Citat:
Hela FUP måste ju vara på tusentals sidor, 300 förhörda, 100 förhör(!) med Sture, osv. Det finns nog inte tid att läsa allt. Men dom uttalar sig ju om saker de verkar fått tillgång till och läst, viktígast är ju förhören med Paj, där framgår det ju med all tydlighet en massa konstigheter. Dessutom har man varit i kontakt med både väninnan och Anneli och en annan vän med insyn i Evas sista tid i livet. Tycker att det ändå finns fog för att uppgifterna är graverande, Paj kommer ju till tals själv så varför klaga?
Om det nu finns någon bättre gärningsman eller saker som helt friar Paj är Joe Blow eller Öhman fria att presentera dem.
Om det nu finns någon bättre gärningsman eller saker som helt friar Paj är Joe Blow eller Öhman fria att presentera dem.
Ett viktigt påpekande om att vi inte vet riktigt allt. Framförallt inte hur många som kan tänkas vara misstänkta. Diskussionen börjar med tv-programmet, som verkar ha fel i väldigt mycket. Klart att paj verkar suspekt med sin frenetiska aktivitet på natten och dagen efter. Jag tillhör då dem som inte är övertygade om hans skuld, man behöver inte vara mördare för att man är hispig.
Min främsta invändning är psykologisk. Jag har svårt att tycka det är trovärdigt att paj kan sitta hela kvällen och planera hästtävling och dricka kaffe för att två minuter efter gästerna har gått vara en mordlysten galning. Förklaringen att han stämt möte med Eva för att prata och där hetsat upp sig till mordgalrnskap funkar inte heller eftersom han skulle ha beväpnat sig med en stor kniv - var kom den ifrån?
Jag skulle vilja ha mer fakta om han varit våldsam tidigare. Sjukskriven efter faderns död?
Frågan är, finns det fler tänkbara.
Ja, Sture då. Han hävdade ju sig inte komma ihåg alls något från dagen. Vittne som räddar honom.
Så den där Ågren eller hur man ska uttyda det som någon nämnde i ett kort inlägg här.
Jag har då fastnat för den jag nämnt två gånger. Den som befinner sig med systern när Eva återfinns. Han som kallas "någon".
En granne har hittat Evas block på parkeringen, systern kommer dit. Då ropar "någon" att det syns något konstigt inne i dungen. Ett antal går dit och hittar de två kropparna.
Vem är "någon"? En grnne? En kompus till systern?
Och vad mer är, "någon" ser fyndplatsen från vägen, vilket en del här säger är omöjligt. Slutsatsen att "någon" avslöjar sig själv gäller väl för honom (henne?) lika väl som för paj?
"Någon" kan vara en granne som i tio år suktat efter Eva och nu möter henne och stöter på henne, hon gör motstånd, han tänder til. Och mordet är ett faktum. En granne till Evas föräldrar känner säkert Laban.