2016-11-12, 19:53
Medlem
[quote=Luffa|59005369]
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Är det möjligen så att verkligheten börjar att komma ifatt dessa företagare nu?
Det är ju allmänt känt att man genom kreativa bolagskonstruktioner och snabba byten av företag och/eller målvakter kan utnyttja den inbygga trögheten i såväl lagstiftning som de myndigheter som skall hålla efter lagarna, och på sätt undvika att göra rätt för sig. Men inte sällan slutar det med att de trots allt hinner ikapp. Och då kan det gå fort.
När man läser de olika dokumenten som finns publicerade, så är det uppenbart att ett och samma förhållande beskrivs av de iblandade på olika sätt, beroende på vad som gör minst skada i just det sammanhanget. Man undrar ju då, läser de olika konkursförvaltarna dokumenten från sina kollegor? I så fall, så tror jag att ännu mera verklighet kommer att hinna ifatt T.N och hans kompanjoner./QUOTE]

Ja, man kan ju alltid hoppas Skatteverket fortsätter sin granskning med inkomståren 2015 och 2016.
Det behövs ingen högre ekonomutbildning för att konstatera att Norelli exempelvis använt företagskontona i Granitporten, Scandic Construction Group och Migliore Holding som vore de hans egna.
För att inte tala om när han och Johnny Widarsson stal 750 000 kronor från Forward förenade bygg för några år sedan.

Mjo det verkar som om det börjar dra ihop sig för Thony & C/o. Myndigheterna drar åt snaran mer och mer. Så Julen i det Norelliska huset kan bli knaper. Man kanske skulle ta och skänka honom ett halvt so arsel till julbordet (för dem som har lite svårt med småländska så betyder ett halvt So arsel, en gris skinka.)

Det roliga går mot sitt slut för Thony & C/o de får sikta på att bli daglönare ett tag, i alla fall tills skulderna är betalade. Eller driftiga som de är så kanske de kan startar en crowdfunding till förmån för föredetta företags skojare, det finns nog alltid någon de kan blås... få hjälp av på det sättet också.
Citera
2016-11-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wau

Mjo det verkar som om det börjar dra ihop sig för Thony & C/o. Myndigheterna drar åt snaran mer och mer. Så Julen i det Norelliska huset kan bli knaper. Man kanske skulle ta och skänka honom ett halvt so arsel till julbordet (för dem som har lite svårt med småländska så betyder ett halvt So arsel, en gris skinka.)

Det roliga går mot sitt slut för Thony & C/o de får sikta på att bli daglönare ett tag, i alla fall tills skulderna är betalade. Eller driftiga som de är så kanske de kan startar en crowdfunding till förmån för föredetta företags skojare, det finns nog alltid någon de kan blås... få hjälp av på det sättet också.

Hade fram popcorn igen och nu mörknar det onekligen för stackars Thony Norelli.

Daglönare är nog svårt för den skottskadade försäkringsbedragaren med det CV som han har...
Citera
2016-11-14, 14:13
Medlem
Alkolås till datorer finns inte, men för en smart innovatör som Thony kan det nog bli en stor
försäljningssucce att slå mynt av. Angående rävjakt så dog räven av hundbett och inte av utmattning.
Citera
2016-11-18, 21:50
Medlem
Dennos avatar
Ok detta är helt sjukt. Men granitportens nuvarande VD I-M besökte mig och min kollega idag.

Vi har haft samarbete med honom i andra affärer tidigare. Nu över ett år sedan. Nu berättade han om hur han lyckats blivit invald som styrelseledarmot och sedan gått och blivit VD för ett börsnoterat bolag, Granitporten AB.

Han berättade om deras upplägg hur dom enligt honom gör prospekt dom syr ihop för att sedan sälja vidare när allt är klart med papper mot kommunerna och byggfirmor tar över.
Han visade en film om hur det fungerar. Fanns på granitporten på tuben. Mina vibbar var direkt att detta är ett pyramidspel eller liknande. Han ville köpa tjänster av oss. Mot förskottsbetalning när alla stora projekt går i hamn.

Tog mig 5 sekunder efter han åkt att hitta denna tråden. Vet inte om han är naiv eller bara bländad av skurkarna. För han måste väl inse att han är målvakt på något sätt.

Nåja, jag har svårt att se att ett samarbete skulle leda någonstans efter detta. Handlade om att exportera byggmaterial till polen för att slippa momser osv.

Och om någon av granitportens folk läser här, skärp er för fan.
Citera
2016-11-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Handlade om att exportera byggmaterial till polen för att slippa momser osv.

Intressant. Mycket intressant! Kan Du utveckla detta lite mera?
Citera
2016-11-18, 23:05
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Intressant. Mycket intressant! Kan Du utveckla detta lite mera?

Faktum är att jag slutade lyssna när han spelade upp filmen om hur dom jobbade.

Men enligt vad som kom fram och det jag hörde var det polska stora företag som stod bakom. Och då kunde man på något sätt komma undan moms genom att exportera produkten till polen som sedan ändå skulle monteras i Sverige. Som sagt, lyssnade bara med ett öra för det var mycket snack. Hur han blivit invald i styrelsen först och nu alltså var VDför ett börsnoterat företag, granitporten.

Hur mycket som är sant återstår att se. Men tydligen skulle allt börja byggas och presenteras i mars-april nästa år.
Kanske är det så, kanske inte. När man läser detta så gissar man väl på inte snarare. Synd för I-M är en väldigt trevlig människa. Hade önskat att det såg annorlunda ut än det verkar nu. Känns som han blivit lurad in i detta utan att förstå vad som faktiskt händer.även om man kan tycka att en enkel googling borde ge svaret.
Citera
2016-11-19, 09:22
Medlem
OK, nu kanske det börjar klarna en aning.
Om jag förstått det rätt så förklarade Ingvar Mireau att byggmaterialet som används i Sverige kan säljas momsfritt genom att detta först köps in av Granitporten och sedan - på papperet - säljs till ett polskt företag.
Norelli & co har en polsk kontakt som heter Sev Zakrzewski: https://www.facebook.com/sev.zakrzewski?fref=ts
Dessutom har Jan-Erik Olsson, åtminstone tidigare, haft ett polskt företag som hette något i stil med "Industri-partner" eller liknande.
Nyligen klev också en bygghandlare i Skåne, Ole Friis Jensen, in i styrelsen för Svenska hyresbostäder Folkjhemmet AB. Till vardags driver han Jensens byggland AB i Löberöd, ett företag som ingår i Bolist: https://bolist.se/butiker/jensensbyggland/
Citera
2016-11-19, 11:11
Medlem
Momsskoj genom export där produkterna stannar här eller återexporteras
är ingen ny uppfinning - en av våra mest kända o större urhandlare åkte
nyligen dit på detta - rätt gammalt men som överklagats så långt det gått
genom åren. I detta fall var exporten till icke-euland.

MEN POLEN ÄR EU-LAND o då funkar momsen inte lika som icke-euland.

O bygger man inte bostäder utan kommersiella lokaler är momsen avlyftbar.

Denne VD i Granitporten - vad har han sysslat med tidigare?

OM Du Denno har ytterligare kontakt kan du ju fråga om Thonys uppgift
i bolaget och om f d advokaten är kvar o vad hans uppgift är.

Vad är det för människor som investerar o blir aktieägare i Granitporten
o närstående företag?
Citera
2016-11-21, 13:46
Medlem
...och nu har Granitportens hemsida slocknat: http://granitporten.com
Slutet är nära.
Citera
2016-11-21, 14:38
Medlem
Men dom har ju precis fixat årsredovisningen - då borde dom
kunna köra på ett år till
Citera
2016-11-21, 15:22
Medlem
Nu är Granitportens "starke man", Thony Norelli kallad till ny edgång i Scandic Construction Group AB i Stockholms tingsrätt. Närmare bestämt den 30 november kl. 09.30. Alltså samma dag som han ska vara ute ur den bostad han sedan 2013 ockuperat hos sin svärfar.
I och med att han inte lyckades skrapa ihop de erforderliga 6,75 miljonerna till den 15 november återstår nu bara att städa ut och flytta därifrån.
Citera
2016-11-21, 15:47
Bannlyst
Jag fick ett PM där jag delade mejladress med en person. Nu har jag fått mejl från den personen:

Luffa säger att personen i tråden utreds för brott. Jag har försökt få ut de dokumenten som Luffa känner till men fått avslag. Nu har jag fått annat intressant material mejlat till mig istället:

----------------------------------
Försvårande av skattekontroll
EB-BM2015-17873-N7
Anmälare: Håkan Slagbrand
Förundersökningen läggs ner

Grovt boföringsbrott
EB-BM2015-17874-N9

Grovt bokföringsbrott
EB-BM2015-565-MX

Grovt bokföringsbrott
EB-BM2015-566-MY

Grovt bokföringsbrott
EB-BM2015-567-MZ

Försvårande av skattekontroll
EB-BM2015-568-MO

Ekobrott
B-2543-15
(Förordnande av offentlig försvarare)

Finns det några fler anmälningar?
Senast redigerad av Ackeson 2016-11-21 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in