Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-30, 21:15
  #8881
Medlem
aomames avatar
Försöker ta mig igenom den outhärdligt dåliga sista delen i The Grudge-serien. Ska det vara raketforskning att göra en läskig film??
Citera
2015-12-03, 11:33
  #8882
Medlem
För er som gillar samurajfilmer:

Azumi 1 och 2
Ame Agaru

Azumi är helt overklig, men en riktigt bra story och miljö samt bra skådisar gör filmen mycket bra. Ame Agaru är mer verklighetstrogen, om än en påhittad story. Tre klart sevärda filmer.
Citera
2015-12-04, 19:49
  #8883
Medlem
alprazolam_s avatar
Alltså jag är helt lost här i vad som kommit eller vad som är på väg från asien, finns här någon vänlig själ som skulle hava vänligheten att uppdatera mig lite? Finns det några filmer från 2014 till exempel som det kommit texter till nu osv?
Citera
2015-12-05, 16:55
  #8884
Medlem
chessjamts avatar
Det röda fältet (1987)

http://www.imdb.com/title/tt0093206/


En ung kvinna gifts bort i ett arrangerat äktenskap till en spetälsk man. Under resan dit blir hon förälskad i en av bärarna. Resten av filmen får vi följa deras liv med utgångspunkt i den kinesiska landsbygden på 30-talet.

Det här var en blandad film. På ett sätt är den fin med alla färgerna som vi får se, framförallt rött som återkommer i flera scener, men samtidigt är den också burlesk med den lantliga miljön och brännvinsdestilleringen som de har hand om på gården. Karaktärerna känns autentiska med mycket liv och vilja och personlighet. Det finns en stark positiv livskraft hos dem som smittar av sig litegrann på en när man ser på filmen.

Tyvärr, om jag får säga min åsikt, så är kinesiska inte ett vackert språk. När de börjar sjunga så låter det inte något vidare trevligt tyvärr. Alla dessa sångscener distanserar mig från filmen vilket blir ett minus.


Jag vet inte, jag tycker att filmen känns lite ojämn där den har några finare stunder med ett bra foto men att allt det råbarkade och smutsiga i filmen förtar glädjen. Det är inte min kopp te tyvärr. Hade inte så jättehöga förväntningar men väntade mig att den kanske skulle vara mer poetiskt vacker och skön att titta på. Slutresultatet är dock en besvikelse, för min del. Betyget blir därför lite hårt en enkel tvåa.


Betyg: 2/5


Tror det är första filmen jag recenserar i den här tråden. Synd att det inte blev någon fullträff men har förhoppning att jag kanske kommer att gilla Hero och House of Flying Daggers av samme regissör mer än denna.
Citera
2015-12-06, 00:02
  #8885
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Det röda fältet (1987)

http://www.imdb.com/title/tt0093206/


En ung kvinna gifts bort i ett arrangerat äktenskap till en spetälsk man. Under resan dit blir hon förälskad i en av bärarna. Resten av filmen får vi följa deras liv med utgångspunkt i den kinesiska landsbygden på 30-talet.

Det här var en blandad film. På ett sätt är den fin med alla färgerna som vi får se, framförallt rött som återkommer i flera scener, men samtidigt är den också burlesk med den lantliga miljön och brännvinsdestilleringen som de har hand om på gården. Karaktärerna känns autentiska med mycket liv och vilja och personlighet. Det finns en stark positiv livskraft hos dem som smittar av sig litegrann på en när man ser på filmen.

Tyvärr, om jag får säga min åsikt, så är kinesiska inte ett vackert språk. När de börjar sjunga så låter det inte något vidare trevligt tyvärr. Alla dessa sångscener distanserar mig från filmen vilket blir ett minus.


Jag vet inte, jag tycker att filmen känns lite ojämn där den har några finare stunder med ett bra foto men att allt det råbarkade och smutsiga i filmen förtar glädjen. Det är inte min kopp te tyvärr. Hade inte så jättehöga förväntningar men väntade mig att den kanske skulle vara mer poetiskt vacker och skön att titta på. Slutresultatet är dock en besvikelse, för min del. Betyget blir därför lite hårt en enkel tvåa.


Betyg: 2/5


Tror det är första filmen jag recenserar i den här tråden. Synd att det inte blev någon fullträff men har förhoppning att jag kanske kommer att gilla Hero och House of Flying Daggers av samme regissör mer än denna.

Både Hero och House of Flying Daggers är riktigt fina och bra. Rekommenderar också Den röda lyktan av Zhang Yimou.
Citera
2015-12-06, 00:06
  #8886
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Såg för ett par dagar sedan Parasyte Part 1 och 2. Överraskande bra bägge två! Speciellt första filmen som jag diggade som fan. Efter första scenen undrade jag vad det var för skit, den var riktigt dålig men jävlar vad den kom igång sedan, ett underhållande äventyr om "body snatchers" från yttre rymden som kommer till jorden för att livnära sig och bli människor.

En person får dock en alien som istället för att växa in i hans hjärna fastnar i hans hand och blir ett eget väsen, de skapar en omaka allians som både är lustig och fascinerande!

Baserad på en manga och även gjorts en anime på den, som säkert är bättre men trots det så var första filmen otroligt skön! Den tappar lite momentum i part 2 som är väsentligt sämre, men jag tycker att rymdvarelserna är otroligt spännande och fascinerande som gör den ändå värd en titt den också.

Rekommenderar att se båda efter varandra eftersom de hänger ihop likt Lord of the Rings t.ex.
Citera
2015-12-09, 22:19
  #8887
Medlem
aomames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Såg för ett par dagar sedan Parasyte Part 1 och 2. Överraskande bra bägge två!

Instämmer. Störtsköna filmer. Godkända specialeffekter i en japansk film också vilket verkar vara märkligt ovanligt såhär år 2015.
Citera
2015-12-11, 12:48
  #8888
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Såg precis trailern till nya Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny...OCH VAD I HELA HELVETE!? Vad fan är detta??? Skiten har ju inget med första filmen att göra, nu har det blivit någon jäkla amerikansk sörja med skådespelare way past their prime. FÖR FAN, det värsta jag sett! Musiken! Musiken! Vad i helvete??? Nån slags dubstep-version utav Bad Moon Rising....TILL CROUCHING TIGER?? Detta är ju så jävla pinsamt, till detta så har de också spelat in filmen på engelska och använder sig av massa ful CGI.

Inte liten bit av mig dog nu, Ang Lee's film är så fantastisk på så många vis och den här trailern våldtog precis hela filmen...Fy fan vad ledsen jag blev.

https://www.youtube.com/watch?v=WdhvxJZDqzU

Se för er själva om ni vågar. Första och enda inlägget jag skriver om filmen, eftersom den egentligen inte platsar i en asiatisk tråd. Men valde att posta trailern här pga den första filmen.
Citera
2015-12-26, 21:59
  #8889
Medlem
aomames avatar
Okej, Memories of the Sword var ju en rätt fin film ändå. Väntat på den sen i somras typ. Mycket wire fu, det flygs över soldränkta åkrar och slåss i täta bambuskogar i sann Crouching Tiger-anda men lika mycket rum tycker jag det ges till snabb svärdkoreografi på marknivå. Utöver det har vi en mäktig Byung-hun Lee och vacker scenografi. Om man (helt felaktigt ) tyckte att The Assassin var jättetråkig ska man skölja ner den med Memories of the Sword.

http://www.imdb.com/title/tt3054798/
Citera
2015-12-27, 20:17
  #8890
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Såg precis trailern till nya Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny...

Se för er själva om ni vågar. Första och enda inlägget jag skriver om filmen, eftersom den egentligen inte platsar i en asiatisk tråd. Men valde att posta trailern här pga den första filmen.

Det där var inte roligt att se, fixade bara halva trailern. Jag trodde Netflix hade ambitionen att etablera sig på den kinesiska marknaden, det här lär då inte vara något större dragplåster i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av aomame
Okej, Memories of the Sword var ju en rätt fin film ändå. Väntat på den sen i somras typ. Mycket wire fu, det flygs över soldränkta åkrar och slåss i täta bambuskogar i sann Crouching Tiger-anda men lika mycket rum tycker jag det ges till snabb svärdkoreografi på marknivå. Utöver det har vi en mäktig Byung-hun Lee och vacker scenografi. Om man (helt felaktigt ) tyckte att The Assassin var jättetråkig ska man skölja ner den med Memories of the Sword.

http://www.imdb.com/title/tt3054798/

Gott! Den har man sett fram emot ett bra tag. Du har föresten inte tips på andra andra koreanska filmer med wire fu? Har nog bara sett det i komedier tror jag.
Citera
2015-12-27, 21:17
  #8891
Medlem
aomames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Gott! Den har man sett fram emot ett bra tag. Du har föresten inte tips på andra andra koreanska filmer med wire fu? Har nog bara sett det i komedier tror jag.

Nä det har jag personligen inte sett mycket av i koreansk film, tyvärr. :/
Citera
2015-12-27, 21:33
  #8892
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Såg precis trailern till nya Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny...OCH VAD I HELA HELVETE!? Vad fan är detta??? Skiten har ju inget med första filmen att göra, nu har det blivit någon jäkla amerikansk sörja med skådespelare way past their prime. FÖR FAN, det värsta jag sett! Musiken! Musiken! Vad i helvete??? Nån slags dubstep-version utav Bad Moon Rising....TILL CROUCHING TIGER?? Detta är ju så jävla pinsamt, till detta så har de också spelat in filmen på engelska och använder sig av massa ful CGI.

Inte liten bit av mig dog nu, Ang Lee's film är så fantastisk på så många vis och den här trailern våldtog precis hela filmen...Fy fan vad ledsen jag blev.

https://www.youtube.com/watch?v=WdhvxJZDqzU

Se för er själva om ni vågar. Första och enda inlägget jag skriver om filmen, eftersom den egentligen inte platsar i en asiatisk tråd. Men valde att posta trailern här pga den första filmen.

Ska de prata engelska också eller är det bara i trailern? Håller koreografin samma nivå som den första filmen kan den nog vara värd en titt. Såg lite lökigt ut med husraset men inte fan gillade jag Crouching Tiger för något annat är fighterna om jag ska vara ärlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback