2016-11-02, 20:26
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Tappat av Xavi visade sig bli att man tappade stor del av sin spelstil och identitet då man i förlängningen helt har tappat kontrollen av mittfältet och därigenom tempot på matcherna samt kontrollen över motståndarlaget.

Barcelona 2016 har nu egentligen inga drag eller egenskaper som är unika på någon nivå längre, förutom att man förstås fortfarande har jävligt bra fotbollsspelare.

Politiskt har man blivit klubben som skriver på det största sponsoravtalet av alla, från att inte ens ha haft en tröjsponsor, spelmässigt är man så sjukt mycket mer ihåliga, slumpbaserade och kontringsinriktade än förrut.

Luis Enriqué bör nog gå efter säsongen och en mer renodlad Cruyff-anhängare bör skruva tillbaka Barcelona ett par snäpp. Samt att man nog bör köpa t.ex Verratti.
Apropå Xavi. Helskotta vad man saknar honom och Iniesta när de var i sin absoluta prime. Fastnade framför Youtube-highlights, bättre än porr.
Citera
2016-11-02, 23:06
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Apropå Xavi. Helskotta vad man saknar honom och Iniesta när de var i sin absoluta prime. Fastnade framför Youtube-highlights, bättre än porr.
Ja, jag saknar verkligen hans patenterade vändningar, många gånger ser dom rätt simpla ut men ack så effektiva:
https://www.youtube.com/watch?v=GK-e55Ymoyc
Citera
2016-11-03, 00:41
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Mest jag som stör mig på allt Barcelona blivit med Neymar samt vad Neymar är för typ av fotbollsspelare.

Han är väl en av de första superstjärnorna under den nya moderna fotbollen som jag på allvar verkligen äcklas av när spelare redan när de är typ 20 år kan vara världsstjärnor och ha ett eget jävla företag och entourage.

Men om han är perfekt för Barcelona är det kanske jag som passiv supporter till Barcelona för gammal och ur tid.

Det enda dåliga med honom är han är omogen av sig och att han har kort stubin, men det är förståeligt när han blir fälld på alla möjliga sätt hela tiden.

Det där med att vara 20 och en stor världsstjärna med företag och allt det där är väl ett undantag? Hur många spelare är i samma sits som Neymar? Hade han inte varit så bra som han är så hade han inte varit den stjärnan han var i Santos, landslaget och nu i Barcelona.

Han passar Barcelonas mer direkta approach, han är inte så självisk av sig förutom att han håller i bollen lite för länge ibland (men det har också lett till bra grejer också), han jobbar mycket för laget, gör många (och viktiga) mål, assists, lagkamraterna gillar honom... vad mer ska man behöva?

Citat:
Tappat av Xavi visade sig bli att man tappade stor del av sin spelstil och identitet då man i förlängningen helt har tappat kontrollen av mittfältet och därigenom tempot på matcherna samt kontrollen över motståndarlaget.

Barcelona 2016 har nu egentligen inga drag eller egenskaper som är unika på någon nivå längre, förutom att man förstås fortfarande har jävligt bra fotbollsspelare.

Politiskt har man blivit klubben som skriver på det största sponsoravtalet av alla, från att inte ens ha haft en tröjsponsor, spelmässigt är man så sjukt mycket mer ihåliga, slumpbaserade och kontringsinriktade än förrut.

Luis Enriqué bör nog gå efter säsongen och en mer renodlad Cruyff-anhängare bör skruva tillbaka Barcelona ett par snäpp. Samt att man nog bör köpa t.ex Verratti.

Jag personligen tycker att det har varit positivt att de övergav det långsamma possessionspelet med tusentals passningar i sidled för att sakta men säkert närma sig målet. Nu spelar de lite av en snabbare och rakare approach i kombination med possession. Hade de kört vidare på Pep-style så hade det gått mycket sämre än idag. Det märktes av med Tito som coach och sen även med Tata Martino. När Tata tog över gick det bra i början när han också implementerade ett lite snabbare och rakare spel. Det gick bra fram tills det att Xavi bestämde sig för att han helt enkelt inte ville ha det så. Bägaren rann över när Barcelona vann mot, om jag inte minns fel, Rayo fast hade mindre i possession... då tog det hus i helvete. Enrique ersatte, införde rakare spel + snabba kontringar och resten är historia med ännu en trippel.

Tycker att vi har blivit väldigt bortskämda med Xavi-Iniesta duon i sitt prime. De hör till historiens bästa mittfältare, så det blir såklart väldigt svårt att ersätta dem.

Jag hoppas absolut inte att någon skruvar tillbaka Barcelona till ruta 1. Det kommer inte funka då spelet var sönderläst redan då och lägg till hur envisa och trångsynta de var. Det gick inte att rulla bollen i evigheter, men gjorde det ändå fram till de sista 5 minuterna innan de vågade spela snabbare. Enriques lag är MYCKET flexiblare och kan anfalla och göra mål på flera olika sätt, de är inte låsta till tusentals passningar i sidled och en massa onödig possession där de inte gör något med bollen. Och dessutom har de inte spelarna för det längre.
Citera
2016-11-03, 00:49
Medlem
Prio4s avatar
Citat:

Politiskt har man blivit klubben som skriver på det största sponsoravtalet av alla, från att inte ens ha haft en tröjsponsor, spelmässigt är man så sjukt mycket mer ihåliga, slumpbaserade och kontringsinriktade än förut.

Ett både sjukt luddigt och dåligt inlägg. Xavi var omöjlig att ersätta, en av världens bästa mittfätare någonsin. Dock har Rakitic gjort det galant, som sagt omöjliga skor att fylla men, han har gjort ett mer än godkänt jobb. Som i förlängningen lett till att Barca plockat fem av de sex riktiga titlarna de två senaste säsongerna.

Att Barca helt tappat kontroll om mittfältet stämmer bara inte, snälla, nämn fem lag med en bättre mittfältsbesättning än Barca. Barca har dock utvecklat sitt spel och flyttat fokuset uppåt i banan. Det har gjort att många, inklusive mig själv, tycker Barcelona är ett roligare lag att kolla på nu för tiden. Mindre pass i sidled, mer galna klackpassningar ifrån Neymar och utbrytningar ifrån Suarez.
Citera
2016-11-03, 07:38
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Ett både sjukt luddigt och dåligt inlägg. Xavi var omöjlig att ersätta, en av världens bästa mittfätare någonsin. Dock har Rakitic gjort det galant, som sagt omöjliga skor att fylla men, han har gjort ett mer än godkänt jobb. Som i förlängningen lett till att Barca plockat fem av de sex riktiga titlarna de två senaste säsongerna.

Att Barca helt tappat kontroll om mittfältet stämmer bara inte, snälla, nämn fem lag med en bättre mittfältsbesättning än Barca. Barca har dock utvecklat sitt spel och flyttat fokuset uppåt i banan. Det har gjort att många, inklusive mig själv, tycker Barcelona är ett roligare lag att kolla på nu för tiden. Mindre pass i sidled, mer galna klackpassningar ifrån Neymar och utbrytningar ifrån Suarez.

Skiter i om Barcelona är roligare för dig att kolla på. Barcelona är sjukt mycket sämre idag än för 3-5 år sedan.
Citera
2016-11-03, 13:09
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Skiter i om Barcelona är roligare för dig att kolla på. Barcelona är sjukt mycket sämre idag än för 3-5 år sedan.
Va? Vad surrar du om? Barcelonas toppar under 2000-talet: 04-06, 08-11 och 15-?. Förutom 10/11, som var en mycket fin säsong såg Barca mestadels rätt mätta och oengagerade ut under ditt tidsspann. Peps sista säsong var inte mycket att hänga i granen, enda säsongen sen Pep tog över som Real kom framför oss i ligan och Barca blev mer och mer beroende av Messi. Samma sak nästa säsong, trots att ligatiteln hamnade i Katalonien så åkte vi med huvudet före emot Bayern i CL och Real skickade oss tämligen enkelt i cupen. Tatas säsong är inte ens värd att ta upp, finns nog inte en Barcasupporter i världen som påstår att Barca såg bättre ut under Tata än Barca har gjort under Enrique.

Snälla du, om du ska agera provokatör kan du väl iallafall attackera där det känns? Komma och veva om att Barca post-Pep ser bättre ut än dagens Barca får dig bara att ännu mer framstå som det trollet du är.
Citera
2016-11-03, 16:02
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Snälla du, om du ska agera provokatör kan du väl iallafall attackera där det känns? Komma och veva om att Barca post-Pep ser bättre ut än dagens Barca får dig bara att ännu mer framstå som det trollet du är.

Agera provokatör? Inte med vilje, men det verkar ha blivit provocerande att läsa att var Luis Enrique kritisk.
Barca under Pep var det jag syftade på, tror jag du förstod även om det förstås i debatter alltid är effektivt att missförstå med mening.

Min åsikt är att Barcelona år 2 och 3 med Luis Enrique går åt fel håll efter hans första säsong som ju får anse enormt lyckad. Men därifrån har Barcelona blivit tunnare, svagare, mindre kontrollerande och mer reaktionära snarare än det som kännetecknade Barcelona tidigare, dvs att man var de som de andra lagen fick anpassa sig efter.
Men i slutändan tror jag snarare avsaknaden av Xavi är den jag syftar på än att Luis Enrique är så mycket sämre än Pep. Men en spelartyp som Xavi saknas enormt på Barcelonas mittfält och varken Iniesta eller Rakitic kan axla den rollen, de två är snarare mer lika i spelstilen än någon av de är lik Xavi.

Men men, om du blev ledsen eller upprörd över det får jag väl be om ursäkt för det.

Och till prio4 ang mittfältskontroll. Handlar inte om att jag ska nämna några 5 andra lag med bättre kontroll på mittfältet, för det finns inte. Däremot är Barcelona enormt mycket lättare att iallafall taktiskt radera ut, däremot är det ju ännu svårare att radera ut en anfallstrio med 3 stycken världsstjärnor än när de hade en Pedro och en David Villa som var mer lojala till spelsystemet men kanske mer sällan själva avgjorde en match.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-11-03 kl. 16:04.
Citera
2016-11-03, 16:04
Medlem
Under Pep fanns det ingen konkurrens att tala om. Det vara bara United - som hade slaktats som ett litet lamm om de hade ställts mot dagens Real, Bayern, Atletico eller till och med Juventus.

Den fysiska statusen på spelare har förändrats så att de numera kan pressa sönder ett lag i 90 min som väljer och drälla fotboll. Detta bevittnade vi när Barcelona blev slaktade av Bayern och gick titellösa nästkommande säsong. Eller när Pep valde och förändra Bayern för mycket för den delen också. Enrique insåg detta och har sedan dess vunnit 8 titlar på två säsonger i en era då konkurrensen är högre än någonsin.

Jag ber dock till gudarna att Barcelona kikar Enrique denna säsongen för då kommer guldet hamna i någon del av Madrid flera säsonger framöver.
Citera
2016-11-03, 16:24
Medlem
Gregory.Houses avatar
Luka Modric,Casemiro och Ramos är tillbaka till El Derbi madrileño, då jävlar blir det stabilitet på mittfältet och backlinjen jämfört med de senaste matcherna.
Senast redigerad av Gregory.House 2016-11-03 kl. 16:38.
Citera
2016-11-03, 20:33
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Agera provokatör? Inte med vilje, men det verkar ha blivit provocerande att läsa att var Luis Enrique kritisk.
Barca under Pep var det jag syftade på, tror jag du förstod även om det förstås i debatter alltid är effektivt att missförstå med mening.

Min åsikt är att Barcelona år 2 och 3 med Luis Enrique går åt fel håll efter hans första säsong som ju får anse enormt lyckad. Men därifrån har Barcelona blivit tunnare, svagare, mindre kontrollerande och mer reaktionära snarare än det som kännetecknade Barcelona tidigare, dvs att man var de som de andra lagen fick anpassa sig efter.
Då skriver man det. Barca för 3-5 år sedan är inte Barca under Peps storhetstid, det hade du säkert också vetat om du visste något om fotboll.

Snälla kan du inte utveckla om hur Barca blivit tunnare under Enrique?
Citera
2016-11-03, 20:52
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Då skriver man det. Barca för 3-5 år sedan är inte Barca under Peps storhetstid, det hade du säkert också vetat om du visste något om fotboll.

Snälla kan du inte utveckla om hur Barca blivit tunnare under Enrique?

Det hade jag skrivit/vetat om jag orkade räkna samt inte utgick från att någon skitnödig idiot skulle räkna fel och tolka fel med vilje.

Tja, du kan ju ta och titta på hur Barcelona spelat under 2016 och jämföra. Eller så ser du inte det och tycker Barcelona är bättre än någonsin. Jag kan utveckla, men om du inte redan nu vet vad jag syftar till samt ser det jag ser och ställer motfrågor på sättet du gör inser jag att du inte kommer bli övertalad eller tycka som jag, således skiter jag faktiskt i det.
Barcelona anno 2016 är ett enormt mycket mer situationsbaserat och dynamiskt lag, på gott och ont, framförallt ont. Man är mindre kontrollerande av matchbilder och släpper medvetet in motståndarlagen i matchen, kan ses på bollinnehav samt spelidé om man orkar titta eller förstår.
Det kombinerat med att defensiven är ungefär likvärdig som tidigare gör att man är ett mycket svagare lag än under Pep men även under Luis Enriqués första år. Den första pressen är även den sämre än den var förr i tiden. Antagligen för att man har en helt annan trio offensivt nu än vad man hade då.

När gjorde Barcelona en riktigt jävla bra match senast?
Citera
2016-11-03, 21:17
Medlem
Gregory.Houses avatar
Aritz Aduriz med 5 mål i dagens Europa League match mot Genk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in