Citat:
Ursprungligen postat av
chessjamt
Tackar båda för tipsen. Ska spanas in.
Det där om regissörskidnappningen låter ju helt jävla sjukt! Amnesty satt och rullade tummarna tillsammans med FN eller vad? Uttrycket "lida för konsten" har man ju hört men det där var bland det mest extrema jag läst.

Haha, ja man kan ju undra vad som egentligen hände där. Den dokumentären jag tipsade om skrapar lite på ytan, men inte så djupt gående som jag hade önskat. Men väl värd att se om du inte vet så mycket om fallet eller Nordkorea som stat.
---------------------------------
Själv har jag under amerikanska valtider sysslat med att knåpa ihop en lista på 100 filmer från (mestadels) Hong Kong som jag har lust att se eller borde. Har tagit med några filmer från Taiwan också samt en del co-produktioner med Kina, men fokuset har till 99 % legat på Hong Kong. Mest för att det nog är den filmindustrin som fascinerar mig mest.
Tänkte dela med mig av listan och höra era synpunkter, kanske det är några guldkorn jag glömt? Observera dock att jag endast har med filmer jag INTE har sett. Så det är många "måsten" och kultfilmer som inte är med pga detta, samt att det är många uppföljare som ligger i listan.
Hur som helst så ligger den här:
https://letterboxd.com/hwal/list/100-movies-from-hong-kong-taiwan/
Jag tar gärna emot tips från Hong Kong som följer dessa beskrivelserna:
Gammal mästare vs ung elev
Turneringsfilmer
Tokerier
Våldsamt och skoningslöst
Otrolig fysik och fantastiska stunts
Klassisk Wuxia där det goda står mot det onda
Hård 90-tals action med skottsalvor, cigg och solbrillor
Coola titlar
Märk dock att jag sett väldigt mycket från Hong Kong innan, så filmer av John Woo t.ex behöver ej nämnas. Tänker nu på lite mer gömda guldkorn.