2016-11-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Sitter ni hellre i kö tre timmar och betalar flera hundra än byter själva gratis på 30 minuter?

/.... /

Hur tänker ni som inte gör det själva i ett sådant här läge?

Jag är man, 30+ och betalade just 600 för byte och däckhotell kommande säsong. Jag väntade ca 30-40 minuter, drack kaffet de bjöd på och mobilsurfade och sen åkte jag därifrån. Jag är en lat och bekväm jävel helt enkelt. De flesta på mitt jobb byter nog själva får jag en känsla av, och vi är inte akademiker precis. Och ja, jag har domkraft, fälgkors och hylsnyckel och vet hur man gör...

Men för att svara på frågan, nja, köa tre timmar skulle jag inte göra. Men det finns säkert en massa folk med bil som seriöst inte kan byta däck eller vet hur man gör av diverse anledningar. Gissar på att de flesta i kön inte var 25-åriga män.
Citera
2016-11-02, 22:58
Avslutad
Det är nog inte så naturligt för folk att skruva idag. De som växte upp på 50 till 80-talet hade ju en massa muttrar och skruvar omkring sig. Det har inte senare generationer.

Det som alla måste klara idag för att vara en "man", det är nog snarare att kunna installera Windows XP själv, sånt hör jag mycket om på fikarasten.
Citera
2016-11-02, 23:18
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Både jag och far min har nästan klippt av oss alla fingrarna vid två separata tillfällen då till bilen tillhörande nöddomkraft har kollapsat. De vek sig på mitten. Bör helst enbart brukas i nödläge står det i manualen, jag börjar inse varför... Köpte en ordentlig sak som dock inte passade min bil. Därför lämnar jag av lathet in den nu...

Vadå inte passade din bil? Alla ordentliga domkrafter fungerar för alla bilar, om inte bilen väger över tre ton eller om du har köpt en domkraft för stora lastbilar.
Citera
2016-11-02, 23:21
Medlem
IceEyess avatar
Ids inte läsa föregående svar men det har naturligtvis sina förklaringar. Alla kanske inte har den fysiska förmågan, tillgång till verktyg eller plats. Vissa lejer bort bytet till däckfirmor av ren lathet. I flera fall kan det dessutom vara att däcken i sig är utslitna och behöver bytas. En sådan operation utför man normalt sett inte hemma.
Citera
2016-11-02, 23:28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Tre timmar?
Det tar max en kvart att vänta. Fast det kan bero på att jag ör bland de sista som lägger på vinterdäcken o oftast först att få på sommardäcken.
Men bor man i Stockholm så innebär en snöflinga att tusentals kör ihjäl sig, tunnelbanan står still under jord o Aftonbladet har skräckrubriker om snökaoset.
Citera
2016-11-02, 23:30
Medlem
JustZlatans avatar
Det kommer pyttelite snö på vägen och 08-orna blir helt skräckslagna och tror att de kommer köra av vägen med sina sommardäck.

Gör som jag och åk till en verkstad och byt däck några veckor efter alla andra har gjort det. Då slipper man köa.
Citera
2016-11-02, 23:36
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det kommer pyttelite snö på vägen och 08-orna blir helt skräckslagna och tror att de kommer köra av vägen med sina sommardäck.

Gör som jag och åk till en verkstad och byt däck några veckor efter alla andra har gjort det. Då slipper man köa.

Och om man är orolig så kan man lika gärna göra det i mitten av oktober.
Citera
2016-11-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Tar längre tid att peta in hjulen i bilen (som dessutom riskerar att skada interiören) och köra tur och retur däckfirman än att lyfta upp bilen med garagedomkraft och skifta själv. Dessutom får jag tid att inspektera skick på bromsskivor och andra detaljer som kan kräva underhåll.

Blir dessutom ordentligt gjort, använder kopparpasta mot fälgens anlagsyta, drar åt bultarna enligt instruktionsbokens moment och efterdrar dem efter 10 mil.

Jag resonerar som dig, det är ett bra tillfälle att i alla fall två gånger om året kolla över saker och ting. Dock (utan att vara messerschmitt) ska man ta det lite försiktigt med kopparpasta eller fett vid fälgens anliggningsyta, i alla fall om man har en hyfsat motorstark bil.
Citera
2016-11-02, 23:56
Medlem
Citat:

Som tidigare yrkeschaufför kan jag garantera att det är kaos varje gång de första flingorna kommer. Totalt tvärstopp. Förarna blir överraskade varje år.
Citera
2016-11-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Som tidigare yrkeschaufför kan jag garantera att det är kaos varje gång de första flingorna kommer. Totalt tvärstopp. Förarna blir överraskade varje år.
Just därför är nog bästa receptet att byta till vinterhjul i mitten av oktober så allt är klart när det fryser på. För halt kan det säkert bli utan att vara en halvmeter snö.
Citera
2016-11-03, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Haha! Bara på Flashback finns det dårar som finner status i att smutsa ner sig istället för att låta någon annan göra skitjobbet åt dem.

Om man inte byter hos skojare på en stormarknadsparkering går det till ungefär så här:

1. Boka en lämplig tid med verkstaden
2. Åk dit på överenskommen tid
3. Drick en kopp kaffe
4. Åk därifrån med vintersulorna på en dryg kvart senare.

Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det är väl inte så konstigt att betala en skitsumma på kanske 250:- för att slippa bli skitig, slippa sätta domkraften fel, slippa kärvande muttrar, ha tillgång till tryckluft och få en åsikt om vinterdäckens skick. Allt har ett pris - även att göra det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av krakan
Antagligen för att det är ett jävla slit. Otympliga, tunga däck och dålig arbetsställning. Det är inte alla som har förutsättningar för det. Och snön kom tidigt och riskerar att frysa på inatt och ungar ska skjutsas imorgon bitti så därför köar folk.
Aight?

Hade jag inte varit ekonomiskt lagd (snål?) så hade jag också lämnat in bilen.

Jag kanske var lite otydlig i trådstarten men det jag förundrades över var att man:

1. Släpar ut sina vinterdäck från förrådet och krånglar in dom i bilen. (det fanns inget däckhotell)
2. Åker x-antal kilometer
3. Får vänta minst tre timmar totalt
4. Betalar x-antal hundralappar för detta

Hellre än att:

Direkt hemma eller vid samma köpcentrum-parkering bara hissa upp bilen och kasta dit hjulen på 30 minuter, dessutom gratis.

Jag förstår mycket väl att det är smidigt och enkelt att rulla in hos en däckfirma, få jobbet fixat när man tar en kaffe under tiden och hjulen förvarade på plats. Men det var alltså inte det som var fallet här och inte vad tråden handlade om.

Jag fascinerades över att man hellre sitter passiv i tre timmar på en köpcentrum-parkering och ugglar än att bara gå ur bilen och fixa det själv på max 30minuter.

Jag skulle värdera tiden jag spar in mer än glädjen över att få sitta bekvämt i ett bilsäte sex gånger så lång tid.

Lite som när en skidlift stått still ett bra tag, vid ett visst läge börjar man tycka att det är jobbigare att stå kvar i liften än att saxa några meter för att kunna ta sig vidare.

Men då utgick ju jag ifrån att i alla fall merparten av männen vet hur man byter ett hjul och kan göra det. Lite förvånade att den kunskapen är så låg, med tanke på att det inte är helt ovanligt med ett gäng punkteringar under ett billiv.
Citera
2016-11-03, 00:25
Medlem
Citat:

Nu ska du inte förringa det här katastrofläget vi ställdes inför i morse, som jag skrev förut var det nog nästan uppåt 2cm djupt i drivorna, där det var som djupast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in