2016-11-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Stammar och stakar sig? Nej snarare är din fråga så dum att vi mållöst undrar vad man bör svara för att inte såra dig för mycket.
Du är svarslös med andra ord. Tja, business as usual då.

Nåväl om du kommer på att du kan svara så är det bara att återkomma.
2016-11-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hur dom haft eskalerade vinster? När marknaden är villig att betala mer tar byggherren mer betalt. När marknaden efterfrågar en tillgång och utbudet inte hänger med, samtidigt som det aldrig varit billigare att låna pengar. Då passar byggherren på. Är det svårt att förstå?
Jag förstår vad du säger, så du behöver inte upprepa det om och om igen som du gör.
Jag efterfrågade stöd i verkligheten för detta, genom att du skulle visa hur vinsterna för byggarna rakat i höjden de senaste 20 åren. (Eller 15 åren om du så vill). Priser på nyproduktion har stiget ganska mycket så vinsterna borde ha dragit iväg rejält.

Misslyckas du nu med det så har du ett problem med att verkligheten inte bekräftar din föreställning.

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du vill alltså jämföra en platt-tv med en fastighet och undrar varför platt-tvn inte blivit dyrare. På riktigt?
Nej, var i all världen hittar du någon jämförelse.

Jag efterfrågar stöd för ditt påstående om att leverantörer driver upp priserna för att kunderna har möjlighet att ta lån till låg ränta.
Och tyckte att platt-tv var en lämplig vara för dig att visa att din tes stämmer.

Så kom igen nu och visa hur priserna på platt-tv rakat i höjden pga låga räntor. Varsågod och sätt igång.
2016-11-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När jag får frågor om min privatekonomi så svarar jag ärligt men om du tror på att jag har så stark ekonomi som jag säger eller inte skiter jag i. Om du mår bättre av att tro att jag är överbelånad och inte har något eget kapital får du väl tro det. Antar att det lindrar din smärta något.

Om du blir utmattad av att få samma frågor flera gånger kan du lätt lösa det genom att faktiskt svara istället för att bara komma med påståenden om att du har svarat.

När det gäller begreppet bubbla kommer du däremot knappast få med dig alla bubbelbabblare på din definition av det även om du lyckas komma fram till vad du själv tycker. Därför blir begreppet rätt meningslöst eftersom få menar samma sak eller ens vet vad de själva menar.

Vi har tidigare i tråden sett lite trevande försök som lett till helt olika åsikter från er bubbelbabblare så gör gärna ett nytt försök att enas, det kan bli kul.

Nu var det ju du som skulle definera en bostadsbubbla, men du bara duckar och duckar.
2016-11-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nä precis, killarna och tjejerna med lån på 6-7mille på fastigheter värderade till 8-9 miljoner sitter säkert.
Även om de amorterar 15.000 kr/mån så kommer de sitta som en en smetad fluga på vindrutan när lånekostnaderna börjar öka.

Nollräntan måste hålla i sig i 20 år för de skall komma undan en kostnadskris.
Hm, har nu någon lån på säg 7 MSEK så behöver dom ha bruttoinkomster på minst 117 KSEK i månaden. säg att det är två med 59 KSEK i månaden var. Då har dom ca 38 KSEK i månaden kvar efter skatt. Dvs 76 KSEK kvar per månad efter skatt.

Varför skulle dom bli speciellt bekymrade om nominell ränta kryper uppåt?

Och dom kan utan problem avsätta 42 KSEK i månaden till amortering+inflation och på så sätt bli av med 1 MSEK lån vartannat år, om dom nu skulle vilja det. (Kvar har dom då 34 KSEK/månad att bränna på livets nödtorft. Ser inte att dom direkt svälter ihjäl).

Dvs på 14 år kan dom bli helt skuldfria om dom nu vill det.
2016-11-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Hur gammal är du? Var bor du? Är du nöjd med livet?

Att vänta på att bubblan ska spricka är inget alternativ om man inte är 20 år och bor i en liten hyresetta. Då _kanske_ man kan kosta på sig att "offra" sina singelår och bo dåligt. Men har man barn och grejer så tänker iaf inte jag bo under min standard. Barnen är små en gång. Jag ger de hellre en fin tomt, studsmatta, kompisar på gatan, cykelavstånd till skolan osv än sitter i en trång hyresrätt i en tvivelaktig omgivning.
Vet sådana som bott på landet och försökt vara bonde, medan dom väntade på att hypen med att bo i stan och arbeta på företag skulle "krascha", och alla skull flytta tillbaka till landsbygden och bli bönder igen.
Dom har väntat sedan 30-talet. Och hunnit dö medan dom väntade.

Men det blir lätt så när man tar beslut baserade på känslor och ignorerar den mätbara verkligheten.
2016-11-01, 19:28
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag förstår vad du säger, så du behöver inte upprepa det om och om igen som du gör.
Jag efterfrågade stöd i verkligheten för detta, genom att du skulle visa hur vinsterna för byggarna rakat i höjden de senaste 20 åren. (Eller 15 åren om du så vill). Priser på nyproduktion har stiget ganska mycket så vinsterna borde ha dragit iväg rejält.

Misslyckas du nu med det så har du ett problem med att verkligheten inte bekräftar din föreställning.

Nej, var i all världen hittar du någon jämförelse.

Jag efterfrågar stöd för ditt påstående om att leverantörer driver upp priserna för att kunderna har möjlighet att ta lån till låg ränta.
Och tyckte att platt-tv var en lämplig vara för dig att visa att din tes stämmer.

Så kom igen nu och visa hur priserna på platt-tv rakat i höjden pga låga räntor. Varsågod och sätt igång.

Jag säger att det är goda tider, mycket goda tider för byggbolagen, men vinsterna har inte dragit iväg som de skulle kunnat göra för byggherren. Detta av tre anledningar.

1. Markpriset har dragit iväg rejält i storstadsregionerna
2. Entreprenadpengen har blivit dyrare. Pga. brist på arbetskraft och fullsmetade entreprenörer
3. Antalet aktörer på marknaden som bygger har ökat lavinartat

Det är en självklarhet att ta mer betalt för en bostad om betalningsviljan ökar hos köparna. Betalningsviljan för bostäder ökar om du kan låna billiga pengar.

Jag påstår inte att platt-tv priset skjutit i höjden pga låga räntor. Du måste ha en viss oförmåga att tolka text, milt uttryckt.
Senast redigerad av AldoRaine 2016-11-01 kl. 19:36.
2016-11-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Ja religiösa brukar argumentera så. Du kan inte bevisa att gud inte finns alltså finns gud. Du tror inte på gud, definiera vad du anser skulle kunna vara gud om du inte vill eller kan det så finns alltså gud för du kan inte avfärda det.

Att de inte på något sätt kan visa på eller ställa upp några som helst kriterier för vad gud är eller varför gud finns är irrelevant för de tror eller vet att gud/bostadsbubblan finns.

Klassisk bullshit.
Det är en ganska bra liknelse. Religiösa brukar ha svårt med det mätbara.
Det är mycket påståenden och skrämsel mot de icke troende.
De kristna drar till med helvetet efter döden, och bubbelpratarna om ett helvete redan på jorden när "bubblan" kraschat.

Enda sättet att klara sig från bubbelhelvetet är att bosätta sig i skogen, eller möjligen i en HR i Rinkeby.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Visst kan gud/bostadsbubblan finnas men det finns ingen anledning att stensäkert tro på den utan några som helst bevis eller argument för det.

Men jag har gett upp den här diskussionen om bostadsbubblan för länge sedan, den är helt meningslös och går bara i cirklar. Låt folk tro på en bubbla, de trodde på en bubbla 2006 och om priserna rasar kommer de säga vad var det jag sa trots att priserna efter raset fortfarande skulle stå mycket högre än när de började prata om en bubbla. Ändå kommer de tycka att de hade rätt.
I grunden är det ju en fråga om hur man definierar bubblan. Men några sådana definitioner ser vi inte röken av. Börjar man med kvantifieringar av verkligheten inser ju bubbelpratarna att deras helvete kan brinna inne så att säga (pun intended).

En del försöker med prisuppgång. Problemet dom får att vi haft en hel del prisuppgång på det mesta genom åren, utan att det efterföljts av någon krasch.

Avvikelse mot inflation försöker andra med. Problemet dom trillar på är att lönerna de senaste 20 åren ökat mer än inflation. Därmed behöver en del varor/tjänster öka mer än inflation. Det personalintensiva stiger mer. Och varor/tjänster som inte kan dra nytta av produktionsflytt till low cost länder.

I desperation drar man till med avvikelse mot disponibel inkomst. Problemet med det är att avvikelsen inte är så stor. Och den lilla avvikelsen kan förklaras med t ex standardökning. Och så var bubblan borta.
Men det är ju som att bevisa att gud inte finns och hur många religiösa går med på det?
2016-11-01, 19:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu var det ju du som skulle definera en bostadsbubbla, men du bara duckar och duckar.

Om du eller någon annan påstår att vi har en bubbla kan förstås inte jag svara på vad ni menar med det, det måste ni göra. Er ovilja att göra det visar att ni inte vet vad ni menar.
2016-11-01, 19:43
Medlem
Citat:
vi har definerat bubblan så jävla många gånger
Skulle du kunna redogöra för de definitionerna.
Jag vill gärna se hur "ni" mäter upp bubblan.
2016-11-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du eller någon annan påstår att vi har en bubbla kan förstås inte jag svara på vad ni menar med det, det måste ni göra. Er ovilja att göra det visar att ni inte vet vad ni menar.
Vilken mätmetod använde du dig av när du mätte dig till att vi inte har en bostadsprisbubbla?
2016-11-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skulle du kunna redogöra för de definitionerna.
Jag vill gärna se hur "ni" mäter upp bubblan.
Hur mätte "du" dig fram till att vi inte har en bubbla?
2016-11-01, 19:51
Medlem
Citat:
Då antar jag att du fortsättningsvis går tungt in i bostäder eftersom dom för all framtid kommer slå 5% årlig avkastning?
På fastigheter som man arrenderar ut får man in arrende/tomträttsavgäld. Den är klart större än 0. Och bara en fastighet har man inga direkta kostnader för.

Är nu fastigheten dessutom bebyggd så får man in desto mer i "hyra". Det räcker gott och väl till underhåll av byggnaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in