2016-10-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Vart det inte du själv som kom med funderingen att handtagen kanske bytts ut under årens lopp?

Rent generellt är väl exakta färgangivelser från ögonvittnen ovanliga? Även i dagsljus brukar vittnen blanda ihop färger. "Grå" eller "Svart" kanske var omöjligt att avgöra i mörkret?

Ja jag kanske drar för stora slutsatser, säg att cykeln dränks i ljus, svart kanske blev grått? Skulle ju kunna gå att testa enkelt.
Citera
2016-10-31, 14:04
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Länkarna är redan postade men här är dom igen:

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2063_zpsdljf9dca.jpg.html

"Jag hade just börjat gå på den högra sidan av Limstagatan på väg mot bruket när en man kom bakifrån och cyklade förbi oss i mycket hög fart"

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2057_zpsuscafsvm.jpg.html

"På Limstagatan alldeles i närheten av mordplatsen kände han ett vindrag mot axeln"

Borde inte Mark och Bo tagit upp det här, eller togs det inte upp för det talar emot deras teori?

Allt beror ju på hurvida PAJ cyklade från lägenheten på Björstagatan eller om han åkte bil.

Åkte han bil från hemmet på Björstagatan så tog han cykeln utanför Eva's föräldrahem och cyklade ner för att möta henne när hon kommer gående på Herrgårdsvägen, samma väg som senare övergår och blir Långbacken (mordplatsen). Om han åkte bil kan det alltså INTE vara PAJ som mannen som rastade hunden såg åka förbi i full fart på Limstagatan.

Om PAJ däremot cyklade från bostaden på Björstagatan (vem vet, kanske hade Anneli eller Eva cyklat till lägenheten och sedan lämnat kvar cykeln på kvällen) så är det förmodligen PAJ som mannen med hunden ser passera i hög fart. Paj viker av in på Herrgårdsvägen och får direkt syn på Eva och Laban gåendes i riktning mot hemmet. När han hinner ikapp henne så är dom snart framme vid Långbacken, Paj hoppar av cykeln och dom slår följe, resten vet vi.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2016-10-31 kl. 14:47.
Citera
2016-10-31, 14:12
Avslutad
Förstår inte hur personen kan leva med det han gjort, att döda både en människa och en hund kallblodigt och sedan förmodligen leva ett ganska normalt liv i 30 år.

Hur mycket kan en människa förtränga, går det att helt glömma om man förnekar det man gjort, kanske söp han till så ordentligt efteråt att han dövade det värsta och allt kändes som en dålig mardröm.

Har Paj dessutom aldrig varit misstänkt är det väldigt märkligt, enligt programmet var han aldrig kollad av polisen, eller iaf inte förhörd som misstänkt.

Tyvärr tror jag man snöade sig in på cyklisten i tidigt skede och att man inte letade så mycket efter andra teorier, cyklisten kan ju mycket väl ha varit Paj själv.

Kanske även systern vet att det är Paj men att hon inte vill ange honom eftersom hon hade känslor för Paj.

Känns som detta är ett klassiskt triangeldrama i värsta Hitcock anda, Paj verkar bo på en adress som heter Slaktargatan vilket också är ganska osmakligt, men är det bara en slump att han bor där ?
Citera
2016-10-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Jag tror att andemeningen i kommentaren är att alla medium är en bluff och därför beskrev mediet såklart att personen jobbade med gula bilar, dvs. på posten (hela inlägget är en ironi) - Detta för att man ska inse hur fel det är att PAJ:s nu har blivit högaktuell som misstänkt, så ser jag det, men visst även jag kan förstås ha fel.

Nyreggad dessutom...

Nej det var ingen ironi i mitt inlägg.

Såhär ligger det till:

2003 så sänds ett avsnitt av "Förnimmelse av mord" på tv, där just det här fallet tas upp av bland annat mediumet Jörgen Gustafsson, ni vet den där lallaren med hästsvans. Där så sades det något i stil med att mördaren jobbade på en arbetsplats där det fanns en eller flera gula bilar.
Citera
2016-10-31, 14:31
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Förstår inte hur personen kan leva med det han gjort, att döda både en människa och en hund kallblodigt och sedan förmodligen leva ett ganska normalt liv i 30 år.

Hur mycket kan en människa förtränga, går det att helt glömma om man förnekar det man gjort, kanske söp han till så ordentligt efteråt att han dövade det värsta och allt kändes som en dålig mardröm.

Har Paj dessutom aldrig varit misstänkt är det väldigt märkligt, enligt programmet var han aldrig kollad av polisen, eller iaf inte förhörd som misstänkt.

Tyvärr tror jag man snöade sig in på cyklisten i tidigt skede och att man inte letade så mycket efter andra teorier, cyklisten kan ju mycket väl ha varit Paj själv.

Kanske även systern vet att det är Paj men att hon inte vill ange honom eftersom hon hade känslor för Paj.

Känns som detta är ett klassiskt triangeldrama i värsta Hitcock anda, Paj verkar bo på en adress som heter Slaktargatan vilket också är ganska osmakligt, men är det bara en slump att han bor där ?

Systern vet nog att det är PAJ, men att hon skulle ha skyddat honom på den tiden för att hon hade känslor för honom låter fullkomligt osannolikt. Dessutom hade dom gjort slut ett år innan mordet.

Ja det är en slump, fadern ägde huset och PAJ ärvde det efter hans död i mars 1987. Förmodligen är huset PAJ:s barndomshem där han bodde med föräldrarna fram tills dom skilde sig 1963. Fadern förefaller ha bott kvar i huset medans PAJ och modern flyttade in i en lägenhet på Björstagatan 18. Kan tillägga att lägenheten endast ligger ett stenkast ifrån huset på Slaktargatan, det är en promenad på 2-3 min.

Vid tidpunkten för mordet 1987 bor den 31-årige PAJ enligt uppgift fortfarande kvar i lägenheten på Björstagatan 18 tillsammans med sin 70-åriga mor.
Citera
2016-10-31, 14:39
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Nej det var ingen ironi i mitt inlägg.

Såhär ligger det till:

2003 så sänds ett avsnitt av "Förnimmelse av mord" på tv, där just det här fallet tas upp av bland annat mediumet Jörgen Gustafsson, ni vet den där lallaren med hästsvans. Där så sades det något i stil med att mördaren jobbade på en arbetsplats där det fanns en eller flera gula bilar.

Ok, ja om det är som du beskriver så är det fanemej otroligt, då får man väl dra slutsatsen att det faktiskt finns människor som har mediala förmågor. Jörgen Gustafsson måste definitivt vara en av dessa om han kan "få fram" att mördaren jobbar på en arbetsplats där det finns en eller flera gula bilar.

Man kan undra varför polisen inte följde upp Jörgen Gustafsson's spår med tanke på att PAJ jobbade på posten? Van der Kwast hade väl högt förtroende för medium eller hur var det?
Senast redigerad av Ron.Frangu 2016-10-31 kl. 14:43.
Citera
2016-10-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ok, ja om det är som du beskriver så är det fanemej otroligt, då får man väl dra slutsatsen att det faktiskt finns människor som har mediala förmågor. Jörgen Gustafsson måste definitivt vara en av dessa om han kan "få fram" att mördaren jobbar på en arbetsplats där det finns en eller flera gula bilar.

Man kan undra varför polisen inte följde upp Jörgen Gustafsson's spår med tanke på att PAJ jobbade på posten? Van der Kwast hade väl högt förtroende för medium eller hur var det?

Det är vad jag har hört iallafall, hittade en artikel som nämner lite om det, dock här står det bara bilar.

http://www.allehanda.se/angermanland/kramfors/intressanta-detaljerkring-eva-mordet

Citat:
Lena säger att mördaren arbetade på orten i en större industrilokal med plåttak där det finns bilar, inte långt från mordplatsen. Han bodde också i närheten.

Då var det kanske hon "Lena" som hade kommit fram till det där. Står däremot inte "gula bilar" i artikeln, utan det är något jag har fått återberättat för mig.
Citera
2016-10-31, 14:54
Avslutad
Citat:
Systern vet nog att det är PAJ, men att hon skulle ha skyddat honom på den tiden för att hon hade känslor för honom låter fullkomligt osannolikt. Dessutom hade dom gjort slut ett år innan mordet.

Ja det är en slump, fadern ägde huset och PAJ ärvde det efter hans död i mars 1987. Förmodligen är huset PAJ:s barndomshem där han bodde med föräldrarna fram tills dom skilde sig 1963. Fadern förefaller ha bott kvar i huset medans PAJ och modern flyttade in i en lägenhet på Björstagatan 18. Kan tillägga att lägenheten endast ligger ett stenkast ifrån huset på Slaktargatan, det är en promenad på 2-3 min.

Vid tidpunkten för mordet 1987 bor den 31-årige PAJ enligt uppgift fortfarande kvar i lägenheten på Björstagatan 18 tillsammans med sin 70-åriga mor.

Kan faderns död ha tagit väldigt hårt på Paj ?
Tänker på att hans pappa dog i Mars och hans föredetta "flickvän" Eva mördades i September. På hösten är det ju inte helt ovanligt att man får depressioner.
Var Pajs pappa jägare och hade jaktkniv?
Citera
2016-10-31, 15:23
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Det är vad jag har hört iallafall, hittade en artikel som nämner lite om det, dock här står det bara bilar.

http://www.allehanda.se/angermanland/kramfors/intressanta-detaljerkring-eva-mordet

Då var det kanske hon "Lena" som hade kommit fram till det där. Står däremot inte "gula bilar" i artikeln, utan det är något jag har fått återberättat för mig.

Det medierna säger stämmer mycket bra in på "pojkvännen" PAJ men inte det mista på den huvudmisstänkte "cykelmannen" Sture.
Citera
2016-10-31, 15:29
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Kan faderns död ha tagit väldigt hårt på Paj ?
Tänker på att hans pappa dog i Mars och hans föredetta "flickvän" Eva mördades i September. På hösten är det ju inte helt ovanligt att man får depressioner.
Var Pajs pappa jägare och hade jaktkniv?

Ja med tanke på vad som hände med Eva så utgår jag från att faderns död påverkade honom på ett negativt sätt.

Vet ingenting om PAJ:s far och hurvida han var jägare eller inte men det vore intressant få att veta. Det finns i sådant fall en stor möjlighet att PAJ kan ha ärvt ett antal jakt och fiskeknivar i olika storlekar och dimensioner.
Citera
2016-10-31, 16:00
Avslutad
Citat:
Ja med tanke på vad som hände med Eva så utgår jag från att faderns död påverkade honom på ett negativt sätt.

Vet ingenting om PAJ:s far och hurvida han var jägare eller inte men det vore intressant få att veta. Det finns i sådant fall en stor möjlighet att PAJ kan ha ärvt ett antal jakt och fiskeknivar i olika storlekar och dimensioner.

Finns kanske även anledning till varför stället heter just Slaktargatan, tänkte om det var något ställe där man slaktade djur förr och således bör det ha funnits stora knivar i närheten av Pajs hemställe.
Citera
2016-10-31, 16:08
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Hoppas fallet tas upp i Veckans brott imorgon, vore intressant att höra hur LGWP resonerar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in