Citat:
Ursprungligen postat av
Detevigaaviga
Tack för dina inlägg! :-)
Jag är också införstådd med kristendomen eller religion så att säga och typ, och skeenden från 1800-talet och framåt som spelat stor roll. Däremot är jag inget litteraturvetare har läst ganska få skönlitterära böcker. Nutida böcker är också ofta för tråkiga för mig.
Såg förut att du nämnde att man borde vara lite beläst om det Nietzscheanska inför Tschandala. Det är precis sånt där jag letar efter. Hatar att läsa deckare typ, så alla dina tips framförallt sådan som har lite referenspunkter i människans arv och tidlösa. Ska låna Strindberg nu på bibblan!

Jag blev uppriktigt glad över att mitt lilla bidrag kunde sporra dig att börja med Strindberg. Jag är själv inte speciellt beläst men jag har för avsikt att bli. Tyvärr själv aldrig läst litteraturvetenskap och jag tror inte det är nödvändigt med tanke på det postmodernistiska eran som vi inom universitetsvärlden befinner oss i.
Ett tips är
"En dåres försvarstal" men den uppfattas ofta som misygon men med tanke på att det skrevs efter skilsmässan från Siri von Essen så kanske det inte är så konstigt att kvinnor blir sågade vid fotknölarna.
Jag personligen har inte läst mycket av Nietzsche utöver
"Fallet Wagner". Nietzsche totalsågar Wagner som en innehålls lös estradör. Denna bok ska läsas och kopplas ihop ed Charles Baudelaire
Tannhäuser i paris.
Nietzsche kan bitvis vara elitistisk och de tankegångarna framträder i Tschandala. Ontologin dvs läran om människans inre väsen beskrivs fel Strindberg i Tschandala. Männsikan är skapad som Guds avbild och således är människans inre väsen gott men handlingarna kan vara onda.
(Jag tror inte Tschandala går att låna på bibliotek då den inte delar samma värdegrund som rådande prdning.)