Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyGenzale
Mest jag som stör mig på allt Barcelona blivit med Neymar samt vad Neymar är för typ av fotbollsspelare.
Han är väl en av de första superstjärnorna under den nya moderna fotbollen som jag på allvar verkligen äcklas av när spelare redan när de är typ 20 år kan vara världsstjärnor och ha ett eget jävla företag och entourage.
Men om han är perfekt för Barcelona är det kanske jag som passiv supporter till Barcelona för gammal och ur tid.
Det enda dåliga med honom är han är omogen av sig och att han har kort stubin, men det är förståeligt när han blir fälld på alla möjliga sätt hela tiden.
Det där med att vara 20 och en stor världsstjärna med företag och allt det där är väl ett undantag? Hur många spelare är i samma sits som Neymar? Hade han inte varit så bra som han är så hade han inte varit den stjärnan han var i Santos, landslaget och nu i Barcelona.
Han passar Barcelonas mer direkta approach, han är inte så självisk av sig förutom att han håller i bollen lite för länge ibland (men det har också lett till bra grejer också), han jobbar mycket för laget, gör många (och viktiga) mål, assists, lagkamraterna gillar honom... vad mer ska man behöva?
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyGenzale
Tappat av Xavi visade sig bli att man tappade stor del av sin spelstil och identitet då man i förlängningen helt har tappat kontrollen av mittfältet och därigenom tempot på matcherna samt kontrollen över motståndarlaget.
Barcelona 2016 har nu egentligen inga drag eller egenskaper som är unika på någon nivå längre, förutom att man förstås fortfarande har jävligt bra fotbollsspelare.
Politiskt har man blivit klubben som skriver på det största sponsoravtalet av alla, från att inte ens ha haft en tröjsponsor, spelmässigt är man så sjukt mycket mer ihåliga, slumpbaserade och kontringsinriktade än förrut.
Luis Enriqué bör nog gå efter säsongen och en mer renodlad Cruyff-anhängare bör skruva tillbaka Barcelona ett par snäpp. Samt att man nog bör köpa t.ex Verratti.
Jag personligen tycker att det har varit positivt att de övergav det långsamma possessionspelet med tusentals passningar i sidled för att sakta men säkert närma sig målet. Nu spelar de lite av en snabbare och rakare approach i kombination med possession. Hade de kört vidare på Pep-style så hade det gått mycket sämre än idag. Det märktes av med Tito som coach och sen även med Tata Martino. När Tata tog över gick det bra i början när han också implementerade ett lite snabbare och rakare spel. Det gick bra fram tills det att Xavi bestämde sig för att han helt enkelt inte ville ha det så. Bägaren rann över när Barcelona vann mot, om jag inte minns fel, Rayo fast hade mindre i possession... då tog det hus i helvete. Enrique ersatte, införde rakare spel + snabba kontringar och resten är historia med ännu en trippel.
Tycker att vi har blivit väldigt bortskämda med Xavi-Iniesta duon i sitt prime. De hör till historiens bästa mittfältare, så det blir såklart väldigt svårt att ersätta dem.
Jag hoppas absolut inte att någon skruvar tillbaka Barcelona till ruta 1. Det kommer inte funka då spelet var sönderläst redan då och lägg till hur envisa och trångsynta de var. Det gick inte att rulla bollen i evigheter, men gjorde det ändå fram till de sista 5 minuterna innan de vågade spela snabbare. Enriques lag är MYCKET flexiblare och kan anfalla och göra mål på flera olika sätt, de är inte låsta till tusentals passningar i sidled och en massa onödig possession där de inte gör något med bollen. Och dessutom har de inte spelarna för det längre.