2016-10-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jodå. Lotta har misshandlat Per psykiskt under 8 års tid.

Och jag vill påstå att det även ska räknas som psykisk misshandel av ens närstående när man först skickar fruktansvärda misshandelsbilder till dem till för att “sparas ifall det händer henne något” - men sen blir aggressiv och förbannad när dessa polisanmäler händelsen I hopp om att kunna skydda Lotta.

Det är precis denna fan ta dig om du agerar – och fan ta dig ifall du inte agerar.. - attityden som ska räknas som psykisk misshandel.

Man kan inte heller kalla det för “vita lögner” när man checkar in med sin nya på ett hotell för att ha lite häftig sex med honom och samtidigt låter sitt ex sitta hundvakt åt en I hopp om att man skulle “börja må bättre” så att de två kunde bli ihop igen. Det är ett riktigt fult sätt att utnyttja godtrogna människor.

Om en sjukskriven människa orkar tvätta, städa, träna, banta, köpa kläder, umgås med väninnan, gå ut med hunden, gå på krogen.. så undrar jag varför hon inte även orkar jobba heltid?

Det undrar även jag. Hur i hela friden kan en människa bli sjukskriven som tränar dagligen, går upp jättetidigt och springer varje morgon, går ut och går med hunden flera gånger om dagen, träffar vänner och pojkvän dagligen, festar varje helg osv. Om man orkar allt detta orkar man väl även jobba tänker jag? Jag har aldrig varit sjukskriven själv men jag trodde att man blev sjukskriven om man mer eller mindre inte kunde röra sig fysiskt eller psykiskt att man knappt kunde resa sig upp ur sängen. Hon hade ju dessutom inget ansträngande jobb. Jag har själv jobbat med ekonomi. Man sitter ju på en stol en hel dag. Försäkringskassan och läkaren kände väl kanske inte till hela bilden. För så enkelt ska det väl inte vara att kunna bli sjukskriven. Inte konstigt sjukskrivningarna ökar när det är så enkelt att bli sjukskriven.

När hon sjukskrevs i januari så var det ju för att relationen med pojkvännen hade tagit slut (!) Jag visste inte ens om att det gick att sjukskriva sig för att en relation har tagit slut. Ingår inte det i livet att vara vuxen? Att relationer kan ta slut? Kan man verkligen bli sjukskriven för det? Tydligen.
Citera
2016-10-31, 16:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Det undrar även jag. Hur i hela friden kan en människa bli sjukskriven som tränar dagligen, går upp jättetidigt och springer varje morgon, går ut och går med hunden flera gånger om dagen, träffar vänner och pojkvän dagligen, festar varje helg osv. Om man orkar allt detta orkar man väl även jobba tänker jag? Jag har aldrig varit sjukskriven själv men jag trodde att man blev sjukskriven om man mer eller mindre inte kunde röra sig fysiskt eller psykiskt att man knappt kunde resa sig upp ur sängen. Hon hade ju dessutom inget ansträngande jobb. Jag har själv jobbat med ekonomi. Man sitter ju på en stol en hel dag. Försäkringskassan och läkaren kände väl kanske inte till hela bilden. För så enkelt ska det väl inte vara att kunna bli sjukskriven. Inte konstigt sjukskrivningarna ökar när det är så enkelt att bli sjukskriven.

När hon sjukskrevs i januari så var det ju för att relationen med pojkvännen hade tagit slut (!) Jag visste inte ens om att det gick att sjukskriva sig för att en relation har tagit slut. Ingår inte det i livet att vara vuxen? Att relationer kan ta slut? Kan man verkligen bli sjukskriven för det? Tydligen.

Ja det är märkligt att hon blev sjukskriven fr a så länge. Ngn enstaka vecka kan man få om man är totalt slutkörd av något sorgligt - akut krisreaktion - men vid längre sjukskrivningar , som i det här fallet 1/2 år, brukar numera försäkringskassan reagera. Tror kanske att hon inte riktigt här heller sa sanningen. Inte riktigt beskrev allt festande, träning o fixande.

Gillar inte heller riktigt tanken på att både hon o Martin som sjukskrivna kunde ägna sina liv åt att träna, bygga upp kroppen, umgås, mata hunden, festa, sola o resa, köpa kokain - för våra skattepengar.
Citera
2016-10-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja det är märkligt att hon blev sjukskriven fr a så länge. Ngn enstaka vecka kan man få om man är totalt slutkörd av något sorgligt - akut krisreaktion - men vid längre sjukskrivningar , som i det här fallet 1/2 år, brukar numera försäkringskassan reagera. Tror kanske att hon inte riktigt här heller sa sanningen. Inte riktigt beskrev allt festande, träning o fixande.

Gillar inte heller riktigt tanken på att både hon o Martin som sjukskrivna kunde ägna sina liv åt att träna, bygga upp kroppen, umgås, mata hunden, festa, sola o resa, köpa kokain - för våra skattepengar.

Mycket märkligt faktiskt. Förstår också att det kan bli en kris och att man då behöver nån veckas vila. Men att man kan bli sjukskriven i ett halvår för att det tagit slut med en pojkvän det är ju inte riktigt klokt. Och speciellt inte då hon klarade av att leva ett helt normalt liv annars. Misstänker väl också det, att sanningen inte kom fram här heller. Läkaren ville ju inte sjukskriva henne längre där i vintras. Läkaren ville att hon skulle gå tillbaka till jobbet men hon hade sagt att hon absolut inte klarade det. När man läser sjukjournalen så får man intrycket av att hon har tjatat och övertalat läkaren varje gång en ny sjukskrivning skulle göras.

Nej, det känns ju inget bra, att dom ägnade hela dagarna åt att sola, träna, festa, knarka osv. för våra pengar. Dom verkar ha struntat i allt vad jobb och plikter heter och istället bara levt loppan!

Tycker för övrigt att du skriver väldigt bra. Jag ser alltid fram emot att läsa dina inlägg. Du har en väldigt klok syn på det hela.
Citera
2016-10-31, 17:25
Medlem
Citat:
Mycket märkligt faktiskt. Förstår också att det kan bli en kris och att man då behöver nån veckas vila. Men att man kan bli sjukskriven i ett halvår för att det tagit slut med en pojkvän det är ju inte riktigt klokt. Och speciellt inte då hon klarade av att leva ett helt normalt liv annars. Misstänker väl också det, att sanningen inte kom fram här heller. Läkaren ville ju inte sjukskriva henne längre där i vintras. Läkaren ville att hon skulle gå tillbaka till jobbet men hon hade sagt att hon absolut inte klarade det. När man läser sjukjournalen så får man intrycket av att hon har tjatat och övertalat läkaren varje gång en ny sjukskrivning skulle göras.

Nej, det känns ju inget bra, att dom ägnade hela dagarna åt att sola, träna, festa, knarka osv. för våra pengar. Dom verkar ha struntat i allt vad jobb och plikter heter och istället bara levt loppan!

Tycker för övrigt att du skriver väldigt bra. Jag ser alltid fram emot att läsa dina inlägg. Du har en väldigt klok syn på det hela.

Det är bland annat detta som tidningarna ALDRIG skulle skriva om. För då skulle läsarens sympatier plötsligt svalna..

Att Lotta och Martin delade samma sorts moral när det gäller att "utnyttja systemet" - och andra människor - till sin egen fördel är alldeles uppenbart. De var inte så olika och kom från helt olika världar som kvällspressen vill göra gällande.
Citera
2016-10-31, 17:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Tack för uppskattningen! Gillar vad både du o sno skriver också!
Det känns lite som den här tråden är mer balanserad nu. Inte så många idiotförklaringar och personangrepp för att man tycker olika. Det var lite för mycket av det ett tag, tyckte jag så jag gjorde uppehåll i postandet.

Jag tror att domen i detta mål kommer såväl att överklagas som kanske också att ändras. Är inte så säker på att M ska dömas för mord, snarare grov misshandel till ett mycket långt straff.
Men jag är inte jurist o inte säker.

Men någonstans kanske ett par minuters oplanerat "psykbryt" inte borde resultera i livstidsdom när man försöker ringa efter hjälp o erkänner samt sökt psyk för att få hjälp dagarna före.

Christer Pettersson gjorde ju just det inne vid korsningen mot Kungsgatan - han blev bindgalen o dödade en oskyldig man pga någon bagatell. Han dömdes till några år för dråp - och han var också dömd för misshandel flera gånger tidigare. Han borde också vara klar över att det han gjorde - stack kniven i bröstet på någon - kunde döda. Precis samma sak som stod i domen mot Martin.
Citera
2016-10-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är bland annat detta som tidningarna ALDRIG skulle skriva om. För då skulle läsarens sympatier plötsligt svalna..

Att Lotta och Martin delade samma sorts moral när det gäller att "utnyttja systemet" - och andra människor - till sin egen fördel är alldeles uppenbart. De var inte så olika och kom från helt olika världar som kvällspressen vill göra gällande.

Helt korrekt. Dom var faktiskt väldigt lika och levde ett väldigt likartat liv. Det är faktiskt inte så svårt att se nu hur deras vägar kunde korsas. Dom var väldigt, väldigt lika. Och hade även samma intressen, samma värderingar. Dom levde inte alls i "två olika världar" som det påstås.

Ja, dom utnyttjade både systemet och människor båda två. Hon skällde ut folk till höger och vänster och hon utnyttjade folk kors och tvärs, grannar till att vara hundvakt, "vänner" till att vara bostadsförmedlare, den stackars Per osv. Hon snackade skit om sina kompisar i sms. Jag minns ett sms där hon skrev om den väninnan hon lånade lägenheten av att hon egentligen inte vill vara vän med henne eller nåt sånt skrev hon. Jag minns hur chockad jag blev när jag läste att hon till och med skällde ut personalen på sjukhuset där hon var med Martin och sökte hjälp några dagar innan mordet. Martin hade däremot betett sig skötsamt men hon hade plöjt runt och skrikit och skällt.

Det är synd att tidningarna ljuger så och målar upp en HELT annan bild.
Citera
2016-10-31, 18:11
Medlem
Citat:
Tack för uppskattningen! Gillar vad både du o sno skriver också!
Det känns lite som den här tråden är mer balanserad nu. Inte så många idiotförklaringar och personangrepp för att man tycker olika. Det var lite för mycket av det ett tag, tyckte jag så jag gjorde uppehåll i postandet.

Jag tror att domen i detta mål kommer såväl att överklagas som kanske också att ändras. Är inte så säker på att M ska dömas för mord, snarare grov misshandel till ett mycket långt straff.
Men jag är inte jurist o inte säker.

Men någonstans kanske ett par minuters oplanerat "psykbryt" inte borde resultera i livstidsdom när man försöker ringa efter hjälp o erkänner samt sökt psyk för att få hjälp dagarna före.

Christer Pettersson gjorde ju just det inne vid korsningen mot Kungsgatan - han blev bindgalen o dödade en oskyldig man pga någon bagatell. Han dömdes till några år för dråp - och han var också dömd för misshandel flera gånger tidigare. Han borde också vara klar över att det han gjorde - stack kniven i bröstet på någon - kunde döda. Precis samma sak som stod i domen mot Martin.

Jag undrar om dom inte gav han livstid bara för att markera "Att nu har du hållit på i så många år och nu är det slut". Ett markerande att dom inte tolererar mer från honom. Jag tror dom vägde in väldigt, väldigt mycket vad han hade gjort innan. Jag trodde faktiskt att det skulle bli grov misshandel och vållande eller dråp. Mord, då planerar man väl det? Då är man väl ute efter att döda redan innan man ens kommer dit? Dråp är ju när något sker i stunden. Eller tänker jag fel nu? Det fanns väl inga bevis på att han hade planerat det?

Det som jag ännu inte kan förstå det är hur hon kunde släppa in honom. Hon släppte ju inte bara in honom i lägenheten utan hon släppte även in honom i porten. En människa som man är livrädd för, som man sökt skyddat boende för, som man polisanmält, som hotat till livet, som misshandlat, som man har skickat bilder om till sina vänner med misshandlade kroppsdelar osv. vill komma in och på en väldigt udda tid dessutom. Man hade ju absolut inte släppt in honom utan istället så hade man låst in sig i lägenheten, ställt alla möbler man kom åt mot dörren, och i ren panik ringt polisen. Märkligt handlande att släppa in en människa mitt i natten som man är livrädd för.
Citera
2016-10-31, 18:19
Medlem
Citat:
Jag minns hur chockad jag blev när jag läste att hon till och med skällde ut personalen på sjukhuset där hon var med Martin och sökte hjälp några dagar innan mordet. Martin hade däremot betett sig skötsamt men hon hade plöjt runt och skrikit och skällt.

Jag reagerade också kraftigt på detta. Att hon som skulle följa med som ett stöd, hade skrikit och gormat på personalen. Hon kan ju förstås ha fått panik över att han inte fick tabletterna utskrivna och blev då rädd att han skulle ta ut sin vrede och frustration på henne.

Men att hon skulle vara helt igenom "helylle", som hon framställts i media, det inser man snart att det inte stämmer när man läser.
Citera
2016-10-31, 18:22
Medlem
Citat:
Det som jag ännu inte kan förstå det är hur hon kunde släppa in honom. Hon släppte ju inte bara in honom i lägenheten utan hon släppte även in honom i porten. En människa som man är livrädd för, som man sökt skyddat boende för, som man polisanmält, som hotat till livet, som misshandlat, som man har skickat bilder om till sina vänner med misshandlade kroppsdelar osv. vill komma in och på en väldigt udda tid dessutom. Man hade ju absolut inte släppt in honom utan istället så hade man låst in sig i lägenheten, ställt alla möbler man kom åt mot dörren, och i ren panik ringt polisen. Märkligt handlande att släppa in en människa mitt i natten som man är livrädd för.

Fast de hade ju skickat "mys-sms" under dagen och dessutom bestämt att de skulle träffas och träna dagen därpå.... Så det verkar som att hennes rädsla för honom var väldigt till och från.
Citera
2016-10-31, 18:25
Medlem
Ännu märkligare beteende är att man vill gå och träna med den personen som man är livrädd för. Vilket dom hade planerat att göra den dagen hon blev mördad. Om jag inte minns fel så var det dessutom hon som föreslog det. Vilket det nästan alltid var. Det var alltid hon som föreslog att dom skulle träffas. Av det man kan läsa från sms:en. Men det har dom inte nämnt någonting om i media eller tog upp i Veckans Brott. Att dom skulle träffas och gå och träna tillsammans den dagen hon blev mördad. Istället så var hon tydligen stalkad och försökte förgäves avbryta kontakten. Snacka om att media skapar sig sin egen bild av det hela.
Citera
2016-10-31, 18:25
Medlem
Citat:

Var Martin också sjukskriven? Måste man inte ha ett jobb för att bli sjukskriven eller hur funkar det? Hur livnär sig en som just släppts ur fängelse??? Har funderat så vart sjutton han fått pengar från till sitt leverne....
Citera
2016-10-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Var Martin också sjukskriven? Måste man inte ha ett jobb för att bli sjukskriven eller hur funkar det? Hur livnär sig en som just släppts ur fängelse??? Har funderat så vart sjutton han fått pengar från till sitt leverne....

Han var sjukskriven + att han jobbade som snickare. Eller om det var murare? Det var något hantverksyrke iallafall. Antar att det var svartjobb då eftersom han kunde vara sjukskriven samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in