2016-11-06, 17:42
Medlem
Reguluss avatar
Fortsatt republikansk kontroll av senaten?

Framgångarna för Trump de senaste veckorna har gjort att det inte längre är säkert att demokraterna tar kontroll över senaten. Just nu är det tvärtom dött lopp, och t.o.m. ett litet övertag för republikanerna i 538:s senaste polls-only forecast, där republikanerna leder, om än knappt, i Nevada, Missouri, Indiana och New Hampshire - val som demokraterna hoppades vinna:

http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/senate/?ex_cid=2016-forecast

Det här betyder att även om Clinton vinner så kommer hon att få svårt att driva igenom den inrikespolitik hon vill ha och tillsätta ministrar och domare efter eget tycke, vilka alla måste godkännas av senaten. Att starta nya krig i Mellanöstern och på andra håll kommer hon däremot knappast att få några problem med.

De demokrater som röstar på Clinton för hennes - om än blygsamma - förslag till reformer kommer därför att bli besvikna. Inga reformer och inga moderata domare, men däremot fler kostsamma krig.

Om Trump blir president kommer han å andra sidan att få lättare att driva en del av sina förslag om han får draghjälp av en kongress där republikanerna kontrollerar båda husen.

Man bör dock begrunda att de flesta av kongressledamöterna - oavsett partifärg - får stora bidrag från storföretagen och bankerna. Några reformer som drabbar bankerna och miljardärerna kommer det knappast att bli även om Trump talat om det.
Citera
2016-11-06, 17:42
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det förklarar ev varför det bara finns två partier på nationell nivå.

Men håller du inte med om att det är konstigt att det är samma två partier i typ varenda delstatsparlament!? Inget bondeparti i Iowa, inget pensionärsparti i Florida, inget Mormonparti i Utah...
Säg till om du känner till något undantag.

Jag menar att frånvaron av t ex lokala partier i delstatsparlamenten visar på att demokratin är dysfunktionell. De två partierna är institutionella.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:State_lower_houses_in_the_United_States

Jag känner också lukten av polarisering och krig. Plus många andra sociala faktorer som ligger och puttrar, BLM, södern, automatisering, Kinas gränser, Ryssland går in i Baltikum, Ryssland och Turkiet ryker ihop, Indien och Pakistan, Europas (Sveriges ) multikulturella inbördeskrig, Ryssland i Ukraina, Venezuelas kommande Inbördeskrig ala Syrien etc etc.

Blir spännande vad som än händer, jag tror HRC vinner genom röstfusk, speciellt datorröster borde vara ett så enkelt byte med tanke på allt om NSA's hacking som blivit känt. Hon har så många starka partners så hon kan få valet stulet till sig.

Men Trump kanske vinner, jag hoppas verkligen det. Han verkar intelligent, om än lite lättretad.
Tänka sig nöjet om han börjar med att pricka IS med 500 Tomahawks.
Citera
2016-11-06, 17:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Valen på lokal nivå går ju till på precis samma sätt, alltså enmansvalkretsar.
Men det finns ju inget som hindrar att det skulle vara två andra partier som dominerar en delstat.
Citera
2016-11-06, 17:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vad FiveThirtyEight artikelns statistik indikerar (som Nate Silver tydligen verkar vara för korkad för att förstå), är att Trumpväljare inte är lika ärliga i demokratiska stater som i republikanska stater. Trump underpresterade ju i pollarna jämfört med primaries, i just demokratiska stater. Att Nate Silver antingen är för korkad eller för oärlig att dra den slutsatsen baserat på att Trump överpresterade i republikanska stater, säger väl en del om hans metodologi och att man bör ta hela FiveThirtyEight med en nypa salt. Men så är det med pollsters hur som helst, och man bör ignorera vad de säger och enbart lyssna på vad akademiska forecasters som Helmut Norpoth, Allan Lichtman med flera säger; dessa grabbar vet vad de snackar om, till skillnad från pollsters.

Det är möjligt, men det som spelar någon roll i slutändan är hur många shy Trump voters det finns i swingstaterna, inte i de säkra republikanska eller demokratiska staterna. Sedan tror jag som jag skrev ovan att skillnaderna mellan primärvalen och det riktiga valet är så stora att det är svårt att tillämpa studier från primärvalen på det riktiga valet.

Vad gäller 538 så är det med dem som med FBI: republikanerna skällde på dem tidigare, men just nu är de demokraternas hatobjekt nummer ett på grund av deras jämförelsevis höga siffror för Trump:

The "How many states do you think 538 will get wrong?" poll

http://www.democraticunderground.com/12512592499

Det här tycker jag är ett bra betyg, både för FBI och 538.
Citera
2016-11-06, 18:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men det finns ju inget som hindrar att det skulle vara två andra partier som dominerar en delstat.

Visst, och det finns exempel på det. I Minnesota finns t.ex. Democratic–Farmer–Labor Party, ett fristående parti som dock samarbetar med demokraterna på nationell nivå.
Citera
2016-11-06, 18:11
Medlem
Citat:
Det är möjligt, men det som spelar någon roll i slutändan är hur många shy Trump voters det finns i swingstaterna, inte i de säkra republikanska eller demokratiska staterna. Sedan tror jag som jag skrev ovan att skillnaderna mellan primärvalen och det riktiga valet är så stora att det är svårt att tillämpa studier från primärvalen på det riktiga valet.

Vad gäller 538 så är det med dem som med FBI: republikanerna skällde på dem tidigare, men just nu är de demokraternas hatobjekt nummer ett på grund av deras jämförelsevis höga siffror för Trump:

The "How many states do you think 538 will get wrong?" poll

http://www.democraticunderground.com/12512592499

Det här tycker jag är ett bra betyg, både för FBI och 538.

Grundaren Nate silver fick försvara sig för sitt liv igår.

Nate Silver ‏@NateSilver538 18 timför 18 timmar sedan
When you go low, I go high 80% of the time, and knee you in the balls the other 20% of the
time.

Demokraterna vill alltså att han ska ljuga och på så sett förstöra sin egen inkomst.
Citera
2016-11-06, 18:15
Medlem
Man ska också tänka på att Clinton var kraftigt överskattad i primärvalen i många stater. Det finns en etablissemangsbias i opinionsmätningarna.
Citera
2016-11-06, 18:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
538 verkar ha ganska dålig numerisk precision i sina MC-simuleringar, eventuellt en prestanda trade-off för att de vill kunna uppdatera ofta. Inte ovanligt man ser nya pollar som uppenbart innebär en förbättring för Trump, men som ändå lyckas resultera i en minskning av hans chanser i uppdateringarna.

Det är möjligt att vi ser en del brus från simuleringarna. Men det tycks också som att kortsiktiga variationer slätas ut i efterhand. Jag tror att de plottar ett medelvärde av alla körningar under dygnet för tidigare dygn.

Vad gäller nya pollar så tycks det finnas en betydande eftersläpning hos 538, särskilt om de kommer vid "fel" tid på dygnet.
Citera
2016-11-06, 18:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Grundaren Nate silver fick försvara sig för sitt liv igår.

Nate Silver ‏@NateSilver538 18 timför 18 timmar sedan
When you go low, I go high 80% of the time, and knee you in the balls the other 20% of the
time.

Demokraterna vill alltså att han ska ljuga och på så sett förstöra sin egen inkomst.

När det gäller Nate Silver skall man komma ihåg att han underskattade Trumps vinstchanser i primärvalen och vill inte göra om samma misstag nu om han skall behålla trovärdighet, men man skall också komma ihåg att hans modell bygger på opinionsundersökningar.

Den största osäkerhetsfaktorn i dessa torde vara hur man avgör "likley voters"; är dessa allt för snålt tilltagna jämfört med verkligheten vinner Hillary, stämmer denna med verkligheten kommer det bli mycket jämnt med liten fördel för Trump.

Just nu tippar jag på runt 4-5% övervikt till Hillary i antalet röster i slutändan, baserat på polls och Early Voting, men jag skulle inte bli chockad om jag har fel och Trump tar det hela.
Citera
2016-11-06, 18:24
Medlem
Citat:

Vad gäller nya pollar så tycks det finnas en betydande eftersläpning hos 538, särskilt om de kommer vid "fel" tid på dygnet.

Apropå detta, vilken sida är bäst för att hitta snabb info om nya pollar? Tycker t ex RCP är rätt sega oftast. Vill så klart se både nationellt och för staterna individuellt.
Citera
2016-11-06, 18:30
Medlem
svt optimistiska när det gäller clintons chanser: http://www.svt.se/nyheter/usa-valet/clinton-leder-over-trump-i-ny-valundersokning
Citera
2016-11-06, 18:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewYorkCity
Apropå detta, vilken sida är bäst för att hitta snabb info om nya pollar? Tycker t ex RCP är rätt sega oftast. Vill så klart se både nationellt och för staterna individuellt.

Det finns en användare vid namn uawchild som snabbt brukar posta länkar till alla nya pollar på democraticunderground.com:

http://www.democraticunderground.com/?com=forum&id=1014

Ofta får han eller hon skäll för det eftersom folk bara vill se Clintonvänliga pollar (DU är ett Clintonvänligt forum).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in