Citat:
Ursprungligen postat av
Magmunnen
Arrest och prygel, det är alltså inte samtida. Tror vi ska ut på kontinenten, Frankrike kanske. Ja, det osar fransos lång väg. Det är en man, definitivt en man. Känns på lukten också. Jag gissar på Stendahl och Om kärleken. Känns dock lite för kliché för honom. Men jag kör på det. Är det fel, vilket jag är ganska så rejält säker på, så hoppas jag på nytt citat, eller möjligen lite ledtrådar.
Manlig författare och inte samtida, så långt stämmer det.
En bit till, kommer direkt efter föregående. Har utelämnat namnen på de som talar för att det inte ska bli för enkelt!
Citat:
Har ni nånsin botat någon på det sättet?
Ja en, och det gick så till. Han skulle inbilla sig, att jag var föremålet för hans kärlek, hans älskarinna, och varje dag skulle han uppvakta mig. Jag, som nu är ett flarn för alla vindar, jag visade mig orolig, kvinnlig, kinkig, trånande, högmodig, fantastisk, ombytlig, full med apekonster; än grät jag, än skrattade jag; något av varje passion, men inget i det hela, såsom barn och kvinnor vanligen är till kulören: än tyckte jag om honom, än avskydde jag honom; än var jag förekommande, än avvisande; än grät jag efter honom, än rynkade jag på näsan åt honom, så att jag drev min trogne kavaljer ifrån ett anfall av kärleksraseri till ett anfall av verkligt raseri, och det bestod i att han avsvor sig världens buller för att leva sitt liv i en avkrok som munk. På det sättet kurerade jag honom, och så vill jag också åta mig att tvätta ert hjärta så rent som ett friskt fårhjärta, så att där inte skall synas en fläck av kärlek mera.