2016-11-05, 21:38
Medlem
Drygt att vänta, bra att en "expert" fixar't.
Citera
2016-11-05, 21:41
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Bultarna sitter ibland åt för hårt för att man ska kunna lossa dom själv.
En gång fick jag punka och tvungen att byta till reservdäck med det inbyggda fälgkorset.
Några av bultarna satt åt så infernaliskt hårt att trots att jag till slut stod på fälgkorset med hela min tyngd, och ändå lyckades jag knappt få loss dom.
Fullt förståeligt att vissa inte klarar av det.

Sålänge muttrarna inte blivit åtdragna med hjälp utav en maskin så bör man få av däcken med hjälp utav en hjulmutterdragare (ju längre skaft destu med kraft). Inte fan använder man fälgkors i första hand
Citera
2016-11-06, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du går igenom tråden skall du snabbt finna allehanda orsaker till varför man inte byter hjul själv. Att däremot hamna i en kö som tar tre timmar, det beror mest på dålig framförhållning, samtidigt visste troligen få i nämnda kö hur lång tid det skulle ta att vänta.

Exakt !
Citera
2016-11-06, 05:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är utan kvitto, såklart.
Därför vill jag inte skriva ut firman här offentligt, men den ligger i precis i utkanten av rosengård, riktning mot centrum.

Skrämmande egentligen, hela Malmö verkar vara en uppfuckad svart ekonomi?

Dem stora frågan är varför myndigheterna inte gör något åt saken - vågar de inte av rädsla för repressalier tro?
Citera
2016-11-06, 05:29
Medlem
toby79s avatar
Citat:
En gång fick jag punka och tvungen att byta till reservdäck med det inbyggda fälgkorset.
Några av bultarna satt åt så infernaliskt hårt att trots att jag till slut stod på fälgkorset med hela min tyngd, och ändå lyckades jag knappt få loss dom.
Det sker enbart när en amatör dragit åt bultar eller muttrar.
Folk verkar tro att det är nån jävla 5 kilometers hängbro de skruvar fast. Men grejen är att bultar och muttrar bara ska dras åt "rätt hårt för en medelstark person". Det behövs alltså inte mer kraft än det som behövs för att säkerställa så bulten eller muttern inte ska börja rotera.

Krävs det mer än en lätt knyck med fälgnyckeln för att lossa så har montören gjort fel.
Citera
2016-11-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Originaldomkraft ska inte användas för annat än nödreparation. Punkt.

Det är även svar på din fråga, dels har jag inte haft nån originaldomkraft i mina 3 senaste bilar, i de jag haft det har jag aldrig använt den eftersom jag inte behövt byta nåt däck vid vägkanten, skulle för den delen inte låsa hjulen med den heller eftersom där är det extra viktigt att hjulen kan rulla när man hissar eftersom domkraften inte gör det. Det är mer än en som har fått domkraften att välta eftersom hjulen varit blockerade.

Dumt att du utalar dig om sådana här ganska allvarliga och potentiellt farliga saker när du som du själv skriver inte har några större erfarenheter.

Om du tex hissar upp en tung volvo eller mercedes som har en viss typ av domkraft kommer bilen näst intill garanterat dundra i backen om du inte lagt i handbroms/växel/p-läge.

Sen går det naturligtvis hur bra som helst att använda vissa originaldomkrafter till annat än nödreparationer så det är ingen jävla punkt där. Långt ifrån alla domkrafter är så underdimensionerade även om det så klart ofta är bättre och smidigare med en garagedomkraft.
Citera
2016-11-06, 10:01
Medlem
Citat:
Jo, det finns väl en risk för det är klart. Hursomhelst så föredrar jag att aldrig använda den. Har ju förstås testat dem av ren nyfikenhet, och hjälpt andra att byta hjul, men det är länge sedan nu.

Men skriv då inte att man ska göra tvärtom, när man lägger sig i sådana här diskussioner måste man veta vad man pratar om, folk kan ju läsa dina inlägg och få bilen över sig pga dom tror det du säger stämmer.

Det finns olika typer av original domkrafter men i dom flesta fall ska man hålla till på plan mark och ha låsta hjul för att inte riskera att bilen rullar iväg och åker i backen.

Är man osäker läser man i instruktionsboken hur man ska göra med just den specifika egna bilen.
Citera
2016-11-06, 10:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dumt att du utalar dig om sådana här ganska allvarliga och potentiellt farliga saker när du som du själv skriver inte har några större erfarenheter.

Om du tex hissar upp en tung volvo eller mercedes som har en viss typ av domkraft kommer bilen näst intill garanterat dundra i backen om du inte lagt i handbroms/växel/p-läge.

Sen går det naturligtvis hur bra som helst att använda vissa originaldomkrafter till annat än nödreparationer så det är ingen jävla punkt där. Långt ifrån alla domkrafter är så underdimensionerade även om det så klart ofta är bättre och smidigare med en garagedomkraft.
Nej, står bilen plant gör den inte det. Men för all del, jag har ju redan i ett tidigare inlägg konstaterat att det är ok.

Jag skrev väl inte direkt att jag inte har erfarenheter? Jag har tillräckligt med erfarenhet av olika originaldomkrafter för att veta att en investering på ett par hundralappar för en garagedomkraft helt klart är värd varenda krona. Både säkerhetsmässigt och bekvämlighetsmässigt.
Citera
2016-11-06, 10:05
Medlem
Citat:

Jo visst är det så, men det är ju egentligen ett argument för att göra jobbet själv efter att man en första gång fått hjälp att lossa bultarna.
Citera
2016-11-06, 10:08
Moderator
Citat:
Men skriv då inte att man ska göra tvärtom, när man lägger sig i sådana här diskussioner måste man veta vad man pratar om, folk kan ju läsa dina inlägg och få bilen över sig pga dom tror det du säger stämmer.

Det finns olika typer av original domkrafter men i dom flesta fall ska man hålla till på plan mark och ha låsta hjul för att inte riskera att bilen rullar iväg och åker i backen.

Är man osäker läser man i instruktionsboken hur man ska göra med just den specifika egna bilen.
Nej, gör de som jag säger så använder de inte originaldomkraften överhuvudtaget. Att lägga sig under en bil som är upplyft med medföljande domkraft är förenat med livsfara oavsett om hjulen är låsta eller ej. Det är något man aldrig någonsin ska göra.
Citera
2016-11-06, 10:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo visst är det så, men det är ju egentligen ett argument för att göra jobbet själv efter att man en första gång fått hjälp att lossa bultarna.

Och är man ändå så lat att man lämnar in så bör man ändå ha spärrskaft och krafthylsa i bilen och kontrollera verkstans jobb - lossa bultarna och dra åt, man märker direkt om de dragit för hårt med maskinen och då *vet* man att man får loss hjulet senare om behov skulle uppstå.

Och har de dragit för hårt så meddelar man givetvis verkstaden, innan man byter ut klåparna och tydligt talar om varför!
Citera
2016-11-06, 10:11
Medlem
Citat:
Nej, står bilen plant gör den inte det. Men för all del, jag har ju redan i ett tidigare inlägg konstaterat att det är ok.

Jag skrev väl inte direkt att jag inte har erfarenheter? Jag har tillräckligt med erfarenhet av olika originaldomkrafter för att veta att en investering på ett par hundralappar för en garagedomkraft helt klart är värd varenda krona. Både säkerhetsmässigt och bekvämlighetsmässigt.

Risken är överhängande att bilen rullar framåt eller bakåt även på plan mark i takt med att den hissas upp.

Och varför chansa när det i dom flesta fall inte finns någon anledning.

Att bilen ska kunna röra sig när du använder en garagedomkraft beror på att den domkraften är av en helt annan konstruktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in