2017-06-19, 20:08
Medlem
läramighackas avatar
Fassone har svarat på Raiolas uttalande igår. Översatt till engelska:
Citat:
Donnarumma received death threats and is worried about his security. Did you do enough for Donnarumma's security?

I am very sorry that he received threats, but as a club there's not a lot that we can do about that sadly. We always told him that we hoped/wanted that he stayed at milan. If he should rethink his decision, we would welcome him with open arms and I think the fans would too.

What about the threat to send him to the stands for a season?

There was no such threat. I have no problem if he plays the whole season. It's up to Montella to decide, week after week, who plays in that position. We can't risk anything, we have to look for other keepers. We can't have a player with an expiring contract, that might think about Real Madrid, especially in such a delicate position. I have to be sure to have a good and fit goalkeeper.

But the choice was legit?

Nobody ever doubted the legitimacy of the choice. But one thing is the legitimacy and an other thing is the ethic point of view. The bitterness comes from the way this was handled. It was also able to do this without damaging AC Milan, but the way it happened AC Milan was damaged by 100 million. If Donnarumma is worth this much at 18 years he also owes it to the club, to investments that were made, to the courage of those that startet him in the squad and launched him. It would've been enough if he said that he didn't want to stay. We would've renewed and put a reasonable release clause in the contract. And if the biggest/best club came to get him, that club would've had to pay this clause to Milan. Now the money that Real Madrid doesn't pay to Milan goes to the agent. I would've reinvested that money in italian football.

Did Donnarumma never say that he wanted to leave? Raiola said he changed his mind 15 days ago.

Never. Everytime that we have talked to him, face to face or on the phone, he always repeated that he wanted to stay. Until two days before his last meeting with Raiola. Raiola always told us that he wasn't able/available to deal with us. Two opposite stories.

Is it true that you couldn't wait any longer?

Yes. Donnarumma has an expiring contract and I have to be able to intervene with enough time in the market. The gathering is on July 3rd, two weeks are the minimum. If he'd have told me mid August that he didn't want to renew, what would I have done? It's a cautiosness that is common practice of a good DS. And they had two months to think about it.

Raiola blames Mirabelli in the end.

There is no "Mirabelli and Fassone", there's only AC Milan. Every move, every phone call was coordinated. Nobody should try to put a tension between us.
Fetmarkerade frågorna han svarade på.

http://www.corriere.it/sport/17_giugno_19/milan-fassone-se-donnarumma-ci-ripensa-riabbracciamo-4373e8f2-5467-11e7-b88a-9127ea412c57.shtml?cmpi d=tbd_a9ff1b11mt

Hela intervjun med Fassone, 12 minuter:
https://www.youtube.com/watch?v=1XF4rZgsMxE
Senast redigerad av läramighacka 2017-06-19 kl. 20:14.
Citera
2017-06-19, 22:14
Medlem
Håller på att flytta.

Finner pärlor bland mitt förflutna. Hittade en gammal CD av Charlie Starkweather från 1997:
https://rateyourmusic.com/release/album/charlie_starkweather/where_im_calling_from/

På den tiden skickade jag dollar i brev hem till artister och så sände de en cd hem till mig. Men här fick jag ett två sidor handskrivet och personligt brev plus autugraf på skivan.

Lite kul tyckte jag nu när jag valde några få skivor att bevara bland mina hundratals skivor. Googlade för att se vad som hänt med honom, och finner endast information om en massmördare. Dock inte musikern, utan en tidigare Charlie Starkweather i Nebraska.

Som den gode Bruce Springsteen baserade Nebraska på:
https://www.youtube.com/watch?v=sTUtyzD9-ow

Samma jävla layout på skivan! Jag hade båda såklart, men aldrig uppmärksammat likheten och att Nebraska var baserad på Charlie Starkweather.

Och jag kan inte finna någon information om musikern Charlie Starkweather. Hjälp mig gärna…

Oavsett så är det läge att hylla Springsteen, som ju var uppvuxen i New Jersey och hade en mamma med ursprung från Neapel. Och det var såklart Frank Sinatra man lyssnade på då han växte upp. Sinatra är också från New Jersey.

Och the Jersey Sound (tänk Frankie Valli, Bruce Springsteen, Little Steven, Southside Johnny, Jou D’Urso, Bon Jovi osv) är jävligt influerad av italienare.

Och det är på samma vis inte bara i USA utan även i sydamerika. Framförallt i Argentina och Uruguay.

Du hör att Messi och Maradona kommer från Italien.

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17523129_1327004184045294_7493325126971343500_n.jp g?oh=6cc7a353be5312e01ca5baec19a2c0da&oe=59D91939

Det handlar om biologi och kultur. I Syamerika var det mycket fotboll, medan det var artister i nordamerika. Musik och skådespelare.

Och om man tar steget tilbaka till Italien så är det väldigt mycket kultur och Calcio. Tyvärr införde man Calcio Moderno genomgått samma tragiska fördumning som övriga västvärlden.

Och den under efterkrigets hastiga ekonomiska tillväxten har inte bara avtagit utan helt avstannat. Och med den även nativiteten.

Så Italien har inte bara blivit fördummat, utan även blivigt fattigare. Och i det klimatet trivs ”Furbo”. Inom Calcio är det ofta att felaktigt vinna fördelar. Och numera alltmer även inom det normla livet i Italien. Om du är så dum att du kan bli lurad så förtjänar du att bli lurad. Italienarna brukar alltid hamna högst när man mäter IQ i Europa, men tyvärr använder de sin intelligens inte alltid på mest produktiva vis.

Jag försöker att med en bred pensel måla en bakgrund. även om jag mest dillar medan jag packar och dricker vin.
Senast redigerad av Brille68 2017-06-19 kl. 22:40.
Citera
2017-06-20, 06:41
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och det är på samma vis inte bara i USA utan även i sydamerika. Framförallt i Argentina och Uruguay.

Det gäller bara att man inte hamnar i brännbollsträsket som Joe Dimaggio. Han räknas väl bland USAs mest legendariska idrottsmän, men det är en sport vi inte begriper oss på i Europa.

Joe Dimaggio
http://yanksgoyard.com/files/2014/11/JoeD.jpg

Vilken kultur man har beror mycket på var man bor. Jag samlade på hockeybilder på Dino Ciccarelli. Han är kanadensare. Var en offensiv teknisk liten spelare men som var av det tuffaste slaget & ständigt muckade fight. Han backade aldrig ur. Det där med "furbo" kan ju dock spåra ur ibland. Här är han mot en annan italienare från Kanada, Enrico Ciccone. Lite väl smutsigt av Dino att knocka Ciccone på det sättet.

(38 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=K5dUpKW_4tc

Här är samma sekvens av kanadensisk boxning (1.50 min)
https://www.youtube.com/watch?v=F2k6LMugIAE

Annars satt jag & studerade Jorge Sampaoli, numera förbundskapten för Argentina. Han slog igenom som tränare i ett lag i Peru med det kanske coolaste klubbnamnet någonsin. Coronel Bolognesi. Överste Bolognesi. Laget är döpt efter en krigshjälte med italienska rötter, Francisco Bolognesi. Där var en del italienare i Peru också.

Francisco Bolognesi
https://en.wikipedia.org/wiki/Francisco_Bolognesi#/media/File:1880bolognesi.jpg

Angående den där musikern Charlie Starkweather så är väl det troliga att det är ett artistnamn han tagit just för att ge ut den där skivan. Just för att omslaget har samma stuk som Springsteens "Nebraska" från 1982 & han heter som den där mördaren. Han heter säkert inte så & är antagligen inte så känd ifall du fått tag på skivan på annat sätt än köpt den i butik.
Citera
2017-06-20, 18:13
Medlem
Jag dillade mest i fyllan, men samtidigt var den underliggande tanken att italienare i den nya moderna världen främst är kända som artister, dvs sångare, skådespelare och inte minst idrottsmän. Samt såklart Maffian (som kanske till viss del kan passa in under furbo…?)

Det var inte så det startade i den nya världen. Amerika upptäcktes av Cristoforo Colombo, döptes efter Amerigo Vespucci och engelsmännen leddes dit av Giovanni Caboto. Och den största äventyraren och hjälten under 1800-talet var Giuseppe Garibaldi, även om hans största insatser var hemma i Italien, (begravd på Sardinien).

Väljer såklart att inte dilla om Marco Polo, Renässansen, Katolska kyrkan eller Romarriket eftersom jag här inriktat mig på Amerika. Och vädigt mycket av media och kultur i Sverige baseras på USA. Och när det gäller fotboll så baseras allt på engelsk media eftersom väldigt få journalister längre behärskar tyska, franska eller italienska.

Italien har näst störst tillverkningsindustri i Europa efter Tyskland.

Man har haft många tunga år ekonomiskt och drabbas nu av enorma mängder afrikaner. Förhoppningsvis låter man dem söka sig vidare mot norra Europa som så aktivt behöver dem för att trygga sina pensioner. Det märkliga är att Italien har en minskande befolkning men behöver trots det inte afrikanernas ekonomiska hjälp på samma vis som svenskarna.

Det som är talande är att det är Italiens finansiella centrum som lidit mest då vi ser på Calcio. Berlusconis mediainvest och Morattis olja. Medan Agnellis långsiktiga ägande med bas i tillverkningsindustri fortsätter att skörda framgångar.

Och på samma vis är italienarna obelånade som privatpersoner. Medan du i Sverige måste låna för väldigt många årslöner för att kunna köpa ett hus i närheten av en storstad så betalar man normalt av huslånet på 15 – 20 år i Italien. Sedan äger du ditt hus. Finns inte många unga människor i Sverige i närheten av en storstad som kan någonsin äga sitt hus.

Och det är i denna situation som Donnarumma inte vill ta kaptensbindeln plus 25 miljoner euro netto över tre år lus bonus.

Jag dillar fan återigen i fyllan. Det är sommarlov…
Citera
2017-06-20, 18:29
Medlem
Från slutet november 2016:
Citat:

Hamsik steg fram och räddade en poäng. Han har varit kapten sedan 2014, men spelat i Napoli sedan 2007. Tydligen 327 matcher enligt wiki...

Oavsett är han en Bandiera och fin kapten. När nu den största italienska kaptenen genom tiderna är på väg att sluta, så är det fint att det finns andra som kan hålla fanan högt, eftersom även Buffon och Pellessier är på de allra sista åren av sina karriärer.
...
Och han ska hyllas av många anledningar. Inte minst för att han sparkade Raiola som sin agent eftersom han valde att stanna kvar i Napoli.

Napoli har därmed Hamsik som kapten och Insigne som en fantastisk efterträdare. De står väl rustade moraliskt.
Citera
2017-06-20, 18:46
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Jag dillade mest i fyllan, men samtidigt var den underliggande tanken att italienare i den nya moderna världen främst är kända som artister, dvs sångare, skådespelare och inte minst idrottsmän. Samt såklart Maffian (som kanske till viss del kan passa in under furbo…?)

Det var inte så det startade i den nya världen. Amerika upptäcktes av Cristoforo Colombo, döptes efter Amerigo Vespucci och engelsmännen leddes dit av Giovanni Caboto. Och den största äventyraren och hjälten under 1800-talet var Giuseppe Garibaldi, även om hans största insatser var hemma i Italien, (begravd på Sardinien).

Väljer såklart att inte dilla om Marco Polo, Renässansen, Katolska kyrkan eller Romarriket eftersom jag här inriktat mig på Amerika. Och vädigt mycket av media och kultur i Sverige baseras på USA. Och när det gäller fotboll så baseras allt på engelsk media eftersom väldigt få journalister längre behärskar tyska, franska eller italienska.

Italien har näst störst tillverkningsindustri i Europa efter Tyskland.

Man har haft många tunga år ekonomiskt och drabbas nu av enorma mängder afrikaner. Förhoppningsvis låter man dem söka sig vidare mot norra Europa som så aktivt behöver dem för att trygga sina pensioner. Det märkliga är att Italien har en minskande befolkning men behöver trots det inte afrikanernas ekonomiska hjälp på samma vis som svenskarna.

Det som är talande är att det är Italiens finansiella centrum som lidit mest då vi ser på Calcio. Berlusconis mediainvest och Morattis olja. Medan Agnellis långsiktiga ägande med bas i tillverkningsindustri fortsätter att skörda framgångar.

Och på samma vis är italienarna obelånade som privatpersoner. Medan du i Sverige måste låna för väldigt många årslöner för att kunna köpa ett hus i närheten av en storstad så betalar man normalt av huslånet på 15 – 20 år i Italien. Sedan äger du ditt hus. Finns inte många unga människor i Sverige i närheten av en storstad som kan någonsin äga sitt hus.

Och det är i denna situation som Donnarumma inte vill ta kaptensbindeln plus 25 miljoner euro netto över tre år lus bonus.

Jag dillar fan återigen i fyllan. Det är sommarlov…

Välskrivet! Jag är ingen fan av Padanienidéen, men skulle Italien slippa det fattiga syd så skulle landet vara ett av Europas rikaste länder.

Intressant att man är Europas närsta största tillverkningsindustri, det var nytt.
Citera
2017-06-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vem vet, det vore kanske rentav "bra" för ligan med en riktigt jävla kontroversiell övergång som kickstartar säsongen & får temperaturen att koka över. Italien har inte haft så många såna klubbyten som orsakar ramaskri. Inte på senare år i alla fall. I England är ofta intresset vid kokpunkten redan vid säsongsstart delvis pga sådana kontroversiella grejer.

För mig är det bättre för ligan.
I samma mening måste jag tillägga att jag inte förstår grabben.
Men,som jag skriver så är han en grabb.

En grabb får och kommer nästan alltid att göra misstag.
Behöver bara att gå till mig själv.
Finnes såklart grader i helvetet.

Ens omgivning i ung ålder är väldigt viktigt.
Jag är ett bevis på det.
Senast redigerad av svartellervitt 2017-06-21 kl. 17:44.
Citera
2017-06-21, 20:06
Medlem
Varmt som fan i Italien:
https://pbs.twimg.com/media/DCxRFGOWAAAOKgr.jpg

Och gli Azzurrini ställer upp med ett hett lag, inte minst offensivt:
https://pbs.twimg.com/media/DC2lpPHXkAEo6Pb.jpg:large

Men trenden från första matchen fortsätter. Italien skapar många chanser men "stjärnorna" gör inte mål på dem. Samtidigt darrar Donnarumma, tre skott på mål och tre insläppta mål.

Tjeckien vann med 3-1.
Citera
2017-06-21, 20:26
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Jag har sagt det innan och jag säger det igen, denna generation av italienska spelare är otroligt överskattad, möjligtvis att Donnarumma kan bli något.
Citera
2017-06-21, 20:31
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Varmt som fan i Italien:
https://pbs.twimg.com/media/DCxRFGOWAAAOKgr.jpg

Och gli Azzurrini ställer upp med ett hett lag, inte minst offensivt:
https://pbs.twimg.com/media/DC2lpPHXkAEo6Pb.jpg:large

Men trenden från första matchen fortsätter. Italien skapar många chanser men "stjärnorna" gör inte mål på dem. Samtidigt darrar Donnarumma, tre skott på mål och tre insläppta mål.

Tjeckien vann med 3-1.
Det glädjer mig. Överskattad målvakt på låga skott
Citera
2017-06-21, 22:29
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Jag har sagt det innan och jag säger det igen, denna generation av italienska spelare är otroligt överskattad, möjligtvis att Donnarumma kan bli något.

Det är möjligt. Torsken idag speglar väl inte riktigt matchen dock.

I UEFA gäller ju dock inbördes möten vilket gör att en vinst mot Tyskland för Italien förbi germanerna om Tjeckien inte vinner mot Danmark.
Citera
2017-06-22, 00:59
Medlem
snillet_1s avatar
Juventus verkar släppa sina två bästa ytterbackar en sommar då man nyss vunnit ligan och varit i CL-final.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in