Citat:
Ursprungligen postat av
Butters
Haha! Bara på Flashback finns det dårar som finner status i att smutsa ner sig istället för att låta någon annan göra skitjobbet åt dem.
Om man inte byter hos skojare på en stormarknadsparkering går det till ungefär så här:
1. Boka en lämplig tid med verkstaden
2. Åk dit på överenskommen tid
3. Drick en kopp kaffe
4. Åk därifrån med vintersulorna på en dryg kvart senare.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Det är väl inte så konstigt att betala en skitsumma på kanske 250:- för att slippa bli skitig, slippa sätta domkraften fel, slippa kärvande muttrar, ha tillgång till tryckluft och få en åsikt om vinterdäckens skick. Allt har ett pris - även att göra det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
krakan
Antagligen för att det är ett jävla slit. Otympliga, tunga däck och dålig arbetsställning. Det är inte alla som har förutsättningar för det. Och snön kom tidigt och riskerar att frysa på inatt och ungar ska skjutsas imorgon bitti så därför köar folk.
Aight?
Hade jag inte varit ekonomiskt lagd (snål?) så hade jag också lämnat in bilen.
Jag kanske var lite otydlig i trådstarten men det jag förundrades över var att man:
1. Släpar ut sina vinterdäck från förrådet och krånglar in dom i bilen. (det fanns inget däckhotell)
2. Åker x-antal kilometer
3. Får vänta minst tre timmar totalt
4. Betalar x-antal hundralappar för detta
Hellre än att:
Direkt hemma eller vid samma köpcentrum-parkering bara hissa upp bilen och kasta dit hjulen på 30 minuter, dessutom gratis.
Jag förstår mycket väl att det är smidigt och enkelt att rulla in hos en däckfirma, få jobbet fixat när man tar en kaffe under tiden och hjulen förvarade på plats. Men det var alltså inte det som var fallet här och inte vad tråden handlade om.
Jag fascinerades över att man hellre sitter passiv i tre timmar på en köpcentrum-parkering och ugglar än att bara gå ur bilen och fixa det själv på max 30minuter.
Jag skulle värdera tiden jag spar in mer än glädjen över att få sitta bekvämt i ett bilsäte sex gånger så lång tid.
Lite som när en skidlift stått still ett bra tag, vid ett visst läge börjar man tycka att det är jobbigare att stå kvar i liften än att saxa några meter för att kunna ta sig vidare.
Men då utgick ju jag ifrån att i alla fall merparten av männen vet hur man byter ett hjul och kan göra det. Lite förvånade att den kunskapen är så låg, med tanke på att det inte är helt ovanligt med ett gäng punkteringar under ett billiv.