista. Det finns absolut inget som tyder på att resten av den skulle vara fel - även om det ännu inte har presterats bevis. Tids nog kommer väl dokumentationen fram även på resten, och då lär det väl visa sig om hela listan var korrekt eller ej.
10% är alltså 7 företag som killen varit med i på något sätt. Frågan är om han är orsak eller medorsak till konkurserna. Man kan vara med i företag på flera olika sätt, tom i en styrelse utan att vara orsak till en konkurs. Det är viktigt i sammanhanget eftersom det handlar om att han kallats kriminell och bluffmakare. Vad jag menar är att en person som är med i flera företag inte all behöver vara vare sig kriminell eller bluffmakare bara för att han var med när de kursade. dvs en sådan medverkan är inget bevis på kriminalitet. Det behövs mer för det, bla domar som visar att förfarandet från just denne person varit kriminellt.
Citat:
För min del så spelar det egentligen ingen roll om det är 10 eller 70 företag. Av det jag sett hittills så är det uppenbart att x.x inte borde ha någon ledande funktion i något företag alls. I alla fall inte där det finns den minsta risk att 3:e part (kunder, leverantörer eller samhället) kan förlora pengar.
Den åsikten får du naturligtvis ha, och jag respekterar det, även om jag inte kan säga det samma efter vad jag sett tills nu.
Senast redigerad av Ackeson 2016-11-09 kl. 00:11.
Citera
2016-11-09, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wau

Kul att ännu en "kompanjon" berättar i ett nytt tvistemål om xxxxxxxx förehavanden. Synd bara att denne måste ljuga om hur xxxxx jobbar.
Den som är stämd kan ljuga lagligt hur mycket som helst, bevisbördan ligger på den som stämmer. Det finns alltid stor anledning till att ljuga för den som är stämd om stämmaren har rätt.
Citat:
För det kan inte stämma att svärfars(mar)drömmen xxxxx "SnabbaCasch" xxxxxxx skulle syssla med några oegentligheter?? Vi har tack vara trådens grymmaste grävare ständigt fått oss tilldelade mängder av dokumentation som visar att xxxxxx är utsatt för en grym komplott.
Med tanke på hur du uttalar dig i skrift kan du inte vara gammal!?

Citat:
Den är Iscensatt av H.S och utförd av Luffa's entourage bestående av bl.a. Polisen, Skattmasen, Media, FB's moderatorer, FB's medlemmar bara för att nämna några.
Jag måste ifrågasätta detta med "Polisen, Skattmasen, Media, FB's moderatorer". Vad är det för polis du talar om? Vad är det för skattmas du talar om? Är någon moderator också med i den där gruppen? Jag är ledsen men jag är mycket tveksam till att någon av dessa respektfulla titlar skulle samarbete med Luffa och journalisten. Frågan är om det finns någon grupp alls. Det kan vara så att journalisten skriver i en tidning och en mindre nogräknad på Flashback, journalisten ovetandes, snappar upp det journalisten skrivit och bär sig illa åt här i forumet mot en person. Jag tror i vart fall inte alls någon polis skulle vara inblandad, det skulle i så fall kunna kosta honom jobbet. Samma med skattmasen. Den grupp jag skriver om är de anonyma här på forumet som håller med Luffa. De kanske inte ens känner varandra och jag vill inte heller veta det.

Citat:
xxxxxxx visar även enligt domen på ett gott föräldraskap när han i strikt pedagogiskt (naturligtvis) syfte, använder sina barns konton för att visa hur Pappaxxxxxx gör sina affärer. Ett mycket bra initiativ av farsan xxxxx, att redan från början visa sina små gluttar i konsten att göra pengar av luft. Fan det är ju tack vare sin ärlige och mycket hårt arbetande far de har några pengar på kontot överhuvudtaget, så det är absolut helt i sin ordning att han "räntar" ungarna.
Har du eller jag missat något här? I och för sig skummade jag bara igenom dokumentet då det är tämligen ointressant för närvarande. Men jag tyckte nog att det handlade om den anställdes barn som det förts över en massa aktier för men när det upptäcktes fördes tillbaka!?

Citat:
Litar på dig "grävaren" att du i vanlig ordning avser att delge oss andra de källor du har på det?? I synnerhet nu efter att även du tycker att Citat: -"Jag menar att alla påståenden utan källor är skvaller, vare sig mer eller mindre." För visst var det så du själv skrev va?? Så inget skvaller om ditten och datten mer från din sida, utan visa nu på att du håller dig till vad du själv tycker.
Jag gör det väldigt enkelt för dig nu, påstående(Pluss)KÄLLA=Bra som fan för oss alla, speciellt för din trovärdighet. Men Påstående(minus)KÄLLA=Skvaller vare sig mer eller mindre, mindre bra för din trovärdighet.
Vem kallar du "grävare"?
Om det är mig du menar är jag ingen grävare alls och tänker inte bli det heller. Vad är det för källor du vill ha? Vad jag vet har jag inte sagt något om den ni talar om som behöver källor.

EDIT:
Aha, du menar detta:
Citat:
Jag vet åtminstone två utländska företag som har lokaler i Sverige för samtal mm som de kallar filial utan att de registrerat det.
Citat följer inte med när man citerar ett inlägg så jag såg inte det.
Tyvärr kan jag inte ange källor för dessa företag, jag vill inte att de hamna på Flashback och att det är mitt fel, aldrig i livet! Dessutom ingick det bara i en teknisk frågeställning om företag kan ha filialer i Sverige utan att de är registrerade här och för att kunna träffa folk. Det är alltså inget som har till syfte att fria någon i tråden.

Det är inte säker jag hinner deltaga så mycket mer på ett tag. Möjligen korta inlägg i så fall. Jag tror inte ni tar illa upp för det.
Senast redigerad av Ackeson 2016-11-09 kl. 00:53.
Citera
2016-11-09, 03:29
Medlem
Citat:
Jag har själv varit indragen i en rättsprocess en gång i tiden. Det jag framförde hade jag förberett mycket noggrant inför och var petnoga när jag sade det jag skulle säga så att allt blev rätt. När jag några veckor senare läste domen upptäckte jag att det de skrev om vad jag sade inte alls stämde med vad jag egentligen sade. Det som var min mycket viktiga poäng var inte alls med.
Jag ringde upp domaren och fick tala med honom. Han berättade då för mig hur det gick till när domen faller och hur det ibland, inte alltid, går till när domen renskrivs. Han frågade mig sedan om han skulle se till att domen skulle skrivas om. Eftersom domen friade den jag vittnade för sade jag "nej". Av den anledningen vill jag egentligen höra hur det verkligen gick till, inte bara denna gång, utan alla andra gånger för att i detalj kunna gå i polemik. Eftersom jag inte tänker tala med de inblandade så kan jag inte gå i polemik i detalj, men jag kan ifrågasätta det jag tror är fel.
Fast nu var ju inte dokumentet jag länkade till en dom, utan T.Ns egen stämningsansökan (undertecknad av honom själv). Så på vilket sätt ett avregistrerat organisationsnummer skulle kunnat hamna där via domstolens försorg, det kan jag faktiskt inte förstå.

Citat:
Den åsikten får du naturligtvis ha, och jag respekterar det, även om jag inte kan säga det samma efter vad jag sett tills nu.
Det glädjer mig att vi i alla fall är överens på den punkten. Givetvis respekterar även jag att andra gör en annan bedömning av det som presenterats. Och jag är inte sämre än att jag kan ändra uppfattning, om eller när fakta pekar åt ett annat håll. Skulle jag komma över fakta som visar på annat än det som hittills har dykt upp, så skulle jag inte heller tveka att posta den. Jag har ingen personlig agenda, utan önskar att sanningen skall presenteras - något jag också uttryckt redan när jag började skriva här - oavsett hur den ser ut.
Citera
2016-11-09, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Fast nu var ju inte dokumentet jag länkade till en dom, utan T.Ns egen stämningsansökan (undertecknad av honom själv). Så på vilket sätt ett avregistrerat organisationsnummer skulle kunnat hamna där via domstolens försorg, det kan jag faktiskt inte förstå.
Jag hinner egentligen inte svara nu men jag ger ett kort svar: Fråga honom!
Senast redigerad av Ackeson 2016-11-09 kl. 12:05.
Citera
2016-11-10, 10:36
Medlem
Vi kör väl ett par förvaltarberättelser till.
STN vacation AB: https://minfil.org/T0Uapab2b2/STN_Vacation_AB_F_rvaltarber_ttelse.pdf
Infoinvest i Nacka AB: https://minfil.org/UcUbp0bab9/Infoinvest_i_Nacka_AB_F_rvaltarber_ttelse.pdf

Jag rekommenderar speciellt förvaltarberättelsen i Infoinvest i Nacka AB. Där finns mycket matnyttigt gällande Thony Norellis sätt att bedriva affärer, liksom en brottsanmälan till Ekobrottsmyndigheten.
Citera
2016-11-10, 16:52
Medlem
Granitporten AB möblerar om i ledningen, i enlighet med vad som beslutades på den senaste årsstämman.
Magnus Käll, ekonomichef på Cochlear, lämnar styrelsen och ordförandeposten helt och ersätts av Jan-Erik Olssons frontfigur, Peter Wittsten.
Peter Hagerman lämnar VD-posten men stannar kvar i styrelsen.
Ny vd blir styrelseledamoten Ingvar Mireau.
Vad som dock förvånar mest är att den ändringsanmälan som skickats in till Bolagsverket inte betalats av Granitporten. Istället har avgiften, 700 kr, betalats av storägaren i Granitporten, Migliore holding AB.
Är det tomt i Granitportens kassa?
Här är ändringsanmälan: https://minfil.org/ieVcp7b8b6/161108_Granitporten_AB__ndringsanm_lan.pdf
Citera
2016-11-12, 16:23
Medlem
Granitportens ledande figur är omskriven: http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/skatteverket-kraver-85-000-kronor-av-vasterasare
Citera
2016-11-12, 17:08
Medlem
Är det möjligen så att verkligheten börjar att komma ifatt dessa företagare nu?

Det är ju allmänt känt att man genom kreativa bolagskonstruktioner och snabba byten av företag och/eller målvakter kan utnyttja den inbygga trögheten i såväl lagstiftning som de myndigheter som skall hålla efter lagarna, och på sätt undvika att göra rätt för sig. Men inte sällan slutar det med att de trots allt hinner ikapp. Och då kan det gå fort.

När man läser de olika dokumenten som finns publicerade, så är det uppenbart att ett och samma förhållande beskrivs av de iblandade på olika sätt, beroende på vad som gör minst skada i just det sammanhanget. Man undrar ju då, läser de olika konkursförvaltarna dokumenten från sina kollegor? I så fall, så tror jag att ännu mera verklighet kommer att hinna ifatt T.N och hans kompanjoner.
Citera
2016-11-12, 17:44
Medlem
[quote=cjh|59005004]Är det möjligen så att verkligheten börjar att komma ifatt dessa företagare nu?
Det är ju allmänt känt att man genom kreativa bolagskonstruktioner och snabba byten av företag och/eller målvakter kan utnyttja den inbygga trögheten i såväl lagstiftning som de myndigheter som skall hålla efter lagarna, och på sätt undvika att göra rätt för sig. Men inte sällan slutar det med att de trots allt hinner ikapp. Och då kan det gå fort.
När man läser de olika dokumenten som finns publicerade, så är det uppenbart att ett och samma förhållande beskrivs av de iblandade på olika sätt, beroende på vad som gör minst skada i just det sammanhanget. Man undrar ju då, läser de olika konkursförvaltarna dokumenten från sina kollegor? I så fall, så tror jag att ännu mera verklighet kommer att hinna ifatt T.N och hans kompanjoner./QUOTE]

Ja, man kan ju alltid hoppas Skatteverket fortsätter sin granskning med inkomståren 2015 och 2016.
Det behövs ingen högre ekonomutbildning för att konstatera att Norelli exempelvis använt företagskontona i Granitporten, Scandic Construction Group och Migliore Holding som vore de hans egna.
För att inte tala om när han och Johnny Widarsson stal 750 000 kronor från Forward förenade bygg för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in