2016-11-02, 20:41
Medlem
Beror väl på. Bor man i lägenhet utan varken fast p-plats eller garage är det ju en smidig lösning att lämna in bilen för ett byte.

Jag brukar byta själv på både min och sambons bil men har vid vissa tillfällen lämnat in till verkstäder enbart för att få en kombinerad fälgtvätt, så är sommarsulorna rena och fina till våren
Citera
2016-11-02, 20:43
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Såg just på lokalnyheterna att folk suttit och köat tre timmar för att få däcken skiftade vid en tillfällig dropp in i Nacka.

Nog för att det är ganska tätt med sådana där övre medelklass-akademiker ute i Nacka men det är ju ändå vuxna karlar vi pratar om.

Sitter ni hellre i kö tre timmar och betalar flera hundra än byter själva gratis på 30 minuter?

Eller klarar man inte en sån här enkel sak även om man vill?

Observera att det inte erbjöds förvaring av däcken, dom var man tvungen att släpa dit/hem själv.

Hur tänker ni som inte gör det själva i ett sådant här läge?

Hur jag tänkte?
Ungefär som förra året.
Min ena tyska premiumbil får vintersulorna på tidigt då det inte är kö och får stå i garaget tills snön kommer.
Den andra tyska premiumbilen får gå på sommartofflorna tills det blir lag på vinterdäck.
Självklart åker jag även med den till en "bytarfirma" och då är det ingen på kö i slutet av säsongen.
Smidigt som satan och man sliter inte på vägbanan eller dubben i onödan.

Skitsmidigt och helt utan väntetid i kön.
Citera
2016-11-02, 20:44
Medlem
dödsknivens avatar
Ptja, blir det sån panik för att det snöat lite tar jag bussen eller cykeln. Gör jag iofs för det mesta ändå, menmen.

Nu är jag visserligen för att inte pynta för skit en kan göra själv, men eftersom jag precis som alla andra har ett visst mått av hycklare i mig har jag de senaste åren faktiskt betalat för däckskifte. Här går det iaf att boka tid på nätet och jag har aldrig behövt vänta. Stället ligger ett stenkast härifrån ändå så det tar marginellt längre tid än att göra det själv på den asfalterade parkeringen jag ändå måste ta mig till. Jag bytte en gång på min grusade uppfart, aldrig mer... Kunde jag räknat ut innan egentligen.

Visst, i ett läge liknande det beskrivet hade jag nog gjort det själv om jag var tvungen att ha bilen. Dock har jag lite mer framförhållning och ser till att ha gjort det några dagar innan smhi lovar frosthalka eller slask. Hur jävla svårt kan det vara...
Citera
2016-11-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Att själv byta är det långt ifrån alla som klarar eller har möjlighet till. Många bilar idag levereras inte med domkraft, de som gör det får med en där det uttryckligen står att den INTE får användas till att skifta sommar/vinterhjul med.

Men är inte det tom ett krav för att klara körkortet?
Citera
2016-11-02, 20:45
Medlem
Citat:
Varför kan man mer sällan nyttja bilens original domkraft?

.

De är numera gjorda som "engångsverktyg", håller sällan mer än så, de är av enklare utförande och därmed lättare än de var förr. Sedan utrustas allt fler nya bilar med lagningssats och kompressor, inget man hissar upp bilen med direkt.
Citera
2016-11-02, 20:46
Medlem
Man kan ju även betala för att förvara däcken hos vissa firmor. Ligger vinterdäcken där så...
Citera
2016-11-02, 20:47
Medlem
Citat:
Men är inte det tom ett krav för att klara körkortet?

Nej, har jag då aldrig hört talas om. Förefaller föga troligt. Aldrig rördes väl ett hjul på en bilskola vad jag kan minnas.
Citera
2016-11-02, 20:47
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Varför kan man mer sällan nyttja bilens original domkraft?

Både jag och far min har nästan klippt av oss alla fingrarna vid två separata tillfällen då till bilen tillhörande nöddomkraft har kollapsat. De vek sig på mitten. Bör helst enbart brukas i nödläge står det i manualen, jag börjar inse varför... Köpte en ordentlig sak som dock inte passade min bil. Därför lämnar jag av lathet in den nu...
Citera
2016-11-02, 20:49
Medlem
Lillamig72s avatar
Jag hade inte köat i 3 timmar för att byta däck. Jag har istället bokat tid för däckbyte hos en bilfirma. Samma bilfirma där jag köpte bilen och gör service hos. Toppen. 😀
Citera
2016-11-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Man kan ju även betala för att förvara däcken hos vissa firmor. Ligger vinterdäcken där så...
Det har blivit allt vanligare, en praktisk lösning, men framförhållning med byte gäller minst lika mycket, man får boka tid när det skall utföras.
Citera
2016-11-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, har jag då aldrig hört talas om. Förefaller föga troligt. Aldrig rördes väl ett hjul på en bilskola vad jag kan minnas.

Jag trodde det ingick i den där tekniska delen, som dom ibland kan testa, men jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2016-11-02, 20:52
Medlem
Citat:
Jag trodde det ingick i den där tekniska delen, som dom ibland kan testa, men jag kan mycket väl ha fel.

Tekniska delen? Det är ett tag sedan vi tog körkort för kännedom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in