2016-11-03, 18:13
Medlem
pollenpers avatar
Sen kan jag tillägga att jag tycker det är trist och jobbigt att skifta hjul.
Men jag ser det som en timmes motion, jag blir rejält svettig och dessutom har 250 spänn kvar i plånboken.
Det är ännu tråkigare att gå på gym.
Citera
2016-11-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Visst är det så men den sortens personer som väntar tre timmar för att få hjulen skiftade kan inte säga med 100% säkerhet om deras bil är fram -eller bakhjulsdriven och tror att alla hjul passar på alla bilar så man kan inte förvänta sig att de ska ha koll på navdimensioner, ET och olika koningar.

Där krävs det att yrkesfolket som byter hjul på personbilar lika snabbt som ett F1-team är vaksamma så de inte har sönder något.

Inte helt otroligt, men säkert många som nä de väl placerat sig i kö vill fullfölja för att inte få börja om igen en annan dag. Säkert en och annan av den kategori du hänvisar till som har med sig sina hjul, men de där fyra plastringarna för navet, de är kvar hemma. Eller för den delen, nyckeln till låsmuttrarna.
Citera
2016-11-03, 18:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det tvivlar jag på. Från 1 december måste man ha vinterdäck vid vinterväglag. Just nu är det tillåtet att ha det även om det inte är vinterväglag, men ddt är inget krav

Har dom fått böter så har dom vållat en olycka och kanske åkt på vårdslöshet i trafik eller liknande.

Det finns mig veterligt inget specificerat bötesbelopp knutet till frågeställningen om användning av sommardäck då det råder vinterväglag vid tidpunkt som ligger utanför användningskravet för vinterdäck enligt vinterdäckslagen. Man kan därför inte få böter eftersom det "brottet" inte existerar enligt åklagarens tabell för böter.

Som toby79 skriver så krävs det en olycka i kombination med vårdslöshet i trafik för att kunna styrka brott.
Citera
2016-11-03, 19:26
Medlem
sucuks avatar
Byter själv trots att jag kör en 2014 års modell med "felkoder" på däcktrycket - ett knapptryck på panelen så är det släckt...

Bor i lägenhet och bär hjulen upp och ner för 2 våningar, alternativet hade varit däckhotell då jag har vit skinninredning i bilen..

Ser det hela som så att jag genom att byta själv inte bara sparar in ca 1200 kr om året skattade pengar vilket före skatt givet 2 * 45 minuters jobb = en rätt bra timpeng... Dessutom har jag kontroll över mina hjul, behöver inte boka några tider och kan avgöra själv när det är dags för däckbyte - det tänker jag inte låta någon däcknasare avgöra åt mig, när jag har hyrt in mig hos dem och därmed hamnar i ett förhandlingsunderläge.

Det måste vara årets lyteskomik när folk först betalar för att få hjälp med däckbyte och sedan betalar för att träna på gymmet? Gör två flugor på smällen för sjutton!
Citera
2016-11-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se.raks
Givande inlägg! Förklara gärna vad som var så kul!

att man inte kan byta däck för att det däcktrycksövervakningen skall återställas... det var nog den sämsta ursäkt jag hört
Citera
2016-11-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Finns ju så många anledningar.
Kanske skadat ryggen eller liknande
Bor i lägenhet
Okunslap
Lathet
Kanske har gott ställt med pengar
Osv osv

Sådana här trådar är ju bara för att vissa ska känna sig duktiga

Faktiskt inte, när jag startade den var jag på riktigt förundrad över hur man kan tycka att det är mer värt att bara sitta rakt upp och ner i en (förar)stol i tre timmar än att böja lite på ryggen och vara klar på 30minuter och dessutom spara 2-300:-

Att byta till vinterhjul från sommarhjul är lika avancerat som att sätta på reservhjulet efter punktering och det trodde jag helt ärligt dom flesta i alla fall manliga bilägare klarade. Handikappade etc så klart borträknade.

Än mer obegripligt blir det när man, som flera varit inne på, betänker att dom flesta i det där tv-inslaget säkerligen springer på gym och där får sämre träning än vad man får när man mer fritt lyfter och baxar hjul en halv timma.
Senast redigerad av rotebro-conny 2016-11-03 kl. 19:46.
Citera
2016-11-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Både jag och far min har nästan klippt av oss alla fingrarna vid två separata tillfällen då till bilen tillhörande nöddomkraft har kollapsat. De vek sig på mitten. Bör helst enbart brukas i nödläge står det i manualen, jag börjar inse varför... Köpte en ordentlig sak som dock inte passade min bil. Därför lämnar jag av lathet in den nu...

Biltillverkarna snålade in på en väldigt viktig sak,en domkraft som håller.
De bytade ut stålmuttern mot en i plast.
Har sett många som kollapsat.

Väldigt märkligt att det får försigå?
Citera
2016-11-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Faktiskt inte, när jag startade den var jag på riktigt förundrad över hur man kan tycka att det är mer värt att bara sitta rakt upp och ner i en (förar)stol i tre timmar än att böja lite på ryggen och vara klar på 30minuter och dessutom spara 2-300:-

Att byta till vinterhjul från sommarhjul är lika avancerat som att sätta på reservhjulet efter punktering och det trodde jag helt ärligt dom flesta i alla fall manliga bilägare klarade. Handikappade etc så klart borträknade.

Än mer obegripligt blir det när man, som flera varit inne på, betänker att dom flesta i det där tv-inslaget säkerligen springer på gym och där får sämre träning än vad man får när man mer fritt lyfter och baxar hjul en halv timma.

Tror faktiskt att bristen på verktyg är orsaken för de flesta. Noterat att de flesta bilar edan ett antal år inte levereras med reservhjul och domkraft? Sedan finns förstås de som aldrig gjort det och inte ens vågar försöka.
Citera
2016-11-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Biltillverkarna snålade in på en väldigt viktig sak,en domkraft som håller.
De bytade ut stålmuttern mot en i plast.
Har sett många som kollapsat.

Väldigt märkligt att det får försigå?

Snart säljs inga nya bilar med tillhörande domkraft, då försvinner det problemet...
Allehanda bärgningsföretag får lite mer att göra istället.
Citera
2016-11-03, 20:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Jag tror att det perfekta konsumtionssamhället snart är uppnått, det är vi som är dinosaurier och faktiskt tänker själva. Vi skall bara göra som gymmets reklam säger, likaså som däckhotellets reklam säger och inte reflektera över ekonomi!

Räknade ut mellan tummen och pekfingret att jag hade behövt arbeta närmare 5 timmar för att dra in samma summa som jag sparar på att jobba 90 minuter om året på min fritid med hjulbyte vår och höst och dessutom får jag ett enklare gympass!
Citera
2016-11-03, 20:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Snart säljs inga nya bilar med tillhörande domkraft, då försvinner det problemet...
Allehanda bärgningsföretag får lite mer att göra istället.

Det har inte funnits på de tre senaste bilarna jag haft, samma garagedomkraft och spärrskaft som jag köpte för 6 år sedan har dock kunnat hänga med till både bil 2 och nu bil 3.

Det enda jag behövt köpa nytt är krafthylsa i rätt dimension vid bilbyte.
Citera
2016-11-03, 20:19
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
att man inte kan byta däck för att det däcktrycksövervakningen skall återställas... det var nog den sämsta ursäkt jag hört

Det finns ju faktiskt nya bilar där du ovillkorligen MÅSTE till verkstaden för att programmera TPMS sensorerna.

Har skiftat hjul på ett 50 tal bilar den här veckan och monterat närmare hundratalet nya däck... Långa dagar nu... 06:45-19:30.
Man sover gott på natten...
Men det gäller att tälja guld nu medan det går. Det ebbar snart ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in