2016-11-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sony-vx1000
Hur finner jag Pias (Evas syster) Facebook ? Vad heter hon i efternamn?

https://www.facebook.com/anneli.soderstrom.1?fref=ts
Citera
2016-11-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Skulle det visa sig att fallet som Åström o co granskar inte är enkelt, ingen solklar misstänkt finns kunde de skippa att sända det avsnittet, helt enkelt stryka det fallet....eller bara avsluta programmet med att "för att det ska lösas måste alla som vet något ta kontakt med polisen, för Evas anhörigas skull". Knappast vill väl Åström o co peka ut någon för detta om det bara är vaga misstankar, de är ju inga onda varelser utan vill visa att med rätt kompetens kan hemska fall lösas trots att det gått många år.

Om paj är oskyldig borde han för längesedan kastat sig ut i media, visat upp sig och likt en Therese Johaug gråta ut hur fruktansvärt han blivit behandlad av TV4 och alla på flashback.....då hade jag kunnat börjat tvivla på att han var skyldig.....det hade jag gjort om min partner/vän hade blivit mördad och jag satt som misstänkt först efter nästan 30 år......

Det framgår ju tydligt att de väljer enkla fall och gör en hel del research, det blir intressant när de tar sig an svåra fall som Catrine da Costa. Men som jag förstått det kommer vissa program att bara vara ytliga undersökningar, där Mark enbart gör någon analys, kanske en gärningsmannaprofil. Förhoppningsvis blir det en riktig genomgång av da Costa-fallet, där har ju Bo dessutom sedan tidigare en del kunskaper.

Paj borde givetvis stämma produktionsbolaget om han är oskyldig, vem skulle inte göra det om man blir utpekad som mordisk galning i riks-TV?? Inget bolag skulle ha råd att vilt peka ut vem som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair

Det finns ju i dag bra mycket mer avancerade analysprogram än tidigare. Mer avancerade än att skriva upp tider på en tavla. Det finns ju uppenbarligen ett antal utpekade, t ex.

Programledarna/TV4har ju ett helt researchteam bakom sig, de sitter nog inte med ett anteckningsblock i knät även om Bo verkar göra det, tavlan är ju bara en del av programmet.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-04 kl. 10:55.
Citera
2016-11-04, 14:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Bosse är vad jag förstår ännu anställd på Rikspolisstyrelsen och har möjligen de befogenheterna kvar. Jag vet inte. Det viktiga i sammanhanget är att man inte gjorde någon som helst egen inläsning.
Citat:
Jag är skeptisk till tv-programmet. Däremot vore det inte så dumt om cold case tog en genomgång av materialet.
Citat:
Jag tror inte att Bosse har rätt att se förundersökningen bara för att han är polis. I vilket fall som helst så fick han inte veta mer än vad Börje berättade. Bosse gjorde inte någon egen inläsning.
Om Bo Åström är anställd hos polisen, vore det då inte lämpligt att han bedrev sina utredningar inom ramen för sin arbetsgivares verksamhet? Det är väl just det vi i så fall redan avlönar honom för att göra?
Citera
2016-11-04, 15:17
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Det framgick i går i det andra programmet. Där hämtade de ut förundersökningen, det vill säga det som eftersom mordet en gång gått till åtal är offentligt för alla.
Fel. Det han hämtade ut var förundersökningsprotokollet som låg till grund för åtalet. Den innehåller endast det som åklagaren menar visar på den tilltalades skuld. Den totala förundersökningen är större.
Citera
2016-11-04, 15:24
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om Bo Åström är anställd hos polisen, vore det då inte lämpligt att han bedrev sina utredningar inom ramen för sin arbetsgivares verksamhet? Det är väl just det vi i så fall redan avlönar honom för att göra?
Alla poliser har inte rätt att ta del av förundersökningar som dom inte har att göra med i tjänsten. I rollen som TV-pajas har Bosse det då inte. Om han hade varit i tjänst hade det varit ytterst stötande om han suttit och brett ut sig i TV, sladdrat med amerikaner och gett sin egen personliga uppfattning om skuldfrågor och annat.
Citera
2016-11-04, 15:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Alla poliser har inte rätt att ta del av förundersökningar som dom inte har att göra med i tjänsten. I rollen som TV-pajas har Bosse det då inte. Om han hade varit i tjänst hade det varit ytterst stötande om han suttit och brett ut sig i TV, sladdrat med amerikaner och gett sin egen personliga uppfattning om skuldfrågor och annat.
Jag kanske var otydlig, men det jag menar är alltså att det kanske hade varit bättre om Bo Åströms chef hade kunnat skicka upp honom till Kramfors för att hjälpa till med fallet som polis, dvs. utan TV4. Då hade han ju dessutom kunnat ta del av förundersökningen. Om han nu redan är avlönad av polisen för att utföra polisarbete så förefaller ju det alternativet vara det mer naturliga. Har inte polisen några regler för bisysslor?
Senast redigerad av Draifos 2016-11-04 kl. 16:21.
Citera
2016-11-04, 17:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Nån som vet vad Evas föräldrahem har för adress idag? Finns huset kvar? Kan det vara Kapellvägen 5? Det har ju säkert förändrats mycket där runtikring? Undra när alla lägenhetshus däruppe på bruket byggdes? Korsningen Limstagatan - Herrgårdsvägen verkar inte finnas idag? Fanns inte Industrivägen då?
Har vi nån Kramforsbo här som kan berätta?

Eva's föräldrahem finns inte kvar idag, både huset och uthuset är rivet. På tomten där huset stod har man byggt ett mindre dagis. Hela området Bruket gjordes om någon gång på nittiotalet, det byggdes då ett flertal nya bostadslängor i gammal stil samtliga med faluröd träfasad och vita knutar, riktigt pittoreskt. Brukets Förskola som den heter och som nu står på Eva's föräldrars tomt uppfördes några år senare. Adresserna på Kapellvägen verkar ha ändrats, i dagsläget har Brukets Förskola adressen Kapellvägen 1 men jag har för mig att Eva's föräldrar hade ett högre nummer när dom bodde på denna plats.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-11-04 kl. 18:24.
Citera
2016-11-04, 18:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nån som vet vad Evas föräldrahem har för adress idag? Finns huset kvar? Kan det vara Kapellvägen 5? Det har ju säkert förändrats mycket där runtikring? Undra när alla lägenhetshus däruppe på bruket byggdes? Korsningen Limstagatan - Herrgårdsvägen verkar inte finnas idag? Fanns inte Industrivägen då?
Har vi nån Kramforsbo här som kan berätta?

Jodå Herrgårdsvägen finns kvar idag, det är den som övergår i Långbacken precis vid mordplatsen. Däremot finns inte korsningen Limstagatan/Herrgårdsvägen kvar men vad det gäller just mordplatsen så tycker jag att det i stort sett ser likadant ut där idag som det gjorde vid tiden för mordet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-11-04 kl. 18:06.
Citera
2016-11-04, 18:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vem är pojkarnas mor?

http://www.allehanda.se/angermanland/kramfors/susanne-fick-roster-fran-hela-sverige
Citera
2016-11-04, 18:12
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Lite oklart om han arbetar för polisen längre. I programmet presenteras han med "nu gör han internationell karriär som expert" - vad det nu kan betyda?
Citera
2016-11-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Lite oklart om han arbetar för polisen längre. I programmet presenteras han med "nu gör han internationell karriär som expert" - vad det nu kan betyda?

Han är konsult..
Citera
2016-11-04, 18:32
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Han är konsult..

Ok, tack. Det förklarar ju hur det uttrycktes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in