2016-11-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Inte offentligt då?

Jo det går att läsa om man har FB...men postar detta här då för dem som inte kan se..

"Programmet gjordes för de anhöriga och naturligtvis för att mördaren ska få sitt straff. Det är tråkigt att läsa om att en del tror att programmet bara görs för att få tittarsiffror. Tror inte ni anar hur mycket arbete de lagt ner, hur många de talat med i Kramfors och att alla pekar åt samma håll. Undersökningar av de som enbart arbetar med att göra tidsramar bl a. Tyvärr sprack alla alibin och dessvärre vågar den utpekade inte ställa upp i tv och försvara sig...ett väldigt enkelt sätt om man vill fria sig själv. Han hade den chansen med, men den chansen tog han inte...."
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-03 kl. 23:29.
Citera
2016-11-03, 23:33
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jo det går att läsa om man har FB...men postar detta här då ifall för dem som inte kan se..

"Programmet gjordes för de anhöriga och naturligtvis för att mördaren ska få sitt straff. Det är tråkigt att läsa om att en del tror att programmet bara görs för att få tittarsiffror. Tror inte ni anar hur mycket arbete de lagt ner, hur många de talat med i Kramfors och att alla pekar åt samma håll. Undersökningar av de som enbart arbetar med att göra tidsramar bl a. Tyvärr sprack alla alibin och dessvärre vågar den utpekade inte ställa upp i tv och försvara sig...ett väldigt enkelt sätt om man vill fria sig själv. Han hade den chansen med, men den chansen tog han inte...."

Allt det här förstod nog alla klyftiga i tråden. Utom Joe Blow förstås, men han var nog för upptagen för att tänka på grund av att han skrev en massa mejl till Börje Öhman.

Fast jag vill tacka mr Joe Bloe för hans senaste inlägg, där framkommer det nya uppgifter för mig: att Bosse, som anställd polis, hade tillgång till materialet i utredningen...

Detta ändrar min ståndpunkt lite grann - nu är jag än mer övertygad om att "Mr.P" är rätt spår!
Citera
2016-11-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Allt det här förstod nog alla klyftiga i tråden. Utom Joe Blow förstås, men han var nog för upptagen för att tänka på grund av att han skrev en massa mejl till Börje Öhman.

Fast jag vill tacka mr Joe Bloe för hans senaste inlägg, där framkommer det nya uppgifter för mig: att Bosse, som anställd polis, hade tillgång till materialet i utredningen...

Detta ändrar min ståndpunkt lite grann - nu är jag än mer övertygad om att "Mr.P" är rätt spår!

Jag tror Joe Blow menar att Mark och Bo skulle läsa de 100 förhören med Sture, en gissning är att Sture nekar i samtliga, och att det inte fanns något i dessa som hade kunnat leda till åtal...

Nej jag tror de flesta förstår nu efter dagens avsnitt att man väljer enkla fall, och gör en grundlig research. Eva fallet har nog en enkel lösning.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-03 kl. 23:40.
Citera
2016-11-03, 23:40
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Om ett par timmar är det en vecka sedan “Svenska fall för FBI” visades om mordet på Eva Söderström. I denna tråd har det sedan dess skrivits drygt 1200 inlägg. Förutom ett knappt tiotal inscannade tidningsartiklar är detta program det som totalt har dominerat uppfattningen om hur detta mord har gått till och inte minst vem som är den skyldige till dådet. Jag skriver medvetet vem som är den skyldige och inte vem som skulle kunna vara den skyldige då de mest aktiva och högljudda i tråden är så fullständigt övertygade att de inte ens lämnar minsta utrymme för tvivel i skuldfrågan. Man till och med tappar all sans och balans och letar fler mord som P kan var skyldig till. Hurra! Vi har fått en seriemördare på kroken och nu är det bara att veva hem storfångsten. Man är i sina funderingar och argument lika stolliga som Quick-gänget någonsin var. Det bästa är när man avfärdar kritik med att hävda att Mark och Bosse inte har någon anledning att ljuga. Det är som om man inte förstår att det är billigt TV-program man bevittnat. Ett program som på en knapp timme måste bli intressant för att nästa veckas annonsörer inte skall bli ledsna. Det är uteslutet att lämna kvar något frågetecken hos tittarna. Man måste tala om hur det gick till. Man måste servera en mördare precis som i deckarna.

Så vad ligger då bakom förra veckans innehåll av “Svenska fall för FBI”? Jag skrev till Börje Öhman och frågade. Mycket kort och vänligt svarade han att Mark och Bosse läste inte in sig ett endaste dugg på materialet. Ingenting. Möjligen av det enkla skälet att dom inte har rätt till det. Mark kan inte svenska så han hade gått bort ändå. Bosse är vad jag förstår ännu anställd på Rikspolisstyrelsen och har möjligen de befogenheterna kvar. Jag vet inte. Det viktiga i sammanhanget är att man inte gjorde någon som helst egen inläsning.

Den information man fick var från Börje i form av en introduktion, visande av valda delar av utredningen samt svar på frågor. Dom fick därigenom ta del av en mycket begränsad del av förundersökningen. Enligt Börje var det sådant som han bedömde som redan känt externt och som kunde generera tips. I mina öron låter det som om han helt enkelt inte fick delge de två utomstående någon information som äventyrade förundersökningssekretessen. Sittningen varade enligt uppgift i två timmar. Två timmar. Det var allt. Två timmar informationsinhämtning (plus intervjun med Pia) för att göra en timme TV. Jag är i alla fall inte imponerad av det förhållandet.

Jag vet hur Bosse och Marks hängivna fan club kommer att reagera. Man kommer att skriva att Börje är en jubelidiot för det har GW sagt. Man kommer att skriva att Börje inte ville visa något för att dölja hur man gjort bort sig. Man kommer att vända allt det jag skrivit ovan till att underbygga det man redan hävdar. Sådana är tidens mediakonsumenter. Ur ett minimum av ytterst tvivelaktig och vinklad information skapar man sig en uppfattning som man sedan försvarar med all sin energi. Att vara skeptisk och leta efter uppgifter på annat håll skulle bara förvirra. Man vill ha en bild och låtsas diskutera det med andra som tycker exakt samma. Det ger tydligen en mysig gemenskap.

För de som retat sig på mina inlägg under veckan har jag något glädjande att berätta. Jag skrev för ett par dagar sedan att polisens Cold Case grupp för en handfull år sedan med stor sannolikhet granskat mordet på Eva. Jag frågade Börje om det var så. Han svarade att det var inte något som han kände till. Där hade jag således ett hejdundrande fel.

Ikväll är det ett nytt program av den dynamiska duon. Nya svepande funderingar men samma eftertänksamma grimaser och poser. Med stor sannolikhet kommer förra veckans kittlande dramaturgi användas och ge samma enkelspåriga respons. Gapa och svälj.

Det är ungefär man kan tänka sig att programmet läggs upp. Vi behöver någon spännande rekonstruktion och använda vår drönarksmera...
Jag är skeptisk till tv-programmet. Däremot vore det inte så dumt om cold case tog en genomgång av materialet

Det finns ju i dag bra mycket mer avancerade analysprogram än tidigare. Mer avancerade än att skriva upp tider på en tavla. Det finns ju uppenbarligen ett antal utpekade, t ex.
Senast redigerad av Sinclair 2016-11-03 kl. 23:49.
Citera
2016-11-03, 23:43
Medlem
Finns det någon statistik som rör överfallsvåldtäkter, alltså geografiskt? Jag gissar att det är ett storstadsfenomen, och att det rör sig om återfallsförbrytare. Varför slog inte GM till igen? Var Eva så speciell för GM?
Citera
2016-11-03, 23:46
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Jag tror Joe Blow menar att Mark och Bo ska läsa de 100 förhören med Sture, en gissning är att Sture nekar i samtliga, och att det inte fanns något i dessa som hade kunnat leda till åtal...

Nej jag tror de flesta förstår nu efter dagens avsnitt att man väljer enkla fall, och gör en grundlig research. Eva fallet har nog en enkel lösning.

Kan det vara detta Börje Öhman (och Blow- Joe) menar (om nu det där svaret från herr Öhman nu ens existerar), med att Bo och Mark inte var "inläst"?

Skulle man kunna likna vid att tvingas titta på alla videos från Quicks vallningar på "mordplatser", om och om igen, tills man "insåg" att Quick var en seriemördare! En metod i Quickologi!
Senast redigerad av MyBladeIsSharp 2016-11-03 kl. 23:52.
Citera
2016-11-03, 23:47
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Jo det går att läsa om man har FB...men postar detta här då för dem som inte kan se..

Nu hittade jag det under kommentarerna. Få gilla fortfarande. Undrar vad hon menar med "Men, tids nog kommer straffet...tror inte att folk vet vad som kommer...men, det kommer..."

Sedan tror jag nog att det visst handlar om bra television och reklamintäkter. Sedan kan man balansera på förtalsstrecket. Observera att även sanna uppgifter kan vara förtal.
Senast redigerad av Sinclair 2016-11-03 kl. 23:52.
Citera
2016-11-03, 23:53
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Skulle det visa sig att fallet som Åström o co granskar inte är enkelt, ingen solklar misstänkt finns kunde de skippa att sända det avsnittet, helt enkelt stryka det fallet....eller bara avsluta programmet med att "för att det ska lösas måste alla som vet något ta kontakt med polisen, för Evas anhörigas skull". Knappast vill väl Åström o co peka ut någon för detta om det bara är vaga misstankar, de är ju inga onda varelser utan vill visa att med rätt kompetens kan hemska fall lösas trots att det gått många år.

Om paj är oskyldig borde han för längesedan kastat sig ut i media, visat upp sig och likt en Therese Johaug gråta ut hur fruktansvärt han blivit behandlad av TV4 och alla på flashback.....då hade jag kunnat börjat tvivla på att han var skyldig.....det hade jag gjort om min partner/vän hade blivit mördad och jag satt som misstänkt först efter nästan 30 år......
Citera
2016-11-04, 02:09
Medlem
Al-Saidas-Kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boanchga
Tänk om du bara visste Joe Blow...
Du säger det (f.ö. i ditt 5:e inlägg på 7 år). Går det att utveckla vad Joe Blow och via andra skulle kunna veta? Sitter du och ruvar på sanningen om mordet, boanchga?

Citat:
Pias facebook
Ok, tack

Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Om paj är oskyldig borde han för längesedan kastat sig ut i media, visat upp sig och likt en Therese Johaug gråta ut hur fruktansvärt han blivit behandlad av TV4 och alla på flashback.....då hade jag kunnat börjat tvivla på att han var skyldig.....det hade jag gjort om min partner/vän hade blivit mördad och jag satt som misstänkt först efter nästan 30 år......
Nja, vanskligt detta. Du är inne på det som även PG och AH är inne på i inläggsdiskussionen på PG:s (Pia G*****) facebook.
Alla människor är inte funtade så. PAJ kanske är av en annan sort, och inte alls har intresse eller behov av att rentvå sitt namn, uppvisa sig som oskyldig via offentligheten.
Citera
2016-11-04, 05:47
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp

Då uttryckte jag mig olyckligt. Jag tror inte att Bosse har rätt att se förundersökningen bara för att han är polis. I vilket fall som helst så fick han inte veta mer än vad Börje berättade. Bosse gjorde inte någon egen inläsning.
Citera
2016-11-04, 08:11
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Då uttryckte jag mig olyckligt. Jag tror inte att Bosse har rätt att se förundersökningen bara för att han är polis. I vilket fall som helst så fick han inte veta mer än vad Börje berättade. Bosse gjorde inte någon egen inläsning.

Det framgick i går i det andra programmet. Där hämtade de ut förundersökningen, det vill säga det som eftersom mordet en gång gått till åtal är offentligt för alla.
Citera
2016-11-04, 09:48
Medlem
Hur finner jag Pias (Evas syster) Facebook ? Vad heter hon i efternamn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in