2016-11-07, 11:51
Medlem
Fint skrivet
Citat:
Ursprungligen postat av Ambivalens_
Utöver det hade man en tveksam italiensk kärna med Montolivo, Abate, Cerci mfl som ryktades ha gått bakom ryggen på både Seedorf och Mihajlovic. Fy fan för den truppsammansättningen, Galliani!

Om Seedorf har jag hört, och lite även om Inzaghi, men Mihajlovic?
Inte ens Romagnoli stöttade Mihajlovic lika mycket som Montolivo när Miha låg som mest illa ute och efter att han sparkats. Det var Mihajlovic som gav Montolivo den ankarroll som han suktat efter i flera år.

Det var spelare som Bacca som inte gjorde nåt hemligt av att han inte gillade Miha och spelare som Boateng och Balotelli som bl.a vägrade att värma upp när de inte längre kände sig som en del av laget.
Citera
2016-11-07, 11:55
Medlem
JayGatsbys avatar
Riktiga kvalitéinlägg igår!
Landslagsuppehåll nu: med Liechtenstein-Italien på lördag 20:45.

Alla stjärnor bör väl få vila således.
Citera
2016-11-07, 17:19
Medlem
snillet_1s avatar
Det känns som att nedflyttningslagen redan är satta. Palermo och Crotone garanterat, Pescara har ett för svagt spelarmaterial men jag tycker att man verkar ha en bra coach i Oddo. De har gjort en del fina insatser. Jag ser inget lag ovanför strecket som är sämre. Lång jävla säsong för dessa lag...
Citera
2016-11-07, 17:29
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Många glömmer ju att Juventus i regel alltid varit en "ligaklubb" i första hand. Med endast 2 st CL/EC-titlar står man sig slätt mot motsvarande större traditionsrika klubbar i Europa och inte minst Milan. Som utomstående så har jag även alltid haft känslan att hela klubben enbart varit gjord för ligaspel. Man har aldrig spelat, värvat eller överlag uppfört sig som stor elefant som ska erövra världen utanför Italiens gränser. Utanför Italien är det Milan som ses som den stora klubben trots att verkligheten internt är en annan och har varit så länge.

Antal Champions League-finaler sedan 1996:

Juventus 5
Real Madrid 5
Bayern Munchen 5
Barcelona 4
Man United 4
Milan 3

Bara elefantklubbar, som synes. Visst, Juve har förlorat fyra av dessa samtidigt som Real och Barca har vunnit samtliga sina (!). Men man kan ändå omöjligt vara en liten spelare på den europeiska scenen om man figurerar på en sådan lista.

Dessutom är Juventus den enda klubb som vunnit samtliga officiella klubblagsturneringar i Europa:

Champions League
Europa League
Cup Winners Cup
Intertoto Cup
UEFA Super Cup

... och VM för klubblag.
Senast redigerad av BonhommeDeNeige 2016-11-07 kl. 17:31.
Citera
2016-11-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Fint skrivet

Inte ens Romagnoli stöttade Mihajlovic lika mycket som Montolivo när Miha låg som mest illa ute och efter att han sparkats. Det var Mihajlovic som gav Montolivo den ankarroll som han suktat efter i flera år.

Det var spelare som Bacca som inte gjorde nåt hemligt av att han inte gillade Miha och spelare som Boateng och Balotelli som bl.a vägrade att värma upp när de inte längre kände sig som en del av laget.

Med tanke på att alla de du nämner har en mörkare hy så fick det och mig att tänka på en rätt gammal artikel jag läste där Henry anklagade Mihajlovic för rasistiska tillmälen under en match mellan Lazio och Arsenal; fast när jag söker på det så var det tydligen Vieira som anklagade.
https://www.theguardian.com/football/2000/oct/19/newsstory.sport3

Kanske är långsökt men det kanske har slunkit ut ett par mindre väl valda ord nån gång under säsongen.
Citera
2016-11-07, 18:49
Medlem
Även jag håller med om att Ambivalens_ inlägg var riktigt bra, och håller dessutom med om i princip allt angående innehållet. Även andra inlägg var starka. Kul att läsa och ta del av.

Gli Azzurri:

http://vivoazzurro.it/wp-content/uploads/2016/11/c-2-contenutogenerico-2534860-dettaglio-upiimagenewstop.jpg

Portieri: Buffon (Juventus), Perin (Genoa), Donnarumma (Milan)

Difensori: Astori (Fiorentina), Bonucci (Juventus), Rugani (Juventus), Zappacosta (Torino), Romagnoli (Milan), De Sciglio (Milan), Darmian (Manchester United), Antonelli (Milan)

Centrocampisti: De Rossi (Roma), Marchisio (Juventus), Verratti (Psg), Parolo (Lazio), Politano (Sassuolo), Bonaventura (Milan), Bernardeschi (Fiorentina), Candreva (Inter), Cataldi (Lazio)

Attaccanti: Eder (Inter), Sansone (Villarreal), Lapadula (Milan), Immobile (Lazio), Belotti (Torino), Insigne (Napoli), Pavoletti (Genoa), Zaza (West Ham)

Ett antal skadade spelare, inte minst på flera Juventus och Milan-spelare. Trots det har Milan flest spelare med i truppen, men att Juventus nog har flest i startelvan utan att dominera?

PROBABILE FORMAZIONE ITALIA (3-5-2): Buffon; Astori, Bonucci, Romagnoli; Candreva, Marchisio, De Rossi, Verratti, Darmian; Immobile, Belotti.

http://www.superscommesse.it/notizie/convocati_italia__la_formazione_della_nazionale_az zurra-1543.html

Annars har det varit mycket snack om att Ventura kanske vill satsa på 4-2-4 i framtiden.

Di Biagios lag mot England och Danmark.

Azzurrini:

Portieri: Alessio Cragno (Benevento), Pierluigi Gollini (Aston Villa), Alex Meret (Spal)

Difensori: Antonio Barreca (Torino), Davide Biraschi (Genoa), Mattia Caldara (Atalanta), Andrea Conti (Atalanta), Alex Ferrari (Bologna), Adam Masina (Bologna), Michele Somma (Brescia), Davide Vitturini (Pescara)

Centrocampisti: Marco Benassi (Torino), Danilo Cataldi (Lazio), Roberto Gagliardini (Atalanta), Alberto Grassi (Atalanta), Luca Mazzitelli (Sassuolo), Lorenzo Pellegrini (Sassuolo)

Attaccanti: Alberto Cerri (Spal), Federico Di Francesco (Bologna), Luca Garritano (Cesena), Vittorio Parigini (Chievo Verona), Andrea Petagna (Atalanta), Federico Ricci (Sassuolo), Valerio Lorenzo Rosseti (Lugano)
Citera
2016-11-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det känns som att nedflyttningslagen redan är satta. Palermo och Crotone garanterat, Pescara har ett för svagt spelarmaterial men jag tycker att man verkar ha en bra coach i Oddo. De har gjort en del fina insatser. Jag ser inget lag ovanför strecket som är sämre. Lång jävla säsong för dessa lag...
Jag håller med om Oddo. Hans föräldrar kommer från Sicilien, hans farfar var tränare för Trapani, och hans pappa var tränare för Pescara där han fortfarande bor och Oddo är uppväxt. Så Oddo är en av dessa världsmästare som kan sin Calcio.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag njuter också av att Gattusos Pisa går hyfsat bra. Visserligen tyder det mesta på att de köps av araber, men dagens lag överpresterar. Och Gattuso briljerar. Hoppas att han kan fortsätta att utvecklas som tränare. Jag tror på honom och inbillar mig att han kan få en fin karriär som tränare.

Vill i sammanhanget också lyfta fram Oddo som varit riktig duktig i Pescara.

Av världsmästarna hade jag nog störst förhoppningar på Materazzi. Men han har fastnat i Indien sedan slutet av 2014. Chennaiyin en tamilsk klubb som ägs av en Bollywood-stjärna respektive en cricket-spelare och man är regerande indiska mästare.

Jag hoppas att han kommer tillbaka till riktig fotboll, eftersom han har riktigt stor potential. Han kan sin Calcio.
Citera
2016-11-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige

Dessutom är Juventus den enda klubb som vunnit samtliga officiella klubblagsturneringar i Europa:

Champions League
Europa League
Cup Winners Cup
Intertoto Cup
UEFA Super Cup

... och VM för klubblag.

Jag håller såklart med i ditt resonemang.

Vill dessutom i sammanhanget lyfta fram den sköna gubbjäveln Trapattoni , som har ovanstående oövervinnerliga rekord med Juventus eftersom den fina Cupvinnarcupen inte längre finns kvar. Det är han såklart ensam om...
Citera
2016-11-07, 23:14
Medlem
Ca en timme kvar av dagen, så låt oss minnas och njuta av att det är Gigi Rivas födelsedag. 72 år:

1min 06 sek:
https://www.youtube.com/watch?v=5ll63Q6Owg8

Hälsning från Buffon 45 sek:
https://www.youtube.com/watch?v=N-GbQ72KSGQ

“Sardinia had made me a man. It was my land. In those days, they called us shepherds and bandits around Italy. I was 23 and the great Juve wanted to cover me in money.

"I wanted the Scudetto for my land. We did it, the bandits and shepherds.”

The title came three years later, with Riva the top scoring striker in Serie A.

http://talksport.com/football/retro-footballer-how-gigi-rivas-goals-cagliari-helped-him-earn-his-driving-licence

Poängen är att han kom från oerhört fattiga omständigheter där hans mamma dog då han var 12 år och hans pappa då han var 17 år. Och han var tvungen att börja arbeta riktigt tidigt. Skickades till sardinien...

Han var fattig och eländig men duktig på att spela fotboll, och Sardinien var fattigt och eländigt. De växte upp tillsammans. Han blev en symbol för ön. Han blev en stjärna och ön blev attraktiv. Juventus erbjöd oändliga summor plus nio spelare men det hade ingen betydelse. Gigi Riva hade växt samman med den vackra ön.

Grattis Gigi Riva... En av de få som alltid visat stor moral och etik, samtidigt som de briljerat med Calcio.
Senast redigerad av Brille68 2016-11-07 kl. 23:20.
Citera
2016-11-08, 02:39
Medlem
Rupert.Pupkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambivalens_
Jag fick lust att skriva av mig lite om Milan, kanske för att ta vara på känslan av optimism som sakta smygit sig fram. Nästan 10 år sen jag kände den känslan (1 scudetto till trots), så värt att njuta lite. Ursäkta långt inlägg men så här ser jag på Milan 2007-2016.

Det sägs att när Milan vann CL 2007 så sa Maldini till Galliani att han tyckte att ett par lag redan gått om Milan och att man inte riktigt gjorde sig förtjänta av segern. Galliani svarade med att behålla så gott som hela kärnan av truppen, inkl Ancelotti, och krydda med en lovande Pato (och en 30-årig, lite mindre lovande, Emerson) till nästa säsong. Pato leverade iofs direkt i sin debut mot Napoli 2008 och han gjorde sen 8 ytterligare mål den våren. Han visade snabbt att han kunde avsluta på alla möjliga vis, men framför allt charmades jag av hans eleganta, lätt nonchalanta, löpsteg - han var så snabb men ändå såg det ut som om han joggade eller svävade fram. Svårt som naiv Milansupporter att se nyktert på tillvaron då när man stundtals fick njuta av Patos briljans. Startelvor som denna kunde beskådas:
Cafu - Nesta - Kaladaze - Maldini
Gattuso - Pirlo - Seedorf
Kaka
Inzaghi - Pato
Ronaldo mfl på bänken.

Resultatet 2007-2008. Det blev en 5e-plats i Serie A och uttåg direkt i åttondelen i CL. Milan med tre CL-finaler inom senaste fem säsongerna stod nu utanför turneringen. Med en av de namnstarkaste trupperna i klubbens moderna historia. Var det nu dags för den revolution man antog att Maldini menade behövdes? Nja.

En avdankad superstjärna försvann (Ronaldo) och en annan köptes in (Ronaldinho, med Zambrotta med på samma flyg från Katalonien) och man skeppade iväg lite dyra misslyckade investeringar (Gila och Oliveira). Två lågbudget-aktiga inköpstrender som många associerar med Milan numera kan härledas till 2008-2009.
1) Man lånade in nåt populärt namn på nedgång (Shevchenko från Chelsea).
2) Man värvade från Preziosis Genoa (Boriello).

Ungdomsakademien lyste med sin frånvaro och startelvan var typ samma som sist fast 1 år äldre. Just det, Nesta var borta större delen av säsongen pga skada och Favalli ryckte in. Resultatet blev en tredjeplats och hur det gick i UEFA-cupen var det väl få som brydde sig om. Ja ja, det blev CL igen och ny tränare i Leonardo bäddade väl för en välbehövlig omstart 2009-2010? Näe. Leonardo var ju ändå en flirt med det gamla Milan och behöll en väldigt åldrad Milantrupp om än med viss brasiliansk framtoning (T. Silva klev in i rampljuset). I övrigt: Man lånar in åldrande brasilianaren Mancini från Inter och lite senare Beckham från Los Angeles. Huntelaar värvas in efter en medioker säsong i Real Madrid. Abate köps in billigt från Torino. Och så värvas Di Gennaro Från Genoa. Resultatet: Uttåg mot United i åttondelen med 4-0 bland annat. 3a i Serie A.

Så kom 2010-2011 och äntligen en chans för nystart! Eller? Allegri, en av Serie As mest lovande tränare, prisad som årets tränare i Cagliari, värvas in. Superbt tillfälle att börja om. Men på spelarfronten var det mesta sig likt. Unga lovande spelare som Aubameyang och egna produkten Darmian skeppas iväg innan de hinner få chansen. Några gamla namn försvinner utan avkastning (Favalli och Kaladze), men nästan alla övriga namn från Ancelotti-eran stannar kvar. Istället för en revolution kryddar man med ett köplån av Ibra som nyss bråkat med Pep. Robinho köps in från City. Boateng och Amelia lånas in från Genoa. Jag kan dock förstå ledningens tänk här. Det fanns få utmanare till scudetton det året. Juventus hade inte riktigt kommit igång med sitt nya projekt än (slutade 7a året innan). Inter hade nyss haft sin framgångsperiod och var ämnade för en generationsväxling/baksmälla. Roma var Roma. Största hotet var Napoli som aldrig riktigt kändes som ett seriöst hot. Milan hade 1-2 scudetti inom räckhåll och var det nåt som var magert under Ancelottieran så var det ju seriesegrar. Och nyförvärven Ibra/Robinho/Boateng och Van Bommel var extremt tongivande för scudetton så hyfsad mercato var det ändå ur den synvinkeln. Bara det att Contes projekt kom igång snabbare än man hade tänkt och snodde den andra seriesegern.

Så var allt slut sommaren 2012. Milan hade sysslat med konstgjord andning sen 2007 och betalde nu priset. Pato kunde få oss att glömma bort bekymrena ibland och det gick allt som oftast att vila ögonen på den så elegante Nesta. Men fan vad kristallklart det plötsligt blev 2012. Inzaghi, MvB, Seedorf, Gattuso avslutade karriären samma dag. Ibra och Silva stack efter att Galliani hade gjort trettioelva uttalanden om att de skulle stanna. Inte mycket till ungdomsakademi att prata om, utan lån och Genoa-köp präglade varenda mercato sen dess. Men om sommaren 2012 präglades av hopplöshet så övergick den känslan i direkt avsmak och äckelkänsla med åren. Milan som var kända för trotjänande spelare med till synes hög moral och gentlemannastill tillika eleganter som Maldini, Costacurta, Baresi, osv associerades nu med följande problematiska karaktärer tillika legoknektar plockade ur realådorna mellan 10-15.

Ibrahimovic
Robinho
Boateng
Cassano
Muntari
Balotelli
Mexes
Menez
Taraabt
Constant.

Det där är fan en rimlig topp-10 lista över världens mest osympatiska fotbollsspelare (okej jag är svag för Mexes och Balotelli ändå!). Utöver det hade man en tveksam italiensk kärna med Montolivo, Abate, Cerci mfl som ryktades ha gått bakom ryggen på både Seedorf och Mihajlovic. Fy fan för den truppsammansättningen, Galliani!

Men med Mihajlovic 2015-2016 föddes en optimism. De flesta bad boys försvann och helt plötsligt lägger man dyra sommarpengar på en ung(!) italiensk(!) skötsam(!) mittback(!) i Romagnoli. Handplockad från Sampdoria enligt tränarens önskemål. Calabria, Donnarumma, Locatelli flyttas upp från ungdomsakademien. Vad hände där Galliani? Galliani som försökt sälja Niang till höger och vänster behåller nu densamme och värvar även in unga hyfsat lovande CMs i Bertolacci och Mauri (även om det gått sådär för dem). När det blåser som mest kring Sinisa under hösten petar han Lopez och helt plötsligt har Milan en centrallinje med Donnarumma, Romagnoli, och Niang - alla unga spelare med en framtid. Det som saknades var en centralmittfältare av samma dignitet. Laget slutar sjua och missar Europa men nu fanns det iaf en stomme att bygga vidare på. Med Montella så har Locatelli tagit stora kliv framåt, och med De Sciglio på bättringsvägen, Calabria i periferin, och nya spelare på gång från ungdomsakademien (Cutrone, anfallare, med i truppen senast) så är det fog för att andas optimism igen. En försäljning till ett konsotrium med bla två av världens rikaste företag och ny ledning på det - om det händer.

Optimismen kulminerade såklart när just Locatelli avgör mot Juventus och just Donnarumma gör en jätteräddning i matchens slutskede - 1-0 efter nio raka jävla förluster mot Bianconeri. Speciellt 1-0 förlusten ifjol minns jag, när Milan parkerade bussen första 70, Juve gör 1-0, och kontrollerar sen matchen utan att Milan skapar en enda målchans - som om vi var ett provinslag som gett upp långt innan slutsignalen gått. Otroligt förnedrande, mer så än en förlust med 3-4 mål där man iaf försökt reducera. Nu vann vi äntligen igen och Locatelli firar mål lika smittosamt som en Anders Svensson a la VM 2002.

Optimismen till trots så fattar jag såklart att Milan saknar både spets och bredd just nu. T.ex. Inter som har det tufft nu kan ändå byta in spelare som Jovetic, Eder, och Brozovic vid behov, medan Milan byter in Poli...och ja, en trött Honda? Men nu finns det iaf en plattform för ett Grande Milan igen, och nu blir jag inte längre rent förbannad när jag kollar upp startelvan inför match.

Mycket trevlig nattläsning ännu en sömnlös natt. Kul att se detta unga Milans framfart just nu medans Inter floppar trots ett mycket bra lag på pappret, ett Milano-lag behövs i toppen och utmana iaf så tack för den fina texten att grotta ner sig i!
Citera
2016-11-08, 02:58
Medlem
Ambivalens_s avatar
Tack boys! Det värmer.

Citat:
Ursprungligen postat av anonn

Jag tror nog du har rätt men att du syftar mer på den senare delen av Mihajlovics säsong, då Montolivo var given, medan jag hade tidiga hösten i åtanke. Montolivo var ju petad i början. Förvisso kom han ifrån en långtidsskada, men han var med under försäsongen och Mihajlovic gav ju honom och många andra spelare en hel del syrliga kommentarer via media. Sinisa lyfte dessutom fram De Jong både på planen och på diverse presskonferenser i början, så pass att "Fiorentina i januari-rykten" satte igång angående Montolivo. På frågan om Montolivos uteblivna speltid svarade Sinisa kort att De Jong är bättre just nu.

Ryktena jag minns kom igång omkring omgång 5-8 efter ett par förluster. Det sades att den gruppen italienare jag nämnde hade gått till Galliani och sagt att Mihajlovics var för hård mot dem. Till saken hör ju att missnöjet mot Seedorf var dylikt, dvs att han körde hårt mot dem på träningar och via media. Montolivo mfl klagade på harmonin medan De Jong, Kaka mfl backade upp Seedorf. Inzaghi uppfattar jag som en kontrast som var mer "kompis" med spelarna, vilket kunde märkas på sättet han pratade om dem och firade med dem. Men han fick ändå flera emot sig antagligen pga uteblivna resultat och prestationer (och kanske kompetens/erfarenhet). Kanske främst De Jong som ska ha konfronterat honom på spelarbuss inför laget.

Mihajlovic var ju på så sätt en tillbakagång till Seedorfs auktoritet och jag finner det därför intressant att han satsade på De Jong till en början och verkade få Montolivo, Abate, etc emot sig eftersom de ska ha gått till Galliani (till en början). Samtidigt började Berlusconi pressa Galliani från andra hållet med ett par uttalande om fotbollen som Mihajlovic spelade. Eftersom spelartruppen verkade ha fått Seedorf på fall och klart och tydligt uttryckte missnöje mot sparkade Inzaghi, följde såklart rykten om att man försökte sänka Mihajlovic med.

Min känsla är dock att Mihajlovic övervann de flesta fram mot vintern med undantag för ett par sedvanliga bråkstakar och den råpetade Lopez. Det var ju hjärtligt när Sinisa hälsade på dem efter senaste matchen mot Torino. En bild säger mer än 1000 ord. https://pbs.twimg.com/media/CqZu2TpXgAAWq5Q.jpg

Detta är ju såklart bara vilda spekulationer, men det är ju en del av nöjet att följa fotboll!

Edit: Bacca förresten, har ju varit konstant missnöjd i Milan, känns det som. Vägrade hälsa på Brocchi efter en match, om jag minns rätt? Och mot Pescara gjorde han något liknande mot Montella. https://vine.co/v/5pXgzhm2AUm
Senast redigerad av Ambivalens_ 2016-11-08 kl. 03:06.
Citera
2016-11-08, 03:07
Medlem
Knarkpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Antal Champions League-finaler sedan 1996:

Juventus 5
Real Madrid 5
Bayern Munchen 5
Barcelona 4
Man United 4
Milan 3

Bara elefantklubbar, som synes. Visst, Juve har förlorat fyra av dessa samtidigt som Real och Barca har vunnit samtliga sina (!). Men man kan ändå omöjligt vara en liten spelare på den europeiska scenen om man figurerar på en sådan lista.

Champions League
Europa League
Cup Winners Cup
Intertoto Cup
UEFA Super Cup

... och VM för klubblag.

Var det inte det laget som var med i en härva där dem åkte ner till Serie B för fusk under dessa tider? Verkar ju tyvärr som att det var det, så det går inte att ta erat "Juventus" på allvar helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in