2016-11-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se.raks
Givande inlägg! Förklara gärna vad som var så kul!

Man måste ju oftast nollställa däcktrycksindikatorn och det kommer inte upp förrän man kört en bit (bygger på rullomkrets och det krävs en viss sträcka för att den ska kunna räkna korrekt). Omöjligt för däckverkstaden att göra.

På nyare bilar så har man ju tryck/temperatur-givare och då syns det på en display vad man har för tryck i däcken och så får man godkänna det nya trycket efter byte. Inte heller särskilt svårt.

Jag bytte själv för första gången på 10 år i helgen som var. Köpte garagedomkraft och hade mig. Var inte svårt men inte heller särskilt kul. Kommer nog lämna in även de däcken på förvaring snart. Mest för att jag inte vill ha däcken liggande i dubbelgaraget. Behöver platsen där till mitt hemmagym och lite annat smått och gott.

På den andra bilen har jag en bokning idag 11.10 faktiskt. Otroligt skönt att bara ta en kopp kaffe med man väntar.
Citera
2016-11-03, 09:37
Medlem
Känns tveksamt om man ska få ta körkort om man inte ens kan byta ett hjul på bilen.

Bytte själv igår i lugn o ro. Tog ca 45 min med förflyttning av däcken till o från förrådet.

Känns i kroppen - så skööönt!

Lite kroppsarbete är som balsam för maskineriet.
Citera
2016-11-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Känns tveksamt om man ska få ta körkort om man inte ens kan byta ett hjul på bilen.

Bytte själv igår i lugn o ro. Tog ca 45 min med förflyttning av däcken till o från förrådet.

Körkort är ett bevis på kunskapen att framföra ett fordon, inte att agera mekaniker. Det finns åtskilliga som saknar fysisk förmåga att byta hjul på en bil, de kör knappast bil sämre av den anledningen.

Som redan noterats i tråden ett flertal gånger - avsaknaden av plats att arbeta med bilen samt bristen på utrustning gör säkert att många är tvungna att köpa bytet som en tjänst också.
Citera
2016-11-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Bara fattiga byter däck själva?
wow, sådana som dig verkligen sänker intelligens medianen på det här forumet.

byter alltid däck själv, lever ganska nära en mack som gör det för 300 kronor, men gör det ändå själv. varför? dom på macken häver inte fett på gängorna, rengöer inte med stålborste, sen drar dom åt med bultdragare, vilket gör att däcken sitter svinhårt!! roligt att få punka och ska lossa en o-fettat, rostig, skitig och svinhårt dragen bult.

tror själv den största orsaken till att folk väljer att sitta i en kö i 3 timmar och betala några hundra istället för att göra det själv, handlar mest om att svenskar är lata eller bara rent utav så obegåvade att dom inte ens vet hur man gör. behöver inte nå mycket utrymme eller några speciella verktyg för att byta däck, möjligen brist på utrymma att förvara däcken.
Senast redigerad av Grizzlykuma 2016-11-03 kl. 10:00.
Citera
2016-11-03, 09:59
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Vadå inte passade din bil? Alla ordentliga domkrafter fungerar för alla bilar, om inte bilen väger över tre ton eller om du har köpt en domkraft för stora lastbilar.

Ja, du är välkommen att testa. Jag har en volvo med specificerad punkt för upphöjning med domkraft (en stav finns för att "låsa" domkraften), domkraften jag köpte har en helt annan lösning vilket gör att den sitter löst när jag hissar upp bilen. Svårt att förklara. Sen kan jag mycket väl ha gjort fel, just det här är långtifrån mitt expertområde, men jag lyckades inte få bilen att kännas stabilt upphöjd. Domkraften är det nog inget fel på, men jag är rädd att den ska tappa greppet, speciellt om bulten sitter hårt och ett visst mått av våld/hopp krävs
Citera
2016-11-03, 10:08
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlykuma
wow, sådana som dig verkligen sänker intelligens medianen på det här forumet.

byter alltid däck själv, lever ganska nära en mack som gör det för 300 kronor, men gör det ändå själv. varför? dom på macken häver inte fett på gängorna, rengöer inte med stålborste, sen drar dom åt med bultdragare, vilket gör att däcken sitter svinhårt!! roligt att få punka och ska lossa en o-fettat, rostig, skitig och svinhårt dragen bult.

tror själv den största orsaken till att folk väljer att sitta i en kö i 3 timmar och betala några hundra istället för att göra det själv, handlar mest om att svenskar är lata eller bara rent utav så obegåvade att dom inte ens vet hur man gör. behöver inte nå mycket utrymme eller några speciella verktyg för att byta däck, möjligen brist på utrymma att förvara däcken.

Ja, för punktering får man ju så jävla ofta.
Haft bil och körkort sen -93. Inte en enda punktering.

Dragit åt bultarna hårt med bultdragare?
Ja tack. Hellre det än lite för löst med handkraft. Vill ju gärna att hjulen sitter kvar.
Men du med erfarenhet vet väl att det finns redskap att få loss hårt och rostansatta bultar. Jag har en i bilen och den lossar tom fastsvetsade bultar.
Citera
2016-11-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Så handikappade, äldre, klena personer osv osv ska ej ha körkort? Ibland sitter ju skiten ordentligt så att till och med fullvuxna karlar som jag har svårt att få loss hjulet. När jag bytte i helgen fick jag lägga mig ner och sparka ordentligt på däcket innan det lossnade. Tror inte moster Agda 67 år eller ens trendiga Elin 24 år gör sånt. Faktiskt inte ens hipster-Peter 32 år med armar som spaghettisar.
Citera
2016-11-03, 10:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Såg just på lokalnyheterna att folk suttit och köat tre timmar för att få däcken skiftade vid en tillfällig dropp in i Nacka.

Nog för att det är ganska tätt med sådana där övre medelklass-akademiker ute i Nacka men det är ju ändå vuxna karlar vi pratar om.

Sitter ni hellre i kö tre timmar och betalar flera hundra än byter själva gratis på 30 minuter?

Eller klarar man inte en sån här enkel sak även om man vill?

Observera att det inte erbjöds förvaring av däcken, dom var man tvungen att släpa dit/hem själv.

Hur tänker ni som inte gör det själva i ett sådant här läge?

Jag fick punktering på ett däck för 12 och för 2 år sedan. Vid båda tillfällena (två olika bilar) fick jag loss några hjulbultar medan en eller ett par satt som berget. Jag är ingen tanig hen utan väger 90 kg och har i min ungdom bänkat +100. Det känns inte värt det att slita ut prylarna och ha vad som förefaller vara en underdimensionerad domkraft och fastna på en hjulbult och i slutändan sannolikt få åka in ändå. Jag har däck på förvaring och låter dem sedan 90-talet byta däcken. Det kostar några hundralappar och det är det värt, men jag skulle inte frivilligt sitta och vänta i tre timmar. Då bokar jag hellre tid. Å andra sidan måste jag ha bilen, det är halt och hjulbulten sitter fast så har jag inte så mycket att välja på...
Citera
2016-11-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Ja, för punktering får man ju så jävla ofta.
Haft bil och körkort sen -93. Inte en enda punktering.

Dragit åt bultarna hårt med bultdragare?
Ja tack. Hellre det än lite för löst med handkraft. Vill ju gärna att hjulen sitter kvar.
Men du med erfarenhet vet väl att det finns redskap att få loss hårt och rostansatta bultar. Jag har en i bilen och den lossar tom fastsvetsade bultar.

Risken är att man drar åt hårdare manuellt faktiskt. Bultdragarna har väl antagligen ett maxtryck inställt. När man drar själv vill man ju gärna ta i lite mycket ibland "för att vara säker".
Citera
2016-11-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag fick punktering på ett däck för 12 och för 2 år sedan. Vid båda tillfällena (två olika bilar) fick jag loss några hjulbultar medan en eller ett par satt som berget. Jag är ingen tanig hen utan väger 90 kg och har i min ungdom bänkat +100. Det känns inte värt det att slita ut prylarna och ha vad som förefaller vara en underdimensionerad domkraft och fastna på en hjulbult och i slutändan sannolikt få åka in ändå. Jag har däck på förvaring och låter dem sedan 90-talet byta däcken. Det kostar några hundralappar och det är det värt, men jag skulle inte frivilligt sitta och vänta i tre timmar. Då bokar jag hellre tid. Å andra sidan måste jag ha bilen, det är halt och hjulbulten sitter fast så har jag inte så mycket att välja på...

Samma för mig. Fick punktering för 5 år sen. Dåligt tryck i däcket + stor grop i vägen = kompression och sprucket däck. Det är enda gången. Då hade jag inte ens en domkraft och extrahjul i bilen (BMW) så jag fick vänta på bärgare. Men va fan. Det är enda gången på 21 år som körkortsinnehavare.

Väger också 90 kg och har hjälpt pappa med seriöst tunga saker i jord- och skogsbruk under min uppväxt. Byta däck på en personbil är knappast ett mandomsprov och därför överlåter jag det mer än gärna till andra.
Citera
2016-11-03, 10:25
Medlem
En riktig man byter sina egna hjul. Men här har vi återigen en anledning till hur det kan finnas så många fjollor i detta landet, dom får inte ens lära sig och byta hjul, filter, stift och olja - något varje man med självrespekt ska kunna.
Citera
2016-11-03, 10:29
Medlem
För att folk är efterblivna och lata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här