2016-11-03, 13:08
Medlem
NirvanAs avatar
Man blir faktiskt svettig och smutsig om händerna av att byta däck, inte alltid man har elektronisk/maskin utrustning att lossa och dra åt däcken med heller så är faktiskt aningen ansträngande.

Det mest efterblivna är att vänta ända tills det blir dåligt väder. Ha koll på väderprognoserna och boka 7 dagar innan så får du tid direkt, alla vill ju byta dagen när det är väderkaos.

Jag byter dock alltid själv eftersom jag ser fysisk aktivitet som hälsosamt, men det är fortfarande skitigt, drygt och oerhört tråkigt att göra.
Citera
2016-11-03, 13:13
Medlem
*skratt* såg inslaget på nyheterna igår, som ex-08:a kände man ingen sig - så fort första snön (snöblandat regn) kommer och det ligger runt +/-1gr så blir det kaos i Sthlm...

Nej, jag skulle aldrig sitta i 2-3tim kö för att skifta från sommar till vinterhjul. Helt obegripligt.

Jag har full förståelse för folk som anammar däckhotell och dess tjänster. Absolut. Antingen för att man saknar utrymme, verktyg, "kompetens", företagsbil (någon annan betalar!), eller helt enkelt saknar intresse. Men då förutsätter man ju att man gör det med någon slags planering och framförhållning, för att just undvika detta kaos hos alla "däcknasare-hotell-entreprenörer"...

Själv är jag uppfostrad med att byta hjul - det gör man själv!

Har utrymmet, verktygen, "kompetensen" och erfarenheten. Tar varken mycket tid i anspråk eller tär på krafterna (rent fysiskt). Ser det knappast som något mandomsprov för den delen heller. Men så har jag ett visst mått av bil-intresse, vilket underlättar.

Tvättar även mina bilar själv, för hand, för att jag kan, och för att jag tycker det är "trevligt".

Är höginkomsttagare, har två bruksbilar i familjen, och en "entusiastbil". Är varken snål eller fattig. Råkar bara gilla att göra saker som jag kan göra själv - inom rimliga nivåer.

Sen uppskattar jag att hantera mina dyra AMG sommarfälgar själv, än låta någon "mindre-intresserad" däckskiftare som tar sig an bil nummer 200:a för dagen repa dem med sin mutter-picka...

men, whatever floats your boat antar jag...

mvh
Citera
2016-11-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
*skratt* såg inslaget på nyheterna igår, som ex-08:a kände man ingen sig - så fort första snön (snöblandat regn) kommer och det ligger runt +/-1gr så blir det kaos i Sthlm...

Nej, jag skulle aldrig sitta i 2-3tim kö för att skifta från sommar till vinterhjul. Helt obegripligt.

Jag har full förståelse för folk som anammar däckhotell och dess tjänster. Absolut. Antingen för att man saknar utrymme, verktyg, "kompetens", företagsbil (någon annan betalar!), eller helt enkelt saknar intresse. Men då förutsätter man ju att man gör det med någon slags planering och framförhållning, för att just undvika detta kaos hos alla "däcknasare-hotell-entreprenörer"...

Själv är jag uppfostrad med att byta hjul - det gör man själv!

Har utrymmet, verktygen, "kompetensen" och erfarenheten. Tar varken mycket tid i anspråk eller tär på krafterna (rent fysiskt). Ser det knappast som något mandomsprov för den delen heller. Men så har jag ett visst mått av bil-intresse, vilket underlättar.

Tvättar även mina bilar själv, för hand, för att jag kan, och för att jag tycker det är "trevligt".

Är höginkomsttagare, har två bruksbilar i familjen, och en "entusiastbil". Är varken snål eller fattig. Råkar bara gilla att göra saker som jag kan göra själv - inom rimliga nivåer.

Sen uppskattar jag att hantera mina dyra AMG sommarfälgar själv, än låta någon "mindre-intresserad" däckskiftare som tar sig an bil nummer 200:a för dagen repa dem med sin mutter-picka...

men, whatever floats your boat antar jag...

mvh

Dig skulle jag däremot gärna vilja käka kakor med. Väldigt harmoniskt, träffsäkert och mysigt formulerat. Kan bara instämma rakt av.
Citera
2016-11-03, 13:23
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlykuma
byter alltid däck själv, lever ganska nära en mack som gör det för 300 kronor, men gör det ändå själv. varför? dom på macken häver inte fett på gängorna, rengöer inte med stålborste, sen drar dom åt med bultdragare, vilket gör att däcken sitter svinhårt!! roligt att få punka och ska lossa en o-fettat, rostig, skitig och svinhårt dragen bult.

Precis, det blir fruktansvärt slarvigt utfört när de är stressade och måste hinna med så många bilar som möjligt på en dag. Gör man det själv kan man ta sig tid att bada hjulskruvarna/muttrarna i bensin så de blir kliniskt rena och sen dra åt dem med momentnyckel.

En av mina bilar har olika skruvar (konan skiljer) på sommar och vinterhjulen, det skulle vara intressant att ta den bilen till en sån där bytar-drive utan att säga något och se om de upptäcker det eller om de drar sönder fälghålen med 300Nm.

Sen är kaffet man gör hemma betydligt godare än automatkaffet.
Citera
2016-11-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Precis, det blir fruktansvärt slarvigt utfört när de är stressade och måste hinna med så många bilar som möjligt på en dag. Gör man det själv kan man ta sig tid att bada hjulskruvarna/muttrarna i bensin så de blir kliniskt rena och sen dra åt dem med momentnyckel.

En av mina bilar har olika skruvar (konan skiljer) på sommar och vinterhjulen, det skulle vara intressant att ta den bilen till en sån där bytar-drive utan att säga något och se om de upptäcker det eller om de drar sönder fälghålen med 300Nm.

Sen är kaffet man gör hemma betydligt godare än automatkaffet.
Det kan dock anses vara på bilägarens ansvar att tillhandahålla det som behövs för hjulbytet. Inte verktyg naturligtvis, men muttrar och ev centreringsringar.
Citera
2016-11-03, 16:24
Avslutad
Som sagt kan man väl inte lita på att firmorna drar muttrarna med rätt moment. Vad man hört tenderar de att dra åt alldeles för hårt.
Citera
2016-11-03, 16:30
Medlem
Zteffen81s avatar
Vart köar man 3 timmar för att skifta däck? Stockholm och Göteborg?

Sjävklart gör man det själv. Starta kompressorn och fram med mutterdragaren.
Citera
2016-11-03, 16:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag tog med mig min lilla grabb till däckgruppen i Täby idag och fick däcken bytta. Det tog 15 minuter, vi han precis käka en bulle och titta på när dom satte dit de sista 2 däcken.

340sek kostade det och det blev en liten trevlig snabb utflykt för mig och grabben.
Citera
2016-11-03, 16:52
Bannlyst
Lathet och okunnighet
Citera
2016-11-03, 17:01
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det kan dock anses vara på bilägarens ansvar att tillhandahålla det som behövs för hjulbytet. Inte verktyg naturligtvis, men muttrar och ev centreringsringar.

Visst är det så men den sortens personer som väntar tre timmar för att få hjulen skiftade kan inte säga med 100% säkerhet om deras bil är fram -eller bakhjulsdriven och tror att alla hjul passar på alla bilar så man kan inte förvänta sig att de ska ha koll på navdimensioner, ET och olika koningar.

Där krävs det att yrkesfolket som byter hjul på personbilar lika snabbt som ett F1-team är vaksamma så de inte har sönder något.
Citera
2016-11-03, 17:41
Medlem
Finns ju så många anledningar.
Kanske skadat ryggen eller liknande
Bor i lägenhet
Okunslap
Lathet
Kanske har gott ställt med pengar
Osv osv

Sådana här trådar är ju bara för att vissa ska känna sig duktiga
Citera
2016-11-03, 17:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Ja, för punktering får man ju så jävla ofta.
Haft bil och körkort sen -93. Inte en enda punktering.

Dragit åt bultarna hårt med bultdragare?
Ja tack. Hellre det än lite för löst med handkraft. Vill ju gärna att hjulen sitter kvar.
Men du med erfarenhet vet väl att det finns redskap att få loss hårt och rostansatta bultar. Jag har en i bilen och den lossar tom fastsvetsade bultar.
Du har haft tur.
Själv har jag fått punka sådär var åttonde år, men bara tre gånger har jag varit tvungen att skifta vid vägen.
Jag har kört sådär 60k mil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in